Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

BenteR 31-05-11 19:13

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dere som har diabetes 1;
Jeg er fremdeles i remisjon, dvs jeg har enda noe produksjon av insulin.
Den siste uka har blodsukkeret mitt hele tiden vært høyere enn vanlig, og jeg har derfor måtte øke insulinmengden.
Det jeg lurer på er enkelt og greitt om dette betyr at bukspyttkjertelen min begynner å ta kvelden? Skjer det sånn plutselig, eller går det sakte og sikkert nedover med den?
Jeg spiser helt vanlig (ca 30-40 karber pr dag) og har ikke blitt syk eller noe.....:confused:

Anarko 31-05-11 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1124936)
Og såååå kom det som jeg egentlig har ventet på..

Minstepoden vil kalle sambo for pappa, eller noe i den dur siden faren ikke fungerer som pappa. Jeg har nettopp snakket med sambos ekte sønn og han sa det var ok at stebroren kalte faren sin for pappa.. Bør jeg finne på et annet navn, eller er det ok å kalle stefar for pappa??

Siden det er greit for stefar og hans sønn så ser jeg ikke problemet. Syns egentlig det er flott at sønnen din vil det, og da må det vel nesten være opp til han. Jeg vet dessverre av egen erfaring at ikke blod alltid er tykkere enn vann. Foreldre er de som stiller opp, og da er det kanskje naturlig at barna kaller de "mamma" eller "pappa" uavhengig av at det er biologisk riktig.

Pøsh 31-05-11 19:40

Jeg er litt sær på det der og ville ikke latt sønnen min kalle en annen for pappa.
Fordi han ikke er pappa, selv om han fungerer som en, og fordi det blir knyttet sterke bånd og man vet ikke hva som skjer i fremtiden. F eks brudd i forholdet.

KarMa40 31-05-11 20:01

Jeg er uenig med siste taler.

Å fungere som pappa er mye viktigere enn å bidra med noen sædceller på begynnelsen. Dersom bio-pappa ikke klarer å fylle funksjonen så skal det være hans tap, ikke noen andres.
Man lager den familien man kan få til.

At gutten selv ønsker å kalle sin primære farsfigur for pappa, betyr jo at han ønsker seg den pappaen han har.

Og jeg er dobbelt skilsmissebarn og har veldig moderne familie. Ikke alle er blodslekt, men man kan ligne for det...

Lava 31-05-11 22:52

Sitat:

Minstepoden vil kalle sambo for pappa, eller noe i den dur siden faren ikke fungerer som pappa. Jeg har nettopp snakket med sambos ekte sønn og han sa det var ok at stebroren kalte faren sin for pappa.. Bør jeg finne på et annet navn, eller er det ok å kalle stefar for pappa??

Vi har litt "dine og mine" barn her, og mellomste som er sønn av min svigersønn, kaller min mor for oldemor, siden vårt biologiske barnebarn gjør det. De to har ett barn hver og ett (helt nytt) sammen, og de kaller ste-mor/far med navn.
Min mor var forøvrig "mormor" til alle ungene i gata der jeg bodde med mine barn, og selv er jeg ekstra mamma til flere ungdommer. Slike jeg har kjent siden de var små. mamma2 kaller de meg ♥

La ungen gjøre som han føler for, så lenge det er greit for dere andre. Dere kan jo kalle biologisk far for far, så er det et skille :)

Beatrixie 01-06-11 07:03

Sitat:

Min personlige mening er at om barnet har en far, så blir det rart å skulle kalle en annen mann for pappa.
En venninne som mistet pappaen sin som 6 åring kalte stefaren sin for "papsen", noe jeg synes er litt søtt.
Hvor gammelt er barnet ditt?

Kanutten 01-06-11 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1124788)
Noen her som har prøvd akupunktur på rompeballene??

Jeg var hos putten min i dag. Sist jeg var hos ham satte han nåler langs ryggsøyla. Det gav veldig gode resultater. Jeg ba ham i dag sjekke beina mine siden jeg ikke klarer mer en knapt ett minutt på ellipsemaskina før melkesyra gjør det uutholdelig å fortsette.

