Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 10-04-11 03:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det eneste jeg finner i arbeidsmiljøloven om dette er § 10-3. Arbeidsplan:
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Gjelder dette engangs-endringer også? Ikke at man det skal tas opp med de tillitsvalgte, men jeg ville nå tro at han måtte spørre meg og at jeg måtte godta altså. Av prinsipp nå, så tror jeg at jeg ikke kommer til å møte opp på mandag morgen. Og late som at jeg trodde jeg skulle jobbe kveld. Fordi det var det det stod på planen for noen dager siden.

Nerthus 10-04-11 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1079832)
Jeg skulle egentlig jobbe kveld man-fre neste uke. Så ser jeg tilfeldigvis på turnusplanen, og så har han plutselig satt meg opp på dagskift mandag og tirsdag. Det har han ikke spurt meg om. Ble litt irritert nå. Han har vel ikke lov til å gjøre det uten å spørre meg?

Det stemmer det som du siterer fra AML. Har arbeidsplassen din tariffavtale?
Det gjelder ALLE endringer. Vanlig høflighet uansett er jo og spørre først...

Carisma 10-04-11 11:36

Er du organisert? I såfall vile jeg sjekket med dem. Man plikter å sette seg inn i vaktplanen, og sjekke med visse mellomrom. Jeg har vært borti krangling om det en plass, hvor det ble byttet mens en var på ferie. Det ble til at han slapp unna siden han hadde vært på ferie, men hadde han vært på jobb hadde det vært annerledes. Men mulig jobben sliter om de har endret dette fredag også.

Cherry 10-04-11 13:38

Finnes det en tråd her som forklarer HVORFOR rikelig med væske er viktig, ikke bare på lavkarbo? Skal skrive på min nye blogg serru.

Kanutten 10-04-11 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1080054)
Finnes det en tråd her som forklarer HVORFOR rikelig med væske er viktig, ikke bare på lavkarbo? Skal skrive på min nye blogg serru.

HER står kanskje noe? Men det er kanskje mer rettet mot lavkarbo?

Carisma 10-04-11 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1080054)

http://www.kvinneguiden.no/artikler/...n_viktig/55880
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...8&postcount=85
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104

Shamu 10-04-11 14:54

Hvorfor må man ta vitamintilskudd når man går på lavkarbo? Hvilke vitaminer er det man ikke får i seg nårr det eneste man unngår er karbohydrater?
Jeg spiser veldig variert og kan ikke helt se at jeg skal mangle noe etterhvert?

Men har allikevel startet på magnesium da, etter å ha lest her inne. Samtidig går jeg på jern pga jernmangelanemi som kom lenge før jeg startet på lavkarbo.

Photobscura 10-04-11 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1080111)
Hvorfor må man ta vitamintilskudd når man går på lavkarbo? Hvilke vitaminer er det man ikke får i seg nårr det eneste man unngår er karbohydrater?
Jeg spiser veldig variert og kan ikke helt se at jeg skal mangle noe etterhvert?

Men har allikevel startet på magnesium da, etter å ha lest her inne. Samtidig går jeg på jern pga jernmangelanemi som kom lenge før jeg startet på lavkarbo.

Det er veldig delte meninger om dette. Jeg går selv på d-vitamin, men det er fordi jeg har mangel, noe som dessverre ikke er så uvanlig verken som nordmann, eller som hypothyerid.
Noe av grunnen til at det er smart å ta kosttilskudd BÅDE på lav- og høykarbokosthold er at vi i dag ikke dyrker grønnsaker på samme måte som før, de blir ofte hurtigdyrket i utarmet jord, og har ikke det samme næringsinnholdet det en gang hadde. Dette kan nok til en viss grad gjelde fõret vi gir dyra våre også.
Men det er veldig mye av det du trenger i både kjøtt, og særlig innmat, fete meiriprodukter, og litt i grønnsaker også. Om du føler deg ok, så MÅ du jo ikke ta kosttilskudd. Det er vel mer føre var. Men det er lurt å tenke på at alle vitaminer, bortsett fra b og c, er fettløselige, derfor er det også essensielt med en viss megnde fett i kosten.
Magnesium er særlig lurt i starten da spesielt ketogene kosthold er vanndrivende og skyller mineraler ut av kroppen ved økt væskeinntak og vannlatning, og da spesielt de første ukene, ettersom karbohydrater holder på fire ganger sin egen vekt i vann. Jeg trenger bare magnesium i enkelte perioder, mens andre tar det daglig. Du kjenner fort om du har magnesiummangel.
Forhåpentligvis kan du kanskje få bedre blodprosent på lavkarbokosthold, da du får mye jern via animalsk mat. Med mindre det er snakk om en malapsorbasjon.

