Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19833)

Solange 22-02-10 14:32

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 836143)
Forstoppelse og diare er vel begge deler like vanlig såvidt jeg forsto på kurslederen. Men det er ikke noe særlig, jeg har vel såvidt hatt litt diare. Men desto mer luft i magen, promper masse. Det syntes jeg er litt flaut :o
Får dere klager på at det lukter vondt fra munnen deres? Her er det bare fra barna når jeg skal klemme på de......

I helgen har jeg bare klart 4 måltider pr dag. Det er vel fordi vi spiser frokost så sent, itillegg så sto jeg å lagde mat til vi skulle ha gjester og hadde dårlig tid. Dermed så glemte jeg å spise mellommåltidet. Jeg tenker som så at hvis jeg blir veldig sulten idag, tar jeg 6 måltider for å kompensere. Noen som har andre ideer?

Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg.

Jeg skal bare spise 4 måltider, vet ikke om du skal ha 5 fordi du er større ? Jeg veide 104 kg da jeg begynte. Vet ikke om det er lurt å ta 6 måltider i dag, du kan risikere å falle ut av ketosen hvis du spiser for mye karbs. Ta i tilfelle et måltid med lite karbs som det 6 måltidet.

Popp 22-02-10 14:37

Glemte å fortelle dere:
Jeg var på vekten hjemme igår, nå har jeg jo bare veid på klinikken - men jeg tror nesten jeg har gått ned 7-8kg på de snart 4 ukene på kurs :eek:
Det var rask nedgang....

Popp 22-02-10 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 836159)
Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg..

Ja, kanskje de ikke tør å fortelle oss det :fnis:
Sitat:

Jeg skal bare spise 4 måltider, vet ikke om du skal ha 5 fordi du er større ? Jeg veide 104 kg da jeg begynte. Vet ikke om det er lurt å ta 6 måltider i dag, du kan risikere å falle ut av ketosen hvis du spiser for mye karbs. Ta i tilfelle et måltid med lite karbs som det 6 måltidet.

Veier mindre enn det, men har dobbeltsjekket med kursledere som sier at jeg skal ha 5. Jeg veide 93kg da jeg startet.

Fungirl 22-02-10 14:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 836160)
Glemte å fortelle dere:
Jeg var på vekten hjemme igår, nå har jeg jo bare veid på klinikken - men jeg tror nesten jeg har gått ned 7-8kg på de snart 4 ukene på kurs :eek:
Det var rask nedgang....

Wow, det er jo kanonbra :):)

Gratulere så masse :heia:

JollyJ 22-02-10 15:20

Er det noen av dere som har hatt "pause" med eurodiet og begynt igjen? I så fall begynte der i fase 1 da?

Jeg har detti helt ut kan man si, og begynte igjen i dag. Venter på svar fra legen men det kan jo ta sin tid :rulleøyne
men er nå litt usikker på om jeg skal begynne forfra igjen, noen som vet??
:)

Fungirl 22-02-10 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JollyJ (Innlegg 836187)
Er det noen av dere som har hatt "pause" med eurodiet og begynt igjen? I så fall begynte der i fase 1 da?

Jeg har detti helt ut kan man si, og begynte igjen i dag. Venter på svar fra legen men det kan jo ta sin tid :rulleøyne

Er min første gang på ED så jeg har ingen erfaring. Men har lest at det er flere som har begynt på Fase 1 flere ganger. DU kan jo også ta en runde til med Fase 1 når du har gått igjen 2 og 3 mener jeg, hvis man ikke er fornøyd med vekttapet :)

Solange 22-02-10 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 836160)
Glemte å fortelle dere:
Det var rask nedgang....

SUPERT!!!!!http://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif

Solange 22-02-10 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JollyJ (Innlegg 836187)

Jeg har også "ramla ut" tidligere. Ja, det er nok lurt å begynne forfra igjen, for å være sikker på å komme inn i folden igjen, og ikke minst komme i ketose. Det er forøvrig vanlig å gå stadiene flere ganger, ikke minst for oss som har endel å ta av.

JollyJ 22-02-10 16:18

Takk skal dere ha;) da begynner jeg forfra, nesten litt godt synes jeg :):)

Popp 22-02-10 16:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JollyJ (Innlegg 836216)
Takk skal dere ha;) da begynner jeg forfra, nesten litt godt synes jeg :):)

Lykke til! Første gang på Eurodiet - men det høres logisk ut å starte på nytt igjen. Såfremt du ikke nylig falt ut og hadde holdt på en stund i fase 1. Da bør du kansje høre med legen.

JollyJ 22-02-10 17:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 836219)
Lykke til! Første gang på Eurodiet - men det høres logisk ut å starte på nytt igjen. Såfremt du ikke nylig falt ut og hadde holdt på en stund i fase 1. Da bør du kansje høre med legen.

Det er ca 2 måneder siden jeg datt ut, så da det burde vel være greit, eller?

Fungirl 22-02-10 19:25

Det burde gå helt fint å begynne påan igjen nå :)

Har fremdeles grønnsaksuppe til salgs om noen er interessert :)

studine:) 22-02-10 19:33

Sitat:

Ingen som tør å klage til meg.....Men jeg kjenner jo selv at jeg får dårlig ånde. Og ja, luft i magen,ja....Blir litt bedre etter hvert synes jeg.

Jeg vet ikke om det er størrelse som bestemmer hvor mange måltider man skal ha. Jeg har 5 og jeg begynte på 83 kg.

Fungirl 22-02-10 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av studine:) (Innlegg 836304)
Jeg vet ikke om det er størrelse som bestemmer hvor mange måltider man skal ha. Jeg har 5 og jeg begynte på 83 kg.

Tror nok det er str, eller rettere sagt hvor mange kcal kroppen trenger for å holdes i gang, dermed får de med mest kg overvekt 5 produkter pr dag.
Jeg har også 5 :)

studine:) 22-02-10 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 836306)
Tror nok det er str, eller rettere sagt hvor mange kcal kroppen trenger for å holdes i gang, dermed får de med mest kg overvekt 5 produkter pr dag.

Ikke vet jeg, men jeg hadde bare så vidt over den BMIen som er nedre grense (30,5) så jeg kan ikke se at det skal være grunnen...? jeg tror faktisk det er noe annet de baserer seg på...

arkine 22-02-10 19:41

ingen problemer med og begynne i fase en igjen ,,jeg begynte også der i dag , da jeg sprakk totalt i fase 2,, det gjør jo også at du kommer i ketose igjen og at du mister vannet fortere, og i følge min lege da jeg gikk første runde for for 4 år siden , var det helt greit og veksle ..

og det at noen får fem og fire måltider ,, har noe med hva slags jobb en har , tungt eller lett arbe.. det gjelder også i daglilivet om en er veldig aktiv , små barn osv.

og grønnsaker må en ikke spise ved siden av et produkt , kan også spise det utenom om en er sulten ,,men grønnsaker skal en jo ha , det kan også hindre vektnedgang om en ikke spiser grønnsaker i det hele. må innrømme jeg spiser lite grønnsaker

Solange 22-02-10 19:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 836306)

Ja, da vet jeg ikke hvorfor jeg startet på 4, med en startvekt på 104 kg. Men min franske lille lege, som veier ca 35 kg:rolleyes:, syntes vel det var mer enn nok...... Nå spiser jeg vel egentlig 4 1/2 måltid om dagen, da jeg unner meg et par ekstra kjeks.

Fungirl 22-02-10 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 836314)
Ja, da vet jeg ikke hvorfor jeg startet på 4, med en startvekt på 104 kg. Men min franske lille lege, som veier ca 35 kg:rolleyes:, syntes vel det var mer enn nok...... Nå spiser jeg vel egentlig 4 1/2 måltid om dagen, da jeg unner meg et par ekstra kjeks.

:lol: ang legen din :)
Men kan jo ha noe med muskelmasse også, eller rett og slett hva legen føler for ;)
Men er du sulten så må du ta ett ekstra måltid mener iallefall jeg.

arkine 22-02-10 20:05

det blir annbefalt og ta et extra måltid om en er sulten ,, bedre enn og hive seg over forbudt mat

Solange 22-02-10 20:12

Mye muskelmasse hadde jeg nok ikke da jeg begynte, nei;) Heller mest til at de er litt småspiste her nede i Belgia:p Men ellers virker det jo logisk at legen tar med i beregninga hvor aktiv man er i løpet av dagen.

Men jeg har hele tiden tatt litt ekstra ED-mat i stedet for å sprekke på annen mat, tror det er lurt,ja. Derfor har jeg spist noen ekstra kjeks når sug eller sult har kommet over meg. Og det har jo gått bra.

Fungirl 22-02-10 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 836335)
Mye muskelmasse hadde jeg nok ikke da jeg begynte, nei;) Heller mest til at de er litt småspiste her nede i Belgia:p Men ellers virker det jo logisk at legen tar med i beregninga hvor aktiv man er i løpet av dagen.

Men jeg har hele tiden tatt litt ekstra ED-mat i stedet for å sprekke på annen mat, tror det er lurt,ja. Derfor har jeg spist noen ekstra kjeks når sug eller sult har kommet over meg. Og det har jo gått bra.

Men da gjør du nok helt riktig vettu ;)
Selv fikk jeg beskjd om at jeg hadde mye muskelmasse for å være jente (blir sterk av å bære på altfor mange kg vettu :( )
Og jeg trener endel så sikkert derfor at jeg fikk 5 måltid + at eg er supersvær :)

arkine 22-02-10 20:39

samme her mye muskelmasse . ikke på grunn av trening ,men tung jobb ,mye løfting og sånt så jeg fikk beskjed om 5 måltider

mokki 23-02-10 00:08

Jeg begynte på 110kg og skal ha 4 måltid, men kunne spise 5 om jeg hadde behov. Jeg spiser stort sett 4 men hender det blir 4,5-5 om jeg har veldig lange dager.

Jeg raser ned i vekt.... Dette er kjempegøy.. Har sneket meg på vekten noen ganger og stemmer dette så når jeg 10kg målet mitt lenge før jeg hadde håpet....

Popp 23-02-10 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 834698)
Hei, jeg lurer på en ting: Jeg pleier av og til å bruke muslibaren med litt sojamelk eller soya- joghurt. Men nå ser jeg på
posene med musli at det er både færre karbohydrater der, og færre kalorier. Enda så er ikke musliposene lov før på fase 3 ???? Noen som har en logisk forklaring på det..... Jeg har nå begynt å bruke posene istedet jeg da, men da hopper jeg selvølgelig over baren den dagen.

Forskjellen er ganske stor: muslipose: carbs 9,1. cal. 78. Muslibar: carbs 17,9 cal 167.

Da har jeg fått svar fra kurslederen min på dette:
Svaret er at denne müsli gir for lite energi i fase 1 og 2, det er bare 20
gram per måltid. Så hvis du sammenligner med en 50 grams müsli bar og 50
gram müsli, blir det for mye karbohydrat i müslien.

Popp 23-02-10 09:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 836313)
ingen problemer med og begynne i fase en igjen ,,jeg begynte også der i dag , da jeg sprakk totalt i fase 2,, .....

Huff, jeg leste litt i Fase 2 innleggene. Syns litt synd på deg, men regner med at du er klar for "fight" igjen. Kan jeg spørre deg om hvorfor det gikk galt slik at vi andre ikke går i den samme fellen?
Lykke til igjen, arkine. Men det er ikke lov til å være i fase 1 når jeg kommer tilbake igjen etter fase 3. :realmad:
:klem:

Solange 23-02-10 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 836544)
Da har jeg fått svar fra kurslederen min på dette:
Svaret er at denne müsli gir for lite energi i fase 1 og 2, det er bare 20
gram per måltid. Så hvis du sammenligner med en 50 grams müsli bar og 50
gram müsli, blir det for mye karbohydrat i müslien.

Tusen takk for at du bruker tid på å spørre kurslederen din om dette !

http://www.33smiley.com/smiley/love/14.gif

Som tidligere sagt, så har jeg ingen andre å spørre enn dere her på forumet, da legen egentlig ikke kan noe om dette, og språkvansker vanskeliggjør mer inngående utspørring i ED-sjappa....

Det var veldig logisk det svaret du fikk, så da får jeg se hva jeg gjør. Holder meg nok lenger mett på barene ja, det er jo ikke stort i den 20 grams posen.....

tinus76 23-02-10 11:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JollyJ (Innlegg 836250)
Det er ca 2 måneder siden jeg datt ut, så da det burde vel være greit, eller?

Ja jeg datt ut i jula - gikk halvannen måned - begynte på "nytt" - litt sånn fase 1 og 2 en stund nå

mokki 23-02-10 11:59

haha. Nå er snart startpakken min tom. Har bestilt ny mat. Skulle se gjennom nå og se hva lurt jeg skulle finne på til lunsj. Men har jo vært så opptatt av å ikke bare spise søtt, at alle desserter er jo igjen... Så nå må jeg snart bare spise slikt...
Da får det bli salat til lunsj med creme brulet til dessert... hehe

Fungirl 23-02-10 12:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836625)
haha. Nå er snart startpakken min tom. Har bestilt ny mat. Skulle se gjennom nå og se hva lurt jeg skulle finne på til lunsj. Men har jo vært så opptatt av å ikke bare spise søtt, at alle desserter er jo igjen... Så nå må jeg snart bare spise slikt...

:lol:

Jeg har faktisk ikke bestilt desserter, turte ikke :)

Men jeg har fått solgt omelettene og grønnsaksuppene mine og er rett og slett overlykkelig for det.
Men tror jeg iallefall har mat nok til neste gang jeg skal til legen, selv om det kan bli endel suppe fremover :)

Forresten, den frokostblandingen, drikker dere den eller har dere den i en skål?

mokki 23-02-10 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 836626)
:lol:

Jeg har faktisk ikke bestilt desserter, turte ikke :)

Men jeg har fått solgt omelettene og grønnsaksuppene mine og er rett og slett overlykkelig for det.
Men tror jeg iallefall har mat nok til neste gang jeg skal til legen, selv om det kan bli endel suppe fremover :)

Forresten, den frokostblandingen, drikker dere den eller har dere den i en skål?

Jeg syns grønnsakssuppen er god jeg. har en god slant buljong oppi, og rå grønnsaker. Da er den veldig god...

Jeg spiser frokostblandingen i skål. Den er kjempegod.

Fungirl 23-02-10 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836630)
Jeg syns grønnsakssuppen er god jeg. har en god slant buljong oppi, og rå grønnsaker. Da er den veldig god...

Jeg spiser frokostblandingen i skål. Den er kjempegod.

Jeg synes grønnsakssuppen var helt grusom, men ikke så vondt som omeletten :)

Frokostblandingen skal jeg ta med i morgen og prøve på jobb :)

mokki 23-02-10 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 836631)
Jeg synes grønnsakssuppen var helt grusom, men ikke så vondt som omeletten :)

Frokostblandingen skal jeg ta med i morgen og prøve på jobb :)

bare husk å la den stå litt før du spiser den. Da blir den best. Omeletten ja... vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg spiser den med masse grønnsaker og myyyye krydder. Da gikk det egentlig greit. Hører noen har blandet egg i den at konsistensen ble bedre da, men jeg har ikke turt å prøve. Kanksje i fase 2...

Fungirl 23-02-10 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836637)
bare husk å la den stå litt før du spiser den. Da blir den best. Omeletten ja... vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg spiser den med masse grønnsaker og myyyye krydder. Da gikk det egentlig greit. Hører noen har blandet egg i den at konsistensen ble bedre da, men jeg har ikke turt å prøve. Kanksje i fase 2...

Takk for tips, det skal jeg huske på :)

Spiser du den kald eller varm?

Jeg har kokt meg egg uten ett par ganger, det er jo reine proteiner så når jeg kastet omeletten så valgte jeg ett egg for å få i meg nok av proteinene :)

mokki 23-02-10 12:48

Jeg spiser den kald. Tenker den kanskje blir litt kvalmende varm? vet ikke...

bruker dere skummetmelk eller laktolight? Jeg bruker skummetmelk, og så lenge jeg går greit ned så fortsetter jeg med det. Skulle jeg få kramper og symptomer på redusert kaliumnivå får jeg heller begynne med laktolight.

mokki 23-02-10 13:15

Da har jeg laget dagbok her inne. Så om noen vil følge meg der så blir jeg glad. Jeg kjenner jeg virkelig har troen denne gangen..

Popp 23-02-10 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836625)

og til frokost, middag og kvelds...... http://www.cheesebuerger.de/images/m...hlich/a045.gif

Ref. dette som vi har snakket om at vi må krydre, krydre & krydre. Så må jeg bare fortelle om hva som skjedde da jeg skulle lage sjokoladepudding igår kveld. Jeg glemte helt å krydre, og det var absoultt den værste desserten jeg har smakt i hele mitt liv. Det skal jeg aldri mer gjøre.
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/boese/a038.gif

Popp 23-02-10 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 836626)
...

:D Så fint at vi har gjort deg lykkelig, det var ikke mye som skulle til....

Sjokoladeblandingen tar jeg både i kopp og skål. Jeg spiser frokost på jobb, og da er det enklest med kopp. Men i helgene så tar jeg skål for da sitter jeg sammen med familien og det ser mer "normalt" ut med skål. Jeg liker å være praktisk! :o

Popp 23-02-10 13:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836651)
Jeg spiser den kald. Tenker den kanskje blir litt kvalmende varm? vet ikke...

bruker dere skummetmelk eller laktolight? Jeg bruker skummetmelk, og så lenge jeg går greit ned så fortsetter jeg med det. Skulle jeg få kramper og symptomer på redusert kaliumnivå får jeg heller begynne med laktolight.

Jeg bruker enten soyamelk uten sukker eller laktolight. Jeg ser av oppskriftene i produktkatalogen at man kan bruke skummet melk, men da jeg spurte kurslederen min om dette svarte hun at det er melkesukker i og at hun ikke anbefalte det. Etter å ha prøvd både soya og laktolight foretrekker jeg det siste.

Popp 23-02-10 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 836678)
Da har jeg laget dagbok her inne. Så om noen vil følge meg der så blir jeg glad. Jeg kjenner jeg virkelig har troen denne gangen..

Du må lage link til dagboken din i signaturen, da vet du. Mye enklere å følge med på deg da...
*we are wathcing you*:cool:

mokki 23-02-10 13:39

Jepp. Skal gjøre det. men prøver å få den flyttet til journal først..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.