Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   Optimale Smoothies (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10742)

nalana 31-10-06 01:24

Sv: Optimale Smoothies

2 egg, 40 ml fløte, 2 ss rømme el CF, 1 ss smør, koffeinfritt kaffepulver ca 1 ss og litt splenda. Vanligvis også MCT, men det har jeg ikke nå. Og så litt vann (eventuelt knust is)
Kan nok være smøret passer bedre i en kaffesmoothie ja, enn i din bær/fruktsmoothie.
Lykke til:D

Iset 31-10-06 02:05

Høres jo digg ut da ...
Men ja, isbiter må nok til. Jeg takler iallefall ikke LUNKEN smoothie.

Iset 31-10-06 10:15

Hehe jeg er vanligvis ikke såå pysete når det kommer til "ny" mat, men enkelte ting nekter jeg plent å smake. Feks. blodpudding, hjerne, smalahåve, øyne, haggis osv. Aldri i livet! Livet mitt er bedre uten å kjenne til smaken av disse matvarene. :lol:

Men smør i smoothien må vel testes ut snart. *Grøsse*

Ziggy 31-10-06 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 210199)
...Kan nok være smøret passer bedre i en kaffesmoothie ja, enn i din bær/fruktsmoothie...

Grrrr.... Smør passer aldeles utmerket i bærsmoothies... det er da bare å prøve det... så det så... :p

Makan til skeptikere... :cool:

.

Ziggy 31-10-06 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 210136)

... Og når det gjelder oppvasken Ziggy, så gjør jeg det på samme måte som deg, men den store tunge glasskolben må jo tross alt løftes bort til oppvaskbenken og skylles noen ganger. Mulig jeg er unormalt lat, men jeg synes det er litt brysomt ja:o . Men det er verdt det da, siden smoothien ble så god, og enda mer optimal:D...

:dulte:

Tja, lat og lat... se heller på det som trening du...*ler*

*digger forresten selvironien din...* :p

.

Iset 31-10-06 14:14

..........

Aline 31-10-06 14:38

Hehe, har du smakt? ;)

Ziggy 31-10-06 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 210341)
Hehe, har du smakt? ;)

*flirer* Flere som lurer på det, ja... :rolleyes:

.

Iset 31-10-06 15:01

Hehe neinei, jeg skrev et innlegg men så var det helt feil så jeg slettet det (lurte på hvor et innlegg jeg hadde skrevet tidligere i tråden var blitt av, men så fant jeg den, øynene mine virker ikke idag).

Jeg skal prøve smørgørra i morgen. :angst:

nalana 31-10-06 20:15

Det er ikke gørr med smør. Helt sant:ja:

Ziggy 31-10-06 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 210440)
Det er ikke gørr med smør. Helt sant:ja:

Helt enig, nalana... hadde det vært snakk om UDO's Choice eller noe sånt, så skulle jeg ha skjønt det, men ikke når det er snakk om godt, gammeldags meierismør... du snakker om å være skeptisk... :rolleyes:

.

nalana 01-11-06 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 210478)
Helt enig, nalana... hadde det vært snakk om UDO's Choice eller noe sånt, så skulle jeg ha skjønt det, men ikke når det er snakk om godt, gammeldags meierismør... du snakker om å være skeptisk... :rolleyes:

.

:ja: :geip:

...og hva skal man forresten med udos når man har mct:D

Ziggy 01-11-06 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 210622)
:ja: :geip:

...og hva skal man forresten med udos når man har mct:D

Er ikke helt overbevist om den derre mct oljen jeg... har ikke sett noe om fordelingen mellom omega 3,6 og 9 i den...

Imidlertid har jeg tenkt å prøve å prøve Odelia med sitronsmak i smoothien, dette er norsk rapsolje av høy kvalitet som fås på bl.a. Mega, OBS, ICA Maxi osv. http://www.odelia.no/

Videre kommer jeg til å prøve å bruke tran med sitronsmak, emn ikke den vanlige tranen, da den har for mye DHA sett i forhold til EPA, men EyeQ blir for dyr til slikt bruk, så her er jeg på leit etter et bedre og litt billigere alternativ... er ikke skeptisk til smaken i det hele tatt...

Er det noen andre som har erfaringer med dette, eller????

.

Nena 01-11-06 14:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 210643)
Imidlertid har jeg tenkt å prøve å prøve Odelia med sitronsmak i smoothien, dette er norsk rapsolje av høy kvalitet som får på bl.a. Mega, OBS, ICA Maxi osv. http://www.odelia.no/

Jeg bruker mye av denne oljen, både i frokostpannekake og i smoothies. Synes den er kjempegod på smak (til å være olje :p ), i motsetning til en del andre rapsoljer jeg har prøvd.....

Iset 01-11-06 14:33

Ja nå har jeg jammen prøvd det og. Dere hadde rett, det smakte ikke så veldig smør nei. Men jeg mener jeg kjente det litt allikevel og ble litt kvalm. Sikkert psykisk. :flau:

Men den der rapsoljen med sitron var jo noe av det lureste jeg har hørt i hele mitt liv!!! Hvorfor i himmelens navn har jeg ikke prøvd den før? Har jo sett den ofte.

Ziggy 01-11-06 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 210695)
Ja nå har jeg jammen prøvd det og. Dere hadde rett, det smakte ikke så veldig smør nei. Men jeg mener jeg kjente det litt allikevel og ble litt kvalm. Sikkert psykisk. :flau:

Men den der rapsoljen med sitron var jo noe av det lureste jeg har hørt i hele mitt liv!!! Hvorfor i himmelens navn har jeg ikke prøvd den før? Har jo sett den ofte.

Tror det du kjente var at smoothien din ikke lenger er så Grete Roede lenger, men mere OE tilpasset med en helt annen fettprosent enn det du er vant til i smoothien fra før.

Og ja, tror det der var litt psykisk... du var jo skeptisk som fy da... (pysa!!! :D ) så du skal nok se at det der går over...

Tror og du skal kjenne det på sulten, at det kan gå lengre før du kjenner deg sulten igjen, i og med at det er en god del mere fett i smoothiene enn det var før. Sånn er det for meg ihvertfall...

Og rapsoljen skal jeg også prøve, ja, men tror nok jeg uansett kommer til å basere det meste av mitt fettinntak på mettet, animalsk fett som kroppen lettest kan nyttiggjøre seg av sett i forhold til en del vegetabilske fettyper.

Som sagt så leter jeg etter en filskoljetype med sitronsmak som har en god sammensetning av EPA sett i forhold til DHA som jeg kan bruke her i tillegg, men den har jeg ennå ikke funnet, desverre...

.

nalana 01-11-06 18:51

Jeg har ogsaa denne Odelia-oljen med sitron. Husker ikke hva jeg kjoepte den til, men foreloepig har jeg ikke hatt noen store smaksopplevelser med den. Proevde den for eksempel i hjemmelaget noettesmoer. Ikke noen suksess:p
Kan ikke huske om jeg har proevd den i smoothie. Passer nok ikke i den jeg bruker naa for tiden i hvert fall. Og ikke kom her og si at jeg er skeptisk fordi jeg ikke synes kaffe og sitron hoeres noe saerlig ut:rolleyes:

I baersmoothie kan den nok bli bra. Maa faa kjoept meg frosne bringebaer igjen, slik at jeg kan begynne aa variere litt igjen.

Flott at det gikk bra med smoer i smoothien din da Iset. Proevde du kaffesmoothie, eller hadde du smoer i din vanlige variant?

Huldr 02-11-06 01:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Som sagt så leter jeg etter en filskoljetype med sitronsmak som har en god sammensetning av EPA sett i forhold til DHA som jeg kan bruke her i tillegg, men den har jeg ennå ikke funnet, desverre...

.

Har du prøvd Lipolar? Ikke så veeeeldig billig, men ...

Jeg tror ikke all tåler like mye fett, forresten. Jeg for min del kjenner jeg blir litt kvalm når jeg spiser hjemmelaget bearnaise som så og si bare består av smør og eggeplommer ...

Huldr 02-11-06 01:06

Jeg lagde forresten en ny versjon av smoothien min nå nettopp, med to ss MCT og en ts Lipolar, pluss en ss creme fraiche. (Ellers: eggeplommer som var igjen fra kokosmakron-baking, blåbær, bringebær, splenda og vaniljedråper).

Jeg er litt småkvalm kjenner jeg :o Og den var merkelig syrlig, men ellers ok ...

Ziggy 02-11-06 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 210883)
Har du prøvd Lipolar? Ikke så veeeeldig billig, men ...

Jeg tror ikke all tåler like mye fett, forresten. Jeg for min del kjenner jeg blir litt kvalm når jeg spiser hjemmelaget bearnaise som så og si bare består av smør og eggeplommer ...

Joda, det kan nok være det, men samtidig må kroppen tilpasse seg et økt fettinntak. Husk at den i dagens kosthold ikke er vant til å behandle større mengder med fett, så galleblære mv. må justere porsjoneringen av bl.a. galle og andre enzymer som skal bryte ned og nyttiggjøre seg det fettet man tilfører kroppen.

