![]() |
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Sitat:
|
nei, va ikkje dei, selv om eg vil prøve å lage dei etter hvert..
på bilde ilag med oppskrifta lignet dei på after eight.. |
Sitat:
|
dei har eg laget allerede.. va ikkje dei heller...
tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg med å finne dei.. :) håper du har hatt ei fin jul..:) |
Sitat:
|
takk for tipset :)
|
Hm... nå blir jeg nyskjerrig. Når/hvis du finner oppskriften, må du linke til den her. Lurer veldig på hva det er, og det gjøre sikkert Yrla også ;)
Hatt en bra jul så langt - og håper det samme for deg :) |
Hei, er ny her og ny på alt innen lavkarbo egentlig. Slitt i mange år med og gå ned i vekt. Jeg går bare opp og opp i vekt, og nå er det gått alt for langt.. Har PCOS, har VELDIG høy BMI og ønsker og bli gravid. Prøvd og bli gravid i over et år nå, og begynner og bli litt desperat. :(
Har lest innpå her nå siste uken, men blir bare mer og mer forvirra for hva jeg bør prøve. Tenkte først på Ketolyse, men det høres alt for vanskelig ut og følge :o Er det noen som har noen tips for hva som er det beste og begynne med for de med PCOS ? :) |
Har du veldig høy BMI og PCOS ville jeg nok tatt meg tid til å sette meg inn i prinsippene rundt ketolyse, var jeg deg!
Det er veldig effektivt og etter en liten innkjøringsfase slett ikke vanskelig å følge!:) Har du lest den flotte nybegynner- tråden vår eller lest inne på ketolyse.no? |
Hører veldig mye positivt om ketolyse, men har også hørt at hvis noe skeier ut litt går man utrolig fort opp i vekt igjen ?:-O
Men, siden man går veldig raskt ned i vekt av den så er den nok verdt et forsøk. Er jo også en utrolig stor motivator til og fortsette når man faktsisk endelig kansje går ned noe ! :) Skal inn og lese der nå tenkte jeg :) |
Nå vet ikke jeghva du mener med VELDIG høy BMI, men ketolyse er utrolig effektivt når man er svært overvektig, ja! Og som du sier, raske, gode resultater er svært motiverende.:)
Du legger ikke på deg noe fortere etter en ketolysekur enn etter andre slankekurer, men det kan være lurt for deg med PCOS å satse på dette som en livsstilsendring. Du kommer til å trenge å følge moderat lavkarbo dersom du blir gravid feks. Er du insulinresistent/har dia2 eller andre følgesykdommer av PCOS/overvekt? |
Sitat:
|
Sitat:
|
For en tid tilbake var det en plass her inne på forumet noen som snakket om ei bok Lavkarbo som skulle komme ut. Er det noen som husker hvilken bok dette var. Var det denne tro: Lettere lavkarbo av Marte Garmann kan noen hjelpe meg å finne det ut :)
|
Sitat:
Har en BMI over 40 !! Jeg er bare 160 høy, så vekta mi burde egentlig vært veeldig mye mindre :-o Hår nå vært og lånt meg boka: Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen og skal prøve og få lest ferdig den nærmeste dagene og notere meg ned det viktigste. :) Så har bestemt meg for og prøve den neste uke :) Spent :) |
Sitat:
Så blir ketolysestart fra neste uke, så kansje jeg har en god fremtid i møte :) |
Sitat:
Men, har bestemt meg for og iallefall prøve ketolyse først :) Går selv på methformin, men fikk beskjed om at på ketolyse må jeg slutte med dem. |
Sitat:
|
Sitat:
Nå ble jeg litt usikker her da, så det er ikke noe problem og ta det da lell om det er en sukkerfri diett da? :confused: Og jeg kommer nok til og trene det jeg klarer samtidig som ketolyse. Men, jeg sliter med angst i samme slengen, så ikke noe mulighet for trene på et treningstudio. Går ofte turer og har prøvd litt hjemmetrening, men har ikke apparater + ryggproblemer så har måttet blitt slike ting som zumba,pilates osv.. :o |
Sitat:
Jeg tar ALLTID metforminen min midt i måltidet, da går det helt fint! |
Sitat:
Metformin kan ikke alene gi lavt blodsukker, så det er ingen fare forbundet med å ta dem mens man går på ketolyse. Jeg har gjort det i lange perioder uten noe som helst problem. |
Sitat:
Men, skal prøve igjen nå og bare leve med det en liten stund. Leste at det kom til og bli en del bivirkninger av dietten første tiden ja, og er veldig forberedt på det :) Fikk dessverre ikke så masse info fdra legen når jeg fikk dem eneste at det var medisin for diabetikere og at jeg skulle ta det før hvert måltid. Leste jo litt om de selv også, men ikke at man kunne ta de midt i måltidet. Så skal huske og gjøre det nå framover :) Takk for tipset :D |
Sitat:
Hvilken styrke bruker du? |
Sitat:
Har annen medisin hvor jeg har fått beskjed om at tilvenningen tar opptil 3 måneder.. Litt lite info fra legen jeg tror jeg, så må nesten ta en prat med henne igjen.. Til hennes forsvar var hun veldig stressa den dagen :p hehe Har 500 mg. |
Sitat:
Prøvde en antidiabetika- type i sprøyteform, jeg, og først da jeg hadde sittet musestille av kvalme i 4 måneder, fikk jeg prøve en annen type. Sånne ting kan ta lang tid å venne seg til! Er det noe du lurer på ang medisiner etc, så bare spør. Som sykepleier kan jeg ikke svare på alt, men har da lært en del oppigjennom!:) |
En uke, ja! Høh. Dårlig informert lege. Jeg brukte tre måneder på opptrapping og tilvenning, og da var det involvert MYE kvalme! Naboen til foreldrene mine (som ikke spiser lavkarbo) ga opp etter å ha kasta opp daglig i seks måneder, men akkurat dét tror jeg hører til sjeldenhetene ... :o
Men for å si det sånn så er det verdt det. Jeg fikk ganske stabilt blodsukker på lavkarbo, men insulinet var fortsatt alt for høyt, så jeg fikk det ganske bra på sikt. :) |
Sitat:
Takk, kan tenke meg det kommer noen spørsmål relatert til det framover :) Sitat:
Oi, i 6 måneder og ja. Da skjønner jeg godt de ga opp. Håpe jeg slipper og oppleve det iallefall ! Det er bra da, satse på at det har en veldig positiv virkning på meg også :) |
Lurer også på om det er noen andre som har problemer med og få i seg nok væske ? Leser at man bør få i seg 2L vann dagen.. Noe som er veldig vanskelig for meg..
Er som regel ikke tørst og når jeg først drikker noe er det enten brus eller bris(farris). Går mest i bris da, i ukedagene iallefall. Drikker veldig veldig lite i løpet av en dag.. Liker rett og slett ikke vann så godt :( Noen som vet om bris er ok og drikke i store mengder, siden det bare er tilsatt kullsyre og smak. Står ikke noe om karb. på flaska så jeg. Samtidig som jeg ihvertfall skal prøve og få i meg noe vann i tillegg. |
Prøv å drikk lite og ofte utover dagen. Farris funker fint! Jeg pleier ikke å drikke bris, men de er vel safe? Sjekk etiketten.
Men, for å ha forstått deg rett, har du sluttet med metformin? I tilfelle, om du skal begynne opp igjen, begynn med en tablett om dagen til du ikke føler noen bivirkninger før du øker med en tablett til, etc, til du er oppe i den dosen du skal ha. :) |
Sitat:
Ja, har det. Skulle begynne igjen i går, men fant de ikke. Har funnet de nå da, og skal begynne igjen morgen :) Takk for tipset, skal prøve og gjøre det sånn :) |
Jeg brukte som sagt tre måneder på å i det hele tatt komme opp i angitt dose (3x500), så bare vær tålmodig. :) Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!
|
Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o |
Sitat:
Sitat:
Ja, er jo bra det iallefall. Vet nå at det funker også da sånn sett :) |
Spørsmål:
Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene... I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08. |