![]() |
Sv: Nannahs supergode knekkebrød!
Sitat:
|
Og linfrøene hjelper også til å binde, skallet sveller og inneholder masse fiber som "limer sammen" knekkebrødet.
Laget disse i dag igjen, hadde litt lite ingredienser, så tilsatte 1 ss mandelmel og litt mer vann, det fungerte fint. |
Sukkerroeflakene er forresten også fiber :P
Om man bruker kruskakli(hvetefiber) eller pofiber eller sukkerroefiber, så blir det nok bra uansett. |
Stekte disse nå- supergode, men de i midten på brettet ble myke/seige... Har jeg da laget de for tykke?
|
De blir myke i midten hos meg og. Bruker å dele de opp og fordele utover stekeplata slik at de myke blir ut mot kantene. Så har jeg ovnen på 50 grader med varmluft, og døra litt på gløtt og tørker de en stund. Funker supert :)
|
Det er så godt,savner dem skikkelg:(
|
Nå har jeg bakt og spist disse knekkebrødene, og er bare en ting å si: HALLELUJA!!!! :D:D Disse er definitivt de beste knekkebrødene jeg noen sinne har smakt! Skikkelig sprøe og med en deilig nøttesmak, synes jeg. Nammis!!! :sikle:
|
herregud, disse ble DØDSGODE! malte solsikkekjernene til "mel", siden jeg ikke er så glad i konsistensen av solsikkekjerner, og det ble kjempegodt! skal definitivt lage disse flere ganger! :)
|
da er det min tur å prøve disse ut. Oppdaget at jeg hadde faktisk bare 100 gr solsikker så jeg blandet i 100 gr malte nøtter(30 gr. hasselnøtter og 70 gr valnøtter) istedenfor de 100 solsikkefrø jeg manglet. Så håper det blir bra. Tenkte at det må jo være suverent å ha slike når man sitter og spiser lunsj sammen med folk. Det er jo en ting å ha makrel i tomat på en slik kenkebrød enn å spise den bare rett ut av boksen med gaffel, hehe. Ser jo mer "vanlig" når det ligger oppe på noe... Så da satser jeg på å spise slike knekkebrød iblant til lunsj med masse godt påleg på :)
|
Disse er virkelig knallgode! Nydelige! Jeg kan jo nesten knaske på dem som godterier, hehe. Og det gikk helt fint å bytte ut halv parten av solsikkefrøene med malte nøtter. Jeg malte alt av linfrøene faktisk. For jeg har lært at det må til for å kunne utnytte det som er inne i linfrøene. Svelger man dem hele klarer ikke kroppen å fordøye skallet og da kommer man ikke til det som er inne. Disse kommer jeg nok til å lage mange ganger! Så foresten en oppskrift i Cocosa heftet som lignet denne og der hadde de cocosa oppi. Så neste gang skal jeg ha noe kokosfet i røra.
|
disse skal bakes nå! kli er det kruskakli? *blond*
|
:ja:
|
:) hehe.. jeg tok sjansen på at det var det!!! de var knallgode :) eneste er at jeg smurte litt for godt utover på første brettet.. hang veldig fast i papiret og knakk. Men øvelse gjør mester!
|
I dag tester jeg disse,savner noe å legge pålegg på.Prøvde en oppskrift i sommer,lignet,men med egg,det var ikke noe for meg.
Men disse er det jo lovprisninger av opp og i mente over hele forum ,så gleder meg til å prøve. |
Dette er uten videre de beste knekkebrød jeg noen gang har spist.
Nannah du er et geni:) |
Lager disse hver uke. Nyyydelige!! Har litt kanel i fordi jeg liker det så godt :)
|
Jeg har laget disse knekkebrødene mange ganger og digger dem, derfor ble skuffelsen sååå stor når jeg lagde dem i går med resultat i at bakepapiret satt bom fast i knekkebrødene. Hadde ikke sjans å få det av, så begge brettene med knekkebrød gikk i søpla! Lagde det to ganger, med samme resultat.
