Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 23-04-11 23:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1088451)
Regret: Sliter med det her og, prøver å lappe litt fra innsiden men det varer sjelden. Bare å kassere buksene til noe annet, og kjøpe seg nye....

Dere som klør i håndflata: Det er også et symptom på skabb....ikke at det betyr at dere har det, men jeg husker godt at det var mange som klødde i hendene da det gikk skabb på et sykehjem jeg jobbet på i Oslo.

Om det er skabb, så klør man mer mellom fingrene, tærne og ... ja, andre steder der hud møter hud, og det tar ikke lang tid før man får sjarmerende pussfylte blemmer. Og det klør helt sinnsykt!!!

Kitt 23-04-11 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1088440)
Det eneste jeg brukte mot det var sånn ... antikløkrem. Husker ikke hva det heter, men det begynner på 'e', er en lilla tube og fåes kjøpt på apoteket.

Eurax!
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...8kUewRbve1plwQ

Photobscura 23-04-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1088492)

Ja! Jeg visste vel at du visste! :D

Kitt 23-04-11 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1088496)
Ja! Jeg visste vel at du visste! :D

Utrolig hva slag info som kan lagres!:p
Selv foretrekker vi denne:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...OV-W0Pl4Gn6mfA

Photobscura 23-04-11 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1088497)
Utrolig hva slag info som kan lagres!:p
Selv foretrekker vi denne:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...OV-W0Pl4Gn6mfA

Ah, takk for tips! Nå har jeg ikke allergiplager lenger, men myggen er særdeles glad i meg, og eurax funker sånn passe, liksom.

Kitt 24-04-11 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1088498)
Ah, takk for tips! Nå har jeg ikke allergiplager lenger, men myggen er særdeles glad i meg, og eurax funker sånn passe, liksom.

Xylocain er vidundermiddel her i huset. Begge ungene reagerer enormt på mygg/klegg og det hjelper lite på hevelse etc om det klør mye i tillegg. Det ligger sånne små tuber i alle vesker, toalettmapper, hanskerom etc. Virker kjapt og virker BRA!:)

blåbær 24-04-11 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1088502)
Xylocain er vidundermiddel her i huset. Begge ungene reagerer enormt på mygg/klegg og det hjelper lite på hevelse etc om det klør mye i tillegg. Det ligger sånne små tuber i alle vesker, toalettmapper, hanskerom etc. Virker kjapt og virker BRA!:)

Ville bare si at Kitt har helt rett. Mygg og meg er en ikke så heldig kombinasjon, noe mange stygge arr på leggen kan vitne om. Men xylocain funker! Har inntrykk av at eurax er mer vanlig å bruke, og jeg har ofte lurt på hvorfor.

Photobscura 24-04-11 00:14

Så bra!
I forfjorsommer sovna jeg i et telt rett i nærheten av Trysil med beina utenfor teltduken, fordi det var så varmt. Dagen etter kunne jeg telle seksti myggstikk ... på den ene leggen! :eek:

Kitt 24-04-11 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1088507)
Ville bare si at Kitt har helt rett. Mygg og meg er en ikke så heldig kombinasjon, noe mange stygge arr på leggen kan vitne om. Men xylocain funker! Har inntrykk av at eurax er mer vanlig å bruke, og jeg har ofte lurt på hvorfor.

Eurac er bare et kløstillende middel, xylocain er faktisk et medisinsk bedøvelsesmiddel som kan brukes mot alle smerter som ikke krever at man skal smøre på et stort område!
Brukes som lokalbedøvelse ved småkirurgi feks, eller som Embla- plaster til små barn som skal ta blodprøver/legge inn veneflon!

Lava 24-04-11 00:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1088260)
Er det normalt å klø i huden pga pollenallergi? Allergien tar jo bare helt av her, om dagen.

Jeg klør på øyelokkene, fint med rosa/rød øyenskygge :p

Jeg dro til syden ett år, og kjøpte en fin hudlotion (lDb) på flyet, 3 for nesten ingen kroner.. smurte meg hver kveld i noen dager før jeg forstod at DEN var grunnen til at jeg ble bitt av noen dyr hver natt... våknet med stadig flere bitt som klødde godt. Kasta kremen i kofferten og brukte den opp hjemme.

Regret 24-04-11 01:11

Huff jeg savner ikke å klø i øynene altså! Jeg reagerer mindre og mindre for hvert år på pollen nå. Jeg er allergisk mot timotei (gresspollen) og jeg bodde ved en stor skog når jeg fikk vite at jeg var allergisk.. da ble det noen sommere innendørs, men herlighet som jeg klødde.. Jeg kunne klø øynene mine til blods, uten at det hjalp det minste gram. Merker nå at jeg reagerer mer og mer på bjørkepollen :( så jeg forbereder meg vår / tidlig sommer med å stacke opp zyrtec og fuktighetskrem. Pollen KLØR!

nellie 24-04-11 08:52

Jeg er bare allergisk mot bjørkepollen, så det går over etter en måneds tid, takke gudene! Det begynte faktisk for et par år siden. De første dagene i denne omgangen var ille greier! Skjønte sesongen var i gang da jeg våknet med et øyenlokk som var hovent ut av en annen verden. Men nå er det mye bedre, altså. Bortsett fra litt kløe i håndflaten og litt i øynene innimellom.

Tror ikke jeg har skabb:p

Lillemy71 24-04-11 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1088511)
Så bra!
I forfjorsommer sovna jeg i et telt rett i nærheten av Trysil med beina utenfor teltduken, fordi det var så varmt. Dagen etter kunne jeg telle seksti myggstikk ... på den ene leggen! :eek:

Jeg var i Japan en liten tur og besøkte bl.a. en nydelig japansk hage en dag, det duskregna litt og de japanske myggene hadde sin beste dag ever, er jeg sikker på. Det satt tett i tett nedover leggene mine. Neste dag talte jeg 72 myggstikk på den ene leggen, orka ikke å telle på den andre som tilsynelatende hadde fler :eek: Det verste var at over natta hadde de blitt skikkelig betente også. Gikk på apoteket på hotellet og fikk et vidundermiddel som jeg smørte på. De sa at det var 100% naturlig, uten kjemikalier og jeg har aldri opplevd makan. I løpet av timer gikk hevelsen ned og neste dag var det bare røde felter igjen på leggene. Tok jo selvfølgelig med meg hjem av dette vidundermiddelet, men dessverre var det kort holdbarhet på det. Skulle ønske jeg kunne fått tak i en ny ladning av den salva der, for venner og familie bruker meg som sin "myggspray". Ingen andre som blir stukket så lenge jeg er i nærheten :(

Kanskje 24-04-11 14:03

Jeg har xylokain som flytende i flaske visste ikke det fantes i krem, så det skal jeg sannelig kjøpe !!

jeg sliter med kleggen som sommeren, den spiser meg opp, og jeg hovner opp og blir rød og fæl og det klør sinnsykt !! har da brukt xylokain, mentolatum, og masse annet, men det hjelper ikke. mener å huske å ha tatt allergimedisin, har det noen kjent efekt på slik reaksjon?

Kanskje 24-04-11 17:03

Jeg driver og prøver å få min gamle laptop litt raskere, og tenkte at jeg skulle ta bort programvare som jeg ikke bruker, men aner jo ikke hva som er hva.
Har lest at man skal kunne sortere alt etter når man brukte det, og se hva man ikke bruker, men jeg finner ikke denne funksjonen. Noen som kan hjelpe meg?

vimsen85 24-04-11 17:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1088422)
Tror faktisk det er flere forskjellige. Hexeberg&co har kurs i Oslo blant annet, så vidt jeg vet!
Google litt evnt høre med klinikkken til Hexeberg vil nok gi bedre svar!:p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1088435)
http://www.spisdegslank.no/index.php?name=1-Kurs

Kursing på skedsmokorset. Kun 300 kr (tror det er bare en kveld). man kan starte med og lage maten selv - eller starte med ferdigmat fra spisdegslank :) jeg regner med nye datoer kommer etter påskeferien.

Jeg har svært god erfaring med spisdegslank, maten smaker godt, man slipper og lage den, og den er VELDIG variert (litt avhengig av hvilke menyer man velger selvsagt).
Jeg har regnet litt på næringsfordeling siden det har blitt nevnt at det er mindre fett enn ellers - men de ligger faktisk på 5% karbo - ca 20% protein og 70+ % fett :)

Takker :) Skal sjekke og så spørre han om han er interessert i noen av disse.

Jeg hadde egentlig et spørsmål. Men nå kommer jeg ikke på det :( Det var da teit :p
Ha en nydelig søndag alle sammen! <3

Kitt 24-04-11 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1088625)
Jeg har xylokain som flytende i flaske visste ikke det fantes i krem, så det skal jeg sannelig kjøpe !!

jeg sliter med kleggen som sommeren, den spiser meg opp, og jeg hovner opp og blir rød og fæl og det klør sinnsykt !! har da brukt xylokain, mentolatum, og masse annet, men det hjelper ikke. mener å huske å ha tatt allergimedisin, har det noen kjent efekt på slik reaksjon?

Som sagt, begge mine har brukt allergimedisin fast om sommeren pga ekstrem eaksjon på mygg og klegg!
Loratadin fås kjøpt uten resept, men er jo billigere å få det på resept/kjøpe deg i Sverge!!

Georgine 24-04-11 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1088625)

Jeg opplever at myggen ikke liker meg om jeg er i ketose og da får jeg kanskje 1 eller 2 myggstikk på en uke. Utenfor ketose så er jeg favorittmåltidet til enhver mygg i området.

Har hørt om andre som opplever det samme. :)

Photobscura 24-04-11 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1088667)
Jeg driver og prøver å få min gamle laptop litt raskere, og tenkte at jeg skulle ta bort programvare som jeg ikke bruker, men aner jo ikke hva som er hva.
Har lest at man skal kunne sortere alt etter når man brukte det, og se hva man ikke bruker, men jeg finner ikke denne funksjonen. Noen som kan hjelpe meg?

Et godt tips er å laste ned Tune Up Utilities. Du har femten dagers gratis prøvetid, men utrolig hva du kan utrette på den tiden. Det er enkelt å bruke både til det du skisserer, og ellers rydde opp i ting som f.eks Windows sine egne programmer ikke makter, defragmentere, fjerne unødvendige oppstartsprogrammer, og diagnostisere diverse feil. Jeg har kjøpt programmet, for det er helt uunnværlig for meg nå!

Anarko 24-04-11 22:59

Jeg skulle lage noen rundstykker jeg fant oppskrift på innpå her, jeg har laget de før, og de er veldig gode. Man skal stivpiske eggehviter med bakepulver, men denne gangen her så ville det ikke bli så stivt som det skulle. Jeg har sjekket datoen på eggene og det står best før 15.5.2011... Så de skal være fine. Hva kan det være som gjør dette?

Furine 24-04-11 23:07

Om bollen du har hatt eggekvitane i, ikkje var 100% rein, kan det ha innverknad, det samme om du har fått eggeplomme i, det skal ikkje mykje til.

Regret 24-04-11 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1088919)
Jeg skulle lage noen rundstykker jeg fant oppskrift på innpå her, jeg har laget de før, og de er veldig gode. Man skal stivpiske eggehviter med bakepulver, men denne gangen her så ville det ikke bli så stivt som det skulle. Jeg har sjekket datoen på eggene og det står best før 15.5.2011... Så de skal være fine. Hva kan det være som gjør dette?

Om du har fått plomme i røren, selv bare en liiiiiten mengde, så blir det ikke stivt.

Anarko 25-04-11 00:56

Den ene plommen gikk hull på, og selv om jeg ikke såg noe plomme oppi, så tror jeg nå at mysteriet er løst. Eventuelt at bollen ikke var ren. :) Takk!

Carisma 25-04-11 01:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1088402)
flere enn meg som *av og til* <.<, kunne tenkt seg å kaldkvele gubben/kjerringa si
hehe
:o:eek:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1088413)
Hvis noen svarer blankt nei til det så er de enten helt nygifte eller så lyver de :D

Jeg er hverken nygift eller løgner, men jeg har sjelden eller aldri lyst til det. Den dagen jeg blir feilfri selv kanskje, men pr i dag er feilene ganske jevnt fordelt oss i mellom, så ingen har rett til å kaldkvele den ene mer enn den andre :o
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1088502)
Xylocain er vidundermiddel her i huset.

Er ikke xylocain kortison?

Lillemy71 25-04-11 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1088998)

Er ikke xylocain kortison?

Nei det er en bedøvelseskrem der virkestoffet er lidokain. Lidokain blir brukt som lokalbedøvelse når man f.eks skal fjerne en føflekk hos legen. En slik krem blir også brukt som bedøvelse når man skal sette f.eks venflon på små barn.

Se f.eks her

nellie 25-04-11 12:01

Akk... I dag våknet jeg med ødemer i venstre håndflate og i øverste ledd på høyre tommel, igjen. Hva skjeeeer a?

(Det er ødemene som klør)

Supera 25-04-11 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1088471)
Om det er skabb, så klør man mer mellom fingrene, tærne og ... ja, andre steder der hud møter hud, og det tar ikke lang tid før man får sjarmerende pussfylte blemmer. Og det klør helt sinnsykt!!!

Kan skrive under på at det klør noe helt sinnsykt. Jeg klødde meg til blods i søvne... Da det var godt og varmt under dyna så likte skabben seg veldig godt og var aktiv. Men pussfylte blemmer fikk jeg ikke som jeg kan huske. Det var bare veldig rødt og så ut som et ganske vanlig utsett rett og slett. Slik som dette:
http://www.helsedoktoren.no/images/P...ges/Skapp1.jpg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1088667)

Ser at Photobscura har anbefalt tune-up, og jeg har også prøvd det og var veldig fornøyd. Men den forteller deg jo fortsatt ikke hvilke program du vil fjerne og hvilke du ikke vil fjerne. Du kan jo f.eks. legge ut en liste her, og så kan jeg eller noen andre fortelle deg hvilke jeg/vi tror du kan fjerne?

Carisma 25-04-11 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1089032)
Nei det er en bedøvelseskrem der virkestoffet er lidokain.

Merkelig, min far fikk slik salve av hudlege mot eksem for mange år siden, med beskjed om at det var kortisonsalve og dermed fare for de forskjellige bivirkningene av kortison. Derfor har jeg skydd denne i årevis!

nellie 25-04-11 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1089154)
Akk... I dag våknet jeg med ødemer i venstre håndflate og i øverste ledd på høyre tommel, igjen. Hva skjeeeer a?

(Det er ødemene som klør)

Hei Nellie! Dette står på SML.no
Sitat:

Ved betennelsestilstander og allergiske reaksjoner oppstår ødem på grunn av økt blodtilstrømming til området, og fordi kapillarveggene er mer gjennomtrengelige enn normalt.
Just f*****googleit.com

Photobscura 25-04-11 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1089158)
Kan skrive under på at det klør noe helt sinnsykt. Jeg klødde meg til blods i søvne... Da det var godt og varmt under dyna så likte skabben seg veldig godt og var aktiv. Men pussfylte blemmer fikk jeg ikke som jeg kan huske. Det var bare veldig rødt og så ut som et ganske vanlig utsett rett og slett. Slik som dette:
http://www.helsedoktoren.no/images/P...ges/Skapp1.jpg
Ser at Photobscura har anbefalt tune-up, og jeg har også prøvd det og var veldig fornøyd. Men den forteller deg jo fortsatt ikke hvilke program du vil fjerne og hvilke du ikke vil fjerne. Du kan jo f.eks. legge ut en liste her, og så kan jeg eller noen andre fortelle deg hvilke jeg/vi tror du kan fjerne?

Ah, en medskabbete! :p Jeg fikk blemmer mellom fingrene, bl.a i tillegg til masse prikker. Men det har nok med at det tok lang tid før jeg fant det ut, kanskje. Ikke SÅ vanlig å få skabb. Og ikke noe man kanskje skryter av. Med det sagt var det ei venninne som smitta meg, da vi lå andføttes i senga mi et par netter mens hun var husløs. Skal tydeligvis ikke så mye til. Og det var et svare hel**te å bli kvitt det, vaske alt av klær, slenge alle puter og dyner på taket (jeg bodde i loftetasje med takvindu), og fryse ned tøfler og sko og så videre. Og den motbydelige kremen som man måtte smøre over hele seg, og stå i en liten evighet som en annen DaVincies vitruvian man til det hadde trukket inn ... Men men, jeg ble jo kvitt det.

Carisma 25-04-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1089170)
Ikke SÅ vanlig å få skabb.

Jeg måtte ta skabbkur engang (forebyggende), fordi jeg hadde sitti i sofaen hos noen kammerater av meg, og han ene hadde dratt med seg ei dame med skabb hjem helga før! :rolleyes: Hvor kjip er den telefonen liksom: "den one-nighten, jeg har visst skabb jeg!" :lol::lol: Mulighetene for videre dating forsvinner vel raskere enn isen på markavannene nå i påska! :lol:

Labomba 25-04-11 12:36

Sånn veldig gul ost som de bruker på burgere og over nachos i det store utland, hva heter det? Den smelter lett og smaker veldig godt. :p
Og hvor kjøper man det tru?

nellie 25-04-11 12:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1089207)
Sånn veldig gul ost som de bruker på burgere og over nachos i det store utland, hva heter det? Den smelter lett og smaker veldig godt. :p

Trooor det er cheddar:) Når du skal kjøpe det må du være veeeldig obs, for der finnes det mye dritt altså.. De fleste du får kjøpt ferdig skivet er full av med alt mulig slags tull. Jeg synes ikke den "rene" er noe særlig, men hver sin smak:p

Kitt 25-04-11 12:38

Sitat:

Det heter cheddar og skal finnes i de større matbutikkene som Ultra, Meny og ICA.
Jeg kjøper i Sverige for å ha til sommerens mange grillede hamburgere!:sikle:

Carisma 25-04-11 12:40

Sitat:

Den osten man som sies å være cheddar er ofte en type smelteost. Den som ligner mest er visstnok kavli sin tomatost av hva du får tak i her i Norge.

blåbær 25-04-11 12:40

Du mener kanskje enten amerikansk ost eller cheddar? Selv syns jeg cheddar (matvareguiden og tine) er en helt super matost!

Supera 25-04-11 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1089170)
Ah, en medskabbete! :p Jeg fikk blemmer mellom fingrene, bl.a i tillegg til masse prikker. Men det har nok med at det tok lang tid før jeg fant det ut, kanskje. Ikke SÅ vanlig å få skabb. Og ikke noe man kanskje skryter av. Med det sagt var det ei venninne som smitta meg, da vi lå andføttes i senga mi et par netter mens hun var husløs. Skal tydeligvis ikke så mye til. Og det var et svare hel**te å bli kvitt det, vaske alt av klær, slenge alle puter og dyner på taket (jeg bodde i loftetasje med takvindu), og fryse ned tøfler og sko og så videre. Og den motbydelige kremen som man måtte smøre over hele seg, og stå i en liten evighet som en annen DaVincies vitruvian man til det hadde trukket inn ... Men men, jeg ble jo kvitt det.

Vi vet ikke hvor jeg fikk skabb fra, men legen sa at det var vanlig at katter var smittebærere. Og jeg var den som koste mest med kattene hjemme. Og så smittet jeg hele familien. Vi måtte gjøre ta skabbkuren to ganger til og med. Moren min hadde ikke klart å følge instruksene skikkelig første gang. Hun fikk ikke med seg at alle måtte gjøre samtidig, så hun var ferdig med kuren da vi andre begynte. :rulleøyne Så vi smittet henne og så smittet hun oss igjen. Og den kremen som skulle smøres over hele kroppen, skulle ikke den sitte på i 12 timer eller noe? Jeg mener å huske at jeg sov med skabbkur og hvite hansker på hendene en natt. Men mulig det finnes forskjellige skabbkurer.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1089199)
Jeg måtte ta skabbkur engang (forebyggende), fordi jeg hadde sitti i sofaen hos noen kammerater av meg, og han ene hadde dratt med seg ei dame med skabb hjem helga før! :rolleyes: Hvor kjip er den telefonen liksom: "den one-nighten, jeg har visst skabb jeg!" :lol::lol: Mulighetene for videre dating forsvinner vel raskere enn isen på markavannene nå i påska! :lol:

Godt at hun hadde nummeret hans da slik at hun kunne advare ham. Og godt at hun sa ifra til ham. Men han mistet nok interessen for henne, ja. :geip:

blåbær 25-04-11 12:41

Haha, det var det mange som hadde svar på :)

Labomba 25-04-11 12:45

Supert!!! Cheddar handles inn den dag i morgen.

Carisma 25-04-11 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1089225)
Supert!!! Cheddar handles inn den dag i morgen.

Cheddar smaker ikke likt som den osten, så langt jeg har erfart. Som sagt kalles den cheddar, men er fremstilt på en helt annen måte enn "vanlig" cheddar.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.