Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanskje 02-04-11 14:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lurer på en ting.
For å få andres meninger på kostholdet mitt, og hva jeg får inn av fett, proteiner og karber hver dag, synes dere da jeg skal starte en tråd om dette, eller finnes det allerede steder hvor man kan legge dette inn? Legger jo inn i dagboken, men den er det ikke så mange som kikker i, så jeg tror sjansen til svar er bedre i en vanlig tråd kanskje?

Carisma 02-04-11 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073076)
For å få andres meninger på kostholdet mitt, og hva jeg får inn av fett, proteiner og karber hver dag,

Hvis du holder deg til formelen 5% karbo, 20% proteiner og 75% fett er det vel ikke så mye å mene om det? Så lenge mesteparten av karboene kommer fra grønnsaker og man er forsiktig med søtningsstoffer.

Regret 02-04-11 17:03

Kan man drikke melk på ketolyse?
Jeg savner en god iskaffe, slik jeg laget den før dietten begynte. Svart kaffe, vaniljesirup og masse melk, gjerne lett eller ekstralett melk.
Dersom jeg kan drikke melk, så hadde jo denne vært herlig å lage med sukrin i stedenfor vaniljesirupen..
Men lettmelk inneholder vel sukker? Hvilken melk kan jeg evt drikke?

Kitsu 02-04-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1073148)
Jeg savner en god iskaffe, slik jeg laget den før dietten begynte. Svart kaffe, vaniljesirup og masse melk, gjerne lett eller ekstralett melk.
Dersom jeg kan drikke melk, så hadde jo denne vært herlig å lage med sukrin i stedenfor vaniljesirupen..

Bruk kremfløte, evt. bland fløte med vann for å få det tynnere. Melk har generelt for mye karbo per dl for ketolyse. Evt. kan du kanskje bruke usøtet soyamelk om du tåler det og vil "spare" på karbo. Jeg foretrekker dog fløten selv.

Supera 02-04-11 17:14

Sitat:

Hvorfor ikke bare bruke kremfløte? ;) Vi på ketogen kost skal alltid velge den feteste versjonen hvis vi kan. Og så kan du heller vanne den ut hvis du ikke vil ha den så tykk. ;) Men vær obs på at det er noen som ikke kan spise meieriprodukter og likevel gå ned i vekt da. Eller så kan du også lage eggemelk. Det ligger en link til det hvis du ser tilbake noen innlegg i denne tråden. Jeg har laget "vaniljekaffe" til moren min med eggemelk, kaffe, sukrin og vanilje og hun syntes det var vel så godt som de sukkerfylte porsjonspakkene hun har kjøpt på butikken.

Regret 02-04-11 17:52

Prøvde en eggemelk etter en oppskrift jeg den smaker jo bare smør og egg :( Oppskriften skulle smake kaffelatte, og jeg kjenner en bismak det den, men næh ikke noe kosedrikk dette nei..

Dette blandet jeg:
ca 50g smør smeltet
3dl kokt vann
4 ts sukrin
1 egg
litt vanlije essens
litt økologisk kakopulver
en stor dæsj sterk kaffe

Jeg prøvde først bare 2ts sukrin og bare vanilje, men prøvd å sukkre mer etterpå og senere også kako, men det ble ikke bedre altså =/ Kanskje jeg brukte for mye smør.

Furine 02-04-11 18:00

Trur eg brukte mindre smør enn det ja, på eitt egg. Salta smør smakar meir, viss du brukte det. Prøv med usalta eventuelt, eller kokosfeitt?

Regret 02-04-11 18:06

Gjorde et nytt forsøk på iskaffe og ikke kaffelatte nå..
Vannet ut kremføte slik det ble foreslått her nå.

Dette blandet jeg:
Utblandet kremfløte 2dl fløte/2dl vann (brukte bare 2,5 dl av den ferdige blandingen.
2ts sukrin
et par dråper vanilje
en stor dæsj sterk kaffe

Dette ble bare bittert og ekkelt, fløten blir for tykk for meg..
Jeg prøvde mer sukrin, men det er da ikke det samme som sukker så det ble ikke lik den iskaffen jeg er vandt til.

Så nei dette får jeg ikke til visst :(
Men guttungen min på 1,5 ble helt tullete etter disse to drikkene. Stikker av med koppen min før jeg får tatt ifra han og drikker og søler over hele stua og kjøkkenet! Bra det ble likt av noen, men jeg tror han er litt liten for kaffe enda hehe!

Regret 02-04-11 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1073186)
Trur eg brukte mindre smør enn det ja, på eitt egg. Salta smør smakar meir, viss du brukte det. Prøv med usalta eventuelt, eller kokosfeitt?

Kanskje cocosa er bedre?
Tror du jeg kan bytte ut smøret med det? i såfall så kan jeg jo prøve det heller..

Carisma 02-04-11 18:41

Sitat:

Jeg savner en god iskaffe

Når du sier en dæsj kaffe, vanlig eller espresso?
2/3 fløte blandes med 1/del vann. Røres godt.
Enkel eller dobbel espresso blandes med 2 sukketter og evt vaniljeessens. Hell kaffen over isbiter, og så melkeblandingen etterpå.

Hvis du er ny på ketolyse vil det være uvant at det er såpass fyldig, men når du venner deg til det vil du aldri gå tilbake!

Furine 02-04-11 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1073193)
Kanskje cocosa er bedre?
Tror du jeg kan bytte ut smøret med det? i såfall så kan jeg jo prøve det heller..

Det kan du, eg har laga med det eit par gongar. Det smeltar jo i det varme vatnet. :)

Kanskje 02-04-11 19:35

Jeg bruker noen dråper natreen oppi, synes den smaker bedre enn sukrin - selv om sukrin vel er anbefalt å bruke.
Jeg lager min eggemelk slik: mengde smør og egg avhenger om det er til kos, eller for at eg skal holde meg mett en stund. Normalt med ett egg og 30 - 40 gram smør - øker hvis jeg skal holde meg mett . Bruker også gjerne mer vann, sånn at det blir halvannet krus av det hvis jeg bruker mye smør og egg.

ca 40 gram smør smeltes i en bolle i mikroen
ca 3 dl vann kokes opp - helles i bollen
1 - 2 egg has i bollen, og så begynner piskingen
tilsetter ca 8-10 dråper vaniljeesens hvis jeg vil ha vaniljesmak
og tja, noen dråper Natren kanskje 5-6 alt etter smak.
Pisker sammen igjen, og kansje en eller to ss fløte, men oftest uten.

Når jeg vil ha kaffesmak så tilsetter jeg bare kaffe, og smaker til. Bruker ikke mye kaffe, kansje et par spiseskjeer .

kakao - bruker 1 -2 ts.

Regret 02-04-11 21:04

Tusen takk for mange gode tips og råd, tar meg en ny runde på kjøkkenet i morgen tror jeg ser hva jeg får til.

Jeg bruker vanlig, men sterk kaffe.

Carisma 02-04-11 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1073286)
Jeg bruker vanlig, men sterk kaffe.

Vanlig kaffe blir for vassent i slike kaffedrikker, og for rund i smaken. Invester i espresso pulver du får i posjonspakninger i vanlig butikk.

Egwene 02-04-11 21:38

Er sjømat okey?
reker med majones f.eks?

grotingeling 02-04-11 21:39

Absolutt!!!

langaard 02-04-11 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1073305)
Er sjømat okey?
reker med majones f.eks?

Enda bedre om du lager majonesen selv:)

Kanskje 02-04-11 21:54

Jeg bruker nescafe gull, drysser kanskje en ts i litt kokende vann, og heller oppi, synes det blir nok kaffesmak :-)

Kanskje 02-04-11 23:58

Er 3 natreen suketter for mye i et krus med te? ca 2 dl.

Kitsu 03-04-11 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073358)

Blir nok søtere enn hva jeg hadde klart å drikke, ja. Kan ikke smake mye av teen i seg selv med såpass med søtning i. Men det er vel opp til en hver hvor søtt en liker ting.

Regret 03-04-11 00:24

For kun 2dl så blir det svært søtt. For meg hadde det blitt for mye, da jeg mener suketter har litt for bitter smak til å ha mye oppi. Men det er helt opp til hver enkelt, og hva en liker. Om du spør om du KAN bruke så mange mtp lavkarbo, så jajo du kan, men ikke alle tåler søtningstoffer like bra.

Kanskje 03-04-11 00:25

ok, da blir 3 litt masse, får prøve meg på 2 :) Synes teen smaker masse jeg, kommer bare an på hvor lenge man lar den trekke, (en sånn pose i et krus gir masse smak), og hvilken smak det er. Jeg varierer mellom mange sorter og er veldig glad i te. Men må ha noe søting i skal den smake noe godt. :rodme:

Regret 03-04-11 00:29

Enig med deg der, jeg heller er ikke så glad i te uten noen form for litt søtt oppi. Eneste jeg vet om som ikke trenger sukring, er nok sånn instant tea, men den er jo omtrent 99% sukker i seg selv hehe!

Kitsu 03-04-11 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073373)
ok, da blir 3 litt masse, får prøve meg på 2 :) Synes teen smaker masse jeg, kommer bare an på hvor lenge man lar den trekke, (en sånn pose i et krus gir masse smak), og hvilken smak det er. Jeg varierer mellom mange sorter og er veldig glad i te. Men må ha noe søting i skal den smake noe godt. :rodme:

Drikker all te uten søtning jeg - og har alltid gjort det. Viser bare hvor forskjellig smaksløkene våre er. XD

Kanskje 03-04-11 00:34

hehe ja instant te - det er utelukket ! bare sukker.

(men så pleide jeg FL (før lavkarbo) gjerne å drikke teen min med TRE teskjeer sukker ) Så jeg er vant med søt te :p. Må nok ta meg selv i nakken og venne meg til mer bitter smak. kanskje la den trekke kortere tid:D.

Kitsu 03-04-11 00:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073381)
hehe ja instant te - det er utelukket ! bare sukker.

(men så pleide jeg FL (før lavkarbo) gjerne å drikke teen min med TRE teskjeer sukker ) Så jeg er vant med søt te :p. Må nok ta meg selv i nakken og venne meg til mer bitter smak. kanskje la den trekke kortere tid:D.

Har du prøvd Celestial eller yogi-teene? De er ofte ikke så bitre som vanlig svart te.

Kanskje 03-04-11 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1073384)
Har du prøvd Celestial eller yogi-teene? De er ofte ikke så bitre som vanlig svart te.

Nei det tror jeg ikke. har bare twinnings og lipton. Hvor selges de andre?

Kitsu 03-04-11 00:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073386)
Nei det tror jeg ikke. har bare twinnings og lipton. Hvor selges de andre?

Helsekost, lokale Joker'n her, iHerb.com. Mye å velge mellom som ikke bare er svart te.

Regret 03-04-11 01:18

De selger de her på Ica nær også. Smakene ser kjempegode og fyldige ut, så de tenkte jeg å prøve. Jeg må bare huske det neste gang jeg er der :p

Jeg drikker for det meste grønn te, og selv om svart te er bittrere, så er ikke grønn drikkbar uten søtt heller, men de krever mindre da før de blir gode.

Camomilla 03-04-11 11:41

Jeg har 3 suketter til en stor kopp mørk te :) Drikker bare te i helgene (til frokost), og da må det nesten smake som det "alltid har gjort". Drakk endel te på jobb før, men blir så sulten/hol i magen av sukettene, så nå er det bare vann og kaffe på jobb. Skal forsøke å kutte ned på kaffen også, men jammen er det vanskelig, gitt :p

TrillTrall 03-04-11 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073358)

Jeg hadde ikke klart å drikke det, holder lenge med 1 sukett i et krus for meg. Tidligere måtte jeg ha minst to. :) Har en kjempestor termokopp på jobb, 4,5 dl, den bruker jeg 2 suketter i.

Furine 03-04-11 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1073395)
De selger de her på Ica nær også. Smakene ser kjempegode og fyldige ut, så de tenkte jeg å prøve. Jeg må bare huske det neste gang jeg er der :p

Jeg drikker for det meste grønn te, og selv om svart te er bittrere, så er ikke grønn drikkbar uten søtt heller, men de krever mindre da før de blir gode.

Celestial Seasonings er bra! Eg er veldig glad i Sleepy Time teen deira.

Det med grøn te utan søtt er ei vanesak. Eg drakk te BERRE med søtt i før, no drikk eg den bar, også den grøne.

silje21 03-04-11 18:45

hvordan takle abstinenser? er på 4de dagen uten tyggis. har forøvrig tygget mist 2pakker extra tyggis om dagen de siste 7-8årene.. så er litt.. grumpy.. og kjenner det godt hvertfall:)

Anyway, drikker masse vann, og skulle gjerne ut å gått, men ryggen i lås hjelper ikke heller. noen ideer?

Kanskje 03-04-11 18:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1073803)
hvordan takle abstinenser? er på 4de dagen uten tyggis. har forøvrig tygget mist 2pakker extra tyggis om dagen de siste 7-8årene.. så er litt.. grumpy.. og kjenner det godt hvertfall:)

Anyway, drikker masse vann, og skulle gjerne ut å gått, men ryggen i lås hjelper ikke heller. noen ideer?

Har du trappet ned gradvis eller bare sluttet?

Kanskje 03-04-11 18:51

Hvorfor får jeg ikke lagret oppskriften min på Diett.no?? Får opp at tiden jeg har ført opp at retten tar å lage - ikke stemmer eller ikke er fyllt ut. Men jeg HAR fyllt ut i feltene. Anyone???

silje21 03-04-11 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073806)
Har du trappet ned gradvis eller bare sluttet?

bare sluttet rett og slett, for meg om jeg skal trappe ned, så glemmer jeg meg, og fortsetter som alltid. Kan IKKE ha tyggis i hus o.o

kennygirl 03-04-11 20:35

Noen som vet om "μg RE" (norsk måleenhet på vitaminer) og "IU" (amerikansk måleenhet på vitaminer) er det samme?

Vurderer å bestille vitaminer fra iherb, men det er jo så himla store doser. F.eks vitamin A er det lovlig med max dagsdose på "μg RE" 1500 i Norge og de fleste A vitamintilskuddene på i herb har "IU" 10000 og oppover...

KarMa40 03-04-11 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1073901)
Noen som vet om "μg RE" (norsk måleenhet på vitaminer) og "IU" (amerikansk måleenhet på vitaminer) er det samme?

Vurderer å bestille vitaminer fra iherb, men det er jo så himla store doser. F.eks vitamin A er det lovlig med max dagsdose på "μg RE" 1500 i Norge og de fleste A vitamintilskuddene på i herb har "IU" 10000 og oppover...

40 IU= 40 International Unit = 1μg

Norsk anbefalt daglig dose vitamin D3 = 10 μg = 400 IU

Det som er vel så relevant i denne sammenhengen er at dersom middelet er i fritt salg i et EU-land i en høyere konsentrasjon enn den som er tillatt solgt i Norge, så er det pga EØS-tilpasning - de frie markeder - fullt lovlig å bestille til Norge som privatperson. Det samme gjelder ikke for nettsteder lokalisert utenfor EU, da blir alt stoppet i tollen. Iherb er bra, men har noen praktiske begrensninger på vitaminfronten.

Såh. Google : EU A-vitamin?

Photobscura 03-04-11 21:05

Du burde heller bestille fra Sverige; Shopping4net.com har masse bra vitaminer til en fornuftig pris. Jeg har bestilt mye derfra, både monster-b- og d-vitaminer godt over anbefalte norske doseringer, aldri noe problem! :)

kennygirl 03-04-11 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1073934)
40 IU= 40 International Unit = 1μg

Norsk anbefalt daglig dose vitamin D3 = 10 μg = 400 IU

Det som er vel så relevant i denne sammenhengen er at dersom middelet er i fritt salg i et EU-land i en høyere konsentrasjon enn den som er tillatt solgt i Norge, så er det pga EØS-tilpasning - de frie markeder - fullt lovlig å bestille til Norge som privatperson. Det samme gjelder ikke for nettsteder lokalisert utenfor EU, da blir alt stoppet i tollen. Iherb er bra, men har noen praktiske begrensninger på vitaminfronten.

Såh. Google : EU A-vitamin?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1073946)
Du burde heller bestille fra Sverige; Shopping4net.com har masse bra vitaminer til en fornuftig pris. Jeg har bestilt mye derfra, både monster-b- og d-vitaminer godt over anbefalte norske doseringer, aldri noe problem! :)

Tusen takk for informasjon og tips :) Skal sjekke ut den svenske siden :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.