Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Metformin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10167)

Enid 07-09-06 23:29

Sv: Metformin

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
Vil også gjenta det Jeef sier her, at lavkarbomat har samme virkning som metformin. Jeg ville ha valgt en av delene, fordi samkjøring kan bli noe uggent. Husker jeg var kvalm konstant og klarte ikke å få i meg mat, særlig ikke proteiner.

Hm, greit å vite, takk!

jeef-micro 08-09-06 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine
:o Jeg håper de er som et vindundermiddel for meg jeg da, :p .
Hva slags bivirkninger får man?

Bivirkninger ja... jeg får vondt i magen, blir kvalm, mister matlysten og av og til oppkast.

men det er noen positive også da... som litt bedre humør, midre cravings for karbohydrater, og bedre søvn

Smurfine 08-09-06 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Bivirkninger ja... jeg får vondt i magen, blir kvalm, mister matlysten og av og til oppkast.

men det er noen positive også da... som litt bedre humør, midre cravings for karbohydrater, og bedre søvn

Var ikke så ille bivirkninger det da, har vondt nok i magen som det er jeg så kanskje den bare vil fungere positivt for meg :)Håper ihvertfall det.

Gleder meg virkelig til jeg skal til legen på torsdag, håper jeg får de tabletteene da. Dem får man på blå resept sant?

jeef-micro 08-09-06 15:00

Sitat:

Var ikke så ille bivirkninger det da, har vondt nok i magen som det er jeg så kanskje den bare vil fungere positivt for meg :)Håper ihvertfall det.

Gleder meg virkelig til jeg skal til legen på torsdag, håper jeg får de tabletteene da. Dem får man på blå resept sant?

Vanlig hvit resept...

de er ikke så dyre 80-90 kr for 100 tbl

Smurfine 08-09-06 15:10

Ok, det var noen som sa til meg at en fikk dem på blå resept, sånn som med allergi medisin?

jeef-micro 08-09-06 15:20

Sitat:

Ok, det var noen som sa til meg at en fikk dem på blå resept, sånn som med allergi medisin?

tror det gjelder ved diabetes...

men jeg sier det igjen folkens... det finnes ikkenoe "vidunderkur" Metformin er kun et "hjelpemiddel" for å stabilisere blodsukret, og man kan like greit holde seg til lavkarbo mat, og slippe å tuppe i seg piller

Smurfine 08-09-06 15:36

Men problemet er at jeg ikke klarer å holde et riktig koshold, jeg har jo prøvd lenge å følge prisnippet lite karbo, men hjelper ikke stort. Så jeg tror som sagt at redning for meg kan være metofirin. :)

jeef-micro 08-09-06 15:44

Sitat:

Men problemet er at jeg ikke klarer å holde et riktig koshold, jeg har jo prøvd lenge å følge prisnippet lite karbo, men hjelper ikke stort. Så jeg tror som sagt at redning for meg kan være metofirin. :)

Du får høre hva legen din sier... uansett så er det ikkenoe vits i å ta metformin og spise raske karbohydrater...

Har du prøvd en litt "lett" lavkarbofilosofi? feks fedon...

Smurfine 08-09-06 16:18

Sitat:

Du får høre hva legen din sier... uansett så er det ikkenoe vits i å ta metformin og spise raske karbohydrater...

Har du prøvd en litt "lett" lavkarbofilosofi? feks fedon...

Så klart ikke men jeg klarere ikke å konstant følge fedon, en gang i løpet av dagen så bruker jeg alltid å sprekke etter som jeg kjenner meg selv dessverre. Å da går jeg jo aldri ned i vekt, sånn som jeg holder på. Om jeg kan få litt dra hjelp av disse tbl samtidig mens jeg prøver å legge om kostholdet så er det topp :)

Albertine 08-09-06 17:31

Jeg får metformin på blå resept.

Smurfine 08-09-06 17:53

Sitat:

Jeg får metformin på blå resept.

Å du har ikke sukkersyke? Hva har du da? :)

Albertine 08-09-06 18:09

PCOS, så klart!

jeef-micro 08-09-06 18:12

Sitat:

PCOS, så klart!

hmm hvorfor får noen blå resept og ikke andre da???

