![]() |
Sv: Tusentråden 2006
Det er med dette ikke min mening å såre noen personer, og enhver likhet med navngitte, eksisterende personer er fra min side helt utilsiktet og tilfeldig.:)
__________________________________________________ En eksamensvakts memoarer. Da jeg våknet i dag morges, visste jeg med en gang hvilken dag det var. Merkelig, for de siste årene har liksom dagene og ukene glidd inn i hverandre, nesten umerkelig. Dagene består av å sjekke frafallslista i Aftenposten, for å være oppdatert på hvilke av mine gamle venner og uvenner som ikke lenger er blant oss, og således kan strykes fra julebrev-lista. Det er eksamensdag! Og som vanlig rundt juletider, stiller jeg klar til dyst, som eksamensvakt. Allerede før jeg fjerner den nå kalde varmeflasken fra sengen min, begynner jeg å sjekke at jeg er forberedt til jobben. Joda, litt kløe bak i munnen, akkurat ved drøvelen. En slik kløe som ikke gir seg ved å drikke litt vann eller ta en halspastill. Likevel finner jeg frem halspastillene og legger dem i veska mi. Når jeg kjøper halspastiller, kjøper jeg ikke de som virker best. Jeg kjøper de med den posen som knitrer mest. Det er praktisk, for det er ikke alltid hostingen gir nok oppmerksomhet, og da er det godt å ha noe mer å ty til. I tillegg sørger jeg for at de ligger innerst, nederst i veska, ved siden av noen gamle bingotusjer. Så kan jeg knitre litt når jeg tar den ut, og når jeg legger den ned i veska igjen. Og alle vet jo at halspastiller må oppbevares i veska mellom hver gang man trenger dem. Ellers går de i stykker. Selv om dette er voksne, ansvarlige mennesker, tror jeg det både er viktig, og at de setter pris på at jeg snakker til dem på samme måte som jeg pludrer med barnebarnet mitt, eller slik jeg forklarer naboens hund at den nok ilke bør gjøre fra seg på min gressplen. Sakte, tydelig og med overdrevne gester for å illustrere hva jeg mener. I tilfelle de ikke husker datoen de har forberedt seg til et helt semester, som er ringet rundt med rødt i alle almanakker, på mobiltelefonene, og skrevet med leppestift på speilet på badet – sørger jeg for å skrive den på tavla med store, tydelige tall. De vet nok ikke helt hvilket fag de har eksamen i, så jeg skriver det også på tavla. De setter stor pris på min hjelpsomhet. I tillegg leser jeg alt jeg har skrevet på tavla, med den samme pedagogiske, pludrete stemmen jeg brukte litt tidligere. Da forklarte jeg dem at selv om navnet deres står på lista over de som har betalt semesteravgift, så må de faktisk ha med bevis for at de har betalt semesteravgiften. Det holder ikke med vanlig legitimasjon. Etter en stund, en time etter at eksamen startet, får de lov til å gå ut og lufte seg litt. Det er utrolig viktig at jeg ikke lar dem gå ut tidligere, for da risikerer jeg å måtte gå frem og tilbake mellom toalett og eksamensrom en hel time ekstra, og det klarer ikke hofta mi. |
Og Firth har hatt litt for mange eksamener skjønner jeg... Utrolig morsomt og treffende skrevet. Vi som har hatt noen eksamener opp i gjennom skolegangen kjenner oss godt igjen i allefall.
Føler jeg er heldig som fikk ha hjemmeeksamen i år da, så jeg slapp å skrive meg på doliste :) |
Hehe, mange eksamener ja. I tillegg hadde jeg på eksamenen i dag utrolig god tid, så dette ble kladda ned på et av arkene mens jeg venta på at vi skulle få lov til å gå. Folk sier jeg er litt hyper...
Nå er det bare å vente til fredag, siste eksamen før jul, så får vi se om det blir fler memoarer, eller om jeg kanskje blir nødt til å bruke tiden til mer fornuftige ting ;-) |
:lol: :lol:
Utrolig bra Firth! Tror det er nok akkurat slik eksamensvaktene tenker. Der jeg studerte så satt vi alltid i en stor hall sammen med studenter fra alle de andre linjene, og hadde de samme eksamensvaktene år etter år. Men det er en som skiller seg ut, nemelig Eksamensoffisèeren, som han så fint kalte seg selv. :) Han synes det var utrolig morsomt at vi hadde eksamen som skulle fylles ut som en tippekupong. :) |
hehe ja er man tilig ferdig så er det bare å skrive ivei. Hva studerer du Firth?
