Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Regret 30-04-11 00:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1093332)
Det er på diett.no jeg har fått tallene ja, men jeg ser ikke en sånn oversikt prosentvis som du skriver.
Men hey, nå rotet jeg litt mer og nå ser jeg den jo.. hmm.. 81% fett, 15 % protein og 3% karbo. Med andre ord, for mye fett?

Det er litt mer enn foreslått ja, men hvis du går ned i vekt på dette så er det ingen grunn til å endre det.
Du kan spise mer karber og protein.

vimsen85 30-04-11 01:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1093332)
Det er på diett.no jeg har fått tallene ja, men jeg ser ikke en sånn oversikt prosentvis som du skriver.
Men hey, nå rotet jeg litt mer og nå ser jeg den jo.. hmm.. 81% fett, 15 % protein og 3% karbo. Med andre ord, for mye fett?

Det er mange som mener 80% fett er best. Kommer an på hvem du spør tror jeg. Mener å huske at Dag Viljen P. anbefalte ca 80%. Kroppen regulerer som oftest selv. Stol på den du ;)

vimsen85 30-04-11 01:04

Egentlig tror jeg tallene dine er ganske bra jeg. Mener å huske du skulle ha mellom 1/2-1 gram med proteiner pr kg målvekt (altså dersom du vil bli 66 kg, er 66g protein ganske passelig).

Noen må arrestere meg dersom jeg er helt på bærtur!

Shamu 30-04-11 01:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1093340)
Det er mange som mener 80% fett er best. Kommer an på hvem du spør tror jeg. Mener å huske at Dag Viljen P. anbefalte ca 80%. Kroppen regulerer som oftest selv. Stol på den du ;)

Takk! Det var bra! :)
Meg nå vet jeg ihvertfall hvordan jeg kan kontrollere dette litt bedre. Mindre porsjon med grønnsaksmos i morgen vil redusere fettet akkurat det jeg trenger vil jeg tro. Eventuelt rene grønnsaker og en ekstra pannekake.. hihi...
Men fint å tenke at jeg muligens ligger godt an med 80% da, for jeg har følt meg så flink i dag og ketostixen viste max ketose, selv om jeg vet at man ikke kan stole heeelt på den, så har den blitt sterkere for hver dag. :)

Regret 30-04-11 10:32

Jeg sitter å skriver på diett.no for å planlegge dagen litt bedre, men jeg får ikke proteinet ned.. Jeg har prøvd å bytte ut middager og kuttet ut snacks og alt sånn, men den ligger ikke lavere enn 26% protein, det er det laveste jeg får den til, er det for mye? Da blir det 71% fett og 3% karbo.. Proteinet kommer av kun noen få skiver laks til frokost, eggene jeg har til og torsken vi skal ha til middag..total karbo inntaket ligger på 6,54g på denne planen.Er det noe jeg kan kompensere med for å få prosenten ned, siden jeg har litt mer karbo å gå på? Jeg har maksgrense på 15g, men kan strekke meg mot 25g om nødvendig.

vimsen85 30-04-11 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1093445)
Jeg sitter å skriver på diett.no for å planlegge dagen litt bedre, men jeg får ikke proteinet ned.. Jeg har prøvd å bytte ut middager og kuttet ut snacks og alt sånn, men den ligger ikke lavere enn 26% protein, det er det laveste jeg får den til, er det for mye? Da blir det 71% fett og 3% karbo.. Proteinet kommer av kun noen få skiver laks til frokost, eggene jeg har til og torsken vi skal ha til middag..total karbo inntaket ligger på 6,54g på denne planen.Er det noe jeg kan kompensere med for å få prosenten ned, siden jeg har litt mer karbo å gå på? Jeg har maksgrense på 15g, men kan strekke meg mot 25g om nødvendig.

Hvor mange gram proteiner er det da? Jeg tror ikke du skal øke på karbene. Men dersom du spiser litt mer fett vil jo fettprosenten gå opp og protein og karbo ned.

Regret 30-04-11 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1093456)
Hvor mange gram proteiner er det da? Jeg tror ikke du skal øke på karbene. Men dersom du spiser litt mer fett vil jo fettprosenten gå opp og protein og karbo ned.

