Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

snøffe 07-09-11 17:06

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei.
Jeg ville dele en kjempegod oppskrift med dere, men er ikke noe lur på denne "internett-maskinen"
Prøvde å legge den inn, men vet ikke om jeg havnet på rett plass..
Håper noen finner den..

Photobscura 07-09-11 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av snøffe (Innlegg 1201621)
Hei.
Jeg ville dele en kjempegod oppskrift med dere, men er ikke noe lur på denne "internett-maskinen"
Prøvde å legge den inn, men vet ikke om jeg havnet på rett plass..
Håper noen finner den..

Vel, du hadde dobbeltpostet den, men du hadde i hvert fall lagt den inn under oppskrifter, men jeg flyttet den til "middager" i samme fora, da blir den enda lettere å finne. :)

Carisma 07-09-11 18:38

Hvorfor ser det alltid ut som det er en side til i denne tråden, men om man trykker neste kommer man bare til den siden man er på?

Kitsu 08-09-11 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1201681)
Hvorfor ser det alltid ut som det er en side til i denne tråden, men om man trykker neste kommer man bare til den siden man er på?

Lurer jeg og på. Er på side 27 nå, ser en side 28, men trykker jeg på den er det bare 27 som kommer opp igjen.

Photobscura 08-09-11 14:45

Hmm ... Sånn er det ikke hos meg. Snodig!

nellie 08-09-11 15:19

Sånn er det her også:p

Rin 08-09-11 15:48

Har ikke det problemet her heller. Kan det være nettleser-relatert? (Jeg bruker firefox)

Nerthus 08-09-11 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1202365)
Har ikke det problemet her heller. Kan det være nettleser-relatert? (Jeg bruker firefox)

Bruker FF - og det er slik her også :)

Zillah 08-09-11 16:53

Samme her. FF og ei overflødig side, har vore det i vekesvis om ikkje fleire månader.

nellie 08-09-11 18:09

Firefox på meg også:)

Carisma 08-09-11 19:37

Har prøvd fire forskjellige (IE, chrome, den på Ipad + en jeg ikke husker hva var) og samme på alle. Mulig det er brukerrelatert og ikke nettleser-relatert? Hos meg har det "alltid" vært sånn.

Kitt 08-09-11 19:45

Og hos meg skjer det kun en sjelden gang!:p
Bruker FF.

Var snakk om at om man skrev det siste innlegget på en side, ville neste side dukke opp uansett om det sto noe på den eller ikke. Men det er jo i så fall ikke konsekvent, for det var det jo ikke her, eller?

Nerthus 08-09-11 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1202534)
Og hos meg skjer det kun en sjelden gang!:p
Bruker FF.

Var snakk om at om man skrev det siste innlegget på en side, ville neste side dukke opp uansett om det sto noe på den eller ikke. Men det er jo i så fall ikke konsekvent, for det var det jo ikke her, eller?

Men NÅ har jeg ikke ekstra side lengre! Kitt :love: fiksa det! ;)

Kitt 08-09-11 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1202542)
Men NÅ har jeg ikke ekstra side lengre! Kitt :love: fiksa det! ;)

For nå eksisterer jo denne siden faktisk!:heia:
Utrolig hva jeg kan brukes til, altså!;)

Men jeg hadde jo ingen ekstra side!:p

lizliz 13-09-11 17:30

Hei. når folk bruker bakepulver her inne holder det med freia bakepulver? og er det karber i dette? eller skal man velge noe annet?
og vaniljesukker er vel heller ikke så lurt, erstatter man med vaniljepulver da?

Gerd 13-09-11 17:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1206372)
Hei. når folk bruker bakepulver her inne holder det med freia bakepulver? og er det karber i dette? eller skal man velge noe annet?
og vaniljesukker er vel heller ikke så lurt, erstatter man med vaniljepulver da?

Matvareguiden er fin til å finne innhold av karber: http://www.matvareguiden.no/sokemask...r&type=matvare

Vaniljepulver malt med sukrin/sukrinmelis er lavkarbo-vaniljesukker :D

lizliz 17-09-11 12:44

jeg kupper visst denne tråden med alle mine spm jeg:o .. men her kommer ett til.. har prøvd å søke litt men synes ikke denne søkefunksjonen er så mye å skryte av..

om en hvitvin har 2 g sukker pr liter. hvor mange kh blir det da pr liter??

Kitt 17-09-11 13:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1209867)
jeg kupper visst denne tråden med alle mine spm jeg:o .. Men her kommer ett til.. Har prøvd å søke litt men synes ikke denne søkefunksjonen er så mye å skryte av..

Om en hvitvin har 2 g sukker pr liter. Hvor mange kh blir det da pr liter??

Ikke så innviklet osm det kan virket!
Riktig svar er 2!