Det behøver ikke være så negativt å være litt hyper heller av og til da :) Jeg tror jeg er litt for lite hyper... særlig nå i beste eksamenstid. Hadde vært kjekt med litt energi til lesing akkurat nå... |
Ah, siden du spør...
Regelen her er jo at man må skrive minst 50 ord? Og da er det jo flaks for meg at bare tittelen på studiet mitt dekker halvparten av det. Jeg tar en mastergrad i læring i komplekse systemer. I dag hadde vi eksamen i "relasjonelle ferdigheter". Det er et veldig spennende studie, selv om denne høsten bare har vært innføring. Blir nok enda mer interessant til våren med fordypninger:) |
som om jeg skjønte noe av det der :p hva blir du når du blir ferdig da?
jeg går og lærer tegnspråk for tiden. ganske gøy det også, bortsett fra at det er en felt det er forsket svært lit på, og at de har en kort historie, som startet i 1825 for Norge sin del, så vi har utrolig lite litteratur å forholde oss til |
ja Mila, jeg skal feire jul på haugen, i en av de stooore hyttene ( rettere sagt en villa) det blir herlig. vi satser jo selvfølgelig på snø. hva er en jul som ikke er hvit???
nå er 9 timers jobbing unnagjort. og jeg har solgt for 27 369,- idag. finslig det da. :D og 40 min sol er også unnagjort. nå skal jeg lage en relativt lett og sen middag. pesto marinert torsk, med stekt løk og blomkålmos. *løper å kommer igang* |
Ja de greiene der kan jo ikke akkurat kalles hytte... :p
Hvit jul hadde vært fint :) Jeg vil ha slutt på regnet nå.. regn = doggete bil vinduer.. og meg å doggete bilvinduer passer innmari dårli sammen.. å mer sier vi ikke om det:mad: Jeg fryser.. Noe så innmari.. 50 ord nå? sikkert.. |
jeg skal vaske klær i morgen... har masse sengetøy, bukser og topper som tyter opp av skittentøyskurven. Lekkert... men jeg har "fri" fra skolen i morgen, og skal rydde og vaske litt her da... som jeg vanligvis gjør på torsdager.
I dag har jeg vært og kjøptmeg lader til den nyemobilen min. Siden den er kjøpt i England, så den har tre sånne som stikker ut på kontakten. |
Nå har jeg fått nytt batteri i juleøredobbene mine - små juletrær med blinkende røde og grønne lys, kjøpt i London i fjor. Egentlig er det eldste datter sine, men jeg tror hun synes det er for flaut å gå med dem.... Nesten så man ikke trenger refleks når disse er i full gang:D . Får alltid masse kommentarer når jeg har på disse, særlig fra studenter som også har lyst på sånne!
|
må vel finne frem julepynten min jeg også. Har ikke lov til å ha så mye hengende ørepynt og slikt på jobb, så det blir en liten pepperkakemann som mamma sydde til meg for et par år siden :D den er kjempesøt.
og endelig kom minusgradene til Trondheim :D det er rim i gresset utenfor her. Og jeg får skikkelig hjemmlengsel når det er rim ute. Hjemme til mamma og pappa er det en skog bak huset, og når vi var små brukte vi å leke i skogen, og Det er så utrolig fint å gå tur i skogen når myrene er pårimet. |
Nydelig med rim i gresset, og på trærne - helt fantastisk vakkert! Her hos meg er det mildere i dag enn i går, men sur vind gjør at det føles litt kaldere likevel.
