Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19833)

studine:) 17-02-10 16:54

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Hvor mye vann drikker dere? Jeg ligger vel på 3 liter eller så på en dag. Men er ikke helt sikker. Nå har jeg litt issues med dette drikkevannet i oslo... så litt mindre i dag.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Jeg gjorde det, helt til jeg innså at det kanskje ikke var noen strålende ide. Nå gjør jeg ikke det.

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Favoritten er omeletten med ost og gressløk. Den syns jeg er kjempegod. Og pastaskruene. Kjeksene er gode, og sjokoladebarene. Og soyanøttene.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Det er veldig avhengig av hva jeg skal steke, egentlig=) Jeg bruker minst mulig smør, for har fått det for meg at det er mer usunt enn olje. Men f.eks til jukseris bruker jeg smør. Ellers prøver jeg å holde meg unna olje og smør i det hele tatt, om det er mulig. Steker f.eks. ikke omelett o.l. i smør eller olje,men i ren teflonpanne.

:klem:

studine:) 17-02-10 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 833591)
Takker. Er litt lettere å lage tomatsaus på de, en ferske tomater....
nam.. gleder meg.... et skamsulten. Lenge siden lunsj nå.....

Det er faktisk ikke så vanskelig med ferske tomater.. Er bare å dele dem, og hive dem oppi.
Hermetiserte tomater kan jo være noe mer konsentrert, så jeg vet ikke om det da blir andre grenser for hvor mye du kan spise av dem?

Popp 17-02-10 17:14

Hva er jukseris? :confused:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av studine:) (Innlegg 833614)

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Det er veldig avhengig av hva jeg skal steke, egentlig=) Jeg bruker minst mulig smør, for har fått det for meg at det er mer usunt enn olje. Men f.eks til jukseris bruker jeg smør. Ellers prøver jeg å holde meg unna olje og smør i det hele tatt, om det er mulig. Steker f.eks. ikke omelett o.l. i smør eller olje,men i ren teflonpanne.

mokki 17-02-10 17:44

åååå, pastaene med hjemmelaget tomatsaus var bare himmelsk. DA fikk jeg følelse av ordntlig middag da. Dette blir nok en liten middagsfavoritt. resten av gjengen spiste pølsegryte. Og jentene var ikke fornøyd, så jeg måtte dele litt med de... tror de også syns det var godt... (var skikkelig gniten da.. jeg trenger den middagsporsjonen selv..)

I dag var jeg på butikken for første gang denne uken. Jeg var kjempesulten... Akkurat da kunne jeg gitt alt for å spise hele butikken.. hehe... Godt jeg er supermotivert og standhaftig..

Fungirl 17-02-10 18:54

Jukseris er raspet blomkål :)
Men masse krydder smaker det helt herlig, steker det i panna med litt meierismør, bruker urtesalt og hvitløkspulver på :sikle:

Jeg drikker nok mellom 4 -5 liter vann for dagen, jeg er tørst og må drikke. Gjorde også det i begynnelsen av ketolyse så regner med det roer seg snart :)

Popp 17-02-10 20:51

Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere? mellom 3-4 liter, tenker jeg.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Av og til, men ikke alle dager

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Sjokofrokosten og Aspargessuppen er favoritten forløpig.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Bytter på, av og til smør - av og til olje.

Fungirl 17-02-10 20:59

Takker alle svar på mine spørsmål :klem:

Popp 17-02-10 21:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av studine:) (Innlegg 833228)
Maten.. Jeg syntes også det i begynnelsen. Mitt tips: lage tomatsaus fra bunnen av (veldig enkelt: litt løk og hvitløk i panna med bittelitt olje, en eller to tomater avhengig av størrelse, hakket i småbiter. Når løken og hvitløken er nogenlunde mør, hiver du i tomatene med litt salt og pepper. når dette får kokt litt ut, kan du ta i krydder.. jeg foretrekker basilikum, men chili og rosmarin kan også være godt, eller oregano:))

Eller å lage stekt sopp. trengs ikke noe fett, soppen har mye væske i seg som kommer ut av seg selv etter litt tid i panna. Litt løk og hvitløk, eller bare salt og pepper og evt krydder gjør susen!

og den jukserisen er kjempegenial! har ikkeno med ris å gjøre, da, syns jeg:)) men godt! revet blomkål stekt i panne! yumyum!

Ellers er dampet spinat med salt og pepper kjempedigg!

Takk for tips! Kikket på denne før jeg gikk fra jobben idag, og da de andre skulle ha hjemmelaget lasagne tenkte jeg at jeg skulle prøve på en tomatsaus.

Kuttet og stekte løk og hvitløk, delte tomater i biter og la de sammen med løken. Tok også oppi litt grønn paprika og krydret med salt/pepper. Deretter tok jeg 3 ss med tacosaus og blandet i. Etter å ha kokt pasta'en blandet jeg den i stekepannen sammen med grønnsakene. Aldri har pasta'en smakt bedre! Dette kan gjenstas :D

nybegynner 17-02-10 22:31

Da flytter jeg over på fase 2 tråden. Har spist middag idag, eller jeg tok en pose pasta, 150g kyllingfilet og masse grønnsaker. Delte det i to, to matmåltider:rolleyes:

mokki 17-02-10 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nybegynner (Innlegg 833788)
Da flytter jeg over på fase 2 tråden. Har spist middag idag, eller jeg tok en pose pasta, 150g kyllingfilet og masse grønnsaker. Delte det i to, to matmåltider:rolleyes:

Lykke til på fase 2.

Nå er matpakken til i morgen laget. I matboksen ligger det salat (kinakål, stangselleri, squasj og reddiker), perletomater, en kjeks (har hatt en pakke sjokoladekjeks i 3 dager jeg.. hehe), og omelett med masse krydder (syns den luktet litt vondt... så da krydret jeg like godt..), og to poser med te.
Nå nærmer det seg fredag som er veiedag. jeg er kjempespent og er rimelig sikker på at denne uken viser flott nedgang...

arkine 17-02-10 23:22

så flink du er til og lage deg lunch ,,tar som regel bare en caramellbar jeg da ,,
får nok skjerpe meg

nybegynner 18-02-10 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 833570)
Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere?

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag?

Hva er favorittmaten din av disse produktene?

Bruker dere smør eller olje når dere steker?

Mye vann, kan tenke meg rundt 4 liter. Jeg tok opp det med sukkerfri tyggis hos fedonklinikken, og hun sa at det var greit.

Strever med å få i meg middagsproduktene, liker kyllingsuppa, kjeksene, barene og pannekakene. Steker pannekakene i litt meirismør.

Fungirl 18-02-10 12:33

Takk for tips ;)

Fikk tips om å lage pannekaken i vaffeljern og det funker helt strålende og den liker jeg godt :)

Sliter med å få i meg grønnsaker rett og slett, da det ikke er så mange på liste 1 som jeg er glad i.

Og så har jeg følelsen av at olje og smør er virkelig fyfy, og DET er en stor omveltning fra Ketolyse :)
Men jeg bruker selvsagt litt og jeg har skjønt at det går fint, er bare mengden som er så liten iforhold til før :)

tinus76 18-02-10 13:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 834064)

Fikk tips om å lage pannekaken i vaffeljern og det funker helt strålende og den liker jeg godt :)

Jeg syns og de er gode slik :)
Jeg klarer ikke å lage dem i pannen jeg, men mannen min får det til - jeg svir dem sikkert :)

tinus76 18-02-10 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tinus76 (Innlegg 834107)
Jeg syns og de er gode slik :)
Jeg klarer ikke å lage dem i pannen jeg, men mannen min får det til - jeg svir dem sikkert :)

Eller steker dem på litt for høy varme....skulle det være!

Popp 18-02-10 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nybegynner (Innlegg 833788)

Lykke til videre, vi kommer snart etter.... :D

Popp 18-02-10 14:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tinus76 (Innlegg 834108)
Eller steker dem på litt for høy varme....skulle det være!

For høy varme er ikke lurt :o
Det endte med en pannekaker som jeg måtte hogge løs for å få snudd den. Det var skikkelig pannekakegriseri.

Lenge siden sist, tinus. Hvordan går det?

Popp 18-02-10 14:47

Idag hadde jeg tatt med meg en pannekake på jobb. La den i fryseren igår så det var bare å legge den i veska imorges. Den tinte til lunsjen, og smakte deilig :). Har vært litt lei av de kjeksene som jeg har strødd over salaten i det siste.....

Men nå må jeg stikke, mellomste er jeg hjemme idag - og barnevakten drar på vinterferie allerede (dvs. mine foreldre).

Lurer på om det blir omelett til middag idag, første steke løk og sopp.
Fungirl: hvis du ikke er så glad i grønnsaker, så er mitt tips og wok'e det. Da smaker det helt anderledes og GODT.

Fungirl 18-02-10 15:00

Jeg er veldig glad i grønnsaker, bare ikke så mange favoritterfra liste 1, men jeg skal nok finne en vri på det så jeg får i meg litt fra den også :)

mokki 18-02-10 17:03

Jeg har ikke hatt noe problem emd å steke pannekakene. Men jeg steker en porsjon som to pannekaker i stedet for en stor.

Fungirl 18-02-10 17:13

Har ikke prøvd i stekepanna for de smaker så godt i vaffeljern at jeg tenker ikke på det :)

tinus76 19-02-10 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Popp (Innlegg 834143)
For høy varme er ikke lurt :o
Det endte med en pannekaker som jeg måtte hogge løs for å få snudd den. Det var skikkelig pannekakegriseri.

Lenge siden sist, tinus. Hvordan går det?

Hei Popp,

går fint med meg. Har ikke laptop hjemme for tiden, så får ikke vært så mye her inne.. Men er snart oppe på nettet igjen hjemmefra.

Hadde forresten omelett med stor salat og litt mozzarella igår - NAMNAM. de andre hadde fiskegrateng og ungene elsker det. Men alle ville ha det mamma skulle ha, til og med mannen!!! Jaja... :D

Popp 19-02-10 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tinus76 (Innlegg 834560)
Hei Popp,
....
Hadde forresten omelett med stor salat og litt mozzarella igår - NAMNAM. de andre hadde fiskegrateng og ungene elsker det. Men alle ville ha det mamma skulle ha, til og med mannen!!! Jaja... :D

Ikke la deg lure! :D

Ellers så er det vinterferie neste uke her i vårt område, er det mange av dere som skal avgårde? Jeg blir sittende nesten alene hele uken her på jobben, så da får jeg nok mer tid til å lese på forumet. Håper mange av dere ikke reiser bort uten nettverksløsninger.

Nå går jeg inn i den siste uken på Fase 1. Har litt lyst til å stikke innom klinikken for å sjekke vekten ... :). Gikk ned 4 kilo på 2,5 uke, kanskje den gamle skibuksen passer til påske?

grotingeling 19-02-10 14:25

Må si denne uka har vært en skikkelig opptur :D
- ok resultater hos legen
- fått trent mer enn planlagt :p
- sovet mer enn 7 timer hver natt (....sove zzzzzzzzzz)
- ikke jobbet overtid
- ferdigstilt mange oppgaver på jobb
- holdt kurs i systembruk (til stående http://www.33smiley.com/smiley/everyday/17.gif må jeg bare påpeke )
- fått solgt båten
- bestil kombinert vinter- og påskeferietur til USA

Tror jeg tar tidlig helg jeg, skal jo jobbe neste uke også så du blir i allefall ikke alene her Popp
http://www.33smiley.com/smiley2/work/office/13.gif

Fungirl 19-02-10 14:29

:heia: Grotingeling :klem:

Blir her neste uke jeg også ;)

grotingeling 19-02-10 14:45

Takker takker Fungirl, måtte bare skryte litt av meg selv - selvskryt kommer jo fra hjertet ved du http://www.33smiley.com/smiley5/love/2.gif

Så kjekt at vi blir flere her også neste uke - vi skal nok holde koken oppe sammen...
Ellers så nevnte jeg for dr. Hetland at vi er flere som går hos henne her på forumet, og fikk inntrykk av at det var veldig positivt at vi hadde funnet hverandre :p

Treff i Hordaland til sommeren kanskje???

Fungirl 19-02-10 14:55

Treff er jeg absolutt med på :)

Møter faktisk noen lavkarbodamer når jeg er i Bergen, vet ikke om jeg får tid denne gangen for det står endel på plakaten den helga, men jeg er absolutt klar for kafe en gang jeg er i bergen eller en helg i sommer :)

Forresten, var du hos legen i dag? Hvordan gikk det?

Fungirl 19-02-10 14:57

Og hva er greia med alkohol?

Jeg fikk ingen info om dette hos legen, men har forsått det sånn at det er absolutt fyfy i Fase 1 :)

Men i Fase 2 ser det ut som man kan ta seg ett glass vin, så til mitt dilemma. Jeg skal på fest den helgen jeg er ferdig med Fase 1 og jeg drikker alltid sprit med sprite zero, ei heller spytter jeg i glasset ;)

Noen erfaringer på den fronten ;)? :klem:

grotingeling 19-02-10 15:25

Kjekt - da skal vi nok dra igang et treff litt nærmere sommeren :stuart:
Var hos legen på onsdag, og det gikk veldig bra. -5kg totalt hvorav 3 var fett, og nå har jeg en BMI på 34,noe smått.... mistet en masse cm både her og der så dette går veien :_punk:

Alkohol er skikkelig fy fy i fase 1, mens i fase 2 kan vi som du sier ta et glass rødvin (lavkarbo selvsagt) hver dag. Sprit er egentlig også forbudt i fase 2, men som legen sier - en må vurdere litt selv :eek::D, en skal jo leve også. Dessuten er det jo ikke verdens undergang hvis dette ikke gjentar seg hver helg, og du vet jo sikkert at alkohold fort kan kaste deg utav ketosen.

Solange 19-02-10 16:02

Hei, jeg lurer på en ting: Jeg pleier av og til å bruke muslibaren med litt sojamelk eller soya- joghurt. Men nå ser jeg på
posene med musli at det er både færre karbohydrater der, og færre kalorier. Enda så er ikke musliposene lov før på fase 3 ???? Noen som har en logisk forklaring på det..... Jeg har nå begynt å bruke posene istedet jeg da, men da hopper jeg selvølgelig over baren den dagen.

Forskjellen er ganske stor: muslipose: carbs 9,1. cal. 78. Muslibar: carbs 17,9 cal 167.

Fungirl 19-02-10 16:07

Sprit, som er uten karb har aldri kastet med ut av ketose, men jeg vet jo at de samme mekanismene funker her som på Ketolyse, altså at alkoholen skal forbrennes først.
Og det er nok kun snakk om denne ene festen, det meste fremover har jeg avlyst rett og slett :)

Grattis med 5 kg ned og cm da :heia:

Er du i fase 1 eller 2 nå? Og forresten, hvor ofte er du hos legen?

Fungirl 19-02-10 16:08

Kan være at den inneholder mer stivelse og kornprodukt enn baren gjør, men jeg vet ikke altså.

Solange 19-02-10 16:19

Gratulerer med gode resultater her!! Flinke jenter det:)

Når det gjelder alkohol, så har det aldri kastet meg ut av ketose heller, jeg har av og til tatt et glass rødvin, og til og med et glass konjakk også:eek:

Men det er muligens individuelt hva man tåler. Derimot så går jo vektnedgangen saktere, da alkoholen jo skal forbrennes først, OG faren kan være stor for at man mister selvkontrollen over matinntaket!!!!! DET er vel den aller største faren, slik jeg ser det.... Man blir jo fortere påvirket av alkohol på ketose har jeg oppdaget......(billig i drift!)

mokki 19-02-10 17:00

Det ble minus 2,1kg første uken på eurodiet (egentlig er det mer, for da jeg begynte på mandag var jeg 0,5kg høyere enn den vekten jeg går ut fra om fredagen. Kjempefornøyd. Under 5kg igjen til jeg kan rope ut at jeg er under 100kg...:D

Solange 19-02-10 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 834719)
Det ble minus 2,1kg første uken på eurodiet (egentlig er det mer, for da jeg begynte på mandag var jeg 0,5kg høyere enn den vekten jeg går ut fra om fredagen. Kjempefornøyd. Under 5kg igjen til jeg kan rope ut at jeg er under 100kg...:D

Jippi! Det er gøy å få resultaterhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif

mokki 19-02-10 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 834726)
Jippi! Det er gøy å få resultaterhttp://www.33smiley.com/smiley/everyday/2.gif

Ja det er herlig. Og det går egentlig greit. men syns ikke middagene er noe særlig da. 3 dager på rad har jeg laget hjemmelaget tomatsaus nå, og blander middagen inni den... Masse hvitløk og løk og tomat (innen 250g vel og merke). da smaker det deilig hjemmelaget tomatsaus. Eneste som har smakt av middagene er couscous og pastaskruene. Resten var ikke noe hurra, og den franske potetstuingen var rett og slett pyton...

grotingeling 19-02-10 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 834702)
Sprit, som er uten karb har aldri kastet med ut av ketose, men jeg vet jo at de samme mekanismene funker her som på Ketolyse, altså at alkoholen skal forbrennes først.
Og det er nok kun snakk om denne ene festen, det meste fremover har jeg avlyst rett og slett :)

Grattis med 5 kg ned og cm da :heia:

Er du i fase 1 eller 2 nå? Og forresten, hvor ofte er du hos legen?

Go for it, selv suste jeg rett ut av ketose den ene gangen jeg tok meg en drink :rolleyes:

Er i fase 1 ennå, og blir her i 3 uker til. Er hos legen ca hver 6. uke, så neste kontroll blir onsdag etter påske. Da blir det jo spennende å se hvordan USA-turen slår ut på resultatene. Veldig usikker på om jeg får ta med meg produktene inn, for de er jo super-strikte på innførsel av matvarer over there.... Noen som vet???

grotingeling 19-02-10 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mokki (Innlegg 834719)

http://www.33smiley.com/smiley5/emotions/6.gifFantastisk start http://www.33smiley.com/smiley5/emotions/6.gif

Fungirl 19-02-10 20:03

Grattis Mokki :heia:

har ikke anelse om inførsel til USA rett og slett, kan du ikke sende en mail til tollkontoret kanskje?
Jeg håper at jeg slipper å dra så ofte på kontroll for det er dyrt å dra til Bergen hver 6 uke, men men :)

Popp 20-02-10 11:15

mokki: Fantastisk nedgang :D
grotingeling: Utrolig bra! nedgang Men hvorfor har du 3 uker igjen av fase 1?, mente du startet omtrent som meg? Jeg har ca 1 uke igjen.
Solange: Prøvde å kikke på nettet for å se om jeg fant noe om bar vs. pose, men fant ikke noe som var spesielt omtalt om dette. Men når jeg leser innholdsfortegnelsen så antar jeg det er fordi posen inneholder mer energi enn i bar. Kurslederen min nevnte at mer enn 3 kaffekopper pr dag ikke var bra, pga økt energitilførsel (adrenalin).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.