Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Fedons Franske Sjokoladekake (helt uten mel) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10110)

Trixie 04-04-07 17:45

Sv: Fedons Franske Sjokoladekake ( helt uten mel )

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 3 barn i nord (Innlegg 248563)
omman laga den me splenda og sjokolade m kunstig søtstoff blir d mykje mindre karb. d gjør nu æ....

Hvor mye Splenda brukte du?
Trixie :)

Titti 07-04-07 22:17

Denne lagde jeg i dag, røren ble hvertfall nam :sikle:
Nå har jeg laget sjokoladeglasuren og hatt oppi, syntes den var litt rennende, men det trekker kanskje inn i kaka og stivner :confused:
Sikkert god hvertfall. Tenkte å sette den i kjøleskapet jeg, er det dumt?

Photobscura 07-04-07 23:48

Den MÅ spises kald! Vil heller kalle den en konfektkake enn noe annet:)

Har tenkt å lage denne om noen uker, dersom det fortatt går godt. Da skal jeg lage den med 86 prosent sjokolade og splenda, regne ut karbandelen og legge ut her.

Lagde den med original oppskriften gang før, og den er virkelg virkelig god!

Carisma 10-04-07 15:45

Første gang jeg laget kaka ble den nesten litt tørr, så et tips er faktisk, i motsetning til de fleste andre kaker, å klemme sammen bunnen litt når man tar den ut av ovnen. så får man den litt seige, brownie-aktige konsistensen. :rolleyes:

Iset 10-04-07 16:06

Jeg har bare smakt originalen med fruktose, og den er iallfall supergod. Min mann kan spise en hel kake på et par dager, han elsker denne. :sikle:

Photobscura 10-04-07 19:30

Enid her inne lagde den med splenda, og hun sa at den ble like god som med fruktose, så det er vel verdt forsøket:)

Tuppen 10-04-07 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 254414)
Den MÅ spises kald! Vil heller kalle den en konfektkake enn noe annet:)

Har tenkt å lage denne om noen uker, dersom det fortatt går godt. Da skal jeg lage den med 86 prosent sjokolade og splenda, regne ut karbandelen og legge ut her.

Lagde den med original oppskriften gang før, og den er virkelg virkelig god!

gleder meg :D
skal ikke lage den før 17 mai :P

krokus 10-04-07 21:11

Jeg laget denne nå i helgen. Brukte ca 20 g Splenda i stedet for fruktose. Da vil vel antall karber reduseres med 115 g etter det jeg kan regne ut.

Brukte 70% sjokolade, det ble litt mye kakaosmak, men god var den likevel..

Hadde ingen problemer med Splenda i eggehviten, men syns ikke eggedosisen ble noe særlig luftig. Kaken ble ihverfall ganske liten, men den er veldig mektig, et stykke holder en stund.

Noen som har forsøkt sukrin i stedet for Splenda, det skal visst være enda bedre?

Tuppen 10-04-07 21:18

høres bra ut dette :p
gleder meg enda mer og mer :p

Nett 15-04-07 22:42

Jeg har bakt en variant av denne idag:D i store muffinsformer;). Greit å ha liggende noen porsjoner i frysern - bare ta opp en når det trengs!

Prøvde meg på en halv oppskrift for jeg hadde så lite smør.

100 g bringebærsjokolade Freia
25 g 70% sjoko Freia
50 g smør
3 egg (vanlig str)
ca 15 g splenda
4-6 dråper vaniljees.
____
20 g valnøtter

Fulgte fremgangsmåten over her, men hadde røren over i 4 store muffinsformer ( jeg bruker de store fra Rimco - trenger ikke smøring) Så drysset jeg over litt hakkede valnøtter og trykte lett nedi. Stekte ca 10-12 min på 180 grader, de var litt "løse" når jeg tok dem ut men regner med de blir helt perfekte når de får "satt seg".
Skal serveres med rørte bringebær og litt søtet kesam.

Kommer med tilbakemeld. imorgen om hvordan de ble!!

nalana 16-04-07 13:12

Ingen som har et bilde å legge ut? Har boka med oppskriften i, men der er det ikke noe bilde.

Carisma 16-04-07 13:13

Det er bilde av den i endelig slank boka

Melkerull 23-04-07 14:09

:sikle:

Borealis 23-04-07 15:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nett (Innlegg 259094)
Jeg har bakt en variant av denne idag:D i store muffinsformer;). Greit å ha liggende noen porsjoner i frysern - bare ta opp en når det trengs!

Prøvde meg på en halv oppskrift for jeg hadde så lite smør.