Denne prosessen tar noe tid, og man kan føle seg litt smårar i kroppen mens den venner seg til endringen i næringsinntaket. Samtidig vil du merke at metthetssignalene blir sterkere om du har i deg for mye fett, for kroppen gir gir sterke signaler om når den har fått nok næring, i motsetning til med karber, som man kan spise omtrent til man "sprekker"...

Så mitt råd til deg er å ta det jevt og rolig, og la kroppen tilpasse seg det økte fettinntaket. Du vil nok samtidig merke at sultfølelsen blir mindre og mindre gjeldende, noe som og er en positiv effekt av et endret kostinntak.

Sig.

.

Nille 02-11-06 20:40

Galleblære må justere porsjoneringen mener du vel.... (siden galleblæren ikke produserer noe som helst men bare er en "porsjoneringssentral" for galle som komme fra leveren) ;)

Kunne ikke lavære.... :p

Trolljenta 02-11-06 21:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 210749)
Tror det du kjente var at smoothien din ikke lenger er så Grete Roede lenger, men mere OE tilpasset med en helt annen fettprosent enn det du er vant til i smoothien fra før.

Og ja, tror det der var litt psykisk... du var jo skeptisk som fy da... (pysa!!! :D ) så du skal nok se at det der går over...

Tror og du skal kjenne det på sulten, at det kan gå lengre før du kjenner deg sulten igjen, i og med at det er en god del mere fett i smoothiene enn det var før. Sånn er det for meg ihvertfall...

Og rapsoljen skal jeg også prøve, ja, men tror nok jeg uansett kommer til å basere det meste av mitt fettinntak på mettet, animalsk fett som kroppen lettest kan nyttiggjøre seg av sett i forhold til en del vegetabilske fettyper.

.

Hva er en god sammensetning mellom EPA og DHA?
Har du noen kilder?

Ziggy 02-11-06 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 211113)
Galleblære må justere porsjoneringen mener du vel.... (siden galleblæren ikke produserer noe som helst men bare er en "porsjoneringssentral" for galle som komme fra leveren) ;)

*ler* ser du ikke kunne la være, ja... midt oppi elektrikere og rørleggere som installerer ny pyrolyseovn og induksjonstopp samt oppvaskamskin, så gikk det nok litt fort i svingene ja...

Galleblæra har aldri produsert noe den, helt riktig, den porsjonerer ut gallen... men det er det som er poenget... levra må tilpasse produksjonen og galleblæra må tilpasse porsjoneringen. Og denne justeringen kan det ta noe tilpasning før kroppen takler den nye næringssammensetningen.

Gjorde ikke det der litt godt da, Nille???*råflirer* :p

*Det er en liten snutt her for Nille og, som sikkert skjønner hva jeg mener...*

.

Nille 03-11-06 00:03

:ja:

http://www.foreldreportalen.no/forum...lede/fnise.gif

http://www.foreldreportalen.no/forum...lede/knegg.gif

Huldr 03-11-06 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 211087)
Joda, det kan nok være det, men samtidig må kroppen tilpasse seg et økt fettinntak. Husk at den i dagens kosthold ikke er vant til å behandle større mengder med fett, så galleblære mv. må justere porsjoneringen av bl.a. galle og andre enzymer som skal bryte ned og nyttiggjøre seg det fettet man tilfører kroppen.

Denne prosessen tar noe tid, og man kan føle seg litt smårar i kroppen mens den venner seg til endringen i næringsinntaket. Samtidig vil du merke at metthetssignalene blir sterkere om du har i deg for mye fett, for kroppen gir gir sterke signaler om når den har fått nok næring, i motsetning til med karber, som man kan spise omtrent til man "sprekker"...

Så mitt råd til deg er å ta det jevt og rolig, og la kroppen tilpasse seg det økte fettinntaket. Du vil nok samtidig merke at sultfølelsen blir mindre og mindre gjeldende, noe som og er en positiv effekt av et endret kostinntak.

Sig.

.

Joda, jeg vet det, men jeg spiser ganske mye fett fra før og har gjort det lenge ... jeg tror man kanskje har litt individuelle tålegrenser også, det er jo ikke alle det passer for å spise store (og da mener jeg store) mengder fett. Men det er ikke noe jeg vet da, jeg bare føler på meg at jeg ikke har behov for å spise enda mer fett og mindre karbohydrater enn jeg gjør. Men jeg vet ikke, kan godt hende jeg tar feil ...

Jeg kommer for øvrig fra en familie (morssida) som har veldig lav toleranse for smør (mormoren min blir kvalm av smør på brødskiva, og moren min klarer ikke å spise wienerbrød ... ), så det kan kanskje være en genetisk komponent her ...?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.