Regret 10-04-11 15:00

Man spiser ikke frukt og så mye grønt når man er på lavkarbo, i hvertfall ikke ketolyse. Så da går man glipp av mange viktige vitaminer og mineraler. Det er mye annet man går glipp av også, selv om man føler at man spiser mye igjennom en dag.

Carisma 10-04-11 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1080121)
Man spiser ikke frukt og så mye grønt når man er på lavkarbo, i hvertfall ikke ketolyse. Så da går man glipp av mange viktige vitaminer og mineraler. Det er mye annet man går glipp av også, selv om man føler at man spiser mye igjennom en dag.

Dette er en villfarelse som desverre har festet seg,. Frukt inneholder nesten ikke vitaminer lenger, og grønnsaker spiser man masse av. Dessuten innheolder f.eks rødt kjøtt mer vitaminer og mineraler enn de fleste grønnsaker.

Cherry 10-04-11 15:05

Sitat:

Velvel, får ikke i meg så mye grønnsaker uten ketolyseish kost jeg da.

Photobscura 10-04-11 15:08

Jeg har aldri i mitt liv spist så mye grønnsaker som etter jeg begynte på Atkins i 07, og fortsatt med et ketogent kosthold etter det (ca 10-30 gram karbohydrater om dagen), og jeg var veggis i åtte år! Just saying! ;)

Kitsu 10-04-11 15:11

Jeg får problemer med hår og negler om jeg ikke tar vitaminer, men det holder med ekstra B-vitaminer for meg. Jern og div. annet er helt fint. Fikk noe kramper i beina til å begynne med, men det har stoppet etter hvert, selv uten magnesiumtilskudd etc.

Shamu 10-04-11 15:25

Takk for oppklarende svar. Da tror jeg at jeg er på god vei med de 2 vitaminene jeg tar.
Men, jeg skal jo helst ta jern til appelsinjuice eller appelsin. Men nå rører jeg jo ikke frukt bortsett fra cantaloupemelonen som er under den magiske 5-grensen.
Hvor finner jeg C-vitaminer? Kanskje jeg burde ta det som tilskudd også?

Regret 10-04-11 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1080130)
Velvel, får ikke i meg så mye grønnsaker uten ketolyseish kost jeg da.

Tenkte i forhold til hva som er 'sunt' for allmenn folk. Mange spiser nok ikke 5 om dagen,men i forhold til det, så er det så og si ingenting grønt og særlig frukt i et ketogent kosthold.
Jeg spiste gjerne en hel klase bananer, noen epler, en haug druer, gulerøtter, sitron og kiwi på kun 1 dag, så for meg så er det en stor forskjell. Og jeg kunne drikke 2L frukt og grønnsaks juice i tillegg til dette.

Kitsu 10-04-11 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1080153)
Takk for oppklarende svar. Da tror jeg at jeg er på god vei med de 2 vitaminene jeg tar.
Men, jeg skal jo helst ta jern til appelsinjuice eller appelsin. Men nå rører jeg jo ikke frukt bortsett fra cantaloupemelonen som er under den magiske 5-grensen.
Hvor finner jeg C-vitaminer? Kanskje jeg burde ta det som tilskudd også?

Paprika har 200 mg C-vitamin per 100g. Appelsin har 51mg per 100g. XD 4 ganger så mye i paprika.

Shamu 10-04-11 15:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1080157)
Paprika.

Takk, det spiser jeg stort sett hver dag.

Regret 10-04-11 15:34

Spørsmål

Kan man pådra seg fetilitetsproblemer av lavkarbo?
Jeg vet man kan bli mer fruktbar,eller forbedre sykdommer som PCOS, men kan det gå andre veien? at man ikke lengere får eggløsning f.eks?

Photobscura 10-04-11 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1080161)
Spørsmål

Kan man pådra seg fetilitetsproblemer av lakarbo?
Jeg vet man kan bli mer fruktbar,eller forbedre sykdommer som PCOS, men kan det gå andre veien? at man ikke lengere får eggløsning f.eks?

Det har jeg aldri hørt om! Er det bare en tanke, eller har du hørt det et sted?

Beatrixie 10-04-11 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1073803)

Anyway, drikker masse vann, og skulle gjerne ut å gått, men ryggen i lås hjelper ikke heller. noen ideer?

