![]() |
Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Tusen takk Festina! Så oppmuntrende og koselig å lese tilbakemeldingene fra deg også!
Veiedag i morgen; tror ikke på nedgang nei :D Har ikke trimmet i det hele tatt; bare tatt det med ro etter jobb hver dag. Men kl 15 i morgen er det å komme seg hjem fra jobb og da er det HELG! Gleeeder meg! Vi snakkes i morgen? |
Lykke til med veiing Tarato:)
Her er vekta tilbake på normalen etter en uke med kaloritelling og mindre fett (selvfølgelig mindre kh). Slitsomt å måtte passe på alt... Holde meg strikt en uke til tenker jeg, før jeg prøver å finne en måte å stabilisere... |
Minus 1,1 kg! :D
Mener selv det er vel fortjent etter 3 uker med god innsats, men turte ikke å håpe på det. Var på messe 5 dager i forrige uke, og da ble det i overkant mye alkohol...:o men jeg var kjempeflink med maten (synes jeg selv:engel_ikk) Var til behandling hos naprapat i går, og det virker som hun satte i gang noe. Jeg gikk masse på do i natt! Får håpe at det ikke bare er vann som er forsvunnet, men at vekttapet er reelt. Føler meg mye lettere i kroppen, men det er kanskje bare ønsketenkning? Uansett: Dette skal jeg nyte, så får jeg heller bekymre meg senere. Jeg fikk uansett en ekstra boost til å bli flinkere både med kosthold, vanndrikking og trim/øvelser. Så får vi satse på at jeg ikke ramler alt for langt ned i rosèvinglasset i kveld ;) Lykke til med deres veiinger og god helg! |
Jeg har hatt et voldsomt vannslipp ved vektnedgang... Lurer på om ikke vann er et avfallsstoff under fettforbrenning? (Tror det, men gidder ikke sjekke om jeg husker riktig nå.) Samt at annet bundet vann også har vekt, seff. Kortisol binder vann (og fett) så om man får hentet igjen søvn, blitt frisk etc så får man også ofte et vannslipp.
Måtte finne ut av det: http://wiki.chemprime.chemeddl.org/i...ats_and_Sugars Jo, vann er avfallsstoff både for karbohydratforbrenning og for fettforbrenning - jeg finner ikke forskjellen, om den ene produserer mer vann enn den andre pr kalori (fett og fett er ikke det samme, ei heller er alle karbohydrater like. Antakelig bør man sammenlikne glukose og triglyserider, siden det er disse to variantene kroppen stort sett forbrenner, men... dette er dypere enn jeg kommer) .... AAAAAnyway - om man tisser mye uten å ha drukket mye/spist mye så kan det være et godt tegn. :) |
Grattis VSB og Festina og hei til deg smgj! Jeg har også opplevd å renne mye på toalettet når vekta slipper fra seg noen gram. Mener å ha lest at for å forbrenne fett må kroppen ha mye vann også? Det henger kanskje sammen med det du skriver smgj?
Jeg er nå nede i 74,5 kg! En halv kilo ned uten å egentlig gjøre så veldig mye for det, særlig i forhold til trening. Jeg har passet på å drikke jevnt, ikke spise for mye/ofte og det fungerer. Har vært litt fysen på noe på ettermiddag/kveldstid, og tror det kan hjelpe med mer fett. Tenker å bruke litt mer smør/olje i kosten. Knekkebrød, grønnsaker, salat er fast på tallerken hver dag, så fyller jeg på med det jeg har. Er ikke så opptatt av hva jeg spiser, og det er jo veldig bra for en som har vært opptatt av at maten skal være god. Har kanskje gått fra å leve for å spise til å spise for å leve?? I kveld skal jeg bli "fin på vin", selv om bare ett glass er nok til å gjøre meg smellvakker :p. Taratata! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kos deg i kveld Tarato, og godt vekta går riktig vei for flere her inne:heia::heia::heia:
|
Sitat:
|
Her sitter jeg og blomstrer over rødvinen min - skikkelig smellvakker og alt :D
Laga meg pizza med speltmel i dag :sikle: Skal ikke gå i detaljer til dere, men skorpa....som jeg har savnet skorpa..... Helledussen..... Lage en syltynn bunn og planla å spise halve i dag. Spiste (selvfølgelig) for mye men jaggu var det verdt det. Er veldig spent på om magen tåler speltmelet! Og om vekta er enig i en pizza av spelt en gang i blant. Håper så inderlig hjertelig det..... Brukte mozarellaost oppå halve pizzaen, men det var av kumelk dessverre. Den andre halvdelen hadde jeg snøfrisk i skiver. Faktisk godt! I morgen og søndag skal jeg endelig ut og gå. Tenker å prøve nye løyper i morgen og håper på oppholdsvær. Ha en strålende smellvakker fredagskveld alle sammen! |
Jeg ble så motivert av vekttapet at jeg meldte meg frivillig som sjåfør i går - og det skjer sjelden det skal jeg love dere! :p
Ikke fullt så fornøyd med de tre muffinsene jeg spiste til dessert, men som sambo så trøstefullt sa (etter 6 halvlitere): "det er helt sikkert ikke så mye sukker i dem, for de var ikke noe søte og jeg spiste bare 1. Hvis de hadde vært søte haddejeg spist flere!" Og hvem er jeg til å argumentere mot en slik fantastisk logikk?! :D Men det blir nok litt rosevin i kveld, ja ;) |
Tenkt på den pizza varianten jeg og, ev soyamel eller blande... Savner ordentlig pizza! Skeier ut litt nå på lørdagen jeg, og strikt fra i morgen!
