Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

MysticMoon 07-01-11 20:19

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Kan knekkebrødene fryses? :)

Carisma 07-01-11 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MysticMoon (Innlegg 995585)
Kan knekkebrødene fryses? :)

De holder i ukesvis i boks så det er unødvendig.

ikea 11-01-11 15:11

Hei!

Ser at dette er en tråd som er skrevet for lenge siden, men hva menes med å snu plata? Det skjønner jeg lite av gitt, ikke akkurat noe bakemester:p Gleder meg til å prøve i kveld.

Kitt 11-01-11 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 998510)
Hei!

Ser at dette er en tråd som er skrevet for lenge siden, men hva menes med å snu plata? Det skjønner jeg lite av gitt, ikke akkurat noe bakemester:p Gleder meg til å prøve i kveld.

Det betyr at du må ta stekeplaten ut av ovnen og sette den inn igjen med den andre siden først!

Dette fordi mange ovner steker ujevnt(?), på denne måten blir alt stekt ca likt!

Ikke så gammel denne tråden. Hadde jo innlegg senest i forrige uke! Har sett folk har spurt om ting/kommentert etc i tråder det ikke har vært skrevet i siden 2005!

ikea 11-01-11 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 998532)
Det betyr at du må ta stekeplaten ut av ovnen og sette den inn igjen med den andre siden først!

Dette fordi mange ovner steker ujevnt(?), på denne måten blir alt stekt ca likt!

Ikke så gammel denne tråden. Hadde jo innlegg senest i forrige uke! Har sett folk har spurt om ting/kommentert etc i tråder det ikke har vært skrevet i siden 2005!

Åja! hehe. Så det stod noe om oktober 2006, men det er vel kanskje når de registrerte seg det:p Takk så mye for svar. Gleder meg virkelig til å prøve de, jeg er så ufattelig lei egg til frokost nå :eek:, må ha noe annet innimellom!

Kitt 11-01-11 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 998537)
Åja! hehe. Så det stod noe om oktober 2006, men det er vel kanskje når de registrerte seg det:p Takk så mye for svar. Gleder meg virkelig til å prøve de, jeg er så ufattelig lei egg til frokost nå :eek:, må ha noe annet innimellom!

Tråden ble faktisk startet for nøyaktig et år siden, den. 11-01-10!

Jeg fikk ikke til disse knekkebrødene, ble for mye stekt i min ovn, så pass på!;)

ikea 11-01-11 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 998591)
Tråden ble faktisk startet for nøyaktig et år siden, den. 11-01-10!

Jeg fikk ikke til disse knekkebrødene, ble for mye stekt i min ovn, så pass på!;)

Hadde du for høy temperatur da eller hva var årsaken?

Kitt 11-01-11 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 998605)
Hadde du for høy temperatur da eller hva var årsaken?

Trodde jo ikke det, men er ikke vant til å bruke varmluft- funksjonen og kjenner dermed ikke den delen av ovnen min så godt. Pleier ofte å måtte bruke høyere temperatur enn det som er oppgitt på vanlig steking, så jeg trodde ikke det skulle bli svidd på den temperaturen som var oppgitt for varmluft- steking!

Bøtt 11-01-11 17:11

Jeg har disse i ovenen nå,blir spennedes å smake på de:D
Da er jo frokosten grei fremover..

ikea 11-01-11 23:11

Hei. Hvor skal platene stå? Øverst og nederst eller midten og midten?

Nannah 11-01-11 23:49

Har du varmluftovn kan du sette dem hvor du vill:ja:

ikea 11-01-11 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 999116)
Har du varmluftovn kan du sette dem hvor du vill:ja:

De er ferdig nå. Sitter og spiser ett med baguettskinke og ost. Har bare en ting å si; Herregud, for noe fantastiske greier. Det smaker så ufattelig godt. Dette er helt klart tungen på vektskålen for meg til at jeg kan fortsette med lavkarbo! Tusen takk Nannah:D

Nannah 12-01-11 00:00

Så koselig at du likte dem! :)

ikea 12-01-11 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 999134)
Så koselig at du likte dem! :)

Om jeg gjorde, hehe:D

Hva kan jeg lage med kokos og kokosmelk? Er veldig glad i dette, men vet liksom ikke hva jeg får ut av det. Har du noen gode oppskrifter på lur Nannah?

Kitt 12-01-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 999151)
Hva kan jeg lage med kokos og kokosmelk? Er veldig glad i dette, men vet liksom ikke hva jeg får ut av det. Har du noen gode oppskrifter på lur Nannah?

Jeg er jo ikke Nannah, men denne oppskriften til Aeryth liker i hvert fall alle hjemme hos meg!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 982033)
Regner med at fiber er inkludert i kh. Så lenge ingredienslista er så fin som den var, så hadde jeg fylt opp kjøkkenet med billig kokosmelk. ;) Kokosmelk er herlig! Du kan f.eks lage Bali kyllingsuppe/gryte. :snill: Mmm, lagde dobbel porsjon på søndag og hadde deilig kyllingryte hele uka. :snill:

Bali kyllingsuppe/gryte

4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)
Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
Litt raspet ingefær (noen cm)
Karri
Pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.

Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og Cocosa) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Ferdig.

Jeg liker godt rå løk, så jeg stekte bare halvparten av løken og halvparten av paprikaen. Kjente ikke noe til at løken var rå. Men så hadde jeg veldig små biter av både løk og paprika. Har en grønnsakskutter som er fiiin til slikt. :snill:

http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1281806642

Bøtt 12-01-11 11:04

Disse var knallgod!
Takk for oppskrift Nannah:)

otika 12-01-11 15:49

wow wow wow :w00t:

Har akkurat overtalt gubben til å spise lavkarbo,men som det brødmonstret han er ,har det ikke vært lett....men skal love deg han digga disse knekkebrødene :D

Blir nok fast frokost disse her til han ja ,tusen tusen takk Hannah :klem:

Sirius 13-01-11 02:20

Kan ikke tro at jeg har oversett denne tråden. Dette høres rett og slett fantastisk ut! Jeg har en drøm om at de skal smake skikkelig sesamkjeks. Kanskje bytte ut med mer sesam bare?

For mange år siden fantes det en sekskantet(?) salt kjeks i hvit og blå pakke fra Sætre tror jeg det var, med sesamfrø. Fantes en i rød pakke og. Jeg drømmer fortsatt om denne kjeksen! og ingen husker den :'( sukk...

Hvis disse knekkisene kan ligne litt i smaken, skal jeg være for evig lykkelig. Needless to say, jeg må bake snart...:)

Tiki 13-01-11 09:54

Sirius:
Da syns jeg du skal prøve Nannahs knekkebrødkjeks som stort sett består av sesamrø og manelmel.
Det er min favoritt rett etter disse knekkebrødene av alt jeg har laget av lavkarbobakverk.

Ere være Nannah sier jeg bare. :D

http://forum.lavkarbo.no/showthread....kkebr%F8dkjeks

Nannah 13-01-11 11:16

Tusen takk!

Jeg husker kjeksene, Sirius...og jeg synes mine knekkebrødkjeks
ligner jeg:ja:

otika 13-01-11 12:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 1000524)
Tusen takk!

Jeg husker kjeksene, Sirius...og jeg synes mine knekkebrødkjeks
ligner jeg:ja:

Jeg brukte 100 gram mandel mel og 100 gram solsikkekjerner,og de ble super gode :)...Gubben sa klart i fra i stad at jeg MÅ lage nye hehehe, kan ikke få takket deg nok Nannah :D

Sirius 14-01-11 00:00

Tiki, tusen takk for link!
Og til deg Nannah, for at du deler disse fantastiske oppskriftene! Nå føler jeg på meg at jeg nærmer meg slutten på jakten på 6-kant-kjeksene - lavkarbofisert! Tenk at det var noen som husket de, har prøvd å forklare de for så mange! :o

Skal definitivt prøve begge oppskriftene med litt ekstra sesamsmak <3:rulleøyne

hurra!

9epoke 15-01-11 00:01

Jeg har laget disse nå i kveld, med litt endring.
Jeg hadde ikke kli av noe slag, så jeg byttet det ut med 1,5 dl bakemiks (ketolyse) og 0,75 dl knuste linfrø. Så hadde jeg en neve gresskarfrø som jeg også puttet oppi.
Det er mindre karbo i mine nå enn det var i den opprinnelige oppskriften pga at det ikke er karbo i linfrøene og at det er (jeg veidde det ikke) kanskje maks 8 g karbo i bakemiksen.
Jeg er veldig glad for alle kommentarene ang. bakepapir og temperatur, for jeg brukte tefflon ark i stedenfor bakepapir, og da skle de så fint av :)
Måtte også prøve meg litt frem ifht temperatur på ovnen.

Utrolig gode knekkebrød!!!
Tusen takk til deg Nannah! Jeg har 3 ungdommer og de er alle kjempe glade i disse :) Jeg kommer til å fortsette å bake disse også etter at vekten har kommet ditt jeg ønsker.

Vidisse 20-01-11 00:43

Nå har jeg ikke lest alle sidene her, men vil tipse om at disse sikkert også er perfekt å dele i små "ostekjeks-biter", og strø flaksalt på. En sikker vinner på jentefesten!! :goodluck:

frk_johansen 27-01-11 20:36

NAMNAMNAMNAMNAM! disse var jammen gode! TUUUUSEN takk for oppskrift! :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.