Ikke bare ryggen min som er forknytt; rompa og lårene er også helt forknytte kunne han fortelle. Han masserte rompa mi en stund :eek:, men jeg tror kanskje nåler virker noe mindre erotisk på meg (mannen er jo knallkjekk :rodme:). For å massere selv hjemme fikk jeg beskjed om å sitte på en tennisball mens jeg ruller frem og tilbake over den..:rolleyes: Foretrekker nåler. :ja:

SÅ derfor, kan noen fortelle meg om sine erfaringer med akupunktur i skinkene?? :D

Ingen som kan svare meg på denne?? :o Jeg skal jo dit i morgen! :eek:

lille_trille 01-06-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1126226)
Ingen som kan svare meg på denne?? :o Jeg skal jo dit i morgen! :eek:

Hadde gått for massasjen, jeg :sikle:

Kanutten 01-06-11 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie (Innlegg 1125729)
Min personlige mening er at om barnet har en far, så blir det rart å skulle kalle en annen mann for pappa.
En venninne som mistet pappaen sin som 6 åring kalte stefaren sin for "papsen", noe jeg synes er litt søtt.
Hvor gammelt er barnet ditt?

Poden er 14 år. Han har så sårt savnet å ha en å kalle pappa som han kunne være glad i. Ekte pappan bryr seg utrolig lite og ungene har begynt å miste denne medfødte lojaliteten, så jeg mener at den som bryr seg kan få den hederstittelen selv om det er stepappa.

Supera 01-06-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1126228)
Poden er 14 år. Han har så sårt savnet å ha en å kalle pappa som han kunne være glad i. Ekte pappan bryr seg utrolig lite og ungene har begynt å miste denne medfødte lojaliteten, så jeg mener at den som bryr seg kan få den hederstittelen selv om det er stepappa.

Ja, absolutt! :ja: Det er sønnen din som kom med ønsket om å kalle stepappaen for pappa, ikke stepappaen. Jeg synes sønnen din skal få velge selv hvem han vil kalle pappa.

Kanutten 01-06-11 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1126227)
Hadde gått for massasjen, jeg :sikle:

:lol: Regner med at det blir det, han har kanskje ikke fått tak i de rette nålene ennå... Må finne passende undertøy....

Kanutten 01-06-11 17:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1126243)
Ja, absolutt! :ja: Det er sønnen din som kom med ønsket om å kalle stepappaen for pappa, ikke stepappaen. Jeg synes sønnen din skal få velge selv hvem han vil kalle pappa.

Takk!!! :klem:

Kanutten 01-06-11 17:59

Ei som sendte meg dette:

Sitat:

Er han far i gavnet kan han vere det i navnet, om dei vil det sjølve :)
:klem: Tusen takk!! Jeg hadde glemt denne strofa! Mamma pleide si det mens ungene var små, men jeg har helt glemt det! :klem:

Carisma 01-06-11 21:29

Dere som har født, hvor mye gikk dere ned etter fødselen? Altså ikke i mnd etter, men i selve fødselen?

Camomilla 01-06-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1126506)
Dere som har født, hvor mye gikk dere ned etter fødselen? Altså ikke i mnd etter, men i selve fødselen?

Selv gikk jeg ned ca 8-10 kg med én gang (veide vel ikke før jeg kom hjem etter noen dager). Så la jeg PÅ meg disse igjen i ammeprosessen, og var nesten oppe i høygravidvekt igjen når barna var rundt året (de er ikke tvillinger, altså - 3 år i mellom). Hadde venninner som RASTE ned i vekt mens de ammet - men det gjorde altså ikke jeg. Verden er urettferdig. Nå er jeg for første gang på tolv år nede i før-gravid-vekt. Ting tar av og til litt tid ... :o

Pøsh 01-06-11 22:29

Hvis sønnen din er 14 år, så blir det litt annerledes for min del. Da vet han hvordan ting er. Tror jeg ville latt han kalle han pappa om han vil det :klem:

BenteR 02-06-11 00:58

Sitat:

Med eldstemann hadde jeg sinnsykt mye vann i kroppen og tok av 11 kilo på de fire dagene på sykehus. La på meg 23 kilo i det svangerskapet
Med de tre andre hadde jeg svært lite vann i kroppen og tok av mellom 6 og 7 kilo. Med disse tre la jeg på meg mellom 11 og 15 kilo.
Alle ungene mine har veid mellom 3550 og 3770 ved fødselen.
Jordmora som tok i mot nummer fire kalte meg ei perfekt avlsku:eek:
Ikke helt passende å si når man sitter med hovne, lekke jur og i grunnen føler seg degradert til :ku:
:D

Kitt 02-06-11 01:03

Sitat:

La på meg 22kg med førstemann, gikk ned 12 kg ved føde/barsel og det var det! De siste 10 forsvant egentlig aldri!:p

La på meg 11kg med nr 2. Gikk ned 12 ved føde/barsel!:D

Nysgjerrig nok 02-06-11 02:11

Kort spm fra en fersking: er det ikke lengre slik at det er hyppige og små måltider som fungerer best? Eller er det "over"?
Har hørt at 5 måltider pr dag er et minimum for å holde blodsukkeret stabilt...men nå ble jeg veldig usikker...

Kitt 02-06-11 05:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok (Innlegg 1126806)
Kort spm fra en fersking: er det ikke lengre slik at det er hyppige og små måltider som fungerer best? Eller er det "over"?
Har hørt at 5 måltider pr dag er et minimum for å holde blodsukkeret stabilt...men nå ble jeg veldig usikker...

På høykarbomat bør man spise lite og ofte for å holde forbrenningen i gang og blodsukkeret stabilt, sies det, men dette er jo slett ikke nødvendig/tilfelle på lavkarbo/ketolyse. Da er jo blodsukkeret stabilt uansett fordi du ikke spiser ting som gir stigninger og fettforrenningen foregår hele tiden så lenge du ikke dytter karbohydrater inn i systemet!;)
På lavkarbo skal du spise deg passe mett hver gang du er sulten, rett og slett!:D

lille_trille 02-06-11 08:16

Spis når du er sulten anbefales det her. Spis deg passe mett hver gang :) Lykke til.

Kanutten 02-06-11 10:13

:realmad::realmad::realmad::realmad: Jeg klarte selvfølgelig slette noen meldinger på min HTC Desire som jeg IKKE skulle slette. Noen som vet hvordan jeg kan få tak i disse meldingene igjen?? Da jeg hadde SE var det lett å hente opp slettede meldinger, men jeg finner ingenting på enne HTCen for å gjøre det.

Alternativet er å troppe opp på politistasjonen og få dem til å gjøre det, de har gjort det en gang før for meg. :p

Regret 02-06-11 20:04

Sitat:

7 kg.
3,6 kg baby, fostervann og morkake.

Carisma 04-06-11 17:56

Hva skal egentlig kroppen med alt dette vannet den samler på?

Regret 04-06-11 18:00

Overleve.
Kroppen trenger vann for å leve og den samler når den tror det ikke kommer mer på en stund, eller noen gang igjen. Eller ved mer krevende situasjoner, f.eks graviditet, trening, sykdom etc etc. Kroppen vår er smartere enn hva vi tror!

Carisma 04-06-11 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1128906)
Kroppen vår er smartere enn hva vi tror!

Ja, men det er jo ikke som om den ikke får massevis av vann hver dag... Så akkurat nå syns jeg den er skikkelig teit :rolleyes: Og jeg skjønner ikke helt hva den skal med flere liter vann i føttene uansett....

alexsandra 04-06-11 18:58

er det noen som har bra forslag hva shampo/balsam og hår kur som passer til kråkereiret mitt:p det er halvlangt med striper og litt farget som snart har vokst ut helt. er kjempe tørt og føler jeg ikke ser ut i måneskinn engang:D
blir også glad for andre gode råd og tips for at kråkereiret skal se litt bedre ut

Regret 04-06-11 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1128918)
Ja, men det er jo ikke som om den ikke får massevis av vann hver dag... Så akkurat nå syns jeg den er skikkelig teit :rolleyes: Og jeg skjønner ikke helt hva den skal med flere liter vann i føttene uansett....

En plass må det jo lagres ;)
Gravide og overvektige får det gjerne i beina pga vekta, noen bruker støttestrømper for å hindre dette men det fungerer ikke på alle. Noe sover også med beina høyt, og går lange turer :)
husk også at vann driver ut vann, så det er ekstra viktig å drikke mye når man har vannansamlinger! Mye salt i maten gjør at kroppen tror det tørker ut og samler vann, så det kan være viktig å tenke på også.

Carisma 04-06-11 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1128933)
er det noen som har bra forslag hva shampo/balsam og hår kur som passer til kråkereiret mitt:p det er halvlangt med striper og litt farget som snart har vokst ut helt. er kjempe tørt og føler jeg ikke ser ut i måneskinn engang:D
blir også glad for andre gode råd og tips for at kråkereiret skal se litt bedre ut

Jeg hadde farget ihjel håret mitt, og ingenting fungerte. Men Tigi-produktene reddet det! Så nå bruker jeg aldri noe annet. Disse liker jeg f.eks godt:
http://2.bp.blogspot.com/_pNg6qgKnGx...1273231124.jpg
Balsamen kan brukes som hårkur også.

Regret 04-06-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1128933)

Børster du håret i dusjen? Det hjelper meg veldig! Når du skal ha i balsam så fordel det med en børste så det er balsam på alt håret, la det være i et par minutter før du skyller, børst mens du skyller også!
Før brukte jeg elvital leave in hårkur, men den er gått ut av markedet og det er ingenting som kan måle seg desverre. Men om håret ditt er svært slitt, så kan du prøve vanlig body lotion i håret når det er tørt / fuktig, la det være i rundt 5 minutter og skyll ut.

Anbefaler produktene fra elvital, særlig de røde flaskene for faget hår!

alexsandra 04-06-11 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1128937)
Jeg hadde farget ihjel håret mitt, og ingenting fungerte. Men Tigi-produktene reddet det! Så nå bruker jeg aldri noe annet. Disse liker jeg f.eks godt:
http://2.bp.blogspot.com/_pNg6qgKnGx...1273231124.jpg
Balsamen kan brukes som hårkur også.

fåes det kjøpt hos vanlig frisør?
spørs om den blir helt riktig for mitt hår når jeg er mørk blond med lyse striper eller funker det greit tro:confused:

Carisma 04-06-11 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1128947)
fåes det kjøpt hos vanlig frisør?
spørs om den blir helt riktig for mitt hår når jeg er mørk blond med lyse striper eller funker det greit tro:confused:

Det med Blonde er fordi bleket hår er det mest krevende. Den er rett og slett for skadet hår :ja: Fås hos frisør, men det er dyrere enn å kjøpe på nett. www.lookfantastic.com, www.blush.no er et par steder som har.

alexsandra 04-06-11 19:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1128960)
Det med Blonde er fordi bleket hår er det mest krevende. Den er rett og slett for skadet hår :ja: Fås hos frisør, men det er dyrere enn å kjøpe på nett. www.lookfantastic.com, www.blush.no er et par steder som har.

da skal jeg sjekke ut det
takk for hjelpen:)

KarMa40 05-06-11 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1128903)
Hva skal egentlig kroppen med alt dette vannet den samler på?

Sist fødsel begynte vannet å forsvinne for meg på barselavdelingen.
Men det begynte nederst, fikk tilbake de knoklete føttene og anklene mine på dag en, men fortsatt stinne pølsefingre og pløsete i ansiktet.

lille_trille 05-06-11 10:40

Jeg har vert i ketose i over 2 uker, og er fornøyd med det. Det eneste problemet er en beisk/emmen smak i munnen omtrent konstant. Fjerna en spyttkjertel for 1 år siden, og har dermed 25% nedsett spyttproduksjon. Har veldig lett for å bli tørr i munnen, og en pastill eller tyggis har fixet dette tidligere. Fikk en munnspray på sykehuset, men den smaker rett og slett død.
På grunn av munntørrheten drikker jeg mye vann hver dag.
Altså, fins det noen tyggis / pastiller som kan brukes mye av?

Kitt 05-06-11 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1129288)
På grunn av munntørrheten drikker jeg mye vann hver dag.
Altså, fins det noen tyggis / pastiller som kan brukes mye av?

Mye vann er bra, da!:D
Du kan også bruke STORE IFA og på apoteket har de en serie drops som heter Fribol som er uten karber!
Apoteket har også flere andre greier for de med munntørrhet, Xerodent feks, som er nesten som fluortabletter!
Ta en prat med noen på nærmeste apotek, så får du nok hjelp!:)

lille_trille 05-06-11 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1129314)
Mye vann er bra, da!:D
Du kan også bruke STORE IFA og på apoteket har de en serie drops som heter Fribol som er uten karber!
Apoteket har også flere andre greier for de med munntørrhet, Xerodent feks, som er nesten som fluortabletter!
Ta en prat med noen på nærmeste apotek, så får du nok hjelp!:)

Har prøvd de dropsene fra apoteket. Synes de er søte. Fikk en genial idè; tømte ut innholdet i spruteflaska jeg fikk på apoteket og fylte den med Listeren. Skal teste ut den noen dager og se om det hjelper :)

Gerd 05-06-11 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1129321)
Har prøvd de dropsene fra apoteket. Synes de er søte. Fikk en genial idè; tømte ut innholdet i spruteflaska jeg fikk på apoteket og fylte den med Listeren. Skal teste ut den noen dager og se om det hjelper :)

Jeg bruker vademecum-spray. Kjøpt på apotek/helskost :)

vimsen85 06-06-11 21:13

Hei folkens.
Jeg leste om yaconsirup nettopp. Det står at den har en GI på 3 og at det er fordi den inneholder mye FOS (fruktoligosakkarider). Og FOS tar man visst ikke opp i tarmen, men det går gjennom systemet. Er det noen av dere som bruker yacon? Og er FOS noe som gir vondt i magen? Mener jeg har hørt at det kan det..

Huldr 06-06-11 21:27

Har ikke prøvd yaconsirup (ennå), men spiste litt mye FOS av en annen sort en gang (den var til å fore de snille magebakteriene med, men jeg ble litt hekta :rodme:), og ja, jeg kan underskrive på at man kan få svært vondt i magen av det ... :flau:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.