![]() |
Sv: Starter 1.juni - Blir du med?
Jeg likte veldig godt det nye layoutet på bloggen din, jeg pruttilutt:) -Og så fantastisk at du skriver en slik blogg - og med deilige oppskrifter - hadde lappene dine senest til frokost i dag:sikle:
Middagen min i dag var fyllt squash. Deler i to, skraper ut frøene og fyller med et kjøttfyll av kjøttdeig, litt løk, litt paprika, litt crusha tomat, fløte, salt, pepper og pizzakrydder. Gratineres med masse deilig ost. MMMM er blitt min pizza-erstatning :D |
Sitat:
Har noen gode oppskrifter, ja. Får noen hits fra google, og det er jo koselig. Særlig på kjøttkakene :p Lappene ja, der sa du noe. Kanskje ha dem til frokost i morgen selv :D |
Shit!
Jeg er borte fra forumet i 4 dager og tråden er plutselig 12 sider lenger enn sist. Det har jeg rett og slett ikke ork til å lese gjennom nå, så da tar jeg en felles gratulasjon til alle med gode resultat den siste uka. En klapp på skuldra og lykke til videre til de som har slitt litt og et skikkelig heiabrøl til alle sammen! Er vi ikke flinke? :D |
Sitat:
|
Jeg og kjæresten hadde ikke fått med oss at butikkene hadde kortere åpningstid i dag, så da vi skulle ut å kjøpe middag var ingenting åpent lenger. Krise!
Det endte med at vi dro og kjøpte kebab. Jeg var litt usikker på om den var ok, men tok sjangsen og lot pitabrødet være. Magen ble ikke noe særlig oppblåst, men blir spennende å se om det har gitt utslag på ketosen. Krysser fingrene for at det har gått bra. Nå har jeg nesten lest ferdig Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (kostdoktorn). Liker boka skikkelig godt. Gir en bra forklaring på hva som er grunnen til at det selges så mye lavkaloriprodukter, og produkter med kunstig lite fett. |
Sitat:
|
Så bra! :D :love:
|
Åååh, idag er jeg litt sånn rar merker jeg.. Heheh :p Har liksom litt veie meg-måle meg-i det minste sjekke med stix-abstinenser.. Neste tur ut tror jeg nesten jeg må få med meg stix, sånn at jeg hvertfall føler jeg har litt kontroll.. Nå er jeg litt blank hvis dere skjønner, er jeg på rett spor eller ikke :confused: Kampen mot seigmenn, sjokolade, pottis og brus har jo hvertfall gått bra så langt da.. men lurer så på maten.. :veitikke:
Vil bare hjem for å sjekke jeg, vil vite.. Heheh, litt spesiellt kanskje, ser den selv:rodme: Måtte bare få det ut.. Lufte tankene litt :snill: |
Skjønner godt hvordan du har det :rolleyes: Du får gjøre sermoni av det :D
Måle-veie-kose-dag :) |
Sitat:
22.juli blir den offisielle Måle-veie-kose-dagen, heng dere på :p Jeg er klar for lunsj:hungry:, bare 25min igjen nå! |
Synes du er kjempeflink som greier deg så godt der ute jeg RikkemOr, vær stolt av deg selv, du:heia::heia:
Litt vanskelig det der med veiing ja, jeg hadde egentlig planlagt på bare veie hver 14 dag, men den planen gikk fort i vasken... Nå har jeg fast veiedag en gang i uken, men trokker på vekta til støtt og stadighet innimellom...... -Så kanskje litt greit å være litt borte fra det vekt-stresset også :ja: Nå er det natta her, sove godt alle sammen, og god arbeidsnatt til RikkemOr:sove: |
Sitat:
Ja, å skulle veie seg sjeldent er ikke alltid så lett.. Jeg klarte meg godt uten å veie meg første uka, men da hadde jeg stix så hadde liksom en forsikring der.. Men joda, kjenner jeg er spent på hva vekta sier når jeg kommer hjem, og målebåndet også :snill: Sov godt du også=) Og over til noe helt annet, idag var det litt sånn kjip lunsj.. Eller den var sikkert ikke det, men jeg blir så fort matlei her ute så vanskelig å finne noe som frister.. Og følte nesten at jeg havna litt "utpå".. Endte opp på en liten bit med indrefilet, mer stekt sopp og løk, og en hamburger med litt salat, et par syltede agurker og litt dressing :eek: Var jo ikke mye sylteagurk da, og heller ikke mye dressing.. Hadde bare blitt så tørt uten.. Vet ikke hvordan dressing det var, den var sånn thousand island-rosa, men var ikke thousand island.. håper det gikk greit asså.. Fettet det sliter jeg med, det er fløten i kaffen som redder meg.. Var så sulten i 23-tiden idag(oi, det har blitt igår=)) så tok et egg jeg hadde spart i kjøleskapet, kutta det i 4 og peisa på med majones.. Det gikk ned av rein viljestyrke, for såpass mye majones synes jeg ikke er godt engang, heheh.. Har hatt 2 kopper fløtekaffe så langt, en til frokost og en hmmm husker ikke når- på kvelden en gang.. Kan vel si med 100% sikkerhet at det blir en til :geip: |
Jeg har vært litt fraværende i det siste, for jeg har vært steike dårlig.