Noen som har en god forklaring på hvorfor i alle dager det skjer? Frustrerende!! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Magen min og smaksløkene er kjempeglad i disse knekkebrødene, tarmtottene ikke! Tro om det kan være lurt å male alt til mel?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det ubleket fra Coop opplever jeg som det de sitter minst fast i.
har prøvd andre med mindre hell |
Sitat:
|
Det finnes silikonmatter til å steke på, tror Clas Olsson har. Et alternativ for de som sliter med bakepapiret.
|
Vi kjøpte noen sånne for noen år tilbake
http://www.clasohlson.com/no/TFX-ovn...owRatings=true De er fantastiske, og så lenge man ikke bruker kniv på dem så er de bortigmot evigvarende. Har ennå ikke funnet noe som fester seg til disse. |
jeg brukte noe tullebakepapir i begynnelsen og irriterte meg grønn. Kjøpte sånne svarte på coop som du kan bruke mange 1000 ganger... helt genial.. bare vasker dem og tørker etter bruk. Aldri mer halvsvidde bakepapir som smuldrer når du skal krølle dem sammen ;)
|
Nannahs knekkebrød, Storemys kjeksversjon! Nannahs knekkebrødoppskrift er gull verdt! Jeg måtte modifisere den, fordi jeg tåler ikke hvete, og det er hvetekli/kruskakli i dem originalt. Erstattes med sukkerroefiber. Og så har jeg økt mengdene noe, for å få 2 fulle steikeovnsbrett med knekkebrød, til 250 gr solsikkekjerner + 250 gr TILSAMMEN av frø og kli, resten av oppskriften er intakt! Jeg har lenge tenkt på å prøve å lage KJEKS med denne oppskriften som utgangspunkt. Og endelig! Velså 200 gr hakkede mandler, (gjerne litt varierte nøtter, også) + 300 gr TILSAMMEN av kokosmasse, sukkerroefiber, sesamfrø, linfrø, store havregryn, men mest av kokosmassen + 1 ss malt kanel. Neste gang tar jeg oppi vanilje. I originaloppskriften står det "litt søtt", jeg brukte etpar dash'er flytende Natreen blandet i vannet. Deigen røres sammen til vannet er sugd opp, og fordeles på 2 bakepapir, bruk baksiden av ei spiseskjei for å få det jevnt. Jeg strødde tynt på med sukrin oppå, for ytterligere søt knasefølelse, og steikte knekkebrødkjeksene på 140 gr (litt lavere temperatur for at ikke sukrinen skulle bli svidd). Ble godt! Helt perfekte til en kopp te og FOR THE CLASSIC BISQUIT MOMENT, som det står på en type Digestivekjeks :-)
|
Elsker disse!!!:D:D:D
|
Sitat:
|
Bruker dere dl eller gram? Hos meg veide 1dl linfrø 70 g, detsamme gjaldt for sesamfrø.
|
Bruker noen brune teflonark kjøpt på Clas Ohlson i stedet for vanlig bakepapir. Slipper lett som bare det. Ellers så har jeg ikke bakt knekkebrød på en stund, spiste meg litt lei på dem. Men kanskje det snart er på tide igjen...
|
Sitat:
|
Hvordan blir disse om man knuser ingrediensene og ikke har hele frø i?
Noen som vet? |
Sitat:
|
For dere som bruker Diett.no så har jeg lagt inn knekkebrødet der under "Nannahs supergode knekkebrød" med innhold og oppskrift :) Det kommer selvfølgelig tydelig fram at oppskriften "tilhører" Nannah, og har linket til denne tråden.
Jeg har lest hele tråden (phui..laaang!:p), og samlet de fleste tipsene som har kommet fra dere, samt forslag på løsninger om det er noe man skulle lure på. Tusen takk til Nannah for oppskriften! Skal prøve flere av dine oppskrifter! :D Her er link til oppskriften på Diett.no: https://www.diett.no/index.php?page=...cipe_id=148746 |
Sitat:
For jeg fikk vel laaaaangt fra 32 stk. |
Sitat:
|
Altså. Disse er bare helt fantastiske. Holder på å lage ny runde "as we speak" for å ha med meg på hytta i morgen. De er totalt min overlevelsesstrategi i juletiden som er omgitt av brød, pasta, ris, poteter og ikke minst alt for mange julekaker! :D
|
Hei jeg er ny her på forumet og tenkte å bake etter din knekkebrød oppskrift:) men så hadde de ikke fiberhusk på helsekostbutikken og vi har ikke ICA her. Har du noe annet forslag på hva jeg kan bruke i stede for fiber husk?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26. |