*furte*

Smurfine 08-09-06 18:13

Sitat:

PCOS, så klart!

Nå er jeg ganske ny her jeg da, så for meg så var ikke det en selvfølge ;)

Albertine 08-09-06 18:28

Tråden ligger jo under PCOS og karbohydratkontroll da... :snill:

Jeef, jeg har fått både på hvit og blå resept, men i det siste har legen gitt meg på blå. Det er helt opp til legen. Vanky gir på hvit.

jeef-micro 08-09-06 18:39

Sitat:

Tråden ligger jo under PCOS og karbohydratkontroll da... :snill:

Jeef, jeg har fått både på hvit og blå resept, men i det siste har legen gitt meg på blå. Det er helt opp til legen. Vanky gir på hvit.

oki... skal til legen og få ny resept snart uansett, så mulig jeg kan spørre om å få blå da... Jeg har jo kun fått resept av Vanky tidligere

Smurfine 08-09-06 20:06

Jupp, skal spørre om jeg ikke får den på blå resept jeg også. Tror det er det han kommer til å gi mg den på uansett. Vel nå er jeg som sagt ganske ny her inne da, å gikk kun inn under tråden fordi jeg skulle lese om metformin, å det er da ikke kun pcos folk lider av her inne for å få metoforin? :snill:

jeef-micro 08-09-06 20:55

Sitat:

Jupp, skal spørre om jeg ikke får den på blå resept jeg også. Tror det er det han kommer til å gi mg den på uansett. Vel nå er jeg som sagt ganske ny her inne da, å gikk kun inn under tråden fordi jeg skulle lese om metformin, å det er da ikke kun pcos folk lider av her inne for å få metoforin? :snill:

METFORMIN er et blodsukkerstabiliserende medikament som er ment på diabetes type II pasienter, men som har vist seg å ha en bra effekt på insulinressistens. Det er derfor mange PCOS-jenter har så god effekt av metformin også, nettopp pga av at vi ofte har insulinressistens og overproduksjon av insulin

Smurfine 08-09-06 22:13

Sitat:

METFORMIN er et blodsukkerstabiliserende medikament som er ment på diabetes type II pasienter, men som har vist seg å ha en bra effekt på insulinressistens. Det er derfor mange PCOS-jenter har så god effekt av metformin også, nettopp pga av at vi ofte har insulinressistens og overproduksjon av insulin

Altså, nå er det legen min som i første omgang har snakket om å sette meg på piller om det viste seg at jeg hadde insulin resistens. Å det hadde jeg, å jeg har fulgt kur på kur og ingenting hjelper derav så tror jeg tabletter vil være redningen for meg.

Nille 08-09-06 22:57

Sitat:

Kjære Smurfine. Jeg er sikker på at du klarer å holde er riktig kosthold om du gjør det litt mer planmessig. Dvs. bestem deg for en filosofi (f.eks. Lindberg) og les boka grundig. Hva du kan spise, hvor mye OG hva du bør ligge unna for a stabilisere blodsukkeret. Du trenger kunnskap for å lykkes. Nå ser det ut som om det går litt på "lykke & fromme", dvs. du spiser AXA musliblanding med blåbær, som har en del karber - du spiser barer som også kan trigge blodsukkeret. DU må lære mer om hva maten inneholder. Om du spiser riktig er det ikke sikkert du trenger metformin. Og OM du tar metformin så ødelegger du en del ved å spise raske karber sm bl.a sukkerholdig mat !

Metformin betyr ikke at du kan slappe av med kostholdet. Du må spise riktig også.

Er sikker på at du klarer det når du bare finner ut hvordan ! :)

LilleVille 09-09-06 00:16

Jeg har gått på metformin i nesten 4 år. Har ikke vært flink med kostholdet, alt for mye raske karber. Så jeg har heller ikke hatt noen effekt av metforminen. Ikke gått ned i vekt, ikke fått bedre hormonverdier eller stabil syklus, ikke blitt gravid...

