Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Antoinette6 05-04-11 21:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Her er jeg veldig enig med deg, Photobscura. Var lærer i en 8. klasse engang. Èn gutt ble mobba. Jeg fiksa det ikke ! Tok det opp i klassen og ba dem være med på å få slutt på den mobbinga de kunne se på skolen. (Ja, det var en liten skole) Vi gjorde det til et 'prosjektarbeid'. Dro på besøk i de andre i klassen og fortalte fra sine egne erfaringer. Både mobbere og de som ble mobbet. Og lærerne i de andre klassene. Denne 8. klassen opprettet også et slags 'mobbepoliti' som skulle fungere, ikke bare i skolegården, men også i fritida.

Og jaggu ble det ikke slutt på mobbinga de to årene jeg og klassen var på skolen, gitt ! Lærerne var forresten slett ikke uten skyld. De snudde ryggen til i friminuttene. Dæven, jeg ble forbanna, jah !!!

Photobscura 05-04-11 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1076049)
Her er jeg veldig enig med deg, Photobscura. Var lærer i en 8. klasse engang. Èn gutt ble mobba. Jeg fiksa det ikke ! Tok det opp i klassen og ba dem være med på å få slutt på den mobbinga de kunne se på skolen. (Ja, det var en liten skole) Vi gjorde det til et 'prosjektarbeid'. Dro på besøk i de andre i klassen og fortalte fra sine egne erfaringer. Både mobbere og de som ble mobbet. Og lærerne i de andre klassene. Denne 8. klassen opprettet også et slags 'mobbepoliti' som skulle fungere, ikke bare i skolegården, men også i fritida.

Og jaggu ble det ikke slutt på mobbinga de to årene jeg og klassen var på skolen, gitt ! Lærerne var forresten slett ikke uten skyld. De snudde ryggen til i friminuttene. Dæven, jeg ble forbanna, jah !!!

Bra! Sånt liker jeg å høre. Skolen min var godt bekjent av uthenging og /eller kollektiv avstraffelse. Skikkelig hyggelig. Not. Og om noen sladret så var det så lett å gjennomskue, at man kunne gi seg eff på at vedkommende fikk seg juling i etterkant.
Men en lærer vi hadde som kom fra et større sted, og ikke var så infisert av "bygdedyret" snakket til oss på en ganske ny måte, han var alltid generell i konflikter, og var mer opptatt av hvordan vi skulle oppføre oss kontra hvordan vi ikke skulle. Det var aldri noen mobbing internt i klassen min, og vi hadde han som klasseforstander i fire år.

Uansett tror jeg man må ta høyde for at enkelte er mer sårbare enn andre, at ikke alle har god støtte og bagasje hjemmefra etc. Men alle, ALLE har et ansvar. Mobberne, lærerne, foreldre og søsken, tilskuere og også den som blir mobbet. Men å skulle peke ut skyld er for meg ganske meningsløst i en sånn situasjon. Med det sagt forstår jeg Cherrys ønske om å filleriste mobberne, altså. Heldigvis hadde jeg store sterke storesøstre som tok den biten. :D (Ikke til etteretning, støresøstre der ute! ;)).

Regret 05-04-11 22:15

Spørsmål til dere med tickere..
Når dere går opp i vekt, oppdaterer dere da? eller bare venter dere til vekten er slanket bort igjen og dere kan oppføre et lavere tall?

vaskeklut 05-04-11 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1076150)
Når dere går opp i vekt, oppdaterer dere da? eller bare venter dere til vekten er slanket bort igjen og dere kan oppføre et lavere tall?

Jeg oppdaterer begge veier :)

Nerthus 05-04-11 22:39

Sitat:

Haha - genialt spørsmål! Jeg ventet i det lengste, men har oppjustert dessverre en gang ja ;) Total denial :D

Antoinette6 05-04-11 22:43

Jeg har gjort begge deler, - men jeg oppdaterer nå. . .altså neddaterer igjen. Ellerhvajegnåmener !

Photobscura 05-04-11 23:33

Det skal mye til før jeg justerer min opp, altså. Her fokuserer det kun på nedgang! :D

Regret 06-04-11 00:00

Jeg må innrømme at jeg fint kan gå opp en del, men nekte fult for det, og dermed setter jeg meg på bakbeina og 'glemmer' oppdatere den nye vekta, fram til den er gått ned igjen og enda litt mer ned så totalen blir lavere enn før :flau:

Men jeg vil også si at jeg har oppdatert den når jeg har gått opp også da.. føles bare så demotiverende at jeg unngår det så langt det går. Blir vekta værende høyt opp en stund, så må jeg skrive det opp, hvis ikke så føler jeg at jeg bare lurer meg selv.

Beurre 06-04-11 00:17

Jeg oppdaterer tickeren hver mandag uansett om jeg har gått opp eller ned. Det hender jeg oppdaterer den andre dager i uka også, men da kun ved hyggelige endringer ;)

Regret 06-04-11 00:25

hihi litt sånn jeg tenker også. Jeg veier torsdager, og jeg snikveier i løpet av uka,men jeg gidder ikke å oppdatere om det ikke er godt nytt.

Et annet spørsmål;
Det er mange som merker at når man skifter kosthold, så får man mens. Eller syklusen endrer seg.
Er det fler som har oppdaget at syklusen har blitt lengere? eller at blødningsperioden varer lengere? eggløsning uteblir? Er det vanlig?

Photobscura 06-04-11 01:05

Jeg går heldigvis aldri så mye opp at det er verdt å justere opp tickeren for det.

Jeg fikk mindre og kortere blødninger etter en tid med lavkarbo. Men så skulle det mye til for å slå ni dagers fossblødninger. Jeg hadde så og si aldri eggløsninger heller. PCOS. :cool:.

Regret 06-04-11 01:25

Ok, jeg har nå hatt blødning i 1,5 uke, og jeg hadde egentlig ikke mens før jeg begynte å gå på lavkarbo pga pillene jeg går på.. Om jeg blødde, så var det maks 7 dager med litt mild blødning, ingen smerter eller ubehag. Gikk ofte fortere over også, sånn 4 dager. Nå har jeg ligget å vridd meg i 10-11 dager, det rykker og napper og jeg har det direkte vondt. Føler meg skikkelig uggen.. og jeg mener bestemt at det er pga det nye kostholdet. Ser ikke ut til å gi seg med det første heller.. Jeg har ingen diagnose, som kan påvirke dette heller.

Lava 06-04-11 02:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1076275)
Ok, jeg har nå hatt blødning i 1,5 uke, og jeg hadde egentlig ikke mens før jeg begynte å gå på lavkarbo pga pillene jeg går på.. Om jeg blødde, så var det maks 7 dager med litt mild blødning, ingen smerter eller ubehag. Gikk ofte fortere over også, sånn 4 dager. Nå har jeg ligget å vridd meg i 10-11 dager, det rykker og napper og jeg har det direkte vondt. Føler meg skikkelig uggen.. og jeg mener bestemt at det er pga det nye kostholdet. Ser ikke ut til å gi seg med det første heller.. Jeg har ingen diagnose, som kan påvirke dette heller.

mange opplever uregelmessigheter med mens når de begyner på lavkarbo. Det kan ta tid før det kommer i orden, men det vil det!
Hva som er tid .. varierer like så mye som det finnes mennesker. Jeg har hormonspiral og har ikke opplevd at mensen tøyser, men hadde litt mer "verk" i magen i begynnelsen.

Regret 06-04-11 02:21

ok, da høres det i såfall helt normalt ut! og det er jeg glad for. Men jeg synes det skal slutte nå, hindrer meg i så mye føler jeg, særlig når jeg ikke er vandt til å blø hehe. Plutselig så er mye av det jeg ofte gjør, veldig ubehagelig å gjennomføre. Sånn som trening (får veldig vondt), og jeg har veldig lyst å dra i svømmehallen med ungen, men det skjer ikke så lenge dette står på!

Lava 06-04-11 02:52

Trøst deg med at det blir bedre! Men det kan ta tid, og som sagt...
tid er forskjellig fra hver person :ja:
Jeg var så dårlig første uken på ketolyse da det var nytt,... trodde ikke dette var noe for meg, men så. plutselig ble alt mye bedre! :D

Supera 06-04-11 03:06

Sitat:

Jeg er jo på vei ned uansett. Om jeg har gått opp, så er det bare noe gjenstridig vann. Så jeg ser ikke poenget med å oppdatere tickeren med oppgang. Jeg oppdaterer kun med minstenoteringene mine, jeg.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1076261)
Et annet spørsmål;
Det er mange som merker at når man skifter kosthold, så får man mens. Eller syklusen endrer seg.
Er det fler som har oppdaget at syklusen har blitt lengere? eller at blødningsperioden varer lengere? eggløsning uteblir? Er det vanlig?

Jeg har alltid hatt stabil syklus, men den har forandret seg litt. Jeg har fått to ekstra med nesten ingenting blødning før og etter det jeg normalt hadde. Mønsteret er likt ellers av dagene, det er bare de ekstra dagene med blødninger. Men jeg har gått fra fem dager til ni dager. Hvis man kan regne med de ekstra dagene da fordi det er minimalt med blødning. Det er bare noen få dråper til dagen.

Zillah 06-04-11 08:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Linn H (Innlegg 1075479)
Har myeeeeee fløte jeg trenger å få brukt. Har laget en porsjon pannacotta og skal ha laks i fløte i dag. Noen andre gode tips som forbruker ca en liter. Gjerne noe som kan fryses.

Du kan fryse fløten :) Gjerne i isbitformer, så blir det lett å ta opp litt om gangen for å bruke i sausar osv. Det er veldig lenge sidan eg har prøvd å piske krem av fryst-og-opptint fløte, så der kan eg ikkje innestå for kvaliteten, men for bruk i matlaging går det heilt fint. Og så kan du lage mokkalikør (bytt ut sukkeret m sukrin) etter oppskrift her: http://www.tine.no/7537.cms .

Camomilla 06-04-11 14:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1076325)
Og så kan du lage mokkalikør (bytt ut sukkeret m sukrin) etter oppskrift her: http://www.tine.no/7537.cms .

Åh, jeg som har savnet baileys i kaffen min - tror du denne kan brukes? :)

Zillah 06-04-11 15:25

Har ikkje smakt Bailey's på så innmari lenge, så eg kan ikkje seie heilt korleis dei er i samanlikning, men det er vel berre å prøve? :)
(Denne likøren skulle eigentleg bli julepresang, men eg fikk det ikkje gjort i tid til jul, hehe.)

TrillTrall 06-04-11 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1076261)

Selve blødningsperioden endrer seg hos meg har jeg lagt merke til. Når jeg er konsekvent på lavkarbo spotter jeg litt i noen dager før og så varer selve mensen bare 3-4 dager og så ferdig. Men om jeg havner på karbokjøret (*host*) så kommer mensen riktignok til vanlig tid, men da kan den være helt på villspor og fossblø et par dager, så en dag oppholds, så en dag med fossblødning igjen og deretter noen dager med spotting før det kommer nok en større blødning f.eks. Forholdsvis upraktisk.

Kanutten 06-04-11 18:55

Jeg har vært 100% sykemeldt i ca et halvt år nå. Jeg har de siste 6 ukene gått til manuellterapi og det kan virke som om det var det som skulle til for at jeg skal bli frisk. Men hvordan trapper man opp jobbinga?? Jeg har lyst å begynne jobbe sist i april. Gjerne begynne med 20%. Men setter jeg arbeidsgiver i ei klemme ved å begynne med såpass lite?? Samt at jeg vet jo ikke om det går bra eller ikke? Jeg føler bare at jeg strutter av pågangsmot og tiltakslyst og vil gjerne tilbake til det normale så fort som mulig. :heia:

Jeg HAR to avdelinger til på sykehuset jeg skal innom før de vil sette noen diagnose (lunge og reuvmatisk avdeling), men jeg føler meg jo såpass bra nå at jeg TROR de har funnet ut hva som var gærnt! Fullstendig låsning i muskler og ledd grunnet stress. Må snakke med putten når jeg drar til ham i morgen. Skal forresten innom jobb i morgen og jeg GLEDER meg!

Nerthus 06-04-11 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1076818)
Jeg har vært 100% sykemeldt i ca et halvt år nå. Jeg har de siste 6 ukene gått til manuellterapi og det kan virke som om det var det som skulle til for at jeg skal bli frisk. Men hvordan trapper man opp jobbinga?? Jeg har lyst å begynne jobbe sist i april. Gjerne begynne med 20%. Men setter jeg arbeidsgiver i ei klemme ved å begynne med såpass lite?? Samt at jeg vet jo ikke om det går bra eller ikke? Jeg føler bare at jeg strutter av pågangsmot og tiltakslyst og vil gjerne tilbake til det normale så fort som mulig. :heia:

Jeg HAR to avdelinger til på sykehuset jeg skal innom før de vil sette noen diagnose (lunge og reuvmatisk avdeling), men jeg føler meg jo såpass bra nå at jeg TROR de har funnet ut hva som var gærnt! Fullstendig låsning i muskler og ledd grunnet stress. Må snakke med putten når jeg drar til ham i morgen. Skal forresten innom jobb i morgen og jeg GLEDER meg!

Du kan ikke tenke på arbeidsgiver i en slik situasjon, du må nesten tenke etter hva som vil fungere for deg :)
Når jeg skal begynne igjen vil jeg gjerne noen timer hver dag i starten, og heller gå hjem tidligere - og så øke på etterhvert.
Har heldigvis en flott sjef og arbeidsgiver, så jeg får den støtten jeg trenger :)
Føler du at du kan jobbe litt mer eller må jobbe litt mindre så ringer du bare legen din, dette må du ta etter DIN feeling ;)
Håper du nå har funnet ut hva som er problemet, og kanskje lært litt om hvordan håndtere stress så det ikke setter seg i kroppen igjen!

:klem:

Jabba 06-04-11 20:13

Hva betyr uttrykket "Det er en lukket bok for meg" ?

Kanutten 06-04-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1076916)

At du kjenner til/har erfart innholdet i "boken" (dvs en hendelse eller lignende), men vil ikke snakke om det.

Furine 06-04-11 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1076917)
At du kjenner til/har erfart innholdet i "boken" (dvs en hendelse eller lignende), men vil ikke snakke om det.

... og har lagt det bak deg?

Kanutten 06-04-11 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1076932)
... og har lagt det bak deg?

Kanskje ikke nødvendigvis lagt det bak seg, eller lagt det bak seg på den måten at man ikke snakker om det.. Men det kan kanskje lure i bakhodet??

Kanutten 06-04-11 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1076936)
Kanskje ikke nødvendigvis lagt det bak seg, eller lagt det bak seg på den måten at man ikke snakker om det.. Men det kan kanskje lure i bakhodet??

Jo.. Man har lagt det bak seg.. :ja: Mener det blir mest rett.

Carisma 06-04-11 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1076818)
Men setter jeg arbeidsgiver i ei klemme ved å begynne med såpass lite??

De vil vel bare være glad for at du kan avlaste de om det bare er litt? Bedre for de også det, å se hva de får enn om du går på for fullt i to uker og blir borte et år.

Sitat:

En lukket bok vil jeg tolke som noe man ikke har tilgang til, kan tilegne seg. "Hun er som en lukket bok" mao vanskelig å komme innpå.
Et lukket kapittel er derimot noe en har lagt bak seg.

Kanutten 06-04-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1076957)
Et lukket kapittelk er derimot noe en har lagt bak seg.

Ja! Enig! :ja:

Se bort fra det jeg skrev.. :p

Furine 06-04-11 20:59

Sitat:

En lukket bok vil jeg tolke som noe man ikke har tilgang til, kan tilegne seg. "Hun er som en lukket bok" mao vanskelig å komme innpå.

Takk! DER var det eg rota det saman med.

Regret 06-04-11 21:00

Sitat:

Høres jo ut som at man ikke kjenner til situasjonen..? Når noe er som en åpen bok, så er det jo lett forståelig, eller helt opplagt, men en lukket vil jo være motsatt.
Litt sånn som; Det er helt gresk for meg.

Kanskje dette bare er et utsagn jeg ikke har hørt om før, eller at det er fra en dialekt jeg ikke kan, så jeg sier ikke noe sikkert, bare hva jeg synes det hørtes ut som...

Kanutten 06-04-11 21:06

Sitat:

Hvis noen har lagt NOK mange ting bak seg (kapitler) blir det jo tilslutt en hel bok. :p
Furine og jeg hadde kanskje LITT rett vi også. :lol:

Kanskje 06-04-11 21:15

den likøren såg god ut !!!!! *sikle*

Cherry 06-04-11 21:46

Hvor i word finner jeg symbolene til bruk i statistikk, f.eks alle de rare x'en, u'ene og diverse? Og hvor var det man gikk for å kunne lage en brøk?

Kanskje 06-04-11 22:05

Hvis jeg ser på diagrammet at jeg ligger litt lavt på prosentene for protein, hvordan øker jeg da mengden protein? Proteintilskudd? jeg spiser jo kjøtt hver dag, men kanskje ikke nok da til at diagrammet blir riktig.

dagens fordeling viste 13 % protein og 85 % fett og 2 % karbo

proteinene bør vel ligge på rundt 20 % ?

har spist 66 gram protein, og veier selv 113 kg hvis det har noe å si

Jabba 06-04-11 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1069773)
Er med i en konkurranse og må gjette hva dette er......jeg sår fast! Hjeeeelp... :-)
http://www.flust.no/Global/FB/dk4d2.jpg

Javel - det hadde jeg nok aldri gjettet......:D

http://www.flust.no/ImageStore/11173...500&height=500

Regret 07-04-11 00:49

Jeg lurte på en ting.. Jeg ser mange unngår fun light saftene, er dette fordi noen ikke tåler søtstoffene?
Jeg kan drikke pepsi max og andre drikker med søtningsmiddel uten å stoppe vektnedgangen, kan jeg da drikke fun saft? Eller lage brus slik jeg gjorde før ved å blande saft og kullsyreholdig vann..

Ferskenbeinet 07-04-11 09:43

De som unngår fun light unngår vel og som regel sukkerfri brus. Mye av de samme søtstoffene. Om folk unngår det pga uheldige søtstoffer, at det gir søtsug eller at de føler det er vektbrems blir veldig individuelt...

Cherry 07-04-11 11:13

Hvorfor har de bare sånne teite avocadoer på butikken nå? Sånne knallharde det ikke går an å spise!!! Jeg vil ha litt mykere avocado NÅ! Tenk å nekte en hormonell frøken avocado:p

Og hvorfor koster den 18.90 kr stykket på rema og 12.90 på ica? Og hvorfor koster den så sinnsykt mye i det hele tatt? Og hva er egentlig kalorinnholdet i avocadoen? En plass står det 398 og en annen plass 195!

Regret 07-04-11 11:34

Det hjelper ikke å la de ligge i romtemperatur heller?

og karboinnholdet kommer at av der finnes 2 stk på markedet.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.