![]() |
Sv: FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst
[quote=Sola 55;929416]Men jeg blir litt nyskjerrig, hvorfor så masse "hopping" inn og ut av EB? Er det , jeg spør sikker dumt, klokt? Trodde det var viktig å stabilisere for å gå mot det normale..... Ha en fortreffelig dag ;)[/quote
Jeg fikk beskjed på klinikken at vi ikke kan være i fase 1 + 2 i mer enn 90 dager før vi må ha en "pause" i fase 3 på minst 4-6 uker. Dette fordi effekten av kuren vil avta hvis kroppen får vennet seg til å være i ketose, og fordi enkelte indre organer trenger en pause. Husker ikke hvilke. Dersom en ikke er fornøyd med vektnedgangen kan en begynne på ny igjen i fase 1 etter å ha vært i fase 3, eller gå videre til fase 4 dersom en er i mål. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det beste er såklart å holde seg helt og holdent til ed. Men som flere nevner her så er det ikke alltid lett å tilpasse ed til hverdagen, ferier og livssituasjon. Og noen ganger mister man motivasjonen. Det fine med ed er at de fleste klarer å hente seg inn igjen og komme igang igang med ed igjen. Og folk her på lavkarbo er utrolig flinke til å backe opp når det stormer:) Fedon sier det så greit; varig kostholdsendring skal også innebærer utskeielser. Man vokser på erfaringene!!:) |
Sitat:
Nå har jeg vært her siden januar, og det har vært flere mennesker innom her som har "forsvunnet" fra ED forumet. Å miste motivasjonen til dette, er noe av det værste man opplever. Men jeg syns det beste her inne er alle dere flotte mennesker som motiverer, backer opp andre, "gi en fornuftig spark -av og til". Takk for at dere er her :suss: og for ikke glemme den flotte nedgangen på dere alle sammen :heia: |
Sitat:
|
Jeg vil også være med å signere denne. :)
|
Stiller meg også gladelig i køen for å signere http://www.breimyr.no/Gjest002.gif
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Etter en uke med fase 2 pluss (en slags selvkomponert fase 2 periode pga. manko på ed produkter) altså ikke ett, men to måltider daglig bestående av kjøtt, fisk e.l. og salat, resten ed produkter. uken ble ikke så ille som jeg fryktet .. det går fortsatt nedover - ned 0,9 siste uken.
Har vært sulten innimellom fordi jeg har vært helt nødt for å spare på ed-produktene. Merket det godt på humøret at blodsukkeret var lavt til tider :D Heldigvis blir det påfyll med ed produkter denne uken :) Var til kontroll hos Lindbergklinikken forrige uke, og det gikk riktig så bra. Skal være i fase2 tre-fire uker til før jeg hopper over i fase 3a. Da blir det ny kontroll og en oppdatering på hva fase 3a innebærer:) Har forstått at neste fase inneholder litt frukt og bær .. høres herlig ut!! Ha en flott dag alle sammen! |
Så bra Tuddelu - dette går jo riktig vei :heia:
Og du har jo vært kjempeflink selv om du har manglet produkter - det går an uten også vet du:klem: |
Takk Grotingeling:)
Kjekt å få bekreftet at det går fint med lite/ingen produkter også, det er jo det vi skal leve med senere:) |
Det er noen få frigitte ED produkter som selges på helsekost. Fedon proteinbar (=ED sjokoladebar), Fedon proteinkjeks med sjokolade eller bringebær og Fedon soyanøtter. Det har vært greit for meg i noen krisetilfeller. Spesialt soyanøttene i en salat har reddet meg noen ganger. Men for all del, hvis du klarer å gå ned uten, er det jo kjempefint. :)
|
Disse frigitte produktene har reddet meg også:)
Men det har vært litt stramt med økonomien, så måtte spe på med ett ekstra "vanlig" måltid. Vekten går fortsatt nedover, så det ser ut til å gå fint:) Nå er nye ed produkter bestilt, gleder meg til påfyll:) |
Heisan.