Nå som jeg går på en ganske streng lavkarbodiett (ketolyse) har jeg kuttet ut metforminen. Det er sikkert ikke "riktig" å gjøre det uten å konferere med legen osv, men jeg har nå gjort det likevel jeg da. Legen foreslo for meg å slutte for et år siden "siden det likevel ikke virker", men jeg har vært så redd for å utvikle diabetes at jeg har fortsatt, det har vært litt sovepute.
Det jeg ville frem til var vel at for MEG har det ikke vært noen mirakelkur, jeg tror det må kombineres med riktigere kosthold..

Ang hvit/blå resept, så kommer det an på legen ja. For å kunne skrive det ut på blå resept, må han "gi" deg en diabetes-diagnose. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, om opplysningene blir lagret hos trygdekontoret osv (jeg er litt redd for det jeg da, siden en diabetesdiagnose faktisk kan være til hinder hvis man f.eks ønsker å adoptere, eller trenger en livsforsikring/gjeldsforsikring) Det kommer frem av paragrafene som står på resepten hvilken diagnose som er begrunnelsen, men det er jo ikke mange som vet hva de paragrafene betyr...

lillemeg 09-09-06 01:22

Jeg skal begynne på metformin om noen dager; innkjøringsfasen med Diane må bare bli ferdig først. Så skal jeg trappe opp metforminen, først en tabl en gang om dagen i en uke, så to tabl to ganger om dagen, så ende på 3 tabl tre ganger om dagen. (syns det høres veldig mye ut, og gruer meg med tanke på bivirkninger...men men, får prøve det og et litt annerledes kosthold.) er litt mye nå om dagen, så jeg prøver å ta en ting av gangen

Jeg har ikke diabetes, men får allikevel metforminen på blå resept. Usikker på hvorfor; fikk ikke av vanlig fastlege da hun ikke visste nok om PCOS, men gynekologen min mente det var lurt... Så vi får da se nå snart. Hvor fort merker man endringer? / bivirkninger..?

Smurfine 09-09-06 09:22

Hvorfor må du ha innkjøring på Diane? Er ike en innkjøring på p-piller sånn ca 3 mnd da om du tenker på bivirkninger etc?

jeef-micro 09-09-06 12:01

Sitat:

Altså, nå er det legen min som i første omgang har snakket om å sette meg på piller om det viste seg at jeg hadde insulin resistens. Å det hadde jeg, å jeg har fulgt kur på kur og ingenting hjelper derav så tror jeg tabletter vil være redningen for meg.

Du sier atdu har prøvd kur på kur, men tidligere har du sagt at du ikke greier å følge en kostholdsfilosofi, så jeg tror problemet ditt ligger i det at du ikke følger "reglene"... Akkurat som Nille her sier. Å ta metformin for å "slippe unna" anstrengelsen med å følge en kostholdsfilosofi er litt dumt synes jeg... Vet jeg er litt slem her nå, men jeg måtte bare si hva jeg mener...

Smurfine 09-09-06 14:21

Sitat:

Du sier atdu har prøvd kur på kur, men tidligere har du sagt at du ikke greier å følge en kostholdsfilosofi, så jeg tror problemet ditt ligger i det at du ikke følger "reglene"... Akkurat som Nille her sier. Å ta metformin for å "slippe unna" anstrengelsen med å følge en kostholdsfilosofi er litt dumt synes jeg... Vet jeg er litt slem her nå, men jeg måtte bare si hva jeg mener...

Kan bare være streng, men jeg har verken råd eller tid til å følge feks Fedon til punkt å prikke. For meg blir det kjempe dyrt, å når jeg har en sønn på 3,5år som ikke vil spise noe av det jeg har prøvd å lage av fedon før så ser jeg ikke vitsen. Da må jeg kjøpe dobbelt og jeg får dobbelt arbeid. Jeg har prøvd å kutte ut karber, holdt den linja lenge men allikvel går jeg ikke ned å vekt, å ikke er det det noe hjelp for den isnuslinresistensen. Jeg ser ikke på pillene som en redning for å spise hva jeg vil, kommer fortsatt til å følge prinsippet lite karbo men klarer ikke å følge det slavisk noe jeg må for å komme ned i vekt. Jeg regner med å få litt hjelp av legen til å sette opp en kostholdsplan for meg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.