![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Så på en annen nettside (lavkarbobutikk) noe som het KETOSTIX. Tydeligvis en urintest. Noen som kjenner til den og kan forklare meg verdien/hensikten?
Mens vi er inne på temaet: - er det slik at alle har en mye kraftigere lukt av urinen når man er på lavkarbo (eller ketose)? Jeg har veldig klart den erfaringen. |
Sitat:
Og nei, ikke alle får kraftig lukt av urinen, men mange gjør. Jeg får det ikke - alle mine toalettbesøk er aldeles odørfrie - men det blir veldig grønt, da. Neongrønt. :p |
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt vide bukser i str 48/50?
Alle buksene er jo så smale nå for tiden... Har ikke all verden til utvalg i butikker her heller. Har vært innom noen nettbutikker, men finner ikke mange som fører store størrelser... |
Sitat:
|
hvis du finner en butikk som foerer nicole jeans, saa har de en modell som heter sara, den har vidde i baade legg og laar, samt hoyt liv. for meg som har lymfeoedem i leggene er smale bukser et sant helvete, men disse sitter som stopt :p koster ca 400kr der jeg kjoeper de.
|
Sitat:
Har også mye mindre overkropp enn underkropp, så buser er alltid vide i livet når de passer i lårene :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen som pleier å handle f.eks hos Ellos?
Jeg har gjort det et par ganger, og måttet sende tilbake nesten alt fordi det ikke er pent på meg, eller ikke passer. Skal det være så vanskelig å handle over postordre?? Eller er det bare meg som er håpløs når jeg velger klær? Flere enn meg som får klær som slett ikke blir bra på? |
Sitat:
Sitat:
|
har handlet paa ellos et par ganger, men aldri bukser. og fri frakt begge ganger da klesplagg var i helt annen farge enn det bildet og tekst tilsa :p
ellos foerer zizzi forresten, men det er jo svindyrt... og en kollega av meg sa zizzi var rimelig..syns ikke 4-500 for en topp er rimelig jeg... |
Sitat:
Sitat:
|
Jeg lurte på om det er viktig å passe på kaloriene? Jeg er i startgropa her å bekymrer meg litt for om jeg spiser for mange kacl og for mye fett? Noen som kan hjelpe??
|
Sitat:
Nei, det er i utgangspunktet ikke viktig og passe kaloriene når du starter på et lavkarbokosthold. Det viktigste er å spise det antall karbo man har bestemt seg for - avhengig av retning man følger - og nok fett. Mer fett jo mindre karbo :) En del mer erfarne lavkarbere opplever at de ikke finner "sin" naturlige mengde mat pr dag på et lavkarbokosthold (som meg :) ). De spiser for lite eller for mye generelt sett for å oppnå vektnedgang. Dette er INDIVIDUELT og vil ikke gjelde alle. Jeg anbefaler deg og konsentrere deg om å sette deg inn i lavkarbokostholdet, og ha kontroll på karbohydratinntaket :) Det tar uansett noen uker før fettforbrenning er optimal, så konsentrer deg om å bli komfortabel med kostholdet først. Har du holdt på 6-8 uker uten å oppleve vektnedgang - kan det være en ide og bruke www.diett.no for å ha kontroll på om du spiser nok fett, eller om det er andre ting du spiser som kan stanse en vektnedgang. (Søk på partystoppere for nærmere forklaring). Husk også at lavkarbo er vektregulerende, og er du innen normalBMI - er det ikke sikkert du vil få særlig vektnedgang :) |
Sitat:
|
Tusen takk for svar :D Da skal jeg sette meg godt inn i dette pg fortsette... Jeg har en 10-12 kg overvekt iallefall.. Men merket at første uka gikk jeg ned 3,7kg og denne uka har jeg gått opp 400 gram til nå.
|
Jeg har strevd med frokost nå lenge, og jeg trodde å faste slik at jeg skippet frokost kom til å hjelpe, men selvsagt - det første måltidet er uansett det første måltidet. Så jeg har vært på jakt etter noe lett å spise da jeg brekker meg omtrendt bare av tanken på en fet frokost ala egg og bacon. For noen dager siden kom jeg over tyrkisk yoghurt og i det store yoghurtsavnet, så ble altså en bøtte på 500g (den minste størrelsen) med meg hjem, sammen med en pakke frosne bringebær, og dagen etter hadde jeg tidenes BESTE frokost!
Men jeg lurer på, hva mener dere andre på ketolyse om tyrkisk yoghurt? Er det så fyfy som de fleste tror? |
Sitat:
|
har prøvd cc med kanel og sukrin, men det falt ikke i smak som frokost her, alt for søtt og mektig.
Jeg spiser mellom 13 og 22, så det vil si at jeg rekker ikke mer enn den frokosten og middag, og evt litt kos på kvelden før jeg slutter å spise allikevel, så det at jeg bruke 1/3 av kvoten gjør ikke så mye for min del. Det jeg lurte på, var hva dere synes om den type matvare generelt. Vil den gjøre opprør i magen deres f.eks? vil noen av stoffene virke negativt på vektnedgang? |
Sitat:
|
Grete Waitz døde nettopp av kreft. RIP! :hylgrine: Hun er/har vært forbilde for mange.
Men det jeg lurer på, hva slags form for kreft hadde hun? |
det nektet hun aa fortelle til media ifolge dagbladet
|
Har i løpet av dagen følt meg litt "trang" og ekkel i brystet... følte meg litt rar i går kveld óg, men ikke akkurat det samme som i dag, og så regnet jeg med at det kom av den burgeren jeg spiste fra Sesam (med brød og det hele)...
Føler også at jeg har ganske til hjertebank... har egentlig ganske høy hvilepuls sånn til vanlig, så det slår ikke RASKERE enn normalt, akkurat... er bare som om brystet er mer "urolig" og stresset. Noen som har noen tanker? Fikk så smått et lite angstanfall i dag, da jeg har veldig mye på tankene for tiden... er det kanskje det? Mye stress? Er liksom en sånn type person som blir stresset av å VÆRE stresset, og ser for meg alt mulige slags farlige sykdommer når jeg blir sånn her - og det gjør jo ikke ting bedre, akkurat... Noen tips til hvordan jeg kan få roet meg litt? Har nesten mest trang til å gråte, men familien er bortreist, så jeg føler meg nokså bekymret og ikke minst ensom her jeg er for meg selv... :hylgrine: |
Sitat:
Hjelper det at jeg er hjemme alene også - og at jeg HATER og være alene i huset om natta? Ligger og lytter konstant... sender deg en klem jeg, og håp om at du finner på noe å pusle med så du ikke tenker for mye (slik jeg også gjør...). Hilse Trondheim da - jeg har hele familien min der - og sendt sambo til Fosen ;) (Er hjemme pga legetime tirsdag som var og at jeg er ganske dårlig form for tida... MEN koser meg i sola, ser jurassic park på tv og spiser pisket krem med bjørnebær! ) |
Hei Julie.
Urolig hjerterytme og flimring er ikke gøy, men det er heller ikke farlig i denne konteksten. Skjønner godt at du får angst av dette, og resultatet er jo at det oppleves som enda verre - selvforsterkende. Jeg opplever dette hvis jeg beveger meg inn og ut av ketose. Jeg bruker magnesium for å roe det ned (600-800 mg). Ubehagelig, men ikke farlig med andre ord. Ha en fin påske :) |
Sitat:
Trengte egentlig bare et par trøstende ord herfra... :o Var (er fortsatt litt) bekymret for at det kan være noe farlig... men som sagt så er jo det evige med at jeg bekymrer meg for å være bekymret, og da hoper deg seg liksom opp. :rolleyes: Men da kan jeg vel egentlig regne med at det er dét som er "problemet", og ikke noe med hjertet? Vil liksom gjerne kunne slå meg til ro med at jeg ikke burde komme meg på sykehus... :o Og elsker egentlig å være hjemme alene, men akkurat nå fikk jeg litt panikk! Dvs, broren min er hjemme da, men han er litt naiv og uvitende - føler meg mye mer voksen enn ham til tross for at han er to år eldre - så da ville jeg liksom ikke bekymre han når jeg kunne spørre dere her inne. :ja: Edit - legger inn dette her jeg, så slipper jeg å ha tre innlegg på rad: Sitat:
*Løper inn på kjøkkenet og henter seg en flaske vann* |
Sitat:
Ja, jeg tenkte at det kanskje kunne være magnesium, så da tenker jeg at jeg skal bli strengere med å ta magnesiumtilskudd, samt passe på å få i meg nok vann. :ja: Tusen takk for svar, og god påske til deg óg! :) |
Sitat:
Lett angst og tendens til å bekymre seg kan forsterke hva som helst - har du noe du liker og holde på med - eller venner du kan henge litt med? For min del hjelper det mot litt angst om jeg holder meg opptatt med noe, lese en bok, leker med fotoboken jeg holder på og lage over min mors liv (hun fyller snart 60), webdesign, eller henge på forumet og lete etter tråder jeg kan svare på ;) Et tips som har hjulpet meg mye før - er å jobbe litt med "tilstedeværelsen" eller jordingen min. Legg deg på gulvet med øynene åpne og gjør opp en status: HVOR er jeg, NÅR er jeg her (dato, klokka), kjenn så at gulvet berører ryggen, hælene, albuene, bakhodet osv. Kjenn på hvordan det er å være - bare være - akkurat her og nå :) Tøm hodet for tanker og bare VÆR! Hvis du føler angsten tar litt overhånd igjen - gjenta! Hold deg opptatt - vær tilstede - og erkjenn at SÅNN er du bare - litt for mye tanker på en gang (sånn er jeg også gitt...). Sorter ut det som ikke er reelt, slik som "what if's". Ingenting annet en her og nå eksisterer til enhver tid. Og hvis DETTE ikke hjelper - ta på deg gåskoene og GÅ en rask tur! Det er faktisk bevist at man ikke kan være nedstemt samtidig som man er i aktivitet, siden aktivitet så man blir litt varm trigger gode endorfiner og da er det ikke plass til nedstemthet-kjemien ;) Av og til må jeg faktisk tvinge meg til å være sosial eller gjøre ting jeg vet jeg liker for å komme meg litt utav tankemønsterene mine - kanskje det kan hjelpe deg også? Håper du får en fin og avslappet GOD påske i det aller beste selskapet - nemlig DEG SELV! ;) Klem fra romlingen :) |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Takk for svar, Ignite og Nerthus! :klem: (Og beklager for litt kupping av tråd her!) |
Hei!
Jeg har selv hatt en trang følelse i brystet i lang tid. Den sitter liksom oppe til venstre hos meg så jeg trodde jo at jeg hadde hjertetrøbbel. Eller lungetrøbbel. Jeg har nå gått i over to måneder hos manuellterapaut og har fått bekreftet at sykdommen min skyldes stress.. Anbefaler deg time hos manuellterapaut, som bedriver både massasje og leddknekk, ting blir bedre veldig kjapt. |
Sitat:
|
Hei!
Jeg er helt ny på dette og begynte med lavkarbo for to dager siden... Bare lurer på; hvor lang tid tar det før kroppen kommer i ketolyse? Og hvor langt tid tar det før karbosuget gir seg.. :sikle: |
Sitat:
Ellers pleier trang i brystet og ekstra sliten på denne tida av året ofte å bety at pollenet er på vei for endel av oss.... :o (jeg ble pollenallergisk første året på vgs) |
Sitat:
Søk opp ketose øverst til venstre så finner du mange tråder med samme tema. Det er inviduelt hvor lang tid det tar - avhengig av hvor mange karbohydrater du spiser hver dag. Suget kan ta fra 3 dager til et par uker - sørg for å spise NOK fett om du spiser lite karbo, det vil ofte avhjelpe. |
Sitat:
For karbosuget å forsvinne er nok delvis når det psykiske er innstilt på at sånt trenger man ikke, og når du har lagt inn de nye vanene. Igjen så er det forskjell fra person til person. |
Er det noen som bruker karboblokkere sammen med lavkarbo her? i såfall, hvordan fungerer det?
|
Hei Julie!
Jeg holder på med EFT (finnes masse om det på nettet om du søker). Tenker at det kan være verdt å prøve for deg - og siden du er god i engelsk legger jeg ved en link til en hel haug med videoer med forskjellige temaer du kan prøve det på. Sjekk det gjerne ut - det funker! :ja: |
Sitat:
Personlig ser jeg ikke poenget - jeg spiser så lite karbo uansett - og alle sånne fancy ting som andre tjener masse penger på og som sjeldent er særlig effektivt holder jeg meg unna. Visste du at alle helsekostprodukter som faktisk HAR effekt ender opp som legemiddel istedet? ;) |
I dag har jeg en sånn jeg blir ikke mett dag, har spist 3 egg og en del bacon i dag siden det var det som var lett tilgjengelig, for ikke snakke om litt lavkarbo oreo kake som jeg fant oppskriften på her, men er det noen som har noe gode tips til hva jeg kan kose meg med så dette suget roer seg??? skal ha ribbe til middag men aner ikke hva jeg skal ha ved siden av, har en blomkål jeg lurte på om jeg skulle mose, men er redd jeg allerede pga oreokaka er oppi min karbo for i dag :O
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25. |