Antagelig en kombinasjon av Noro-viruset og lavkarbokvalme. Har holdt på i 5 dager og har nesten ikke klart å stå på beina. De siste dagene har jeg klart å få i meg litt mat da.... Men jeg må innrømme at feit mat ikke har fristet veldig i denne tiden. Likevel har jeg ikke hoppet over på brød med syltetøy. Jeg har gått ned over 3 kg på en uke og det liker jeg egentlig ikke. De spretter vel på igjen, når jeg kommer meg på beina igjen.... :confused: Jeg er ikke like ung og vakker, som de fleste andre her inne, og burde ikke bli et radmagert, gammelt skinn !! :D Jeg er til og med bestemor ! Men ikke med skaut og forklekjole da.... Jeg kunne godt tenke meg å beholde den vekten jeg har nå, så mitt fokus fremover, må bli å holde meg stabil..... Ellers må jeg si at dere alle er kjempeflinke og standhaftige. Og ikke minst er det oppløftende og oppmuntrende å lese om hvordan dere opplever denne kostomleggingen. For det er vel det vi vil ? Det skal ikke bare være en kur en skal "lide" seg gjennom, for så å være tilbake der man startet... |
Godmorgen, deillig strålende søndagsmorgen:)
Takk for velkomsthilsen :):) Ja, selv om jeg startet litt før dere, så er det her jeg føler meg hjemme. Koselige, positive, støttende mennesker:love: Sitter og koser meg med kaffekoppen (les stooort krus...) :D Jeg er egentlig ikke noe frokost menneske, men i helgene koser jeg meg med kaffe til jeg våkner til live og etter en stund er jeg frokost-klar - vanligvis i 11-12 tiden. Til hverdags dropper jeg frokosten og spiser tidlig lunch (11-tiden). Føler meg litt sånn gravid om morgenen - eneste gang jeg ikke har følt meg gravid om morgenen var da jeg faktisk var gravid.... hehehe -Så forskellige er vi mennesker!:) Det er en av de tingene jeg elsker med dette kostholdet - vi kan spise når det passer kroppen vår. Jeg gikk på GR kurs for ett par år siden, og der fikk jeg streng beskjed om å spise frokost før jeg gikk på jobb hver dag - holdt på å kaste opp hver dag.... -Hvordan kan man leve med et kosthold der man starter hver morgen med å være kvalm og dårlig???:confused: Trives såååå mye bedre på lavkarbo kosthold!!!!:D |
Kiip at du har vært syk Sanna 1, godt du føler deg litt bedre! Stor god bedring klem til deg :klem:
Er ikke så ung og bedårende selv - men føler meg hjemme her - alder er som kjent bare ett tall :D |
Sitat:
Da fikk jeg i meg ekstra fett, samtidig som maten blir mindre tørr - så smaker jo skikkelig meierismør veeeldig godt :p |
God morgen!