Her om dagen smakte jeg noe som var veldig godt - mandler som var dyppet i mørk chilisjokolade - skikkelig sterkt, men jeg tror ikke det var så voldsomt mye kakao i sjokoladen. Må jo kunne lage slike selv - riste mandler i ovnen og så dyppe de i mørk sjokolade smaksatt med chili? Eneste er at de ikke blir så pene og blanke som de kjøpte.. har laget kaffebønner på samme måten, må nesten dyppe de mange ganger for å få et noenlunde sjokoladelag, og det blir mye søl :rolleyes: (men så er jeg ingen konditor da:p ) |
du kan jo prøve å ha litt fett i sammen sjokoladen og chillien, så skal du se det blir blanke fine sunne godiser til jul nena :)
jeg er i gang med en skikkleig klesvaskedag her... skittentøyskurven min er til tider for liten.. eller jeg for lite flink til å vaske etterhvert... |
Jøsses, det der var jo akkurat femti ord, jo jeef :D Jeg er imponert!!!
*bøyer seg i støvet* Jeg driver å gjør meg klar til å komme meg på skolen... Det regner faktisk ikke akkurat nå, så jeg burde igrunn få rumpen i gir :D Men før det..? Litt mere surfing ;) Her inne, altså :D |
Godt gjort av meg det Aline, for jeg gidder aldri å telle ordene før jeg poster...
Og nå har jeg rydda kleskapet mitt, og har fire bæreposer med klær som skal gies bort/kastes... og det vises ikke engang at jeg har tatt ut noe av det... hvordan kan klær ta så stor plass? og jeg har sofaen full av rene klær som skal inni det allerede fulle skapet.. |
Uff, ja... Klær!!
Jeg gleder meg til neste gang jeg har sortert, men jeg klarer ikke helt å sette igang :rolleyes: Kanskje det er en fin søndagssyssel...? *planlegge* Jeg har endel jeg vet jeg vil fjerne, eller i det minste sette på "hold" :D Synes ikke det er så enkelt å kaste klær, selvom jeg ikke egentlig vil bruke dem :p :D |
Sitat:
ville egentlig bare gi dere en link til en morsom dansk julekalender.. http://www.julidannevang.dk/julekale...kalender.shtml men nå skal jeg prøve å få i meg noe mat.. jeg er så forferdelig matlei og kvalm for tiden.. sliter virkelig med å spise ofte nok.. |
jeg har nesten fått plass till alle klær i kleskapet mitt. Og jeg har lagt ned kjøpe-klær-forbud til jeg får bort bilringen og kan kaste klær for at de er for store :D gleder meg... og nå driver jeg og lager taco. får besøk av ei veninne som skal spise middag her i dag før vi skal på julegaveshopping, og jeg skal se om jeg får tak i noe probiotika...
og nåhar jeg vvel over 50 ord? gidder aldri å telle |
Jeg burde innføre shoppingforbud frem til jeg når "min" vekt og størrelse.
Men jeg har store problemer med å gjennomføre det, noe som igjen fører til at jeg gjerne kjøper litt for trange klær.. :rolleyes: Så sånn er nå det :ja: Men kanskje jeg klarer å ikke soppe flere klær fær nyttår...?? Kaaanskje? |
Så lurt med fett i sjokoladen, Jeef- det tenkte jeg faktisk ikke på (og det er ikke fordi jeg skygger unna fett - snarere tvert imot:D ). Så nå skal det bli blanke og pene mandler i godteskåla - ikke sånne grå og triste;) !
Strever med å nålefilte ferdig vinvesker - og så har jeg fått så vondt i håndleddet. Håper virkelig at det ikke er en betennelse, for det har jeg absolutt ikke tid til nå... skal jo sy nye gardiner til jul, stoffet har "bare" ligget et halvt år så nå er det vel på tide å få fiksa det. Er ingen kløpper med saks og symaskin akkurat...gruer meg! Er "bare" panelgardiner, men så er det det med rette sømmer og sånt da! |
Nå er det ganska stille her inne:) Spiser alle middag tro? Eller legger sine barn kanskje? Jag lurer på va det er på Tv idag. Må gå in i soverommet å se på tv..Brann-Rosnborg på Tv akkurat nå,å jag har 2 gutter i stua som akkurat skrek å jublet..Brann scorte!! Hihi..hoppas de vinner..då får jag en glad kjæreste var fall:)
japp..det var vell over 50 ord det.. :D eller kanske ikke..gidder ikke telle..(nå er det vartfall over 50) |
enda en lang dag på jobb over, vært flink og solgt 3 dyre stjernekikkerter :D
nå sitter jeg her å nyter en god smoothie , med bringebær og blåbær- oi jeg kom på nå at jeg glemte å ha i smør-. jaja hadde jo endel fløte i. jaja montro om jeg nærmer meg 50 ord. jaja, kan jo skrive litt til. |
Du Siljevanilje - hvordan gjør du det med smør i smoothien? Smeltet, eller hva? Jeg prøvde en gang med frosne bringebær, egg og kald fløte i tillegg til smør fra kjøleskapet- i hurtigmikser, og det ble ganske ufyselig (og jeg er vanligvis ikke så veldig kresen) - taklet ikke helt når det fløt små klumper av smør rundt i smoothien :o - smaken var helt OK forsåvidt, men det skar seg litt da jeg kom til klumpene... Gikk tilbake til å bruke rapsolje. Kanskje jeg skulle brukt stavmikser i stedet????
|
jeg bruker hakke-tingen på stavmixeren til smoothie, men det er for at jeg er så innmari lat at jeg ikke gidder å vaske blenderen... men jeg har ikke smør i. Bruker bare youghurt neturell, bær og litt splenda jeg... og ikke som måltid, men som kos.
hehe må fylle på med noen ord her :) lemen kontrolerer... bra noen gjør det for jeg gidder ikke :p |
Sitat:
jeg merker ikke smøret, men dte blir kun en litt syrlig ettersmak som virkelig gjør seg i denne smoothien :D synes det er digg jeg. men heldighvis er vi ikke like. da hadde det vært veldig kjedelig. alle likte den samme maten, alle likte den samme gutten osv :lol: |
Jeg har også smør i smoothien min. Tar en spiseskje meierismør rett fra kjøleskapet. Kjører den i stavmikseren og merker ikke noe klumper i den.
Hvor får man kjøpt vaniljefrø-pulver? Er det dyrt? Digg med vaniljesmak i smoothien. Tar av og til vaniljestang i smoothien, men det blir jo dyrt i lengden med 15 kr stangen. |
Sitat:
I dag har jeg vært på jobb, og det gikk så bra!Var på cafè etterpå, og var ikke hjemme før halv ti tror jeg!!Har gått i ett!!Og i morra er det mer juleshopping;)...Teller du mine ord også eller, så slipper jeg?;)hihi |
Jeg teller ingens ord jeg... ikke mine egne engang..
og i smoothie har jeg aldri tenkt på vanilje... kanskje jeg skal prøve med vaniljeekstrakt i den :) kjøpte jo det i sommer for å ha de få gangene jeg lager frokostpannekake, men har aldri tenkt på å ha det i smoothie... yummi men jeg tør ikke prøve egg i smoothien da. sikkert over 50 nå? teller du hyper? jeg gidder ikke :p |
I'm coming to your rescue, Jeef! :D
Jeg har falt av lasset etter den kvelden jeg ikke kom på nett, så etter det har jeg ikke vært her inne i tusentråden så flittig. Men det er jo bare å ta opp tråden igjen i grunnen :). Dessuten er jeg litt på innleggsjakt selv :o. Hadde vært gøy å klare 5000 før nyttår! Men vi får se, vi får se ... Vil ihvertfall avslutte med et rundt tall ... Jeg har fått så øvet øye at jeg ser når det er 50 ord eller mer, jeg ;). Og dette er altfor mange ... :p |
ja vi må være forsiktige så vi ikke skriver for mange ord også Frøy :D har man 100 kan man jo dele de på to innlegg.. her skal vi komme opp i tusen før nyttårsaften :)
og jeg er sikker på at du greier 5000 innlegg før året har gått :) nå har jeg vel ca 50 ord vil jeg tro.. |
Jupp, dele er lurt! :D
Takk for oppmuntringen ;). Mye avhenger av om jeg får låne en maskin når jeg drar til Trondheim på juleferie. Mora mi er veldig redd for virus på jobbmaskina si, og lillebroren min har sin på rommet, og bruker den mye selv. Hva skal jeg gjøre om kveldene etter at de andre har lagt seg, da? :eek: Jeg må overtale moder'n ... Får si at jeg bare skal henge på forumet :p. Du er jo en skikkelig racer når det gjelder innlegg forresten Jeef! Oi, alt for mange ord igjen ... :rolleyes: |
ja jeg jobber hardt for å nå målet her Frøy :D
og satser på at du kommer til trondheim i storform, så jeg får møtt deg :) hadde vært koselig med et lite trondheimstreff i jula. men vi får se hva som skjer. Det har ikke vært så mange som har møtt opp tidligere når vi har hatt treff her... |
Har det ikke det? Så synd! Det hadde vært koselig å møtes, absolutt! :ja: Synes alltid det er litt skummelt med treff, men det går fort over :).
