Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 12-11-09 23:19

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 794698)
Photo!!! Har et spørsmål til deg lenger oppe om du gidder å svare! :D

Åh, beklager! Glemte det helt. Nei, jeg har så ekstremt dårlig råd at sukkerbiter og klorin har jeg faktisk ikke hatt anledning til å kjøpe :o. Beklager!

beate 12-11-09 23:56

Søren å da! :p Er det noen andre der ute som vet svaret da? Kanskje du "Gerd" som postet løsningen på hvordan man behandler gule fingre pga. røyk vet svaret på det jeg lurer på lengre oppe?

Photobscura 13-11-09 00:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 794731)
Søren å da! :p Er det noen andre der ute som vet svaret da? Kanskje du "Gerd" som postet løsningen på hvordan man behandler gule fingre pga. røyk vet svaret på det jeg lurer på lengre oppe?

Hva med å prøve selv? ;)

Ivory 13-11-09 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 794731)

Slutte å røyke! :p hehe ;)

Photobscura 13-11-09 01:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ivory (Innlegg 794747)
Slutte å røyke! :p hehe ;)

Kjempefestlig

Ivory 13-11-09 01:37

Da jeg røykte ferdigrøyk så ble jeg aldri gul. Heller ikke om jeg brukte winnertip (eller hva det het) - husker da ikke jeg, for det er så lenge siden jeg brukte det. Med rullings er det garantert gule fingre.. Det trekker seg så veeeldig inn i huden... Og jeg fant aldri noe som virket. Bruke munnstykke?:rolleyes:

Ivory 13-11-09 01:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 794749)
Kjempefestlig

Ja, er veldig festlig i kveld.. :p;)

beate 13-11-09 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 794738)
Hva med å prøve selv? ;)

Hehe, du er inne på noe der da! :p

Til Ivory:
Skulle ha sluttet å røyke ja, men det er nok ikke så enkelt dessverre! :(

Carisma 13-11-09 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 795015)
Skulle ha sluttet å røyke ja, men det er nok ikke så enkelt dessverre! :(

Joda, bare inngå en liten konkurranse med deg selv om hvor lenge du kan la være å røyke :ja: Plutselig er du kvitt suget før du aner!

Photobscura 13-11-09 18:36

Jeg lurer på hvordan jeg med hundre prosent sikkerhet kan få åtte tusen kr kasta etter meg før første februar neste år :D

Carisma 13-11-09 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 795018)
Jeg lurer på hvordan jeg med hundre prosent sikkerhet kan få åtte tusen kr kasta etter meg før første februar neste år :D

Noen velpalsserte annonser i herremagasiner? :cool:

Photobscura 13-11-09 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 795024)
Noen velpalsserte annonser i herremagasiner? :cool:

Hahaha. Fønni ju!
Nei, jeg satser på Norsk Tippings forbarmelse! Det er ikke så mye hell i kjærlighet om dagen, så da ligger jeg statistisk sett godt an :p

Ivory 13-11-09 21:06

Til Ivory:
Skulle ha sluttet å røyke ja, men det er nok ikke så enkelt dessverre! :([/quote]

Det er ikke enkelt nei, og jeg tror man på en måte er litt redd. Du må ville det 100 %, og du må også ha selvdisiplin. Jeg trodde jeg skulle ha store vanskeligheter med å slutte, men det gikk så bra! :D Har ikke tatt ett eneste trekk siden jeg stumpet 5. oktober i fjor! :D
Dette klarer du også! :heia:

Photobscura 18-11-09 11:44

Noen som vet hvor mye en tobakkspakke koster i Sverige nå for tiden?

Carisma 18-11-09 11:54

Hvor mange arbeidstimer regner man i et år?
Og gir NAV også halv skatt i desember?

Kitt 18-11-09 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 796957)

Vet ikke helt med arbeidstimer, men NAV gir halv skatt i desember, ja!
Får man penger hver 14. dag, er første utbetaling som regel helt skattefri og så vanlig skatt på neste.
Pleier å komme opplysinger om det på "lønnsslippen" for november!

Carisma 18-11-09 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 796969)
Får man penger hver 14. dag, er første utbetaling som regel helt skattefri og så vanlig skatt på neste.
Pleier å komme opplysinger om det på "lønnsslippen" for november!

Å, gud det hadde vært deilig! Ikke noe skattetrekk akkurat når jeg skal til Barcelona! :heia:

Lava 18-11-09 12:17

Nav oppererer med 260 dager pr år for meg hvertfall :ja:
(er på TU da)

Og sånn på siden, jeg har aldri gule fingre og jeg røyker stort sett rullings,
har nok noe å gjøre med at jeg ikke røyker dem helt opp,
noen vil sågar påstå at jeg kaster halve røyken :p

screwball 18-11-09 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 796957)

Ca 1750t.
37,5t/uke * 47 uker (fratrekt 5 uker ferie).

frkprym 18-11-09 13:51

Jeg lurer på hvor mye cocosa koster?
Og så lurer jeg på om noen kan anbefale noe gøy jeg kan gjøre med søsteren min neste lørdag, helst i Kongsvingerområdet (hun har bursdag 40 år)?