Bønna200 17-09-11 13:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1209875)
Ikke så innviklet osm det kan virket!
Riktig svar er 2!

Men der det ikke mye karbo i druer da?

Photobscura 17-09-11 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1209884)
Men der det ikke mye karbo i druer da?

Mye av det forsvinner i gjæringsprosessen. Det er nærliggende å tro at restesukkeret er det sukkeret som er i vin. Jeg har søkt mye om akkurat dette på nettet, men aldri funnet noe som egentlig motsier at restsukkeret tilsvarer antall karbohydrater.

Bønna200 17-09-11 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1209892)
Mye av det forsvinner i gjæringsprosessen. Det er nærliggende å tro at restesukkeret er det sukkeret som er i vin. Jeg har søkt mye om akkurat dette på nettet, men aldri funnet noe som egentlig motsier at restsukkeret tilsvarer antall karbohydrater.

Åh:) Men jeg drakk vin i går og føler meg ikke helt god i dag:p Enda jeg ikke drakk så mye heller. Så er kurert for en stund:lol:
Hvorfor tåler man mindre alkohol på lavkarbo?

lizliz 05-10-11 14:27

spm ang lanlord hermetiske tomater:

Jeg var innom REMA i går og fikk da vite at de skal slutte og føre lanlord, og kun ta inn rema100 merket som sitt billigmerke. Dette er jo da litt kjedelig ettersom det eneste merket jeg har funnet med så lavt kh innhold er lanlord. 1,5 g pr 100 g .. alle andre merkene har jo minst 3 g.. noen som vet om andre butikker som fører lanlord?? middager blir litt snauere uten tomaten :(

Kitt 05-10-11 18:14

Hmmm, jeg trodde Landlord var Rema sitt billligmerke som nå skiftet navn til Rema, jeg! Må sjekke litt med "min" butikksjef, skjønner jeg!

lizliz 05-10-11 18:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1223189)
Hmmm, jeg trodde Landlord var Rema sitt billligmerke som nå skiftet navn til Rema, jeg! Må sjekke litt med "min" butikksjef, skjønner jeg!

Er hvertfall 3 g kh pr 100 g i rema100 merket, så om det er tilfellet så har de sluttet å lage den på lanlord måten :P og det er jo litt synd, eller kanskje lanlord sin er feilmerket?

Kitt 05-10-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1223207)
Er hvertfall 3 g kh pr 100 g i rema100 merket, så om det er tilfellet så har de sluttet å lage den på lanlord måten :P og det er jo litt synd, eller kanskje lanlord sin er feilmerket?

Tomatpureen var jo det, så.....:p

Carisma 05-10-11 19:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1223207)

De har nok tilsatt mindre vann....

Anarko 05-10-11 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1223210)

Er tomatpurèen feilmerket? :O

Kitt 05-10-11 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1223210)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1223268)
Er tomatpurèen feilmerket? :O

Her er mailen jeg fikk:

Hei Kitt!

På vårt eksisterende produkt på glass er karbohydratverdien på 12 gram pga en høyere tomatkonsentrasjon enn våre øvrige tomatpureer.
Vi har byttet leverandør for 140 g nå, og vi har nylig deklarert varen på nytt. Karbohydratinnholdet på vårt nye produkt er på 20 g.

Med vennlig hilsen / Best regards

Jeanette Johnsen
Designkoordinator EMV
REMA 1000 Norge AS

Gladengveien 2
0661 OSLO
NORWAY

Sorella 09-10-11 09:37

Hei dere, og god søndag :)

Jeg har søkt og søkt, og lest og lest, men finner ikke helt det jeg leter etter :p
Det er brød/muffins uten meieriprodukter, eller nærmere bestemt kremost eller cc/rømme ol. Har dog litt revet ost.
Men vil likevel bake. Har også "bakepro" og det meste av "lovlig" mel og frø og mandler da :)

og så må det helst ikke smake eggete :D

Så, kan dere hjelpe?

Kitt 09-10-11 10:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sorella (Innlegg 1226030)
Hei dere, og god søndag :)

Jeg har søkt og søkt, og lest og lest, men finner ikke helt det jeg leter etter :p
Det er brød/muffins uten meieriprodukter, eller nærmere bestemt kremost eller cc/rømme ol. Har dog litt revet ost.
Men vil likevel bake. Har også "bakepro" og det meste av "lovlig" mel og frø og mandler da :)

og så må det helst ikke smake eggete :D

Så, kan dere hjelpe?

Leter du etter en spesiell oppskrift eller lurer du på om det du leter etter finnes?
Her er i hvert fall en oppskirft!
Bare gikk inn i oppskriftsforum og så under bakst, jeg!;)

Sorella 09-10-11 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1226060)
Leter du etter en spesiell oppskrift eller lurer du på om det du leter etter finnes?
Her er i hvert fall en oppskirft!
Bare gikk inn i oppskriftsforum og så under bakst, jeg!;)

Takk!!