Det er så utrolig koselig å lese i denne tråden! Nå skriver jeg fra iPhone, så orker ikke å kommentere alle! Ønsker iallefall sanna god bedring!! Båtturen går veldig fint. Jeg er nok ikke like flink som hjemme, får nok i meg litt lite fett og litt mye karbo, men alt i alt er jeg fornøyd! Jeg har vært fristet mange ganger, men har holdt meg unna alt av snop, chips, brød, poteter osv!:D Har blitt litt alkohol, så spørst om jeg er i ketose, men men! Har holdt meg til rødvin og lite øl:) Ha en super dag! |
ååååååååååå for en herlig dag! :D
Sol og 21 grader i skyggen frister veldig. I dag skal jeg starte dagen med eggemelk-kaffe, servelata-ruller med majones inni og et lite glass lettbrus (for å svelge tabletter). Jeg skal sitte ute i solen og nyte hvert minutt! :D Vekten er fortsatt den samme som forleden, 92,0, men i går var den tross alt 92,4. Blir spennende i morgen (not), da er det offisiell veiedag (tickeroppdatering). God bedring til deg, Sanna - det må være ei hard uke du har gått igjennom. Håper du ser at det er Noro-viruset sin feil og ikke lavkarboen. :rolleyes: Maria: Kos deg nå på båtturen! Ikke stress slik med maten - de færreste av oss håndterer en slik utfordring så bra som du virker å ha gjort i startfasen av en kostomlegging. Stå på! :cool: |
Å takk for gode ord, prutti! Veiedag her imorgen også, men vi reiser ikke hjem før i morgen så d blir nok forskjøvet til tirsdag!:)
Kos deg i sola! Det gjør jeg:) |
Lagde disse i går, og gjett om de har potensiale!
Dette er frokost, lunsj og nistepakke til turer (MariaB ;) ) Lag større porsjoner, frys ned og tin når du trenger dem! I tillegg til at de er geniale til slike formål, så smaker de HIMMELSK!:sikle: |
mmmm, hørtes kjempegodt ut pruttilutt:sikle:
|
Forstår ikke hva som skjer.... er så sulten! :confused:
Hentet husets ungdommer i natt og fikk ikke sove etterpå. Måtte opp og spise; og den var grei. En ss cocosa og litt kremfløte etterpå gjorde susen:p. + masse kaldt vann. I morges spiste jeg hjemmebakte knekkebrød med meierismør og skivet ost til frokost; samme porsjon som alltid -og som jeg er mett av i flere timer. I dag: sulten etter 2 timer. Og da mener jeg sulten!! :hungry: Skal ut å gå tur og greier ikke å ha full mage da - har derfor tatt 2 ss cocosa som skylles ned med kremfløte. Men hva skjer??? Er det kroppens protest mot noe? |
God morgen til dere alle. Velkommen till bente1. God bedring til Sanna1. RikkemOr jeg heier på deg. Eggemelk må prøves men er litt skeptisk.
Nyt dagen. |
God ettermiddag :)
Her nytes sol og sommer i fulle drag og det er deilig. Vekta går jevnt og trutt nedover, har sjekka selv om veiedag er i morgen. Har nemlig laget is og spiser en liten porsjon hver kveld. Har vært litt urolig for at det skal ødelegge noe, men har et håp om at det går bra. I fjor tålte jeg ganske mye karbo før vekta stoppa opp. Ungene spiser is hele dagen og jeg blir så fysen. Svaret til nå har vært å ta en spiseskje rømme :rolleyes: det funker det :D Ha en nydelig dag alle sammen! |
Sitat:
|
Jeg har jo is, men bare fløteis, saftis er jeg ikke så glad i, så da er det like greit med saft eller litt brus :cool:
Et lite mattips, for den som like søtt, er å ta cottage cheese og blande oppi litt ublanda fun light saft, det syns jeg er veldig godt. Bruker det til frokost/lunsj når jeg har lite tid, eller som dessert. |
Sitat:
|
Heihei!:) Jeg vil veldig gjerne henge meg på her, om jeg får :o
Starta for tre dager siden jeg da, men håper det går bra fordi. Litt om meg: Jente på 21 år, 170 høy og veier 77 kg. For å få BMI til å stemme så skal jeg gå ned 10 kg. Er veldig motivert, og gleder meg masse til resultatene kommer! Har også en sønn på snart 9 mnd. Det er den såkalte "fødselsvekta" jeg sliter mest med å få bort. Har alltid vært litt "shubby" men det skal man gjøre om på nå :D Ser fram til å bli kjent med dere her inne! Virker som en flott gjeng:D :) |
Sitat:
60 gram frosne jordbær knust med stavmikser, hadde 1 egg i og 1 dl fløte, pisket i 1 minutt, tilsatte litt søtning og vaniljeessens. NOMS! |
1 Vedlegg
Når det bikker i mot og motet stopper opp, tenkte jeg dette kunne være en inspirasjon og motivasjon for å fortsette. Når du er matlei og bare kvalm med tanken på egg og bacon, så kan det være nyttefullt å bare bli påminnet om at det faktisk er rette vei å gå! Du har påbegynt en reise som du selv er pilot for, men av og til må man ha litt påfyll av bensin, if you catch my drift.
