![]() |
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Jeg har noen spørsmål angående ketolyse.
Jeg har nå fulgt det i 4 uker, og hver gang jeg har sjekka med ketosestix, er jeg i ketose. Gikk ned et par kilo de første to ukene, og jeg antar at dette er vann. Men nå har jeg ikke gått ned noe mer (det er vanskelig å si nøyaktig, for vekta mi er helt toillat, og gulvet er skeivt, men pleier å veie meg 2-3 ganger hver gang, og det pleier å være det samme). Har hørt noe om at kunstig sukker og koffein blant annet kan være partystoppere. Kunstig sukker kan jo for noen gjøres om til sukker i magen, men jeg antar at dette ikke er tilfellet når jeg får rosa utslag på ketosestixen, eller? Hvilke andre partystoppere finnes? I tillegg vil jeg spørre om at det kan være tilfellet at jeg ikke spiser nok fett? Jeg spiser jo endel bacon, særlig til frokost sammen med et par egg. Til middag kan jeg f.eks spise laks med rømme (her er det jo endel fett, da), eller moussaka e.l. Men jeg tror jeg kunne fått i meg enda mer fett, har så vanskelig for å tro at dette virkelig er så bra :p En annen ting, kan det være slik at jeg ikke går ned i vekt fordi kroppen syns jeg har en bra vekt som det er? BMIen min sier at jeg er normalvektig, men har fortsatt ganske mange kilo å gå på uten å bli i nærheten av undervektig. Gikk ned noen kilo i høst med Grethe Roede, var på nippet til å bli overvektig ifølge BMIen min. I tillegg lurer jeg på noe angående det som står her: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...t-og-kalorier/ For det blir jo sagt om og om igjen at man ikke skal bry seg om kaloriene. Jeg skjønner at baconcrisp og atkinsbarer ikke er nødvendig, men jeg syns det er skikkelig vanskelig å leve uten dette, da dette er noen av de få matvarene som ikke trenger tilberedning, og dermed kan tas med i veska e.l. Kanskje det er ok om man tar en atkinsbar som f.eks. lunsj, i motsetning til i tillegg til lunsj? Jeg får bare beklage såpass langt innlegg, men jeg er bare litt forvirret nå.. Håper på å få hjelp! :cool: |
Hei,
Hvor mye og hvor man går ned er avhengig av flere faktorer, i tillegg er det helt normalt at man enten opplever liten nedgang eller stillstand i uke 2-4. Kroppen skal omstille seg fra og forbrenne karbo til å forbrenne fett og den prosessen er krevende for kroppen og tar noe tid alt fra 4 til 8 uker før man oppnår optimal forbrenning.. Har du tenkt å følge ketolyse så må du faktisk være villig til å bruke litt tid på planlegging og ikke minst lage mat fra bunnen av, som faktisk ikke behøver å ta lengre tid enn man brukte tidligere. …mange spiser resterf ra middagen dagen før til frokost/lunsj. Atkinsbarer eller andre barer må ikke ansees som måltidserstattere på ketolyse, de er kjekke som krisemat eller som godteri en sjelden gang. Nøtter, babybell synes jeg er gode kriseløsninger en kan ha i veska. Er man i nærheten av en butikk kan ett kyllinglår, en pakke pålegg eller ost være bedre løsninger enn barer. Det Lena sier er veldig viktig – all den småspisingen er ikke bra uansett kosthold, mange ganger stapper man noe inn i munnen ikke fordi man er sulten men av helt andre årsaker – og de bør man tenke igjennom. ...og skjer dette flere ganger om dagen, ja så kan det bli mye i tillegg til det man spiser ved måltidene. Anbefaler deg å ta en tur innom nybegynnertråden, der finner du svar på en del av det du lurer på |
jeg vil anbefale deg og gå inn på diett.no
der kan man legge inn alt man spiser og det regner ut det meste. enkel i bruk( og gratis) |
ang denne fettfaste kuren til atkins. siden man ligger i stort kaloriunderskudd er det vel normalt at jeg dropper treninga de få dagene? får være grenser:p
men igjen, hva skjer når jeg begynner å trene igjen å spise mer kcal som jeg vanligvis gjør? går vekta opp igjen? merker jo man blir mye strammere av styrketrening. så vekta kan stå stille, men midjen blir jo strammere. jeg ser klart at jeg ser slankere ut men vekta har ikke bevegt seg. er i uke 4 snart. må få en kickstart med fettfasten. tror jeg blir gal av vekta som ikke rikker se ned. vet det er en dum tabbe. skal la målebåndet være motivasjonen min. men jeg er født som et svært utålmodig menneske. å jeg er sta. jeg SKAL ned minst 7 kg. |
Hallo!
Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel? |
Sitat:
Jeg leste litt ovenfor her om www.diett.no og den siden er jo genial! Fant ut at 2ss hvetemel er ca 10 kh. Og det er jo gaaaanske mye! |
Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no |
Sitat:
Filodeigg/vårrulldeig, 52,6 kh ...men lages ikke det i hovedsak av rismel? Rismel 76,48-79,3 kh |
ca 10karber pr flak sies det i denne tråden!
|
Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?
|
Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.
Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap. |
Sitat:
Noen får vektstagnasjon med atkins-sjokolader, du bør egentlig prøve deg litt fram - og kanskje være flink til å ikke spise hver dag. Mørk sjokolade har mer karbohydrater, men igjen, så lenge du begrenser inntaket og ikke spiser hver dag - så vil du selv se hvordan kroppen din reagerer på inntaket :) |
Sitat:
Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten ;) Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine... Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater. Håper det ble noenlunde forståelig? :) |
lurer på hvorfor det er stor forskjell på kh i samme matvare:confused:
eksempel sjampinjon fant jeg. 0,3kh pr 100g og 2,1kh pr 100g og 3,4kh pr 100g blir bare så forvirret når det er så stor forskjell på matvarer:confused: |
Sitat:
|
Sitat:
Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!:ja: Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!;) |
Sitat:
MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen ;) |
Sitat:
|
Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg... :o
|
Sitat:
|
Sitat:
Fiberhusk får du i de aller fleste velassorterte dagligvarebutikker, sjekk hylla for allergi/glutenfri mat. Fiberhusk er en av de tingene som er vesentlig billigere i Sverige. Anbefaler deg å ta en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo… |
Tusen takk for svar! Jeg skal lese den anbefalte tråden en gang til. ;)
|
Sitat:
|
Kjære medsammensvorne!
Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil. Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett):geip: Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt; C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut: http://www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid:( |
Sitat:
Det er nok ganske vanlig med svetting og økt kroppstemperatur. Husker selv at det haglet nærmest, samt at jeg lukta skikkelig vondt i et par uker, fordi kroppen rensa seg for slagg og alskens gammel drit. :p Nå svetter jeg nesten ikke lenger, men det har nok både sammenheng med at jeg har levd med dette kostholdet i snart fem år, samt at jeg er omtrent tjuefem kilo lettere. :) |
Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten! |
Sitat:
Om du trykker på kontrollpanel-knappen, så kommer alle tråder du har startet eller svart i opp dersom noen har skrevet i dem etter deg. Greit å være obs på om det er sukker/dextrose o.l i ting som kosttilskudd, men igjen så er det marginalt, og om det er Complete du har (som vel er de vanligste?!) så er det i alle fall ikke tilsatt ekstra sukker i dem. :) |
Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)
Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft. Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;) Setter utrolig stor pris på svar :D |
Sitat:
De fleste her inne har god oversikt over nye innlegg ved og velge "uleste innlegg" eller "kontrollpanel" - den siste får man oversikt over nye innlegg i tråder man enten har svart på eller abonnerer på. Dobbelt- og trippelposteringer skaper bare irritasjon blant de som bruker tid på og svare deg :) |
Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)
|
Sitat:
|
Bare godt med tilbakemeldinger uansett hva :))
|
Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Ellers legger man ofte ALTFOR mye vekt på den stixen, så min anbefaling er at så lenge du har noenlunde kontroll på kh-inntaket ditt - trenger du ikke stixen, da den ikke sier deg så mye egentlig... annet enn at fettforbrenning av mat eller kroppsfett gir overskuddsketoner som skilles ut i urinen din :) Mange på "normalt" kosthold vil også være i ketose om morgenen om man spiste middag tidlig kvelden før :) |
Et lite spørsmål:) Har leitet gjennom hele forumet å finner ille svaret, er på Ketolyse liten å ser etter et godt søtningsmiddel, fant Sukrin på butikken, men det står at den inneholder 100% kh pr.100 g, å på enkelte oppskrifter står det 2ss Sukrin = 0 kh! Hva stemmer? Setter fortsatt veldig pris på svarene her inne :D
|
Sukrin (handelsnamn for stoffet erytritol) er kjemisk sett eit karbohydrat så 100g kh per 100g vare er strengt tatt riktig, men det er av ein slik sort som kroppen ikkje kan ta opp. Det er eit sukkeralkohol, dei finst det fleire av, og enkelte blir delvis tatt opp i større eller mindre grad (som maltitol, for eksempel). Men sukrin går altså 100% ufordøyd gjennom kroppen, og skal derfor ikkje reknast med.
|
Tuusen takk for svar:) da lager jeg deilige muffins med god samvittighet og nesten 0 kh per stk :D ( beklager skrivefeil i forrige tekst, brukte iPhone) :D
|
Hvordan får dere i dere nok fiber i løpet av en dag på lavkarbo?
Jeg er helt n00b på det her, så det er sikkert ikke vanskelig å få til, jeg må bare skjønne hvordan. Jeg har i dag spist både en liten salat bestående av agurk, tomat og salat, samt at jeg nå skal spise 150 g brokkoli til fiskemiddagen. I tillegg blandet jeg litt fiberhusk i cottage cheesen i ren desperasjon, haha. Likevel har jeg bare fått i meg ca halvparten av den anbefalte daglige dosen med fiber, i følge FitDay sine kalkulasjoner. Må man nesten spise lavkarbobrød hver dag for å få i seg nok? Må jeg kapitulere å begynne å bake? :p |
(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49. |