Fant den, men lignet litt på en frokostmuffin jeg laga som blei svampete..
Men det var ikke akkurat denne oppskrifta da.
Har funnet et brød av div nøtter, har peanøtter (usalta) og mandler så skal se hva det blir til :)

lizliz 15-10-11 17:05

Hei, håper noen svarer kjapt..

denne sjokoladen, hvor mange karbo inneholder den? noen som tidligere har skrevet at denne innehilder 6,4 g pr 100 gram.. men jeg ser kun 4 kh pr 100 gram.. hvor er de resterende 2,4 grammene som noen andre har funnet?

lizliz 22-10-11 14:29

Ser ikke noe bedre sted enn å poste spm mitt her jeg.. ( i steden for å starte en ny nråd mener jeg.. selv om jeg spammer denne tråden veeeldig mye for tiden )

jeg har opplevd en del halsbrann eller sure oppstøt om du vil de siste to dagene.. jeg har da spist to ting som jeg tror kan være synderen men likhetstrekkene mellom disse to tingene er ikke sååå mange

ting en dag en: iskrem! laget av eggeplomme, sukrin, vaniljepulver, litt revet tagtose sjokolade og fløte.

dag to ting nr to: boller! lagde fotballfruen sine boller for å teste.. og spiste en liten en, men så kom disse sure oppstøtene igjen.. ganske ubehagelig..
i disse bollene er det en del fiber.. brukte : mandelmel, sukrin, fiberhusk,kardemomme,vaniljepulver,rømme,fløte,smø r,bakepulver

ser jo at begge to har sukrin i seg, men har ikke reagert på dette før. kan det være to helt forksjellige ting? spist for mye is dag en, og masse fiber dag to??

hva tror folk? begge deler var ganske godt altså. men ikke en nødvendighet ( bollene kan jeg fint kutte ut, men ville bare prøve de.. isen derimot!!! nam! flott lørdagsgodt)

så spm her for å oppsummere er igrunn: er det noen ingredienser i disse to oppskriftene som skaper sure oppstøt for noen andre?
( reagerer vanligvis på fet fisk som makrell og sild, men det er jo milevis unna disse oppskriftene :P )

Norway 16-12-11 19:31

Jeg vet ikke om dette er det rette stedet å poste dette så flytt det gjerne :)

Heisann :)
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her kan svare for meg :)

Jeg reiser mye til England og skal denne gangen være vekke i ca 3 måneder og pga det så lurer jeg på om det er noen som vet hvor (matvare kjeder) man kan kjøpe lavkarbo mat/ingredienser og hva de heter??
Her hjemme kjøper jeg gjerne "Mølleren's" lavkarbo brød og baker det, men har prøvet å finne (på nettet) tilsvarende i England uten hell.. jeg MÅ ha litt brød hver dag, så jeg har sendt et par poser over sånn at jeg ikke er helt hjelpeløs hehehe :)

Kan man feks bruke Canderel istedenfor Sukrin?

På forhånd takk for svar :)

_sweetie_ 20-12-11 20:43

trenge hjelp...

hei!

lært ei lekse no ja....

begynnte å bake ei oppskrift her inne, va såsikker på at eg hadde bakro.. men da hadde eg ikkje..
ka annet kan eg bruke i stede???

på forhånd takk fra ei stresset jente..

Marella77 20-12-11 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 281725)
Jeg lager dem med philadelfia, synes de blir litt bedre, og holder seg bedre.
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!

Hei, er det mulig å få en oppskrift på denne? :)

Photobscura 21-12-11 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1270236)
Hei, er det mulig å få en oppskrift på denne? :)

Hei! Nå er dette fire år siden, og den originale oppskriften er fjernet, men jeg fant en kopi her!

Marella77 21-12-11 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 1270497)
hei! Nå er dette fire år siden, og den originale oppskriften er fjernet, men jeg fant en kopi her!

tusen takk photobscura ;) eller Jorun ;) så navnet ditt på linken under. Flink til å strikke du!!! :) likte spesiselt den ull-kjolen!! Kul!

_sweetie_ 23-12-11 00:13

neiiiiiiiiiiii......
hadde ei oppskrift her igår som eg ikkje finner tilbake til.. kan noen hjelpe meg?
husker ikkje navnet på den men va ala konfekt..
var med mørk sjokolade og kokosfyll med cocosa.. noen som vett?

Dietta 23-12-11 08:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av _sweetie_ (Innlegg 1271262)
neiiiiiiiiiiii......
hadde ei oppskrift her igår som eg ikkje finner tilbake til.. kan noen hjelpe meg?
husker ikkje navnet på den men va ala konfekt..
var med mørk sjokolade og kokosfyll med cocosa.. noen som vett?

Kan det være denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=bounty

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.