Photobscura 18-11-09 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 796948)
Noen som vet hvor mye en tobakkspakke koster i Sverige nå for tiden?

Ingen som vet?

Frkprym: Et glass Cocosa pure (altså den med kokossmak som brukes som kosttilskudd) koster ca 160 for et glass. Jeg tror det er 500 gram.

Charlott 18-11-09 13:57

Hvilket alternativ søtningsmiddel smaker det minst kunstig av ? Har Splenda og Natreen.... grøss....

Gerd 20-11-09 12:43

Jeg har en god gammel kenwood major kjøkkenmaskin.
Den har jeg bl.a. kjøttkvern til.
Jeg har klart å vaske alle delene til kjøttkverna i oppvaskmaskina, slik at det sverter(det blanke er blitt matt og svartfarga).....:o (Skal IKKE vaskes i oppvaskmaskin, vet ikke hvilken planet jeg var på i det øyeblikket)

Vet noen om det er noe å gjøre for å få det blankt igjen, eller har jeg ødelagt hele dr*****?
:o

Furine 20-11-09 12:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 797887)
Jeg har en god gammel kenwood major kjøkkenmaskin.
Den har jeg bl.a. kjøttkvern til.
Jeg har klart å vaske alle delene til kjøttkverna i oppvaskmaskina, slik at det sverter(det blanke er blitt matt og svartfarga).....:o (Skal IKKE vaskes i oppvaskmaskin, vet ikke hvilken planet jeg var på i det øyeblikket)

Vet noen om det er noe å gjøre for å få det blankt igjen, eller har jeg ødelagt hele dr*****?
:o

Uffda...
Det går ikkje å prøve å pusse/vaske det med stålull med såpe, da? Lurer på om det kan vere samme type materiale som ei isskei vi hadde heime, den vart svart av å bli vaska i oppvaskmaskin. Men eg anar ikkje om den skeia nokon gong var blank - så lenge eg kan huske var den mattaktig - men eg trur den skeia har vore til lenger enn eg :p
Tannkrem kan vel brukast til å pusse sølv, kan det brukast til dette også, tru?

Cheesyfix 20-11-09 13:01

Er det noen som vet om det er vanlig å bli kameltørst av å lavkarbo-kosthold? Det blir jeg nemlig!

heltny 20-11-09 17:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cheesyfix (Innlegg 797918)
Er det noen som vet om det er vanlig å bli kameltørst av å lavkarbo-kosthold? Det blir jeg nemlig!

....DRIKK! VIKTIG! DET ER SOM OG SPISE NÅR EN ER SULTEN! og vann er beste tørstedrikk;)

Jabba 20-11-09 18:47

Er det noen som vet om hvor kan en kan kjøpe telys med lang levetid? Jeg er møkklei av å måtte bytte telys i staken min 2 ganger i løpet av en kveld....

frifuggel 20-11-09 18:50

Kjøpt dem på ikea? Har gått over til dyrere telys, dog ikke verre enn at de er kjøpt på nærbutikken.. Varer dobbelt så lenge, tror jeg. Står vel på pakkene hvor lenge de varer, vanligvis.

Tiki 21-11-09 20:38

Noen som vet hvor mange karbo det er i rakørret?
Står ikke noe annet en at den inneholder fisk, salt og sukker, og det er jo fra laken den ligger i. Finner ikke ut hvor mye som egentlig er trekt inni fisken. Finner ikke noe på søk på matvareguiden eller Mat på data heller.

Planen er å spise rakfisk med rødløk, rømme og lettkokt blomkål nå i kvel. Vil ha.
Er på ketolysekur.

Photobscura 22-11-09 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 798447)
Står ikke noe annet en at den inneholder fisk, salt og sukker, og det er jo fra laken den ligger i. Finner ikke ut hvor mye som egentlig er trekt inni fisken. Finner ikke noe på søk på matvareguiden eller Mat på data heller.

Planen er å spise rakfisk med rødløk, rømme og lettkokt blomkål nå i kvel. Vil ha.
Er på ketolysekur.

Jeg vil tro det er minimalt. Er jo veldig lite sukker i laken som rakfisk ligger i. Det er det eneste unntaket jeg gjør hele året, andredag jul spiser jeg rakfisk, vi har hatt lag hvert år i sikkert tredve år, ettersom pappa fisker og legger rakfisk og selger rundt i hele Østerdalen hvert år. Da blir det en bitteliten potet også, og noen små overlessa flak med flatbrød. Jeg føler meg alltid helt jævlig dagen etter, men det kan like godt være akevitten :p. Det viktigste er i alle fall å få i seg nok fett, sånn at man ikke får så mye krøll på blodsukkeret!

Tiki 22-11-09 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 798588)
Jeg vil tro det er minimalt. Er jo veldig lite sukker i laken som rakfisk ligger i. Det er det eneste unntaket jeg gjør hele året, andredag jul spiser jeg rakfisk, vi har hatt lag hvert år i sikkert tredve år, ettersom pappa fisker og legger rakfisk og selger rundt i hele Østerdalen hvert år. Da blir det en bitteliten potet også, og noen små overlessa flak med flatbrød. Jeg føler meg alltid helt jævlig dagen etter, men det kan like godt være akevitten :p. Det viktigste er i alle fall å få i seg nok fett, sånn at man ikke får så mye krøll på blodsukkeret!

Takk for innspill. Jeg spiste med kokte blomkålbuketter til som ikke var overkokte....sånn i stede for potet, og med meierismørkladder smeltende på. ;) Fungerte faktisk helt greit som poteterstatning synes jeg. Det smakte utmerket med rødløk og rømme til.

Blir vel noe rakfisk i selve jula, og da smaker jeg nok lit på lefsa og poteten også. :cool:

Lillebille 22-11-09 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 797030)
Hvilket alternativ søtningsmiddel smaker det minst kunstig av ? Har Splenda og Natreen.... grøss....

Synes det smaker rart/kunstig av alle de jeg har forsøkt, nå sist stevia og sukrin...grøss her også...:p

Charlott 22-11-09 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillebille (Innlegg 798717)
Synes det smaker rart/kunstig av alle de jeg har forsøkt, nå sist stevia og sukrin...grøss her også...:p

Når alt kommer til alt er vi kanskje heldige ? ;)

trillian78 22-11-09 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillebille (Innlegg 798717)

Det kommer litt an på hva man skal bruke det til og hvor store mengder. Jeg bruker veldig sjelden kunstig søtning, og da blir man etter hvert veldig sensitiv for den søte smaken. Hvis jeg bruker kunstig søtning er det som regel sukrin, og da i veldig små mengder, sammen med vaniljeessens eller ekte vanilje, noe som både skjuler den kunstige smaken og som er med på å gi søtere smak. Kanel er også med på å forsterke søtsmaken og skjule den kunstige smaken.

Huldr 22-11-09 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 798447)
Står ikke noe annet en at den inneholder fisk, salt og sukker, og det er jo fra laken den ligger i. Finner ikke ut hvor mye som egentlig er trekt inni fisken.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 798588)
Jeg vil tro det er minimalt. Er jo veldig lite sukker i laken som rakfisk ligger i.

Dessuten er vel sukkeret stort sett oppspist av melkesyrebakteriene (som raker fisken) når rakfisken er spiseklar :)

Mmmm, gleder meg til rakfisklag :sikle:

Rin 24-11-09 13:27

Noen forslag til hva jeg kan bruke opp en kartong vaniljesøtet soyamelk på?

Den er ikke helt vennlig, 4 kh / 100ml, jeg fikk den i hus for å lage et par dekadente chai latte-krus... men er altså mye igjen i kartongen, og jeg og lommeboka blir triste hvis vi bare må kaste den :rolleyes:

Photobscura 24-11-09 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 799466)
Noen forslag til hva jeg kan bruke opp en kartong vaniljesøtet soyamelk på?

Den er ikke helt vennlig, 4 kh / 100ml, jeg fikk den i hus for å lage et par dekadente chai latte-krus... men er altså mye igjen i kartongen, og jeg og lommeboka blir triste hvis vi bare må kaste den :rolleyes:

Jeg ville ha brukt den til å helle ut i vasken :P. Hehe. Sikkert ikke noe godt råd for lommeboken din, men jeg tar avstand fra prosseserte soyaprodukter på grunn av hormonene i dem. Får vondt i puppa om jeg drikker mer enn en soya latte.
Om du ikke har noen store plager ved inntak av soya, eller ikke planlegger noen øvrige store inntak, så ville jeg kanskje ha steamet melka og lagd meg en soya latte. Det er ganske godt, forsåvidt :)
Om du ikke har laget det før, så gjør følgende: Lag en dobbel mengde espresso (eventuelt ekstra sterk kaffe -dobbel dose bør funke), varm opp soyamelk tilsvarende en halv kopp, og rett før den begynner å koke ordentlig, pisk den godt til den begynner å danne et skikkelig skumlag. Hell espressoen i en stor kaffekopp, og hell soyamelka i en tynn stråle over. Dryss gjerne kanel over der igjen. Tata!

Photobscura 24-11-09 14:20

Ja, og så lurer jeg på noe også! Er det noen som har erfaring med handel på ebay fra f.eks statene med varer over momsgrensa, med å få selgeren til å merke pakka som gave?
Jeg trenger nye briller og har satt mitt hjerte på Ray Ban clubmaster til innfatning. De koster over tusen kr i Norge, men jeg har funnet dem på ebay for ca femhundre kroner hos en amerikansk selger ...

frifuggel 24-11-09 14:34

Har bestilt endel varer via ebay, får dem til å sette verdien til under to hundre kroner (sjekk kursene), da går det bra.

Photobscura 24-11-09 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 799489)
Har bestilt endel varer via ebay, får dem til å sette verdien til under to hundre kroner (sjekk kursene), da går det bra.

Åh, takk! Da sparer jeg over sjuhundre kr :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.