Bildet er dårlig, men budskapet kommer helt klart fram? Verdt å nevne at når jeg kjøpte pysjamasbuksen så satt den stramt over hofta og magen, samt at lårene fyllte hele stoffet. På bildet står jeg i det ene buksebenet. Budskapet er at dette virkelig funker. Ikke gi opp! |
Trenger litt hjelp...
Er ganske nøyaktig på min 9 dag i ketose. Stixen har vært alt fra rosa til mørk lilla hele tiden. Jeg føler meg bra, mindre oppblåst og mer våken en vanlig. Jeg spiser ca 3 gg om dagen, men har et enormt søtsug, spesielt etter måltid.. Hva kan dette skyldes? Beg på keto tab med krom for å prøve om dette kan virke.. Min matdag i går såg slikk ut (ganske vanlig dag): Protein 133g Fett 217g Karb 11g rett under 3 liter vann 3 kopper kaffe Spiser kansje litt lite grønnsaker? ligger jeg for lavt på karb? Problemet 2 (utenom super søt sug)er at vekten står nesten helt stille (400g ned og 100g opp igjen), blir litt fustrert av dette.. Hva kan det skyldes? Og hva kan jeg gjøre for å komme på gli.. Blir veldig glad for litt hjelp:) |
Sitat:
2) Søtsug dempes av fett. Spiser du måltider med NOK fett, så vil det dempe søtsuget. 3) Tabletter kan hjelpe, men det er i realiteten kostholdsregulering som ideelt må til. Sitat:
2) Hva angår grønnsaker... Hvor henter du de 11 g karb? Foreslår at du legger ut hva du har spist i dag - lettere å vurdere/komme med forslag til endring da. 3) Rom var ikke bygd på en dag - hvis du hadde regnet med å gå ned 10 kg på ei uke, så kan du glemme det altså. Utålmodighet er forståelig - er også ivrig etter å få i gang et vekttap. Gi kroppen din litt tid, gå ut i naturen og nyt at du er i ketose- se for deg hvordan livet, helsen og kroppen din er om 6 måneder. Bruk forumet for hva det er verdt - vi har en veldig god tråd her :) Lykke til! :love: |
Hei.
Slenger meg på her jeg hvis det er greit? Kommer sikkert til å trenge litt hjelp etterhvert. :) Er på første uka med Ketolyse, prøver meg litt frem først til jeg får boka. Skal leve strengt og er kjempemotivert. :boxing: Håper selvfølgelig på å gå ned endel kilo også, men hovedfokuset er at jeg har hørt andre med fibromyalgi har hatt stor effekt av lavkarbo. Ser ikke på dette som en slankekur, heller en livstilsendring og gleder meg til veien videre. :spent: |
Sitat:
Her er det rom for flere motiverte sjeler, og vi står parat for de spørsmål du måtte ha. :rolleyes: Fantastisk at du har fokus på sykdommen og tar vekten som en heller god 2. gevinst. Min mor har samme fokus, hun har også FM og veldig positive gevinster etter å ha startet opp med ketolyse. :) |
For høyt på prot, det er intr.. (trodde ikke det var mulig).. Men absolutt en tanke.. Kan du fortelle mer..?? Hvor mye prot, fett og karbs mener du er lurt?