100 g bringebærsjokolade Freia
25 g 70% sjoko Freia
50 g smør
3 egg (vanlig str)
ca 15 g splenda
4-6 dråper vaniljees.
____
20 g valnøtter

Fulgte fremgangsmåten over her, men hadde røren over i 4 store muffinsformer ( jeg bruker de store fra Rimco - trenger ikke smøring) Så drysset jeg over litt hakkede valnøtter og trykte lett nedi. Stekte ca 10-12 min på 180 grader, de var litt "løse" når jeg tok dem ut men regner med de blir helt perfekte når de får "satt seg".
Skal serveres med rørte bringebær og litt søtet kesam.

Kommer med tilbakemeld. imorgen om hvordan de ble!!

Hvordan ble di da?:sikle:

Nett 24-04-07 08:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 263990)
Hvordan ble di da?:sikle:

De ble helt perfekte:p Ganske kompakte og mektige, myke og med mye smak. 1 sånn muffins var passe porsjon for meg - med litt bringebær-saus og cc (glemte å kjøpe kesam) smakte det friskt og godt. Har noen i fryseren som jeg bare kan ta opp ved behov;) .

Melkerull 24-04-07 13:36

Ved behov ja.... Hva om man har behov hver dag da, ogfte flere ganger for dagen, som meg..... :flau:

Carisma 24-04-07 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Melkerull (Innlegg 264565)
Ved behov ja.... Hva om man har behov hver dag da, ogfte flere ganger for dagen, som meg..... :flau:

Da må man bare tenke på noe annet... :D Det er et slit i begynnelsen, men det går over.

nomma 06-05-07 10:03

Bakte denne i går.. men ble ikke helt vellykket.. så etterpå at jeg hadde hatt 50 gr forlite skjokolade i røra :o fikk ikke med meg at det sto 125 g

Brukte 12,5 g splenda...

til glasur brukte jeg den nye sjokolanden til Freia den med pistasje nøtter..

selv om jeg hadde for lite sjokolade i røra ble kaka god.. brukte 70% i røra, ble veldig kraftig smak.. men med en krem dott vedsiden.. er det bare en ting å si..mmmmmmmmm :D

Amica 11-05-08 21:09

Noen som vet eksaktlig hvor mye karber det blir i denne da? Med Sukrin istedenfor Fruktose? Hvordan blir den om man bare bruker sukkerfri sjokolade? (og da blir det vel ikke mange karbene å skryte av?)

Elanessë 12-05-08 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amica (Innlegg 463923)
Noen som vet eksaktlig hvor mye karber det blir i denne da? Med Sukrin istedenfor Fruktose? Hvordan blir den om man bare bruker sukkerfri sjokolade? (og da blir det vel ikke mange karbene å skryte av?)

Lurer på det samme ja... og kan man bruke natreen eller splenda istedenfor?

Amica 12-05-08 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 464337)
Lurer på det samme ja... og kan man bruke natreen eller splenda istedenfor?

Det var noen som snakket om det i en annen tråd tror jeg? Leste så mange i går, har mistet litt oversikten over hvor stod hva :flau: Noen mente den ble helt annerledes (men fortsatt veeeldig god, bare uten masse kaber), mens andre sa den ble liten og ikke slik som originalen skulle se ut. Menmen, pyttsann! Om jeg lager den lager jeg den med Splenda eller sukrin :D

Penny Lane 12-05-08 13:41

jeg laget denne kaka to ganger før og bruktenatreen første gangen, og sukrin den andre...og så har jeg blandet litt sukkerfri skokolade og vanlig mørk kokesjokolade.... begge gangene har den smakt helt nydelig!

Når jeg brukte sukrin så falt den ikke like mye sammen som når jeg brukte natreen, men det kan også være fordi jeg brukte litt større rundform enn det som står i oppskriften(26 dm i stedet for 24). Og når jeg brukte sukrin og blanda sukkerfri og vanlig mørk kokesjokolade så ble det ca 50 kh! ;););)

Amica 12-05-08 14:43

Mon tro hvor mange "normale" kakestykker man får da??! :D 5 stykker=10 gram per stykke, 10 stykker =5 g per - så det kommer jo ann på hvor mange stykekr man kan få?! :o

Noen som vet ca.?

Penny Lane 12-05-08 21:22

hmmm nei er ikke helt sikker, men du får i hvertfall 10 stykker tror jeg...kanskje litt mer...kommer jo veldig an på da... (telte ikke når den ble spist hehe...) men den er veldig mektig, så man blir for mett;)

Joika 12-05-08 21:27

Legg gjerne ut bilde.. noen. :nam:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.