|
Sitat:
Sitat:
Nå skal jeg ut og gå turen min. De tar stadig lengre tid og blir lengre og lengre i km. Men det er såå deilig kjenne at jeg bruker kroppen, at jeg ikke får "vondter" når jeg går for langt. Har kommet over i et annet stadie kjenner jeg; jeg er ute og går/trimmer fordi det er godt - ikke for at jeg må gå for å holde ryggen i sjakk, eller for å gå ned i vekt. rett og slett fordi det er deilig.... Ha en god søndag alle sammen! |
Sitat:
Og Tarato, så flott at turene begynner å bli noe positivt. Hadde selv en tung vei fra inaktivitet og tilbake, men det er så godt når man kjenner kroppen fungere igjen. I dag er trim min beste medisi, helt bokstavelig! |
Sitat:
|
Dagen før dagen :eek:
Frykter for at jeg ikke har gått ned noe denne gangen (jada, har smugveid meg.....). Men har gjort det meste riktig, så jeg håper jeg får bedre uttelling på neste veiing. Da jeg startet på lavkarbo første gangen var det det som skjedde, jeg gikk ned annenhver uke. Får håpe det holder stikk denne gangen også :) Uansett har jeg god samvittighet denne uken; - har vært flink med maten og ikke spist noe "ulovlig" siden den halve poteten og muffinsene forrige fredag - trente søndag, mandag, tirsdag og onsdag - har fått imeg mye fett - har vært i ketose de to siste dagene og føler at energien kommer Lykke til med veiing alle sammen - jeg krysser fingrene for oss alle :) |
Som forventet - status quo :forstoikk
Litt skuffet siden jeg har vært så flink siste uken, men satser på at det betaler seg neste uke.... Jeg kan i alle fall ikke gi opp nå, det er IKKE et alternativ! Hvordan har det gått med dere andre? |
Av to vannkilo ned ett er tilbake. Jeg tar ikke det så hardt og trøster meg med at -2 +1 fremdeles er -1 i netto. ;) Satser på å gi det ene følge av fler, smått om senn. Lytter til "good calories, bad calories" og er kjempeinspirert for tiden.
|
Godt jobbet til dere! Ingen oppgang er også bra, husk det Festina. Her i gården viste vekta 0,2 kg opp siden sist fredag; ikke som forventet men heller ikke unormalt. Det er ikke så mange grammene, og jeg har vært ille plaget av vann i kroppen de siste dagene. Måtte rydde vekk litt klær i går; noen av de klærne jeg har brukt i sommer er blitt for store. Enn det da gitt!! Måtte prøve et par bukser som ligger i "ventehylla" og det er ikke lenge til de passer altså. Kan bruke dem nå også, men da med en sid skjorte eller noe sånt over. Har en del liggende i "ventehylla" mi; fra tidligere tider da jeg greide å gå ned (og før jeg gikk opp igjen ;)) Noe er uaktuelt å bruke nå, men litt skal jeg bruke.
Jeg har vært flink og gått flere småturer den siste uka, sånn to-fem km's turer, og det er godt kjenner jeg. I helga skal jeg ut i skogen og finne kjente og ukjente stier igjen - der lader jeg virkelig batteriene. Nå er det fredagkveld, og jeg har allerede noe godt i glasset :D Gubben og jeg er alene hjemme og skal lage oss noe godt å spise etterhvert. |
Ned 0,4 i går, ikke masse, men det er heller ikke å forvente. Blir litt utskeielser fredag og lørdag, men holdt de lavkarbo i går... Flink med begrensninger også, noen biter fruktose sjokolade og litt baconsvor:) håper kvelden i dag går like bra... Ellers har jeg begynt å øke forsiktig på fettet, men holder proteinet høyt pga mye trening (2x kroppsvekt). Ender vel på en slags strikt Fedon for tiden, så mulig jeg burde konvertere tråd, men er veldig kos her da...
|
Nedgang er nedgang vettu VSB ;) heldige du som går ned, her i gården står det dessverre stille og har gjort det siden påske. Nå har jeg bestilt noe sds mat igjen, bare litt kanelkubber og belgiske fløtevafler. Må prøve å gjøre noen grep og starter med dette. Tror jeg skal starte min egen dagbok nå, har tenkt på det lenge, kanskje det er lettere å følge meg selv på hva som funker eller ei... Vi får se.
Ha en super lørdag! Og VSB, du må ikke forsvinne fra tråden da, koselig å ha deg her inne :) |
Ja, jeg blir her. Har dagbok også, men holder ikke så mye liv i den. Bruker diett. No aktivt for tiden. Litt jobb, men dessverre nødvendig. Tror nok min stabiliserings "diett" ender et sted mellom LCHF og Fedon, den siste er for mye KH til hverdags, den første for mye fett... Så føler mrg vel mest hjemme her tross alt. Og lørdager blir det løsere regime tenker jeg. Se om det funker i hvert fall...
|
Da har jeg opprettet dagbok her inne :) dere er velkomne til å hilse på :)
|
God kveld mine venner! Håper du blir her VSB (og dere andre); uavhengig av filosofi og praksis. Jeg er i alle fall ikke på lav-karbo-høyt-fett.... men mer på lavkarbo-lavkalori-lavfett :) Uansett hva og hvordan er det dere som hjelper meg å holde fokus og retning! Jeg abonnerer herved på journalene til både deg Fedona og på din VSB:
Jeg har vært ute og lang tur i dag; med ei veldig spennende lydbok på øret gikk kilometrene unna som "varmt hvetebrød". Det gjorde også melkesjokoladen til mannen min da jeg kom hjem:( Får tro at alle kilometrene og svettinga oppveide inntaket av all den sjokkisen. Og dere....det var ikke så godt som jeg trodde... |
Heisann! Jeg har ingen journal så jeg må bruke denne siden til å forlate mine synder. Nå sitter jeg og tenker at endelig er denne dagen ferdig! Har vært ute og gått lang tur, mens resten av dagen har jeg pløyd - ja faktisk pløyd - kjøleskap og matskap. Fysj og fysj. Som jeg sa til deg Fedona; spist er spist - men det er ingen god følelse! Og baki hodet sitter en liten "dj%&¤l" og sier at du gikk så lang tur i dag at det har ingenting å si om du snavler litt. Lurer på hvor lenge jeg må sitte inne for å ha kvele min egen underbevissthet?? Spekulerer på om jeg har spist noe som har utløst det, eller er det noe jeg ikke har spist som jeg burde har hatt i meg? Eller er det bare dårlig selvkontroll??? Og hva gjør jeg for å unngå at morgendagen blir likedan? Og tirsdag? Og...
Sukk... |
Sitat:
|
Vi er flere med sånne utskeielser, men for meg handler det om psyke og situasjon, ikke egentlig mat...
|
For meg handler det om at det er snart DEN uken i måneden, og jeg har lyst på noe heeeeele tiden.....:(
Men vi står han av, gjør vi ikke? |
Sitat:
|
Vi står han av! Og hun. Og hvem andre som kommer i veien!
Og klart det handler om psyke og ikke maten i seg selv. Blah! Og JA! Jeg er med på utfordringen Fedona. Takk for at du hjelper meg! Utfordringer som dette trigger meg (mer enn du kan ane:D)! Jeg trenger noen som «ser meg i kortene» når jeg har det som nå. Hittil i dag har det gått veldig bra; men jeg har jo vært på jobb og da er det sjelden noe som frister. Nå er jeg hjemme og da blir det stadig litt mer spennende. Har tenkt mye på hvorfor det ble som det ble, og jeg tror det rett og slett ble for mye kh jeg, først med speltpizza på fredag, sjokolade på lørdag – nei jeg skal ikke gå i detaljer, men dette var bare starten. Det som kom etter…. Hele tiden mens jeg tenkte at jeg hadde jo gått så langt/mye at det kom til å gå bra. Vekta viste 1,1 kg opp i morges i forhold til sist fredag, og det sier vel sitt…. I dag har jeg drukket skvettene mine, spist til fast tid, og skal gjøre mitt beste for å holde meg til den smale sti resten av dagen. Rapport kommer! Nå skal jeg varme middag fra i går. Kanskje litt styrketrening på slutten vil gjøre seg? ....og du VSB: blir du med på utfordringen om å holde et sunt kosthold uten utskeielser? Festina er kanskje godt i sporet allerede? Eller?? |
Sitat:
|
Jeg tar utfordringen, men må rapportere at det sprakk på vanlige Pølser i dag. Upraktisk med altfor mye særbehandling når vi arrangerer barnebursdag i skogen... Hadde med egen kake (leftover fra familiefeiringen,) så holdt meg unna lomper, muffins og pinnebrød med syltetøy, godis og marshmallows... Alt i alt en god dag!
Øker fett og matmengde litt framover, nærme meg et stabiliseringsnivå, før jeg ev. Får gå hardt til verks for den siste kiloen. Er jeg fornøyd, gir jeg meg der, ev. Nedre grense for meg er 68, men prøver å bygge litt muskler og, i og med at jeg vel offisielt kan erklæres som treningsnarkoman... |
Sitat:
|
Jeg har lest meg opp på jounalen din Fedona; greit å ha en sånn oversikt. Er det ikke herlig å måtte sende bort klær en går og venter på skal bli passe?? Da jeg ryddet klær sist sa mannen min at det kunne bli et problem hvis det fortsatte sånn - jeg kom jo til å bli klesløs. Som om det er et problem som ikke kan fikses liksom:D:D
Synes du var veldig flink på bursdagen VSB; pølser er ikke det aller aller verste heller; de er jo stappfulle av fett. Du var kjempeflink som ikke tok for deg av alt de andre! Jeg ser at selv om det er ganske utfordrende å ikke tåle melk/mel - det er greit å "gjemme" seg bak i slike sammenhenger for eksempel. Jeg har spist lavkarbo knekkebrød til frokost og kvelds, med smør og ost på. Salat til lunsj og restemat fra i går til middag (kjøtt og salat/grønnsaker). Har drukket 2 liter vann og hatt ei økt med styrketrening. Avslutta med romaskin; deilig for hele kroppen. Har forberedt morgendagen både med tanke på mat og på klær. Nå er jeg i gang! Kommer innom i morgen igjen; takk til dere for utfordringen! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har hormonspiral og ergo ganske uregelmessig "uke", så kan ikke skylle på det...
Får tilstå, tok med muffinsrester på jobb for å "kvitte" meg med, men det havnet en på feil sted... Ja, får gå på videre, men denne gangen handlet det kun om fristelsen... Kjøpte fiskekaker i dag, men blir i grunnen for mye kh for meg, se hva jeg finner i frysen... Måtte ha noe enkelt til ungene etter trening og fiskekaker ligger mange hakk over feks pizza! Ellers er det for mye stress rundt meg for tiden... Regulere aktivitetsnivå... Kjempevanskelig for øyeblikket. Må, bør, vil... Prioritering! Det jeg kan kutte er muligens de tingene som ikke bare er gøy, men som også gjør godt for helsa. Tur, trening og hest. Meditativ effekt, endorfiner i store mengder, tar knekken på stress og angst... |
Sitat:
Sitat:
Hvordan har din dag vært Fedona? Så litt om min dag i dag. Knekkebrød til frokost og lunsj (må få igang magen; masse frø hjelper på det), middag med ekstra fett. Målet med vannmengde nås i løpet av kvelden. Har planer om å gå en tur med et par damer i kveld; det gjør godt. regner med det blir litt salat eller kokt egg med majones/smeltet smør til kveld. Tror det er litt lurt med ekstra fett i disse dagene... For øvrig merker jeg at det å ha dere i ryggen gjør at jeg løfter hodet; takk! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51. |