Da tar jeg også steget in hit. Har vært på fase 1 i 30 dager og -5.5kg. (Har 20kg jeg skal ta av til sammen.) Det har egentlig gått fint. Men Den første uken var hard. Nå synes jeg egentlig at det går kjempefint. Vekten har stått stille den siste uken. Men regner med at det er normalt. Satt på trimsykkel i sta og syklet en times tid. I morgen så er det zumba for første gang på elexia. Det blir fint og starte opp med lit trening igjen. Kjenner at energien er på vei tilbake. Lykke til alle sammen. Det er så fint at kunne lese om deres erfaringer. Gleder meg til å være sammen her med dere:-) |
Gratulerer med flott nedgang i fase 1 og velkommen til fase 2! :heia:
Helt normalt at kroppen stopper litt opp fra uke til uke, så lenge du holder deg til kosten så er det nok mer hormonelt betinget. I fase 1 og fase 2 gikk jeg bare på vekten 1 gang i mnd. i runde 1. Det var deilig å slippe å tenke på lite nedgang eller ei - kan anbefales :D. Nå i runde 2 så veier jeg meg hver uke, og bekymrer meg ikke om vekten går opp eller ned. Jeg er snart ferdig slanket - tenker jeg :eek:. Rart å tenke på! Kos deg med et skikkelig godt måltid, bestående av noen annet enn ED. :klem: |
Tusen takk for tips. Har nok en liten tendens til og veie meg alt for ofte:-)
Det må være deilig og være snart ferdigslanket. :D. Det blir sein middag her i huset i dag. Hjemmelagd rostbiff og salat. Det er fantastisk og kunne spise lit "mat" igjen. Men jeg er veldig motivert til og fortsette med dette.:) Har en liten konkuranse med nabon som går på easylife. :p.Hun går ned raskt, men hun drikker kun pulver. Det går lit tregere med meg. Men synes nok at vårt opplegg føles bedre, da det er lit mer "mat". Hun er flink til å trene på treningssenteret. Så jeg har bestemt meg for å trene lit mer jeg også. Men merker at jeg blir fortere sliten nå en vanlig, så jeg droppet faktisk treningen i dag. På Fedonklinikken sa de at jeg skulle kun gå lit turer og være forsiktig med trening. Glemte og spørre henne om det også gjelder i fase 2. Er det noen som vet? |
Gratulerer med ny fase. Det er litt lettere å være sosial når du kan spise litt mer mat. Jeg fikk beskjed om kun å gå tur i fase II, i hvertfall ikke trene styrke. Kroppen skal ikke bygge muskler når den får så lite kalorier til dagen. Nå i fase III fikk jeg beskjed om at jeg kan trene så mye jeg vil. :)
|
Du kan fint trene litt mer og hardere (men ikke tøff styrketrening altså) i fase 2, men lytt til kroppen :p
Gratulere med flott resultat etter fase 1 forresten :heia: Jeg skal også ned ca 20kg, og håper på samme resultat som deg for fase 1. Kan liksom ikke forventet -10kg når totalen ligger på ca 20kg, det blir jo i så tilfelle 50% vektreduksjon på 4 uker :cool: = forventet ferdigslanket etter 8 :D Nei kroppen trenger tid, og det vil gå tregere jo nærmere målet en kommer. Men stå på, fase 2 er myyyyye enklere enn fase 1. |
Gratulerer Ronja65, vell overstått fase 1. Det har gått strålende sålangt:)
Det er herlig å være i fase 2 og kunne spise ett vanlig måltid hver dag:) |
Da har jeg prøvd dette nye bestillingsverktøyet på eurodiet.no. Kanskje så kjekt å se hvor mye jeg har igjen, men jeg har aldri har behov for å vite det. Men det ble litt shopping og det gikk bare i sjokolader, kjeks og cappucino + en krispibar til fase 3 som jeg tenkte jeg skulle smake.