Prøv å gå en liten tur og se om ikke ryggen løser seg opp. Bevegelse er oftest det beste ved ryggplager.
Jeg har en prolaps i korsryggen som kommer og går, jeg blir værre jo mer jeg er i ro, så jeg beveger meg mest mulig.:)

Regret 10-04-11 15:41

Nei bare en tanke..
Jeg har nå hatt mens i 14 dager og det uroer meg, så da kommer det mange rare tanker i hodet. Vi skal nok prøve på en lillbrøster til småen snart og da er sånt litt kjekt å være obs på.

Photobscura 10-04-11 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1080167)
Nei bare en tanke..
Jeg har nå hatt mens i 14 dager og det uroer meg, så da kommer det mange rare tanker i hodet. Vi skal nok prøve på en lillbrøster til småen snart og da er sånt litt kjekt å være obs på.

Ah, sånn å forstå. Det er mest sannsynlig ingenting å bekymre seg for, og du er nok ikke den første som opplever forstyrrelser i menstruasjonsyklusen ved kostholdsendring. Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar før det retter seg opp, men jeg mener det tok noen måneder før syklusen min var stabil, ikke at jeg blødde konstant fram til da, altså, men det var rot og tull en stund, men så ble alt helt klokkrent, og jeg fikk jevnt over mindre plager med pms og smerter og lange og kraftige blødninger.
Kroppen reagerer veldig fort på hormonendringer, bare nå da jeg slutta med p-piller og satte inn kobberspiral blødde jeg i fire uker. Veldig kjedelig, men nå går det seg til! :)

Regret 10-04-11 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1080170)
Ah, sånn å forstå. Det er mest sannsynlig ingenting å bekymre seg for, og du er nok ikke den første som opplever forstyrrelser i menstruasjonsyklusen ved kostholdsendring. Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar før det retter seg opp, men jeg mener det tok noen måneder før syklusen min var stabil, ikke at jeg blødde konstant fram til da, altså, men det var rot og tull en stund, men så ble alt helt klokkrent, og jeg fikk jevnt over mindre plager med pms og smerter og lange og kraftige blødninger.
Kroppen reagerer veldig fort på hormonendringer, bare nå da jeg slutta med p-piller og satte inn kobberspiral blødde jeg i fire uker. Veldig kjedelig, men nå går det seg til! :)

Ok, det var da betryggende å høre!
Bare så kjedelig når sånt står på.. Jeg har jo ikke hatt skikkelig mens på over ett år, så dette er jo nesten som å få mens på nytt igjen og da mye mer enn hva jeg er vandt til. Så det er skremmende når det skjer, men vi får håpe det gir seg snart. Nesten som de 6 ukene etter fødsel dette... mye og lenge.

fridr 10-04-11 20:28

Jeg lurer på... Kanskje et kjempeteit spørsmål.

Men, er det greit å bo i et hjem uten planter?
Alle plantene mine dauer, fordi jeg glemmer dem når jeg er ute og reiser...

Imp 10-04-11 20:31

Hvorfor skulle ikke det være greit? Det er det mange som gjør. Det er ikke plantene i hjemmet ditt som sørger for oksygenet du puster inn. :)

Men det er mange planter som trenger lite vann da, kaktuser kan leve i månedsvis (ja, årevis) uten vann.

Regret 10-04-11 20:38

Om du liker å ha litt planter for pynten sin skyld, så finnes det haugevis av plastikkplanter på plantasjen som ser helt ekte ut :ja:
Men der er ingen praktisk grunn til å ha planter, som nevnt her så er det ikke de som sørger for oksygenet, og jeg ser ikke noen feil i å ikke ha planter hjemme.

Supera 11-04-11 02:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1079952)
Det stemmer det som du siterer fra AML. Har arbeidsplassen din tariffavtale?
Det gjelder ALLE endringer. Vanlig høflighet uansett er jo og spørre først...

Jeg tror vi har tariffavtale. Jeg tror det er en misforståelse, fordi sjefen min er en flott mann og sjef. Det var mye forandringer på de dagene på grunn av kurs. Men jeg føler meg snurt fordi jeg ikke ble spurt eller informert i det hele tatt. Han vet jo at jeg pusser opp hus og at dagskift passer meg dårlig for tiden. Jeg har jo tatt fri de fleste dagskift jeg har jobbet siden 1. november og han vet jo grunnen.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1079957)
Er du organisert? I såfall vile jeg sjekket med dem. Man plikter å sette seg inn i vaktplanen, og sjekke med visse mellomrom. Jeg har vært borti krangling om det en plass, hvor det ble byttet mens en var på ferie. Det ble til at han slapp unna siden han hadde vært på ferie, men hadde han vært på jobb hadde det vært annerledes. Men mulig jobben sliter om de har endret dette fredag også.

Jeg er medlem av NITO. Jeg er usikker når det skiftet egentlig ble endret, men jeg er rimelig sikker på at det stod kveld da jeg sjekket på torsdag. Pleier ikke å sjekke hvordan JEG skal jobbe fordi sjefen aldri skifter vakter uten å spørre oss. Jeg åpner for å se hvordan de andre jobber, jeg. Jeg synkroniserer kalenderen mellom outlook og mobilen, og har kontroll på hvordan jeg jobber fra mobilen. Oppdaterer alltid kalenderen min med skiftforandringer og overtid som sjefen spør om.

Supera 11-04-11 02:18

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1080155)
Tenkte i forhold til hva som er 'sunt' for allmenn folk. Mange spiser nok ikke 5 om dagen,men i forhold til det, så er det så og si ingenting grønt og særlig frukt i et ketogent kosthold.
Jeg spiste gjerne en hel klase bananer, noen epler, en haug druer, gulerøtter, sitron og kiwi på kun 1 dag, så for meg så er det en stor forskjell. Og jeg kunne drikke 2L frukt og grønnsaks juice i tillegg til dette.

Les denne f.eks. ;) Det er ikke frukt som er de største vitaminbombene. ;)

Nerthus 11-04-11 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1080680)
Jeg tror vi har tariffavtale. Jeg tror det er en misforståelse, fordi sjefen min er en flott mann og sjef. Det var mye forandringer på de dagene på grunn av kurs. Men jeg føler meg snurt fordi jeg ikke ble spurt eller informert i det hele tatt. Han vet jo at jeg pusser opp hus og at dagskift passer meg dårlig for tiden. Jeg har jo tatt fri de fleste dagskift jeg har jobbet siden 1. november og han vet jo grunnen.

Jeg er medlem av NITO. Jeg er usikker når det skiftet egentlig ble endret, men jeg er rimelig sikker på at det stod kveld da jeg sjekket på torsdag. Pleier ikke å sjekke hvordan JEG skal jobbe fordi sjefen aldri skifter vakter uten å spørre oss. Jeg åpner for å se hvordan de andre jobber, jeg. Jeg synkroniserer kalenderen mellom outlook og mobilen, og har kontroll på hvordan jeg jobber fra mobilen. Oppdaterer alltid kalenderen min med skiftforandringer og overtid som sjefen spør om.

Ved tariffavtale må endring i vaktplan varsles i veldig god tid i forveien :) Jeg synes du skal ta en prat med sjefen din jeg - og fortelle hvordan du opplevde dette, og at dere kanskje må ta en gjennomgang av hvordan slikt skal gjøres og ikke minst VARSLES i forveien. Han kan ikke endre vaktplanen uten og drøfte med tillitsvalgte hvis du er under tariffavtale og ikke minst fagorganisert det er jeg overbevist om!
Han KAN avtale spesifikt med deg om endring, men da må du si deg villig til å endre - noe du ikke MÅ gjøre :) Du skal ikke tape penger på denne endringen - mister du nå kveldstillegget forresten eller har du fastlønn?

Hadde han feks bedt deg jobbe en dag du vanligvis har fri - skal du ha overtidsbetalt for hele denne dagen om den kommer i tillegg til din vanlige vaktliste.

Hilsen også NITO-medlem :)

Ps - er du usikker, ring NITO og snakk med en rådgiver. De er kjempegreie og snakke med og kan veilede deg enkelt og greit :)

Lillemy71 11-04-11 10:35

Til dere som handler på Iherb: hvilken Stevia bruker dere? Jeg vil ha både flytende og fast, og jeg vil helst ha noe som ikke er blandet ut med maltodextrin og alt annet slags ræl. Ser mange av Iherb sine Steviatyper er utblandet men de er ikke så flinek til å oppgi hva de virkelig har oppi.

Edit: never mind jeg fant omsider den tråden der det var noen anbefalinger :D

silje21 11-04-11 11:39

Jeg har drevet å kuttet ut på melken, men så tittet jeg på en pakke med laktosefri melk, og der var det 3,9kh pr 100, så kan det være et alternativ? Nå har jeg aldri smakt på laktosefri melk, men er det noe bedre i forhold til lavkarbo, enn "vanlig" melk?

Supera 11-04-11 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1080829)
Ved tariffavtale må endring i vaktplan varsles i veldig god tid i forveien :) Jeg synes du skal ta en prat med sjefen din jeg - og fortelle hvordan du opplevde dette, og at dere kanskje må ta en gjennomgang av hvordan slikt skal gjøres og ikke minst VARSLES i forveien. Han kan ikke endre vaktplanen uten og drøfte med tillitsvalgte hvis du er under tariffavtale og ikke minst fagorganisert det er jeg overbevist om!
Han KAN avtale spesifikt med deg om endring, men da må du si deg villig til å endre - noe du ikke MÅ gjøre :) Du skal ikke tape penger på denne endringen - mister du nå kveldstillegget forresten eller har du fastlønn?

Hadde han feks bedt deg jobbe en dag du vanligvis har fri - skal du ha overtidsbetalt for hele denne dagen om den kommer i tillegg til din vanlige vaktliste.

Hilsen også NITO-medlem :)

Ps - er du usikker, ring NITO og snakk med en rådgiver. De er kjempegreie og snakke med og kan veilede deg enkelt og greit :)

Når et skift blir forandret med kortere varsel enn to uker, så får vi fortsatt utbetalt tilleggene vi skulle hatt på det skiftet. Jeg har ikke fastlønn. Jeg skal høre med NITO. Men følte ikke for å ringe NITO på en søndag.

Jeg satte av mobilen og sov til kl 11 med vilje i dag. Jeg "visste" ikke at jeg var satt opp på dagskift. :geip: Jeg tenkte på å dra bort, men syntes det var litt vel slemt. Da jeg kom på jobb (sånn litt over 12) så lurte sjefen på hvorfor jeg ikke kom om morgenen. Og jeg fortalte jo at han må informere om forandringer i skiftplanen og det var flaks at jeg ikke var bortreist eller hadde planer i dag. Han la seg langflat og sa at det var hans feil. :geip:

Supera 11-04-11 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1080931)
Jeg har drevet å kuttet ut på melken, men så tittet jeg på en pakke med laktosefri melk, og der var det 3,9kh pr 100, så kan det være et alternativ? Nå har jeg aldri smakt på laktosefri melk, men er det noe bedre i forhold til lavkarbo, enn "vanlig" melk?

Vet ikke helt hva "mix 'n' match lavkarbo" vil si, så det høres egenkomponert ut. Da er det i så fall du som bestemmer hva som skal inkluderes i dietten. 3,9g kh kan høres lite ut, men dette er per 100g som er ca en desiliter. Så drikker du en liter, så er det 39g kh.

Furine 11-04-11 14:13

Laktose er jo melkesukker, er ikkje den laktosefri melka tilsett vanleg sukker i staden?

Supera 11-04-11 14:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1081063)
Laktose er jo melkesukker, er ikkje den laktosefri melka tilsett vanleg sukker i staden?

Men ikke mer sukker enn det var melkesukker vel?

Furine 11-04-11 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1081083)
Men ikke mer sukker enn det var melkesukker vel?

Nei, det kan godt hende, men det er jo like fullt sukker. Det var vel helst DET eg tenkte på. Ein link til eit innlegg frå 2009

Supera 11-04-11 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1081095)
Nei, det kan godt hende, men det er jo like fullt sukker. Det var vel helst DET eg tenkte på. Ein link til eit innlegg frå 2009

Laktose er et disakkarid av glukose og galaktose visst. Så da er det vel bare bindingene mellom der som er løsnet?

silje21 11-04-11 16:20

1 Vedlegg
Er denne melken jeg tenker på:

Vedlegg 8253

http://www.tine.no/produkter/melk/me...elk/168293.cms

vimsen85 11-04-11 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1080931)

Hva er formålet ditt med å kutte melken da? Er det fordi det stopper vektnedgang eller får du mageproblemer av den? Jeg bruker ikke laktosefri melk. Men jeg bruker laktosefri fløte. Men det er fordi jeg ikke tåler laktose. Dersom det er fordi du tror melk hindrer vektnedgang tror jeg faktisk ikke at det utgjør så stor forskjell. Med mindre det faktisk er laktose som er partystopperen.

silje21 12-04-11 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1081702)
Hva er formålet ditt med å kutte melken da? Er det fordi det stopper vektnedgang eller får du mageproblemer av den? Jeg bruker ikke laktosefri melk. Men jeg bruker laktosefri fløte. Men det er fordi jeg ikke tåler laktose. Dersom det er fordi du tror melk hindrer vektnedgang tror jeg faktisk ikke at det utgjør så stor forskjell. Med mindre det faktisk er laktose som er partystopperen.

Nei rett og slett fordi det var så mye mer sukker i melk enn jeg trodde/visste om:o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.