Du spørr om jeg kan legge ut hva jeg har spist i dag.. og så langt er det lite å skryte av, men her kommer det: Frokost: 2 kokte egge, 1 ss rømme, 1 ss smør, og 50 g røykt ørret Lunsj: 100 indrefilett okse fra i går, 1/2 tomat, 25 g mozarella og en liten bit avokado. = 60 g prot, 78g fett og 2,8 karbs Planlegger å spise en sommerkottelett med uant tilbehør seinere.. men dette er litt typisk meg.. glad i kjøtt, ost og egg Drukket 1,5 liter vann og 3 kopper kaffe.. Pleier og ha fløte i kaffeen men tom.. Jeg sliter litt med grønnsaker; blir litt avokado + tomater, noen dager grønn salat og sopp. Orker ikke brokoli/blomkål etter sist jeg prøvde å fixe litt på vekt. Glad i bringebær og jordbær, men sistnevnte er lett å bli for høy på karbs. Lure ideer mottas med takk.. Og jepp enig med deg; ting skal få ta den tiden det tar, men kjenne det hadde vært litt ekstra motivasjon i å se at det sklir sakte i riktig rettning.. men ikke for det -følelsen av litt sunnere er digg den! |
Fantastisk det bildet av deg pruttilutt!!! Så masse du har oppnådd, veldig imponerende:heia::heia:
Velkommen til Tihii89, Angemi og lagom :) Dette er ev veldig positiv tråd! Enig med Pruttilutt i at det ikke er bra med for mye proteiner. 1-1.5g pr kg kropsvekt er nok hvis man ikke er trener veldig mye - og da skal man, etter det jeg har lest, ta utgangspunkt i den vekten man vil ha som normalvektig, ikke nåværende vekt. Poenget er at proteinene skal vedlikeholde muskelmassen, men man skal ikke innta så mye at man forbrenner det istedenfor fett. Pass heller på å få nok fettinntak, fettfobi er den aller vanligste nybegynnerfeilen, vi har alle slitt med den:D Må forresten fortelle at jeg var på kaffebesøk i dag der det bugnet over med kaker:confused: Grudde meg for å gå dit, så jeg tok noen forhåndsregler: 1. Spiste meg god og mett på forhånd 2. Tok på meg noen fine klær fra klesskapet som jeg nettopp har greid å krympe inn i, og sa til meg selv at bl. a. kaker er nettopp det som har gjort at jeg ikke har kunnet bruke de klærne på leeenge. Det hjalp - jeg motstod alle fristelser:D -Deilig, man må ta vare på de små seierene:) |
Sitat:
Jeg har også noe å være stolt av i dag. :) Ble bedt på reker hos bror min før i kveld, og vi takka ja. Jeg tok med meg noen osteknekkis og ekte majones og hadde reker på de. Var faktisk ikke noe tap å droppe loffen i det hele tatt. Og siden jeg vet at de alltid setter snop på bordet til kvelden, tok jeg med meg noen paranøtter. En vellykket kveld ja. :D "klappe seg selv på ryggen" :) |
Sitat:
Ved høyt inntak av proteiner som ikke blir brukt til cellebygging (DNA) eller muskelbygging har evner til å danne seg til fettsyrer. Hvis man er inaktiv og samtidig har høyt inntak, så ser jeg for meg at det lagres. Er man i tillegg i ketose og har høyt inntak av proteiner som ikke blir fullt benyttet, ser jeg for meg at det kan forårsake platå. Min påstand, altså. Sitat:
Sitat:
|
Det vanlige er å ta utgangspunkt i at energiinntaket skal komme fra 75% fett 20% protein og 5% karbs som en tommelfingerregel. NB. husk at fett er mer energittett, så det blir ikke det samme som vekt. Du kan lett sjekke dette på diett.no, da får du opp ett kakediagram som viser energifordelingen.
I forhold til det du skriver, syns jeg du skal redusere litt på proteinene og få i deg mere fett, meierismør, majones, aioli, til "alt", olje på salaten, fløte og rømmesauser. Lykke til :) |
Hei godtfolk! Her har det skjedd mye. Gratulerer til alle som har gått ned, trøsteklem til de som står litt fast og et stort VELKOMMEN til de som har slengt seg på:) Føles ut som om jeg har vært borte fra dere en evighet! Har vært bortreist i helgen, en solskinnshelg på sørlandet:D Har klart å holde kosten til tross for vaffelsteking på terrassen, og masse annet snacks på bordet... Men NÅ, nå når jeg er hjemme i trygge rammer er jeg så inniheiteste fysen! Har lyst til å stupe med gapet først ned i godteposen til ungene som står i GODTESKAPET hvor det også ligger masse deilig potetgull! Tror tilogmed vi har dip! Jeg tror jeg dauer... Det liksom kribler i armer og ben og det er nesten så kroppen går til skapet helt av seg selv her... Trenger strakstiltak og nødverge ASAP!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |