Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

Pingvin 29-09-11 00:24

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Å, bakte disse for første gang i dag! Yay! Kjempegode! Har savnet knekkebrød, men det var jo bare så enkelt å lage dette selv ^^

princess92 29-09-11 23:09

Takker for oppskrift, ser ut som det har vært en stor suksess for de fleste her! :)
Jeg er ny med LCHF og dette er egentlig første oppskriften jeg tester ut. Jeg halverte alt (utenom fiberhusken, glemte helt ut at jeg kun skulle ha 1 ss og ikke 2 slik som det står i oppskriften..) ettersom jeg ville prøve den ut. Jeg ventet i 10 minutter som det står på at den skulle binde seg, men ingenting skjedde. Er dette pga jeg brukte for mye fiberhusk kanskje?

Takker for svar! :)

princess92 29-09-11 23:25

I tillegg brukte de utrooooolig lang tid på å steke, tror jeg har sittet i over 2 timer nå og ventet.. Så forresten at det var noe "slimaktig" når jeg skulle skjære dem i biter, er dette pga jeg brukte for mye fiberhusk kanskje??

Vil såååååååå ha knekkebrød imorgen!

FrkMarge 30-09-11 01:07

Fikk en aha opplevelse i dag.
I går stekte jeg disse knekkebrødene, men lot hele røren bli fordelt på bare en plate for å se hvordan de ble.
Resultatet ble luftige, halvtykke knekkebrød med skikkelig goood smak.
Så tenkte jeg at siden jeg n endelig "fikk dem til" så ville jeg lage fler i dag og da ville jeg være litt mer økonomisk og smurte dem utover 2 brett... De ble IKKE like gode.
For det første var de ferdigstekt altfor tidlig.
For det andre ble de ikke luftige i det hele tatt, bare tynne, flatbrødaktige greier som smakte svidde frø:(

Så heretter lager jeg heller dobbel oppskrift om jeg vil ha 2 brett. For det var himmelvid forskjell på dem:eek:
De "tykke" var kjempegode nemlig :sikle:

Bravo 30-09-11 11:28

Takk for tips, frk Marge! Må lage nye i dag, gleder meg til ny ladning deilige knekkebrød!

Okie 30-09-11 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1219072)
Fikk en aha opplevelse i dag.
I går stekte jeg disse knekkebrødene, men lot hele røren bli fordelt på bare en plate for å se hvordan de ble.
Resultatet ble luftige, halvtykke knekkebrød med skikkelig goood smak.
Så tenkte jeg at siden jeg n endelig "fikk dem til" så ville jeg lage fler i dag og da ville jeg være litt mer økonomisk og smurte dem utover 2 brett... De ble IKKE like gode.
For det første var de ferdigstekt altfor tidlig.
For det andre ble de ikke luftige i det hele tatt, bare tynne, flatbrødaktige greier som smakte svidde frø:(

Så heretter lager jeg heller dobbel oppskrift om jeg vil ha 2 brett. For det var himmelvid forskjell på dem:eek:
De "tykke" var kjempegode nemlig :sikle:

Jeg har likt de tynne men måtte bake noen tykke i dag. Altså 1 brett. Dessverre mangler jeg smakesans (forkjølet :p) men gubben dansa nesten mens han spiste og sa det var kjempe forskjell.. Så jeg gleder meg til å smake jeg også.
Pleier forresten bare vende knekkebrødet og fjerne papiret så putte de tilbake i ovnen til ovn og alt er kald. Blir sprøe og fine da. Fungerte med de tykke også.:)

Dilly 30-09-11 19:31

Jeg fant også ut at det var best å kline hele røra ut på en plate. Jeg steker først en porsjon, og så en til. Etterpå legger jeg dem på rist og tørker på 100 grader med døra på gløtt, siden jeg ikke har varmluft. Dette er bare helt nydelig, namm...

Når jeg først har blandet sammen to porsjoner, så blander jeg like godt to til som jeg har liggende klar i kjøkkenskapet til boksen blir tom. da er det bare å tilsette vann og steke. Praktisk.

FrkMarge 30-09-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1219671)
Jeg fant også ut at det var best å kline hele røra ut på en plate. Jeg steker først en porsjon, og så en til. Etterpå legger jeg dem på rist og tørker på 100 grader med døra på gløtt, siden jeg ikke har varmluft. Dette er bare helt nydelig, namm...

Når jeg først har blandet sammen to porsjoner, så blander jeg like godt to til som jeg har liggende klar i kjøkkenskapet til boksen blir tom. da er det bare å tilsette vann og steke. Praktisk.

Det var lurt :)
Men behøver den å stå i kjøleskap da? Det er jo tørrvarer alt sammen :confused:

maysa 30-09-11 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1205850)
Tok meg den friheten å legge disse inn på Diett.no. Håper det er ok. Satte til 24 servings. Synes det blei den greieste oppdelingen 3x4 så ble det litt størrelse på dem.
Takk for oppskriften nok en gang, Nannah :klem:

hva heter de på diett.no ? så slipper jeg og legge inn selv for jeg har ikke funnet dem.

Dilly 30-09-11 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1219681)
Det var lurt :)
Men behøver den å stå i kjøleskap da? Det er jo tørrvarer alt sammen :confused:

Nei da, kjøkkenskapet :)

FrkMarge 30-09-11 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1219759)
Nei da, kjøkkenskapet :)

Å hehe litt stressa her tydeligvis :o:p

lille_trille 02-10-11 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maysa (Innlegg 1219682)
hva heter de på diett.no ? så slipper jeg og legge inn selv for jeg har ikke funnet dem.

De heter Nannah's supergode knekkebrød.. hehe...

maysa 02-10-11 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1220486)
De heter Nannah's supergode knekkebrød.. hehe...

takk...med appostroff (elle hva det nå heter)ja

maysa 02-10-11 12:18

hmmm de er ikke der ...søkte både i oppskrifte og på mine måltider og står bare not found

lille_trille 02-10-11 16:41

Det står at oppskrift er sendt videre til godkjenning :( Sorry. Sikkert bare jeg som får den opp da. Det var dumt. Er lenge siden jeg la den inn, så de burde godkjent den for lenge siden.

maysa 02-10-11 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1220729)
Det står at oppskrift er sendt videre til godkjenning :( Sorry. Sikkert bare jeg som får den opp da. Det var dumt. Er lenge siden jeg la den inn, så de burde godkjent den for lenge siden.

ja tror det tar lang tid for og få den godkjent... du kan jo sjekke om du får op oopsie rull med kjøttdeig.. den la jeg inn sånn ca som deg? og du trykket del med andre regner jeg med?

uansett det går så bra så

snøffe 04-10-11 12:46

Hei.. bare et lite tips for å få deigen ut på platen.. jeg bruker stekespade (metall) dypper den i vann innimellom, og da går det, ja, som smurt å få de tynne og utover hele platen.. (mulig dette tipset er gammelt, men fant ut at dette funka supert, så jeg deler det..)
Vil benytte anledningen til å takke for oppskrift på tidenes beste knekkebrød! :)

teleslynga 04-10-11 13:06

Jeg bruker ca halvparten mengde av solsikkefrøene og desto mere sesamfrø, og klasser røra utover platene med hendene. Aldeles deilig!

belte 09-10-11 23:30

Har bakt knekkebrødet i dag og det var kjempegodt:D
Bare hunden som ikke likte dem her i huset, men han er ganske sær i kosten....

belte 16-10-11 16:51

Disse ble nydelige, har spist opp første ladning. Må lage ny ladning i kveld. Alle som har smakt dem vil ha oppskrifta.... Og det er jo koselig.:D

Mithila 16-10-11 18:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av teleslynga (Innlegg 1222270)
Jeg bruker ca halvparten mengde av solsikkefrøene og desto mere sesamfrø, og klasser røra utover platene med hendene. Aldeles deilig!

Eg brukte også bare halvparten av mengda av solsikkefrø, ikkje så glad i dei. auka i staden mengda av linfrø og sesamfrø. Har sakna knekkebrød sånn, så dette var supert. Synest liksom alltid at frokost/lunsj er vanskeleg..:)

index 20-10-11 22:47

Jeg måtte bare prøve meg på denne knekkebrødoppskriften, siden jeg ikke har smakt brødmat på nesten tre måneder! Og knekkebrødene ble kjempegode de, og enkle å lage var de også. Men: Bakepapiret de lå på er jo nesten umulig å få vekk! Det løsner i strimler, og jeg brukte over en halvtime med skarp kniv for å få vekk alle papirrestene. Er det flere som har erfart dette, og har dere forslag til en måte å unngå problemet på? Kanskje en annen type papir?

Lindemor 20-10-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1235093)
Jeg måtte bare prøve meg på denne knekkebrødoppskriften, siden jeg ikke har smakt brødmat på nesten tre måneder! Og knekkebrødene ble kjempegode de, og enkle å lage var de også. Men: Bakepapiret de lå på er jo nesten umulig å få vekk! Det løsner i strimler, og jeg brukte over en halvtime med skarp kniv for å få vekk alle papirrestene. Er det flere som har erfart dette, og har dere forslag til en måte å unngå problemet på? Kanskje en annen type papir?

Jøss. Det må være papiret. Jeg har bakt knekkebrød et titallsganger og aldri opplevd dette ihvertfall.

FrkMarge 20-10-11 23:32

Sitat:

ja det er forskjell på papiret ja!
Jeg brukte et billig matpapir første gangen og hadde samme erfaring som deg. Husker ikke merket, men tror pakken var hvit og rød?
Nå bruker jeg et som er litt tykkere, unik sitt. Det funker mye bedre.
Det er fortsatt litt vanskelig å få knekkebrødene av og jeg må lirke litt, men det går greitt av uten å gå i fillebiter.:)

Dilly 21-10-11 05:02

Sitat:

Hvis du bruker det brune, ruglete bakepapiret fra Toppits, så slipper du å skrape. Jeg hadde gitt opp hele greia før jeg oppdaget dette.

Rin 21-10-11 05:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1235185)
Hvis du bruker det brune, ruglete bakepapiret fra Toppits, så slipper du å skrape. Jeg hadde gitt opp hele greia før jeg oppdaget dette.

Dette hamstrer jeg når jeg er innom Meny. Hadde aldri forutsett at jeg skulle utvikle strenge bakepapir-preferanser. :p

index 21-10-11 16:43

Flott! Da skal jeg prøve det neste gang! Denne gang brukte jeg Biltemas ferdigkuttede bakepapir, veldig hendige siden det passer akkurat til stekeplatene. Men lite egnet til knekkebrød, tydeligvis. Neste gang vil jeg lage dem tykke, jeg synes de ble veldig tynne og muligens litt overstekt. Jeg ble også litt urolig i magen av dem, men det er jo tre måneder siden sist jeg spiste brødmat så det kan jo ha noe med det å gjøre? Er det noen andre som har erfart noe lignende?

Nannah 22-10-11 22:44

Jeg har ikke skjønt dette med at knekkebrødene sitter fast på bakepapiret...ikke før sist uke. Da satt de jammen fast for meg også gitt! Samme papiret jeg har brukt hele tiden....samme oppskrift....merkelig:p

Bokhylle 24-10-11 16:21

Hva gjør dere for å unngå at knekkebrødene blir bløte på undersiden når dere putter hele røren på én plate?

En annen lagde knekkebrødene og hun glemte bakepapiret og smurte olje på pannen i stedet, er det derfor? Eller er det noe annet man kan gjøre?

FrkMarge 24-10-11 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1237467)
Hva gjør dere for å unngå at knekkebrødene blir bløte på undersiden når dere putter hele røren på én plate?

En annen lagde knekkebrødene og hun glemte bakepapiret og smurte olje på pannen i stedet, er det derfor? Eller er det noe annet man kan gjøre?

De blir alltid ferdig i kantene først. Derfor tar jeg de ut, knekker de opp og snur de som fortsatt er bløte og legger dem på rist på ettervarmen i ovnen.:)

Dilly 24-10-11 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1237467)

De er nødt til å få tørke en stund på rist etterpå. Det pleier å gå greit me 70 grader og døra på gløtt i noen timer.

Bokhylle 27-10-11 01:58

Ok, takk for tips! Da skal jeg prøve det neste gang :)

Biola 28-10-11 10:34

Kjempegode knekkebrød, tusen takk for oppskriften!!:)

teleslynga 07-11-11 20:22

Mine blir ikke bløte. Fordeler røra på to plater, steker ti minutter før ruting og en time etter, da er de fine og sprø og helt tørre.

Idamor 08-11-11 15:26

Jeg lagde disse igår! Nydelige!! Veldig kjekt for meg som er nybakt mamma, og ikke helt har tid til å lage omelett eller lignende til frokost. Knapt nok tid til å slenge i meg noe mat enkelte dager.

I tillegg veldig fin måte for meg å få i meg linfrø for magen sin del på. Har sliti litt med magen siden fødselen liksom.

slikkmunn 10-11-11 11:05

Jeg har et spørsmål;
kan man spise nannahs supergode knekkebrød hvis man går på ketolyse kosthold? Tenker sånn maks tre knekkebrød om dagen? Eller bør man holde seg unna?

De er forresten supergode :)

Okie 10-11-11 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slikkmunn (Innlegg 1248765)
Jeg har et spørsmål;
kan man spise nannahs supergode knekkebrød hvis man går på ketolyse kosthold? Tenker sånn maks tre knekkebrød om dagen? Eller bør man holde seg unna?

De er forresten supergode :)

:D det er ofte både frokost og lunsj her. Det blir fort 4 stk da. Og jeg har fått dilla på brie med en liten klatt tyttebærsyltetøy på. (28kh per 100 så ikke mye av en liten ts).

Zincite 23-11-11 10:08

Og i dag blir oppskriften spredd videre fra kvinneguiden.no - med link til denne tråden :) bildet stemte ikke så godt da :p

Tiki 23-11-11 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1255443)
Og i dag blir oppskriften spredd videre fra kvinneguiden.no - med link til denne tråden :) bildet stemte ikke så godt da :p

Så gøy!

Okie 08-12-11 20:13

Da har jeg brukt knekkebrødet til taco og kan anbefale det videre:) var veldig godt. Minnet om en tostada.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.