Slik det står nå så er det 49,6g protein. Det hørtes jo mye ut.. men jeg kan ingenting om protein. Fettprosenten er jo allerede på 71%, vil det være lurt å gå særlig mye opp? det er vel 4% igjen å gå på.
nevner også at denne planen inneholder 61,16g fett og som sagt, 6,54g karbohydrat

Rin 30-04-11 10:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1093464)
Slik det står nå så er det 49,6g protein. Det hørtes jo mye ut.. men jeg kan ingenting om protein. Fettprosenten er jo allerede på 71%, vil det være lurt å gå særlig mye opp? det er vel 4% igjen å gå på.
nevner også at denne planen inneholder 61,16g fett og som sagt, 6,54g karbohydrat

Humm, jeg synes heller du bør spise mer protein! "Regelen" er 1-2 gram protein per kilo kroppsvekt, litt avhengig av hvor mye man trener og sånn. Ellers så er det mange som har langt høyere proteininntak uten å ha negative konsekvenser av det. Er glad i kjøtt selv og er vel på 70-80 gram proteiner i dagsinntaket med en normal dag med egg til frokost og kotelett til middag...

Regret 30-04-11 10:54

Vi skulle egentlig ha kyllingsalat til middag, men da kunne prosenten kommer helt opp til 40%, pga kyllingen og grønnsakene, så det var derfor jeg byttet til torsk med kokt blomkål til.. Jeg veier nesten 72kg nå, så det vil si at jeg skal spise hvertfall 72g protein? jeg trener lite nå pga skade i kneet, men når det blir bra så trener jeg litt sykkel hjemme hver dag. 15min -2 timer.

Nerthus 30-04-11 11:05

Det finnes uttallige anbefalinger når det gjelder proteininntak, staten sier 0.5 - 1 gram pr kilo kroppsvekt, noen sier 0.8 gram pr kilo FETTfri kroppsvekt - VOF snakker om 1 - 1.5 gram pr kilo kroppsvekt, gjerne 2 gram om man trener mye og hardt..

Det aller viktigste i første omgang er å ikke spise for LITE siden protein inneholder essensielle aminosyrer kroppen trenger. Legg deg gjerne på 1 gram pr kilo kroppsvekt og se hvordan det fungerer for deg. Du må ikke redusere proteininntaket fordi prosentandelen blir for stor! Da spiser du for lite fett ;) Det er lettere og trengs mindre økning i fettinntaket for å få en fin prosentfordeling enn å redusere proteinet. Ofte holder det med en ss eller to smeltet smør på grønnsakene :)

Spiser du omtrent like mange gram protein som fett bør du få en noenlunde fin balanse mellom næringstoffene - dette kan jo brukes som en tommelfingerregel så du slipper og sitte og regne ut hele tiden :)

Til syvende og sist altså, ikke spise for LITE protein, ellers kan du prøve deg litt fram og se hva som faller naturlig og som du er komfortabel med i hverdagen. Gjør vi det for vanskelig faller vi fort av.. (er ihvertfall min erfaring ;) )

vimsen85 30-04-11 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1093470)
Vi skulle egentlig ha kyllingsalat til middag, men da kunne prosenten kommer helt opp til 40%, pga kyllingen og grønnsakene, så det var derfor jeg byttet til torsk med kokt blomkål til.. Jeg veier nesten 72kg nå, så det vil si at jeg skal spise hvertfall 72g protein? jeg trener lite nå pga skade i kneet, men når det blir bra så trener jeg litt sykkel hjemme hver dag. 15min -2 timer.

Men da blir vel løsningen å spise de proteinene (som nå utgjør 40%) og øke på fettet (da vil proteinprosenten minske), ikke gå ned på proteinene. Du trenger proteiner.

vimsen85 30-04-11 11:09

Der hadde Nerthus svart godt og utfyllende før meg :D

Regret 30-04-11 11:28

Nå har jeg fiklet litt mer her, og byttet ut middagen som nevnt.. Nå er prosentene slik: Fett 63%, Protein 36% og karbo 1%. Da er det snakk om 122g fett, 159g protein og 5g karbo. Det ble da voldsomt mye? kan kutte ut ett produkt og da er protein på 94g i stedenfor da..

Regret 30-04-11 11:32

aha! Nå spammer jeg voldsomt her, men jeg ser at om jeg tilsetter mer av dressingen som var planlagt på salaten så synker proteinet og daler fint ned mot 20% :) eller har cocosa i teen min!

Regret 30-04-11 22:40

Nytt spørsmål.. Jeg ligger ALLTID under anbefalt dose med sink i følge diett.no, er dette noe som er såpass viktig at jeg burde ta tilskudd?
Søkte litt på det på nett, men finner ingen virkelig god grunn til å ta det..

vimsen85 01-05-11 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1093889)
Nytt spørsmål.. Jeg ligger ALLTID under anbefalt dose med sink i følge diett.no, er dette noe som er såpass viktig at jeg burde ta tilskudd?

http://www.matoghelse.no/helse/2010/...-diabetes.aspx

Nerthus 01-05-11 15:40

Sitat:

Jeg har ikke villet tatt anbefalte dagsdoser på www.diett.no som regler for å passe deg og ditt kosthold :) Bla får jeg kjempestore utslag på fett *ler* fordi det ligger så høyt.

Sjekk heller en eller to ganger i året med legen din - få tatt en vitamin- og mineralstatus så vet du hva du reelt bør forholde deg til :)

Lillemy71 01-05-11 17:02

Sitat:

Diett.no er ikke alltid helt korrekt på næringsverdiene i diverse matvarer bare så du er obs på det. Når det er sagt skader det jo ikke å ta en sinktablett daglig, det er jo et av tilskuddene som Torkil anbefaler.

Rin 01-05-11 17:06

Diett.no hevder som regel at jeg får i meg lite sink også, men jeg velger å overse det - jeg VET jo at jeg spiser massevis av kjøtt, leverpostei, sesamfrø, mørk sjokolade(!) og nøtter, som såvidt jeg vet går for å være sink-rik mat. :cool:

Jabba 02-05-11 21:37

Lurer på om noen vet om Mattilsynet har plikt til å undersøke alle bekymringsmeldinger som kommer inn eller siler de og tar kun de groveste?
Og har de evt. en tidsfrist på seg?

Regret 02-05-11 21:40

av erfaring så vet jeg at de går bare ut å kjefter om det er grove saker, men de skal vel egentlig sjekke alle.

vimsen85 02-05-11 22:16

Jeg har veldig kraftige menssmerter i dag og mener jeg har lest tips om noen typer te/mat som kan hjelpe. Noen som har et kjærringråd til meg som dei veit funka?

Anarko 02-05-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1095841)
Jeg har veldig kraftige menssmerter i dag og mener jeg har lest tips om noen typer te/mat som kan hjelpe. Noen som har et kjærringråd til meg som dei veit funka?

Jeg har hørt at man skal unngå salt og melkeprodukter når man har mensen. Om det er helt sant er jeg usikker på, men tror det kan være noe i det med salt i alle fall.. Og når man har vondt i magen så er det vel heller ikke anbefalt med melk og sånt...?

grotingeling 02-05-11 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1095853)
Jeg har hørt at man skal unngå salt og melkeprodukter når man har mensen. Om det er helt sant er jeg usikker på, men tror det kan være noe i det med salt i alle fall.. Og når man har vondt i magen så er det vel heller ikke anbefalt med melk og sånt...?

:ja: dette har jeg i alle fall registret som en "sanhet" for min egen del
Salt fører til økt vannansamling, og melkeprodukter gjør at jeg av en eller annen grunn sliter med magen disse dagene.

Regret 02-05-11 22:33

Man blir mer følsom for melkeprodukter under mens da det også gir mer luft, så prøv med amme-te, den er god for magen mot luftsmerter.

Huldr 02-05-11 23:00

Bringebærbladte, virker avslappende på livmorkramper og sammentrekkende, så den minsker kraftige blødninger. Og magnesium! Ofte får jeg vondt i hodet også under mens og det virker som magnesiumbehovet øker ganske drastisk.

Te som hjelper på mageplager o.l. er også fennikel, peppermynte, lakrisrot og kamille, Sistnevnte kan også lindre menssmerter pga krampeløsende virkning, er beroligende og betennelsesdempende.

vimsen85 02-05-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1095853)

Haha, fint at jeg nettopp spiste bacon med hvitløksdressing ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1095947)
Bringebærbladte, virker avslappende på livmorkramper og sammentrekkende, så den minsker kraftige blødninger. Og magnesium! Ofte får jeg vondt i hodet også under mens og det virker som magnesiumbehovet øker ganske drastisk.

Te som hjelper på mageplager o.l. er også fennikel, peppermynte, lakrisrot og kamille, Sistnevnte kan også lindre menssmerter pga krampeløsende virkning, er beroligende og betennelsesdempende.

Oj, bringebærbladte hørtes ut som noe jeg burde skaffe meg! Mindre blødning hadde virkelig ikke gjort noe. Fenikkelteen min er på lesesalen desverre (den er jo nam). Men jeg har noe kamillete tror jeg. Kanskje en three mint og. Har vondt i hodet. Skal prøve med litt magnesium. Tusen takk for utfyllende svar :D

(nå har jeg døyvet det verste med paracet og 70% sjokkis som jeg er femhundre prosent sikker på hjelper. Kanskje ikke på smerten, men på et eller annet :lol:)

Carisma 02-05-11 23:23

Noen som trenger en veldig pent brukt sovesofa?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=28248991

(vi må tømme barnerommet, så om den ikke er solgt om et par-tre dager er prisen diskuterbar :D)

Huldr 02-05-11 23:48

Spennende tider, Carisma! :heia: Trenger dessverre ikke sovesofa ...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1095971)
Haha, fint at jeg nettopp spiste bacon med hvitløksdressing ;)

Oj, bringebærbladte hørtes ut som noe jeg burde skaffe meg! Mindre blødning hadde virkelig ikke gjort noe. Fenikkelteen min er på lesesalen desverre (den er jo nam). Men jeg har noe kamillete tror jeg. Kanskje en three mint og. Har vondt i hodet. Skal prøve med litt magnesium. Tusen takk for utfyllende svar :D

(nå har jeg døyvet det verste med paracet og 70% sjokkis som jeg er femhundre prosent sikker på hjelper. Kanskje ikke på smerten, men på et eller annet :lol:)

Jepp, det hjelper med sjokkis! :D

Jeg tar smertestillende også, hvis det blir for ille (ibux+paracet). Men magnesiumen gir jo virkning som gjør at man ikke trenger å ta så mye av det, eller så ofte. Neste gang skal jeg prøve å få tatt enda litt mer magnesium tror jeg.

Bringebærblad er ganske dyrt i Norge, men du får en kjempepose på iHerb for ni dollar. Jeg bestilte med DHL for at det skulle rekke frem til jeg skulle ha mensen nå ...

Du kan med fordel også øke omega 3-inntaket under mens - det leste jeg ganske nylig, og det virker som det hjelper :ja:

Regret 02-05-11 23:55

Når jeg gikk høygravid så tok jeg bringebærblad kapsler i stedenfor å drikke te, og de fungerer minst like bra. Billig er de også.
For eksempel denne

vimsen85 02-05-11 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1095990)
Spennende tider, Carisma! :heia: Trenger dessverre ikke sovesofa ...Jepp, det hjelper med sjokkis! :D

Jeg tar smertestillende også, hvis det blir for ille (ibux+paracet). Men magnesiumen gir jo virkning som gjør at man ikke trenger å ta så mye av det, eller så ofte. Neste gang skal jeg prøve å få tatt enda litt mer magnesium tror jeg.

Bringebærblad er ganske dyrt i Norge, men du får en kjempepose på iHerb for ni dollar. Jeg bestilte med DHL for at det skulle rekke frem til jeg skulle ha mensen nå ...

Du kan med fordel også øke omega 3-inntaket under mens - det leste jeg ganske nylig, og det virker som det hjelper :ja:

Skal ta litt ekstra tabletter og spise litt makrell ;) Iherb er litt skummelt akkurat nå.. ;) Men skal ta å bestille når stipendet kommer :) Takk for tips!

vimsen85 02-05-11 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1095996)
Når jeg gikk høygravid så tok jeg bringebærblad kapsler i stedenfor å drikke te, og de fungerer minst like bra. Billig er de også.
For eksempel denne

Takk for tips :D

Huldr 03-05-11 00:07

Jeg liker best te jeg da :) Det er noe terapeutisk ved å gi seg selv en kosestund med hendene rundt en kopp rykende varm te ... og så er den god :)

Jah, forresten Vimsen, de har poseteer med bringebærblad også, både Alvita og Yogi. Når du får stipend, altså :D

Zillah 03-05-11 02:55

Ja, bringebærblad skal ha god virkning på livmormuskulaturen. Snart får ein vel ikkje tak i slikt lenger, ettersom Det Store Stygge Farmamonsteret har pressa EU til å forby naturmiddel frå 1. mai i år. Eg syns det er godt med varmepose på magen også, og i mine yngre dagar var det nokre av oss som brukte tigerbalsam og smurde over magen. Luktar sterkt, men det hjelpte no for meg i alle fall. På smertene da. Ikkje så mykje på kvalmen og sånt. Ein gong var eg så dårleg at eg måtte heim frå skolen fordi eg heldt på å svime av av smerter, da fikk eg stesolid med far min som slo meg ut, så eg fikk sove det bort. Men betre å ikkje måtte til med slike bomber.

Ja, Carisma, vi har absolutt bruk for sovesofa, eg har kikka på Finn ei stund no etter den perfekte nye sofaen. Men kanskje ørlittegranne upraktisk for meg å måtte til Oslo etter ein, da. (Ellers hadde eg nok alt handla...)

Kanutten 03-05-11 16:00

Hvorfor

føler jeg meg helt ok, til og med sexy med både vekt, fasong og størrelse i alle sammenhenger bortsett fra når jeg er hos manuellputten??

Da føler jeg meg bare stor, klumsete, uhåndteerlig og hvalaktig. :(

Han masserer ryggen min med tanke på å manipulere ryggsøylen etterpå og jeg ligger der og forestiller meg at han ikke kommer i nærheten av ryggsøylen fordi det ligger en meter spekk utenpå. :(

Jeg ler det bort og sier at jeg "synes synd i ham som ikke klarer komme ned til materien" grunnet min store kropp.. :(

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men i dag avsluttet han timen litt tidligere fordi han ble så svett og sliten av å holde på med meg!! :lol: Jeg ler tydeligvis av det.. men jeg tenker jo mitt. :(

Jeg synes egentlig synd på ham... Håndtere en hvalross som meg..:(

Sanney 03-05-11 18:48

noen eggspesialister her? i påska var vi innom en dyrebutikk i jersey, de selger også gårdsegg. og 3 DIGRE egg av ukjent fugl. dvs, vi skjønte ikke helt hva fyren sa egget var for noe, eneste vi fikk med oss er at det er en mindre strutsefugl.

skallet er perlehvitt og tykt, ser nesten ut som om det er lagd av plastikk, makt måtte til for å slå høl i skallet..

http://img.photobucket.com/albums/v7...Jersey/egg.jpg

kennygirl 03-05-11 18:52

Jeg har fått hvitløksolje på noen klær og lukten går ikke bort!
Har vasket klærne en gang, men de lukter veldig av hvitløk enda...
Noen som vet hvordan jeg får bort lukten?

Kanutten 03-05-11 19:41

I morgen skal jeg fjerne stinga på øyelokkene!!! :heia:

Jeg tar dem selv... Har utstyr til det. Nå strammer det noe forferdelig, men det ser meget bra ut. :ja:

Dette blir bra!! :heia:

Kanutten 03-05-11 19:44

Sv: Hvorfor

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1096501)
føler jeg meg helt ok, til og med sexy med både vekt, fasong og størrelse i alle sammenhenger bortsett fra når jeg er hos manuellputten??

Da føler jeg meg bare stor, klumsete, uhåndteerlig og hvalaktig.

Han masserer ryggen min med tanke på å manipulere ryggsøylen etterpå og jeg ligger der og forestiller meg at han ikke kommer i nærheten av ryggsøylen fordi det ligger en meter spekk utenpå. :(

Jeg ler det bort og sier at jeg "synes synd i ham som ikke klarer komme ned til materien" grunnet min store kropp.. :(

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men i dag avsluttet han timen litt tidligere fordi han ble så svett og sliten av å holde på med meg!! :lol: Jeg ler tydeligvis av det.. men jeg tenker jo mitt. :(

Jeg synes egentlig synd på ham... Håndtere en hvalross som meg..:(

Depper fremdeles over den delen jeg... Men depping har jo ingen effekt! Bedre å motivere seg ekstra for ytterlige handlinger! :heia:

MEN på en måte er det rart... Sambo rører overhodet ikke fedmen min på samme måte som pytten gjør.. Sambo rører ved formene mine..:love: pytten prøver røre det som er langt INNENFOR formene mine.. Og han strever med det... Fedmen stenger.. Sikkert derfor jeg føler meg matt.. :mad:

Supera 03-05-11 19:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1096686)
noen eggspesialister her? i påska var vi innom en dyrebutikk i jersey, de selger også gårdsegg. og 3 DIGRE egg av ukjent fugl. dvs, vi skjønte ikke helt hva fyren sa egget var for noe, eneste vi fikk med oss er at det er en mindre strutsefugl.

skallet er perlehvitt og tykt, ser nesten ut som om det er lagd av plastikk, makt måtte til for å slå høl i skallet..

http://img.photobucket.com/albums/v7...Jersey/egg.jpg

Etter litt googling tror jeg det er egg fra en fugl som kalles Rhea på engelsk. På norsk ser den ut til å hete nandu. Aldri hørt om før.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1096689)
Jeg har fått hvitløksolje på noen klær og lukten går ikke bort!
Har vasket klærne en gang, men de lukter veldig av hvitløk enda...
Noen som vet hvordan jeg får bort lukten?

Eddik er god på å fjerne lukt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.