![]() |
Sv: Mitt aller beste brød
Dette brødet hørtes veldig godt ut. Det må jeg prøve. Må bare få tak i litt mer ingredienser :)
|
Dette brødet har reddet meg kjempegodt brød jeg er så glad :)
Tusen takk Karin |
Veldig spent nå. Brødet står i ovnen og håper på en saftig og god brødskive med gräddost :) Opplevde deigen som ganske fast. Skal den være det eller har jeg for lite væske i? Eggene var ganske små så jeg tok 1 ekstra. Regnet at det var 300 g cottage cheese som var ment når det sto en boks. Har en 500 g boks fra Sverige, men her er det vel vanlig med 300g?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er et nydelig brød, jeg så det egentlig allerede da jeg leste oppskriften. Takk for at du har knekket koden, Karin :)
Jeg har bare lyst til å innfomere om at brødet blir helt likt om man bruker jbkm eller xanthan gum, jeg har brukt xanthan de fire siste gangene, fordi jeg var tom for jbkm. Årsaken er enkel, de to stoffene oppfører seg rimelig likt. |
Umm, jo, og så glemte jeg å tilføre at jeg bruker 1 ts salt, og ikke 2, synes det meste lavkarbopålegget har mye salt som det er. Og jeg liker salt! Det er vel første gangen jeg reduserer saltinnholdet i en oppskrift :O
Husker vi lagde brød på heimkunnskapen, og jeg syntes det smakte bløtlagte gryn, fordi vi nesten ikke hadde salt oppi. Men slikt gjør jo ikke noe med hvordan deigen oppfører seg. Anbefaler alle på ketolyse/Atkins, å ha noen skiver av Karins brød i fryseren, det gjør livet så mye enklere! Jeg elsker dette brødet! :) |
Uff, glemte enda noe - og det var kanskje det viktigste! Med silikonbrødformer som man får billig på f.eks, Claes Ohlson, så blir brødet jevnt brunt på alle kanter uten at man må ta det ut, etc.....
Jeg har alltid bakt i gammeldagse metallformer, og fikk en aha-opplevelse for ca 4 uker siden da jeg byttet de ut! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg skjønner ikke hvordan denne oppskriften bare kan inneholde 30 kh. Jeg har akkurat laget en litt annen vri av oppskriften, kuttet ned til 1 egg, ikke cottage cheese, og byttet halvparten av glutenmelet med soyaprotein som nesten ikke inneholder noe kh i det hele tatt. Brødet mitt fikk like vel 26 kh.
Kruskakli kom jo på 11 kh på 60 gram. Har jeg regnet noe feil???:confused::confused::confused: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Eg byttar ut kruskakli med fibrex/sukkerroefiber. Den innholder 3,5 gram karb pr 100 gram :) og 70 % kostfiber.
|
Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Tusen takk dere. Da skal jeg prøve dette. Kan kanskje bruke det i Nannahs knekkebrød også.
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Mitt aller beste brød
Har funnet fibrex i både små flak og ferdig oppmalt. Kan kanskje bruke litt av hvert i både brødet her og i knekkebrød. Spennende.
|
Elsker denne oppkriften :D
Samboeren bele også kjempe fornøyd med smaken og konsstensen, å han liker ikke lavkarbo "brød". Men dette er som Karin sier et brød :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54. |