Plutselig ble det litt vanskelig å komme på mer, det gikk litt hull på ballongen nå. Tror jeg sier natti natti og kryper til køys. Kan jo ikke slite seg helt ut heller! Du får vel 7000 innlegg før jul du da jeef ... :) |
hehe vi får se Frøy... Det er jo nesten 500 igjen til det, og det på tre uker...
men nå er det vist nattinatt her også. jeg skal på skolen imorgen og få veiledning på et fremleggjeg og ei til skal ha på mandag. Jeg skulle liksomøve i dag, men det har jeg ikke gjort, og jeg finner ikke arketmed det jeg skal si på... tror ikke hun jeg jobbermed blir fornøyd med meg nei... |
Sitat:
Sitat:
Har ikke fått lest her i dag før nå, så har mye å oppdatere meg på, men tror ikke jeg orker i kveld. I dag har vi hatt juleverksted med strikkeklubben, og jeg har laget et par julekort, og et dåpskort og et baby-kort. Ikke den største produskjonen akkurat, tror vi bruker altfor mye tid på å skravle. :p :) |
jeg har rettet på mitt inlegg i allefall...
bra at noen her kontrollerer oss. Jeg ble vist sittende noen minutter til, for søster logget seg på msn, og jeg har ikke snakket med henne før i dag, og jeg er litt "avhengig" av daglig kontakt med søster. Vi er ganske tette, og jeg vet at hun har det tøft, hun vet at jeg har det tøft... vi fortsetter hverandres setninger, og jeg svarer på spørsmål hun tenker... snedig at søsken kan ha slike bånd seg i mellom egentlig... |
Hehe... Kontrollerer, og kontrollerer. Hender jeg teller over et innlegg viss jeg ser at det er få ord i innlegget.
Har god kontakt med søsteren min jeg også, vi har samme utdanning og jeg jobber for henne i butikken hennes. I tillegg så bor vi bare et steinkast unna hverandre. Jeg bruker ofte å være på besøk hos henne og sitte å skravle eller strikke/ hekle, eller vi finner på noe sammen. Før, så brukte jeg å spise middag der 3-4 ganger for uken også, men etter jeg begynte på ketolyse, så har jeg begynt å lage min egen middag. :cool: :) |
søsteren min bor kjempelangt unna hun da... hun bor i sør England, og jegsavner henne masse. Jeg vet at hun har masse hjemlengsel også, og da blir det ekstra tøft å sitte her med masse familie rundt, og vite at hun savner oss.
men hun kommer hjem tiljul da, og det blir koselig, for jeg har faktisk litt fri. Vi er utdannet i to vidt forskjellige retninger. søster er film og TV-produsent, og jeg er sykepleier på vei til å bli døvetolk...men det er bare 14 mnd mellom oss, så vi har alltid vært mye sammen,hatt de samme vennene osv. og nå ER det natta her... *sparke seg selv i rompa og oppi senga* |
Har vært dårlig aktivitet i denne tråden i dag, så jeg fant den frem igjen. :)
I dag har jeg fått gjort masse, nesten ikke tid til å slappe av i det hele tatt. Først var jeg på jobb, så på shopping med søster for å finne dåpsgave. Så har jeg laget potetsalat av 5 kg poteter og til slutt har jeg laget en suksess-terte til barnedåpen i morgen. Har også dillet med litt til-fra lapper som skal være med julegavene som skal leveres i morgen. Skal stå opp kl 6 i morgen tidlig, og dra senest kl. 7 for å komme tidsnok til niesen min sin barnedåp. Skal kjøre i ca 3,5 time, så håper det går bra med all maten og kakene vi skal ta med oss. Er nok på tide å legge seg nå, slik at jeg klarer å våkne når klokka ringer i morgen. :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49. |