|
den krispibaren er farlig god
|
Sitat:
|
Nei - dere - nå har jeg gjort det store! Skikkelig irritert på meg selv. :mad:
Sitter på jobben = OVERTID, er sulten men har ikke ED produkter igjen. Det har gått hardt utover lageret mitt i det siste. Tror jeg skal snike meg bort til en kollega som er litt ED bruker å se om hun har noe i skuffen sin. Ergelig!! |
Sitat:
|
Jeg skulle ønske jeg også hadde kollegaer med ED produkter i skuffen sin. :)
|
Jeg fant, jeg fant! Hun hadde sjokoladekjeks :)
Pearl: ja, det er litt av en luksus har jeg erfart. Men nå håper jeg varene jeg bestilte på søndag snart kommer. |
Har gjort det til vane å ha ekkornlager over alt jeg :p;
Kjeks, kakao og suppe på jobb for minst 10 dager alltid Kjeks og suppe i bilen, 4-5 pakker av hver Kjeks i veska, 2 pakker Dermed kan jeg enkelt f.eks stikke innom venner etter jobb, og likevel spise riktig i forhold til dietten. |
det var lurt og et godt tips
|
Sitat:
|
Takk for tips, grotingeling. Du er som et Orakel her inne på forumet! Kan alt og har mange gode tips :klem:
Da har jeg min allersiste dag i Fase 2. Imorgen flytter jeg over til Fase 3a - hvor jeg har tenkt til å bli i 4 uker. Jeg er nå ferdig med å slanke meg, det som jeg går nedover av gram/kg nå er bare BONUS å ta med seg. Lørdag veide jeg meg til 67 kilo - blank. Husker ikke engang når jeg veide det sist.... Etter 8mnd på ED er BMI og fett verdier innenfor normalen - eneste jeg mangler er nye klær som ikke henger og slenger :). Men det "problemet" skal jeg nok fikse så snart overtidsjobbingen er over. :lol: |
For et deilig problem å ha. Velkommen til fase 3. :love:
|
Må bare innom å skryte litt av meg selv. Håper det er greit :)
Jeg gikk hjem fra jobben isted. :stolt: Det var så flott vær og poppmannen har lånebilen vår så jeg bestemte meg for å gå hjem. Brukte 45 min på ca 4 km. Litt øm bak i beina, og kald på ørene! Det blåste en del og jeg hadde ikke med meg noe ørevarmere. Et godt tips til meg selv, er å alltid ha det tilgjengelig. Nå kan jeg sette meg ned med en deilig varm ED Cappucino og være meget fornøyd med dagen innsats. :D |
gratulerer med flott vektap og så å si i mål
|
Sitat:
Det er så deilig å kunne "bake" treningen inn i hverdagen, da merkes treningen knapt som trening:) |
Noen gode råd?
Høstforkjølelsen er kommet og jeg er blitt fryktelig sår i halsen. Så sår at jeg må tygge pastiller for å dempe den vonde halsen .. Repsils kan jeg bare glemme; leste på pakken og første og største ingrediensen er sukker!! Tenkte det var greit å ta sukkerfrie IFA med fruktsmak. Men nei, der var det masse karbohydrater per stk. pastill. Har måttet spist noen IFA idag, men tenker å finne noe annet, bedre alternativ når butikken er åpen igjen imorgen. Noen forslag til hva jeg kan bruke? |
Fribol funker godt mot sår hals, og er vel den som er nærmest noe vi kan innta uten særlig tanke på karber.
Fåes på apoteket (i alle fall Apotek 1 og Vitus), og finnes i to smaker. |
Takk Grotingeling. Det er notert, da blir det apoteket imorgen;)
|
Hei Godt folk. Er nå tilbake etter en uke i skjønne Hellas. Her var det jo vin og litt annen mat en fase to sier, selv om jeg hadde med posene, nøttene, barene og kjeksene.
Var innom legen og veide, gått opp litt....... Og vi var enige om fase en ei uke og så en mnd i fase to! Heldig vis har jeg vært i keto heletiden... Ser jo at folk er aktive her inne og det er morsomt å lese seg i gjennom det dere har oppnådd og alle gode råd. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |