Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vimsen85 06-06-11 22:02

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1130846)
Har ikke prøvd yaconsirup (ennå), men spiste litt mye FOS av en annen sort en gang (den var til å fore de snille magebakteriene med, men jeg ble litt hekta :rodme:), og ja, jeg kan underskrive på at man kan få svært vondt i magen av det ... :flau:

Hehe ;) Men i små mengder er det bra for magen?

Carisma 06-06-11 22:05

Hvorfor blir jeg så svimmel av å strekke meg (f,eks for å sette ting på øverste hylle i kjøkkenskapet)?

Huldr 06-06-11 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1130887)
Hehe ;) Men i små mengder er det bra for magen?

Ja, det skal det være :)

(Greia er vel at man overforer de nevnte snille bakteriene hvis man spiser for mye ... og resultatet er luftdannelse og auau :p)

Nå kom jeg på hva den andre FOS'en var lagd av forresten, jordskokk! Hvis jeg ikke husker helt feil. Den ble sånn god-seig når man tygget den, og veldig god ... :cool:

Edla 06-06-11 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1130895)
Hvorfor blir jeg så svimmel av å strekke meg (f,eks for å sette ting på øverste hylle i kjøkkenskapet)?

Fordi når du strekker på deg trykker babyen på hovedpulsåren ett eller annet sted eller lungene dine slik at du blir svimmel? :p Jeg fikk ihvertfall beskjed om at det var derfor jeg ble svimmel når jeg lå på siden når jeg ventet nr3. Jeg kan også bli litt svimmel av og til nå som jeg ikke er gravid men det kan jeg spore til at jeg er stiv i nakken. :) Sikkert ikke noe farlig ihvertfall!

Supera 06-06-11 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1130815)
Hei folkens.
Jeg leste om yaconsirup nettopp. Det står at den har en GI på 3 og at det er fordi den inneholder mye FOS (fruktoligosakkarider). Og FOS tar man visst ikke opp i tarmen, men det går gjennom systemet. Er det noen av dere som bruker yacon? Og er FOS noe som gir vondt i magen? Mener jeg har hørt at det kan det..

FOS gir mageondt hvis man ikke er forsiktig. Kan jeg også skrive under på. Jeg hadde en boks med FOS som av en eller annen grunn ble til en hard klump (det var pulver da jeg kjøpte den). Hard klump som i drops. Jeg sagde i stykker boksen og tok klumpen i noen poser og gikk løs med hammeren og fikk små biter. Lillesøstera mi syntes det var godt å spise FOSen slik den var. Den er ikke så forferdelig søt. Men FOS var fantastisk å bruke i vaniljefudge. Da ble det faktisk ganske seige karameller. :snill:

Huldr 06-06-11 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1131085)
FOS gir mageondt hvis man ikke er forsiktig. Kan jeg også skrive under på. Jeg hadde en boks med FOS som av en eller annen grunn ble til en hard klump (det var pulver da jeg kjøpte den). Hard klump som i drops. Jeg sagde i stykker boksen og tok klumpen i noen poser og gikk løs med hammeren og fikk små biter. Lillesøstera mi syntes det var godt å spise FOSen slik den var. Den er ikke så forferdelig søt. Men FOS var fantastisk å bruke i vaniljefudge. Da ble det faktisk ganske seige karameller. :snill:

Min ble også sånn, etter en stund i skapet. Tror den smeltet, på et vis? Minte meg litt om Snap & Crackle fra gamle dager ... :rulleøyne

Supera 06-06-11 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1131086)
Min ble også sånn, etter en stund i skapet. Tror den smeltet, på et vis? Minte meg litt om Snap & Crackle fra gamle dager ... :rulleøyne

Hehe, snap&crackle faktisk. :love: Min stod flere måneder uten å bli rørt, så min var helt smeltet, ikke bare delvis. Og steinhard.

Anarko 07-06-11 00:03

Blir det bankstreik? Noen som vet?

Huldr 07-06-11 00:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1131096)
Hehe, snap&crackle faktisk. :love: Min stod flere måneder uten å bli rørt, så min var helt smeltet, ikke bare delvis. Og steinhard.

Min også :ja:, så det var ikke så mye crackle som det var snap, hehe. Men det var bare et ganske tynt lag i bunnen av boksen, så det var lett å brekke av biter, og da ble det litt snap over det ;)

Huldr 07-06-11 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1131099)

Oi! Dette har jeg faktisk ikke fått med meg i det hele tatt :o

Ser ut til at det ikke er noen avklaring enda ... Men jeg må visst ut i minibanken nå i tilfelle det blir, for jeg har hverken cash eller mat ...

Edla 07-06-11 00:21

lykke til med å få tak i penger nå! De fleste minibankene er tomme og butikkene vil ikke tillate uttak da de trenger pengene selv.

Anarko 07-06-11 00:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1131104)
Oi! Dette har jeg faktisk ikke fått med meg i det hele tatt :o

Ser ut til at det ikke er noen avklaring enda ... Men jeg må visst ut i minibanken nå i tilfelle det blir, for jeg har hverken cash eller mat ...

Jeg var for sen til minibank i dag. Alle de jeg gikk til var tomme eller out of business. Men jeg stakk på rema og handlet inn for noen dager, så tror jeg er reddet, og vel så det :P

Huldr 07-06-11 00:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Edla (Innlegg 1131106)
lykke til med å få tak i penger nå! De fleste minibankene er tomme og butikkene vil ikke tillate uttak da de trenger pengene selv.

Jo, tusen takk for positiviteten!

Huldr 07-06-11 00:40

Fikk tatt ut penger jeg, i første og beste minibank ... ;)

Huldr 07-06-11 01:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1131107)
Jeg var for sen til minibank i dag. Alle de jeg gikk til var tomme eller out of business. Men jeg stakk på rema og handlet inn for noen dager, så tror jeg er reddet, og vel så det :P

Denne så jeg ikke i farten! Bra du fikk deg mat :ja:. Jeg hadde ikke en krone igjen i lommeboka og orket heller ikke handle i dag, med tilnærmet tomt kjøleskap, så jeg må takke deg for at jeg fikk vite om mulig streik! Jeg har visst vært litt isolert nyhetsmessig i det siste ...

Men jeg regnet med at det var større sjanse for å få ut penger her jeg bor/i Oslo generelt. Det er mange minibanker rundt her - og det viste seg jo å stemme, heldigvis :)

Det ordner seg alltid!

Supera 07-06-11 01:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1131103)
Min også :ja:, så det var ikke så mye crackle som det var snap, hehe. Men det var bare et ganske tynt lag i bunnen av boksen, så det var lett å brekke av biter, og da ble det litt snap over det ;)

Så godt som full boks hos meg...
Sitat:

Jeg har ikke giddet å ta ut noen penger. Hvis det blir streik, så varer den sannsynligvis bare noen timer før staten hjelper til. Bankstreik lammer hele landet.

Anarko 07-06-11 02:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1131129)
Denne så jeg ikke i farten! Bra du fikk deg mat :ja:. Jeg hadde ikke en krone igjen i lommeboka og orket heller ikke handle i dag, med tilnærmet tomt kjøleskap, så jeg må takke deg for at jeg fikk vite om mulig streik! Jeg har visst vært litt isolert nyhetsmessig i det siste ...

Men jeg regnet med at det var større sjanse for å få ut penger her jeg bor/i Oslo generelt. Det er mange minibanker rundt her - og det viste seg jo å stemme, heldigvis :)

Det ordner seg alltid!

Det ordner seg alltid ja :D Bra du fikk tatt ut. Har fått tak i alt, men glemte kaffe. Hehe. Uansett om streiken varer noen timer, eller noen dager, så skal vi nok overleve :)

Photobscura 07-06-11 02:18

Jeg var akkurat ute, og fikk tatt ut i første og beste minibank, men ... Jeg tror jeg kanskje overreagerte litt, bankterminalene i butikkene vil funke uansett streik? Hadde bare 200 spenn på konto. :p

Anarko 07-06-11 02:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1131137)
Jeg var akkurat ute, og fikk tatt ut i første og beste minibank, men ... Jeg tror jeg kanskje overreagerte litt, bankterminalene i butikkene vil funke uansett streik? Hadde bare 200 spenn på konto. :p

Er vel det som er problemet, og grunnen til at folk har vært hysteriske i dag, nemlig at bankterminalene ikke vil fungere om det blir streik. Men jeg tror vi kan slappe av :) Jeg ser ikke grunn til alt som har skjedd i dag i alle fall.

Kitt 07-06-11 04:13

Sitat:

Streiken avverget!:)

Huldr 07-06-11 04:27

Sitat:

Streiken avverget! :)
Dæng! :p Jeg, som aldri hamstrer eller noe ble plutselig litt slått av panikk og tok ut altfor mye penger! (I forhold til hvor lite jeg har på konto that is ...) Nå må jeg nesten sette tilbake litt penger tror jeg, så det blir nok til husleia :o

Og jeg trodde den første skattefrie utbetalingen i juni fra NAV skulle komme nå, men det gjorde den ikke. Hjælp!

Jaja, igjen - det ordner seg nok :ja:

Kitt 07-06-11 04:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1131148)
Og jeg trodde den første skattefrie utbetalingen i juni fra NAV skulle komme nå, men det gjorde den ikke. Hjælp!

De har gjort noe rart i år. Pengene for mai er ikke skattefrie, men de for 1. - 3. juni er det! Var inne å sjekket, for utbetalingen var jo så liten i forhold til hva jeg trodde den skulle bli!:p
Men det betyr jo at det blir halv skattefri første utbetaling i juli også, da!
Selv om det var nå jeg trengte de pengene. Regninger på vent, må vite!:rolleyes:

Huldr 07-06-11 04:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1131149)
De har gjort noe rart i år. Pengene for mai er ikke skattefrie, men de for 1. - 3. juni er det! Var inne å sjekket, for utbetalingen var jo så liten i forhold til hva jeg trodde den skulle bli!:p
Men det betyr jo at det blir halv skattefri første utbetaling i juli også, da!
Selv om det var nå jeg trengte de pengene. Regninger på vent, må vite!:rolleyes:

Ja, samme her! Nå er det trangt altså, hadde jeg fått skattefri nå hadde det ikke blitt veldig mye mer penger, men de pengene hadde berget meg ... Så jeg må nok finne på noe annet. Ut på gata og lete etter penger kanskje :p Jeg fant en 500-lapp her i vinter ... Får satse på at universet rekker meg en hjelpende hånd!

Photobscura 07-06-11 09:59

Vi kan gå og pelle flasker sammen, Frøy! :p Men ... er ikke begge juni-utbetalingene helt skattefrie? Jeg får penger på mandag, og seff igjen om to uker etter det, så begge utbetalingene er innenfor juni måned. Jeg er så forvirret over alt som har med Nav å gjøre, ass.

Kitt 07-06-11 10:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1131393)
Vi kan gå og pelle flasker sammen, Frøy! :p Men ... er ikke begge juni-utbetalingene helt skattefrie? Jeg får penger på mandag, og seff igjen om to uker etter det, så begge utbetalingene er innenfor juni måned. Jeg er så forvirret over alt som har med Nav å gjøre, ass.

Dersom du får penger neste uke, vil de to dagene i mai skattes av, men ikke de resterene som er i juni! Husk at det er pinse, så du får nok ikke penger før tirsdag!
Regner da med at første utbetaling i juli også vil være skattefri for de dagene som er for juni, men ikke de som er for juli!!!
Alt var såååå mye bedre før!!!:p

Men Photo, du som kan dette: hva er forskjell på å skrive lenger og lengre??? Når bruker man evnt hva? Har irritert meg lenge at jeg ikke kan det, så da spør jeg ekspertisen! :love:

Lillemy71 07-06-11 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1131407)
Men Photo, du som kan dette: hva er forskjell på å skrive lenger og lengre??? Når bruker man evnt hva? Har irritert meg lenge at jeg ikke kan det, så da spør jeg ekspertisen! :love:

Veit du spurte Photo, men her finner du et svar:

http://www.norsknettskole.no/fag/vie...&session_id=-2

Kitt 07-06-11 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1131429)
Veit du spurte Photo, men her finner du et svar:

http://www.norsknettskole.no/fag/vie...&session_id=-2

Tusen takk! Har lett etter en sånn side, men fant ingen! Takk, takk!:D

Photobscura 07-06-11 11:11

Lenger: Beskriver tid og avstand, lengre: beskriver fysisk størrelse.

Photobscura 07-06-11 11:12

Ah, der ser jeg noen svarte før meg! Sånn går det når man har vinduet åpent uten å fornye det. :p

Photobscura 07-06-11 11:14

Kan være litt forvirrende med adjektiver versus enkelte adverber, altså.

Edla 07-06-11 11:45

Frøy, det var ike meningen at være krass det var bare det at jeg hadde vært i 4 butikker og 3 minibanker uten hell! :P

Edla 07-06-11 11:46

Er det halvskatt/skattefritt på Dagpenger fra Nav og? Jeg er arbeidssøker og mottar arbeidsledighetstrygd, hadde vært fint med halv skatt! :)

Huldr 07-06-11 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Edla (Innlegg 1131511)
Frøy, det var ike meningen at være krass det var bare det at jeg hadde vært i 4 butikker og 3 minibanker uten hell! :P

Skjønner! :klem:

Bra det ikke ble streik da :ja:

Kitsu 07-06-11 11:56

Noen som kan anbefale en god cava som ikke er for dyr?

Photobscura 07-06-11 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Edla (Innlegg 1131513)
Er det halvskatt/skattefritt på Dagpenger fra Nav og? Jeg er arbeidssøker og mottar arbeidsledighetstrygd, hadde vært fint med halv skatt! :)

Det er ikke det. Kun halv skatt i desember som andre lønnsmottagere. Men så får de med dagpenger feriepenger, da. Det får ikke vi som er trygda.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1131537)

Grans Moments er en av mine favoritter. Koster 98-99 kroner, og har mindre enn ett gram restsukker.

Kitsu 07-06-11 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1131547)
Grans Moments er en av mine favoritter. Koster 98-99 kroner, og har mindre enn ett gram restsukker.

Thank you! XP

Regret 07-06-11 12:27

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1131537)

Cava Codorníu!
Den er kjempesøt og herlig med jordbær, min favoritt! koster 102kr :)

Photobscura 07-06-11 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1131577)
Cava Codorníu!
Den er kjempesøt og herlig med jordbær, min favoritt! koster 102kr :)

Om man tenker lavkarbo, så ville jeg nok valgt brut framfor seco. Det er søtten gram restsukker i denne, kontra fire i brut ... :o
Men nå liker jeg vinen min tørr jeg, da. Fikser ikke så veldig søte viner. Men frisk bør den jo være!
Men det med søtsmak er nok en vanesak også.

Regret 07-06-11 12:36

Jeg ser på vin som en utskeielse, noe som ikke er forbundet med lavkarbo, så når jeg først drikker så tenker jeg ikke på sånt, kun på smak :) Liker ikke alkohol i det hele tatt egentlig, så greier fint å styre unna :)

Photobscura 07-06-11 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1131597)
Jeg ser på vin som en utskeielse, noe som ikke er forbundet med lavkarbo, så når jeg først drikker så tenker jeg ikke på sånt, kun på smak :) Liker ikke alkohol i det hele tatt egentlig, så greier fint å styre unna :)

Skjønner det, men kan være greit å opplyse om at det er snakk om en vin som ikke er så forenlig med lavkarbokosthold uansett, forsåvidt. Ikke så lett å se at det er implisert, om du skjønner! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.