Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Egwene 11-05-11 19:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hei!
Er det mulig å gjøre denne oppskriften lavkarbo-grei? Oo

125g smør
107 ½ g sjokolade
2 ½ stk eggeplomme
2 ½ stk egg
100g sukker
55g hvetemel

Zillah 11-05-11 21:12

Trur eg ville strevd litt med 107 ½ gram sjokolade, gitt...
Er det "oversatt" fra engelsk eller noko? :p

Skal det bli kake?

Nerthus 11-05-11 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1104201)
Trur eg ville strevd litt med 107 ½ gram sjokolade, gitt...
Er det "oversatt" fra engelsk eller noko? :p

Skal det bli kake?

Kan vel bruke sukkerfri sjokolade? Eller mørk sjokolade om det ikke er så farlig med karbene? :)

Furine 11-05-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1104220)
Kan vel bruke sukkerfri sjokolade? Eller mørk sjokolade om det ikke er så farlig med karbene? :)

Det var vel heller at Zillah reagerte på talet, altså 107 og ein halv! ;)

Nerthus 11-05-11 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1104229)
Det var vel heller at Zillah reagerte på talet, altså 107 og ein halv! ;)

Ah ok... jeg skjønte det var en oppdelt oppskrift - jeg sliter mer med å dele en eggeplomme i to ;)

Furine 11-05-11 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1104234)
Ah ok... jeg skjønte det var en oppdelt oppskrift - jeg sliter mer med å dele en eggeplomme i to ;)

Ja, den også var fin! :D

Lillemy71 11-05-11 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1104051)
Hei!
Er det mulig å gjøre denne oppskriften lavkarbo-grei? Oo

125g smør
107 ½ g sjokolade
2 ½ stk eggeplomme
2 ½ stk egg
100g sukker
55g hvetemel

Er det brownies dette skal bli? Hvis det er det du er ute etter så ville jeg heller søkt i oppskriftene her på forumet, finnes en del brownies/sjokoladekakeoppskrifter der. Da får du også med anmeldelser og oppskriftene er ofte godt utprøvd.

Det er ikke bare bare og gjøre diverse kakeoppskrifter lavkarbovennlige, for med en gang man tar ut sukker og mel mister man mye av bakeegenskapene. Sukker er f.eks viktig for å få rette konsistensen i brownies og cookies. Det krever ofte eksperimentering med en god del prøving og feiling for å få et noenlunde vellykket resultat, men her er noen generelle tips:

Søtning: Bruk sukrin gjerene blandet med stevia, natreen eller splenda for å få bort den kalde smaken. Sukrin karamelliseres ikke sånn som sukker. Mengde søtning kontra sukker er ikke alltid like enkelt å finne, man må bare smake seg frem. Søtning gir også en annen smak, det må også tas i betraktning.

Melerstatninger: Mye brukt er mandelmel og kokosmel, de har ingen bindeevne så da må man gjerne ha litt fiberhusk i tillegg. En del bruker også soyaproteiner, soyamel og bl.a. bakemiksen fra Ketolyse, selv liker jeg hverken smak eller konsistens så jeg unngår det. Det finnes også glutenmel som kan brukes, men jeg synes ikke at man skal bruke unødvendig gluten. Det er en grunn til at glutenintoleranse/cøliaki så godt som er ikke-eksisterende i afrika og asia. Men dette må du bare finne ut av selv egentlig.

Sjokolade: bruk sukkerfri fra f.eks Cavalier, husk også at den gir mye søtsmak så du må passe på med søtning, eller bruk mørk sjokolade med minimum 70% kakao og sjekk kh-innhold før du kjøper.

Blir som sagt fort en del prøving og feiling, så å lete her på forumet etter en utprøvd oppskrift er kanskje enklere?

Cherry 12-05-11 14:31

Easy-tone sko, er de noe tess?

Egwene 12-05-11 17:36

Er sjokoladefondant det egentlig skal bli, men vil gjøre det om til muffins:P
Og ja, vet at målingene ser rare ut, for det var en oppskrift for så og så mange porsjoner :p

Carisma 12-05-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1104787)
Easy-tone sko, er de noe tess?

Jeg har det for meg at de ikke kan være så bra under graviditeten, siden man skal bruke endel muskler man vanligvis ikke bruker? bla magemuskler...

Lillemy71 13-05-11 08:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1104917)
Er sjokoladefondant det egentlig skal bli, men vil gjøre det om til muffins:P
Og ja, vet at målingene ser rare ut, for det var en oppskrift for så og så mange porsjoner :p

Selvfølgelig kan du prøve å gjøre oppskriften lavkarbo vennlig, men det er ikke alltid like enkelt og jeg liker heller ikke å kaste mat så sånn prøving feiling har jeg gitt opp.

Anbefaler deg å prøve disse muffinsene her. har ikke prøvd de selv ennå, men alle skryter av de. Viss du tar deg tid til å lese igjennom finner du masse tips og råd om ulike smakstilsetninger, bl.a. sjokolade.

Regret 14-05-11 12:32

Er det vanlig å få bekkenløsning av å gå ned i vekt? eller bare det å være tung?

TrillTrall 14-05-11 12:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1106216)
Er det vanlig å få bekkenløsning av å gå ned i vekt? eller bare det å være tung?

Du er sikker på at det er bekkenløsning slik gravide får? Det er ikke "bare" bekkensmerter på grunn av vekta da? Eller kan du være gravid og ha fått det veldig tidlig kanskje?

Regret 14-05-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1106225)
Du er sikker på at det er bekkenløsning slik gravide får? Det er ikke "bare" bekkensmerter på grunn av vekta da? Eller kan du være gravid og ha fått det veldig tidlig kanskje?

oi.. :confused: Tror ikke jeg er gravid nei, men den tanken har jeg ikke tenkt engang. Jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet sist og jeg kjenner igjen det sterke ubehaget i leddet mellom lårbeinet og bekkenet, akkurat som om det løsner og er det stråler i både bein og rygg. Ganske likt bekkenløsning og har hatt det i en 2 dager nå..

Kitt 14-05-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1106236)
oi.. :confused: Tror ikke jeg er gravid nei, men den tanken har jeg ikke tenkt engang. Jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet sist og jeg kjenner igjen det sterke ubehaget i leddet mellom lårbeinet og bekkenet, akkurat som om det løsner og er det stråler i både bein og rygg. Ganske likt bekkenløsning og har hatt det i en 2 dager nå..

Så lenge du har vært gravid og har hatt bekkenløsning, kan du få det igjen nær sagt når som helst!
Jeg sliter 3-4 dager hver eneste gang jeg har mensen! Går helt opp i "limingen" og tåler ingen ting før bekkenet sier tydelig i fra!:eek:

Men dersom dette er første gang siden siste svangerskap, hadde jeg nok tatt en gravitest, ja! Første svangerskap merket jeg pga at jeg ikke kunne ligge i solarium- sengen mer!:p

Supah 14-05-11 18:36

Da har jeg også et spørsmål, laget en egen tråd, men her er det så mye aktivitet, at jeg prøver meg her også: :smile:

Er det noen der ute som har en oppskrift på en sjokoladesmørkrem eller lignende til muffins? Har laget gode sjokolademuffins, men vil så gjerne få de til å se litt pene ut.. Litt sånn: http://www.decorationideas.org/wp-co...e-cupcakes.jpg

grotingeling 14-05-11 20:38

Smørkrem med sjokoladesmak!

Ingredienser:
100g smør
300g siktet sukrinmelis (eller tilsvarende søtning)
1 1/2 ss kakao
1 1/2 ts vanilje (orginaloppskriften bruker 1 1/2 ts vaniljesukker)
3 ss kaffe

Fremgangsmåte:
1. Smøret må være temperert før man begynner for å få et godt resultat.
2. Smøret piskes sammen med det tørre til en smidig masse, før kaffe tilsettes.
3. Som en smaksvariasjon kan du tilsette likør, brun rom, eller annet. (Amaretto, Grand Marnier, eller Kahlua kan brukes.)

Regret 14-05-11 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1106291)
Så lenge du har vært gravid og har hatt bekkenløsning, kan du få det igjen nær sagt når som helst!
Jeg sliter 3-4 dager hver eneste gang jeg har mensen! Går helt opp i "limingen" og tåler ingen ting før bekkenet sier tydelig i fra!:eek:

Men dersom dette er første gang siden siste svangerskap, hadde jeg nok tatt en gravitest, ja! Første svangerskap merket jeg pga at jeg ikke kunne ligge i solarium- sengen mer!:p

Takk for svar, men jeg er nok ikke gravid, det må man ha sex for å få til og her er det er par måneder siden sist :p Jeg aner ikke hvor dette kommer ifra og det har ikke vært så ille før som det har vært de siste dagene og det er først nå jeg vil kalle det bekkenløsning, før var det mest ubehag i halebenet. men jeg merker at jeg får mer og mer vondt i knærna også og det føles ut som de glipper ut av ledd av og til. Jeg tror ikke de gjør det, men det kjennes slik og det er veldig veldig vondt. Jeg bærer på sønnen min hver dag og han er 12kg, noe som er alt for tungt for meg når jeg har for mye av meg selv å bære på også, så jeg aner en mistanke om at smertene og ubehag kommer av overbelastning på leddene. Ryggen henger seg opp oftere og oftere også.
Jeg tror jeg er i nærheten av eggløsning også og jeg har hørt at man kan kjenne en slags bekkenløsning da også, så det kan ha en sammenheng med det også :kadetgaar

Carisma 14-05-11 23:03

Jeg hadde bekkensmerter ved egløsning på lavkarbo, så det kan veldig være det! Fra korsrygg og navle ned til knærne. Jeg visste ikke at jeg hadde EL i det hele tatt, så jeg ante ikke hva smertene kom av :rolleyes:
Ellers kan det være en strekk? Ikke sklidd eller trådd feil i det siste?

Regret 14-05-11 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1106717)
Jeg hadde bekkensmerter ved egløsning på lavkarbo, så det kan veldig være det! Fra korsrygg og navle ned til knærne. Jeg visste ikke at jeg hadde EL i det hele tatt, så jeg ante ikke hva smertene kom av :rolleyes:
Ellers kan det være en strekk? Ikke sklidd eller trådd feil i det siste?

Nope. Jeg fikk en overbelastingsskade i ene kneet i april for å ha trent for hard og for tungt, men ellers så er jeg frisk som bare det og det kom helt uventet. Jeg kjenner det som om beina mine fysisk løsner fra festet sitt i bekkenet, akkurat slik det var med barn i magen. Når det løsner så stråler det intenst opp i korsryggen og ned til knærna. Etterpå blir jeg kjempestiv i korsryggen, som om jeg vil at det skal knekkes opp, men ingenting hjelper. Så det er tider hvor det er kjempevondt og jeg må legge meg ned, og ellers så er det bare verkende og jeg føler at noe kan gli ut når som helst så jeg unngår fysisk krevende situasjoner.

Lava 15-05-11 21:27

Jeg vet at man kan legge på seg x-antal kilo pr år, om man drikker x-antall øl pr uke/mnd.
Men, finnes det en lignende utregning for vin?

Og, når folk som ikke spiser lavkarbo skal slanke seg, så velger de knekkebrød fremfor brød, hvorfor? Hvorfor er knekkebrød bedre enn brød?

Og, hvorfor blir man så tørr i munnen av å drikke rødvin?

Photobscura 15-05-11 21:52

Du legger ikke på deg av vin med mindre det er innmari mye sukker i den.
At du blir tørr i munnen av f.eks rødvin er på grunn av garvestoff, som er et biprodukt av skall, frø og stilk fra vinbærene, lærte jeg en gang. Garvestoff konserverer noe, om du velger en lettere vin, så blir du også mindre tørr i munnen (og mindre fyllesyk :o).

Furine 15-05-11 22:03

Beste eg har vore borte i, er biovin frå Frankrike. Den var fri for sulfid, vart aldri dårleg av den.

Cherry 15-05-11 22:17

Jeg syns både vin og øl smaker rett og slett humbug. Folk sier at det er noe man må lære seg å like, men hvorfor skal jeg lære meg å like noe jeg ikke liker?:p

Sånn fra spøk til revolver; rødvin smaker eddik, hvitvin smaker sur sats etter min mening og øl det smaker...ja det smaker ikke bra.

silje21 16-05-11 00:06

hva gjør du når du er skikkelig forbanna (me go grunn xd), for å roe ned?? har vært rimelig irritert/førbanna omtrent siden kl 1700 idag, (jobbsammenheng). men er endelig hjemme, men kjenner jeg "oser" irritasjon enda, vanskelig å få roe ned føler jeg. noen tips?

Antoinette6 16-05-11 00:07

Gå en rask tur !

silje21 16-05-11 00:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1107708)
Gå en rask tur !

går alltid hjem fra jobb, ca 15-20mins rask gange^^
hjalp lite idag dessverre hehe

Antoinette6 16-05-11 00:11

Huffda, - hva med å slå i en pute ? Til du blir svett ! Og si det du KUNNE TENKT deg å si ! (men som du kanskje ikke sa?)

Lykke til !

:lol:

silje21 16-05-11 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1107710)
Huffda, - hva med å slå i en pute ? Til du blir svett ! Og si det du KUNNE TENKT deg å si ! (men som du kanskje ikke sa?)

Lykke til !

hehe høres ut som en ide :D men skal si det jeg mener imorgen, men hjelper lite å kjefte på kunder for noe sjefen har tullet til xD

føler meg bedre allerende, kanskje bare smart å få ut litt her, alltid støtte å få,
Takk :D
<3

Antoinette6 16-05-11 00:13

ja, jeg skulle til å si det ! Forumet hjelper alltid, er min erfaring.

Hjelper alltid å få tasta litt !

silje21 16-05-11 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1107713)
ja, jeg skulle til å si det ! Forumet hjelper alltid, er min erfaring.

Hjelper alltid å få tasta litt !

hehe javisst, spesielt når samboeren min er omtrent like gretten selv , holder på med røykeslutt han da hehe

Antoinette6 16-05-11 00:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1107714)
hehe javisst, spesielt når samboeren min er omtrent like gretten selv , holder på med røykeslutt han da hehe

Jeeeez ! det æ'kke bare én ting, nei !

Man kan jo prøve og gå å legge seg med en god bok, eller no'.

Eller et frøknekkebrød med mye smør !

Jeg har to ferdigbakte brett på kjøkkenet nå ! Mmmmm

silje21 16-05-11 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1107715)
Jeeeez ! det æ'kke bare én ting, nei !

Man kan jo prøve og gå å legge seg med en god bok, eller no'.

Eller et frøknekkebrød med mye smør !

Jeg har to ferdigbakte brett på kjøkkenet nå ! Mmmmm

mmh høres herlig ut:)
send over noen til meg også hehe

Antoinette6 16-05-11 00:20

Du HAR oppskriften på Nannahs frøknekkebrød, håper jeg ? De er såååå deilige !!! OG sunne ! OG kjappe når man har dårlig tid. med skinke og mye majones ! Eller Delikats rekesalat !

Mmmmmm !!!

silje21 16-05-11 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1107717)
Du HAR oppskriften på Nannahs frøknekkebrød, håper jeg ? De er såååå deilige !!! OG sunne ! OG kjappe når man har dårlig tid. med skinke og mye majones ! Eller Delikats rekesalat !

Mmmmmm !!!

hehe kan nok finne oppskriften, men litt sent for meg å bake nå hehe xD

Antoinette6 16-05-11 00:23

Ja, jøss ! jeg tenkte mer på å spise, jeg, dah :D

Nå skal jeg snart finne sengen, tenkte jeg. . .

Lykke til, kjære Silje ! Få det ut på en eller annen måte ! Og så tar du sjefen i morra !!!

Og :klem: til deg !

Anne 16-05-11 08:42

Noen som har kjøpt gjennomsiktig regncape til barn i Oslo området?
I tilfelle hvor?:)

Cherry 16-05-11 11:28

Er det mulig å finne nøyaktig adresse, navn og tlfnr når man har en IP? Blir så lei av sånne trusselidioter på nettet som sier sånt.

Anne 16-05-11 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1107788)
Noen som har kjøpt gjennomsiktig regncape til barn i Oslo området?
I tilfelle hvor?:)

Har funnet. Fikk tips fra Ciss. De har bla på Bogerud. Jeg har ringt.:)

Photobscura 16-05-11 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1107925)
Er det mulig å finne nøyaktig adresse, navn og tlfnr når man har en IP? Blir så lei av sånne trusselidioter på nettet som sier sånt.

Det skal være mulig, ja, men det er jo kun datatilsynet og ev. andre øvrighetspersoner som skal ha tilgang på dette, med mindre man er innmari god på å hacke. Men det sier jo egentlig ikke så mye om hvem som bruker ip-en din, ettersom ikke alle er gode til å sikre de trådløse nettverkene sine, og de ellers er ganske lett å lure seg inn på tross sikring.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.