Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Minnepinna 24-02-11 16:01

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1038718)
Hvis kostholdet ditt fungerer for deg skal du ikke endre det. Punktum ;)

(Mange andre har problemer med resultat når det gjelder vektnedgang - og i slike diskusjoner kommer gjerne typiske MULIGE partystoppere opp som tema - og man prøver gjerne å redusere på slike for å se om det gir effekt. Dette vil IKKE gjelde dere som går fint og jevnt ned i vekt - så ignorer slik informasjon til dere evt kommer i en situasjon der dere må gjøre justeringer for å få resultater :))

1000takk:ja:

TrillTrall 24-02-11 16:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1038709)
Jeg var ferdig med mensen for ca. 9 dager siden, men i går blødde jeg litt og det fortsatte i dag. Det er lyst på farge og litt rart. Jeg hadde bare 4-5 dager mensen sist, mens jeg vanligvis har 8-9. Kan mensen være forsinket? Venninna mi mente jeg var gravid. Kan man være det selv om man har hatt en kort mensperiode og noen dager med småblødninger? Eller er det bare noe annet med hormonene. Jeg blir nervøs...

Det vil si at det er ca. 14 dager siden siste mens første dag - ergo har du eggløsning og det er ikke uvanlig med en liten blødning da. :)

Minnepinna 24-02-11 17:05

Nytt spørsmål: Hvor mye vann må man egentlig drikke på lavkarbo? Jeg drikker mellom to og tre liter hver dag, men huden er tørr og og ser dehydrert ut ('krøller seg* når jeg klyper i den) :confused:...

vimsen85 24-02-11 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1039312)
Det vil si at det er ca. 14 dager siden siste mens første dag - ergo har du eggløsning og det er ikke uvanlig med en liten blødning da. :)

Ok. Jeg satser på det. Men nå har jeg blitt så paranoid at jeg tar en test uansett..

vimsen85 24-02-11 18:05

Og takk foresten.. :D

ada-emilie 24-02-11 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1039323)
Nytt spørsmål: Hvor mye vann må man egentlig drikke på lavkarbo? Jeg drikker mellom to og tre liter hver dag, men huden er tørr og og ser dehydrert ut ('krøller seg* når jeg klyper i den) :confused:...

Er du tørst da? Jeg drikker mye mer enn to liter. Men jeg er tørst også nesten konstant. Drikker store kopper te og kaffe med soyamelk pluss vann hele dagen.

Jabba 24-02-11 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1039323)

Prøv å komme opp i 3 liter.....
Jeg drikker mellom 3 og 5 liter væske til dagen....Husk at det behøver ikke å være vann....

Minnepinna 24-02-11 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1039513)
Prøv å komme opp i 3 liter.....
Jeg drikker mellom 3 og 5 liter væske til dagen....Husk at det behøver ikke å være vann....

Takk. Nei, litt saft og en og annen pepsi max blir det jo. Men kaffe og te er vanndrivende, så der holder jeg meg til en kopp av hver pr. dag. Men 3-5 liter skal bli... :blomster:

Photobscura 24-02-11 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1039530)
Takk. Nei, litt saft og en og annen pepsi max blir det jo. Men kaffe og te er vanndrivende, så der holder jeg meg til en kopp av hver pr. dag. Men 3-5 liter skal bli... :blomster:

Nope, kaffe og te er ikke vanndrivende. Det har blitt forska ganske nøye på det, og det som oppleves som vanndrivende er at det er alt varm væske, og dermed går fortere gjennom systemet, sånn at det på en måte føles som om det er vanndrivende.

Minnepinna 24-02-11 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1039560)
Nope, kaffe og te er ikke vanndrivende. Det har blitt forska ganske nøye på det, og det som oppleves som vanndrivende er at det er alt varm væske, og dermed går fortere gjennom systemet, sånn at det på en måte føles som om det er vanndrivende.

Sikker? For annen varm drikke fører ikke til at man må løpe på do 5 minutter senere, og så vidt jeg vet er det koffeinet som gjør det vanndrivende, ikke at det er varmt... Har du noen link til evt. dokumentasjon - jeg kunne tenke meg å lese litt om det før jeg tror helt på deg... :D

Photobscura 24-02-11 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1039634)
Sikker? For annen varm drikke fører ikke til at man må løpe på do 5 minutter senere, og så vidt jeg vet er det koffeinet som gjør det vanndrivende, ikke at det er varmt... Har du noen link til evt. dokumentasjon - jeg kunne tenke meg å lese litt om det før jeg tror helt på deg... :D

Ja! Jeg er sikker. For en som ikke er vant til koffein, vil det ha en marginal vanndrivende effekt, men ikke for noen som daglig inntar koffein.
Jeg leste en artikke på dn.no, men den er borte, og det står referert til den på nettsidene til Friele, her.
Ellers har pubmed en liten artikkel basert på gjennomgang av data som angår vanndrivende effekt av koffein, her.

Minnepinna 24-02-11 23:02

Tusen takk. Alltid greit å få ny kunnskap og forkaste den gamle... http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e035.gif

Photobscura 24-02-11 23:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1039730)
Tusen takk. Alltid greit å få ny kunnskap og forkaste den gamle... http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e035.gif

Hehe, bare hyggelig!

Huldr 24-02-11 23:11

Nåja :o Det er et kaffeselskap som pusher den infoen ... Forskning finnes i alle retninger, og er ikke nødvendigvis nøytral der kapitalinteresser er involvert. Hvor mye nøytral forskning er blitt gjort?

Min mor og stefar som er biologer fortalte meg en gang om at det var et vanlig forsøk på biologistudiet, altså å teste ut på klassen om kaffe gir mer vannutdriving enn annen væske. I følge dem gjorde det det. Og i følge min erfaring er det en dårlig idé f eks å ta en liten kaffekopp før kino - da kan jeg glemme å nyte filmen, selv om jeg tar en tur på kinodoen før filmen. Da er det faktisk hakket bedre å ta en øl!

Jeg tror nok diskusjonene om kaffe kommer til å fortsette til evig tid ... :p

Idarull 25-02-11 13:33

Har fått påvist mild astma (to år siden cirka). Har ikke merka særlig til den før nå på søndag. Sleit hele søndag og halve mandag med pustingen. Fikk ny astmamedisin av legen. Jeg trodde sjøl jeg hadde lungebetennelse, men jeg hadde normal CRP. I dag har vært en jævlig dag/natt. Har tatt medisinen 3 ganger i natt og tok i sta, og nå er det like ekkelt igjen. Er det normalt å måtte ta så mye astmamedisin?? Legen mente jeg var på vei til å bli forkjøla så derfor var det så ille. Jeg skulle bare ta astmamedisin så 6-8 ganger om dagen, men kunne få hjertebank. Hvis jeg fortsetter i dette tempoet så har jeg allerede brukt opp 2 doser i dag, utenom de i natt. Er dette riktig da?

Kitt 25-02-11 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1040128)
Har fått påvist mild astma (to år siden cirka). Har ikke merka særlig til den før nå på søndag. Sleit hele søndag og halve mandag med pustingen. Fikk ny astmamedisin av legen. Jeg trodde sjøl jeg hadde lungebetennelse, men jeg hadde normal CRP. I dag har vært en jævlig dag/natt. Har tatt medisinen 3 ganger i natt og tok i sta, og nå er det like ekkelt igjen. Er det normalt å måtte ta så mye astmamedisin?? Legen mente jeg var på vei til å bli forkjøla så derfor var det så ille. Jeg skulle bare ta astmamedisin så 6-8 ganger om dagen, men kunne få hjertebank. Hvis jeg fortsetter i dette tempoet så har jeg allerede brukt opp 2 doser i dag, utenom de i natt. Er dette riktig da?

Kom deg til legen og be om å bli testet for atypisk lungebetennelse som Mycoplasma pneumoniea.Både gubben og jeg har astma og trodde det var det vi feilte, men takket være en svært oppegående lege fikk vi riktige medisiner og fikk igjen pusten i løpet av et døgn!
Evnt kan du insistere på et røntgenbilde av lungene. 2 ganger har gubben blitt avvist på legevakten, mens røntgen rekvirert av den flotte astma/allergilegen vår har påvist lungebetennelse. Og det uten forhøyet CRP!!!
Ikke gi deg når du først føler at noe ikke stemmer! Riktignok er det astma- klima ute nå for tiden(gubben sliter litt), men det kan jo være du evnt trenger prednisolon- tabletter i tillegg om det er ekstra ille!

Hva slags medisiner har du fått, forresten?

KarMa40 25-02-11 14:28

Jada, lavintensitets lungebetennelse har jeg prøvd, -så fint crp altså!!!

Men hjertebank av å gå opp en trapp og bli forbigått av folk med stokk og engang en hel barnehage , da måtte jeg late som jeg knyttet skolissen...

Husk å fylle med magebakterier under og etter antibiotika!

Anarko 25-02-11 15:34

Jeg har problemer med løs mage og sitter nå og spiser noe kruskakli. Hvor lenge skal jeg unngå væske for å få fast mage? sånn ca..

Nerthus 25-02-11 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040250)
Jeg har problemer med løs mage og sitter nå og spiser noe kruskakli. Hvor lenge skal jeg unngå væske for å få fast mage? sånn ca..

Må du unngå væske for å få fast mage? Det tror jeg ikke... det er vel heller viktigere at du får i deg væske - feks vann eller helst farris - når du har løs mage fordi du mister en del væske i avføringen...

Er den løse magen pga kostholdet eller har du omgangssyke for tiden?

Anarko 25-02-11 15:49

Det kan virke som om det er pga kostholdet. Men det er mye stress i livet mitt for tiden også så kan være det. Drikker jeg for mye etter å ha spist kruskakli så får jeg hvertfall løs mage... Jeg er veldig flink til å drikke mye vann ellers.

LineJM 25-02-11 17:17

Tror ikke kruskakli virker spesielt bindende selv med lite vann, Kankskje prøve med blåbær som regulerer?

Anarko 25-02-11 18:39

Hva virker bindende med en gang da? Blåbær har jeg ikke. Lurer på om det kan være alle grønnsakene som gjør at jeg er løs i magen. Spiser lite salt også. Har også lurt på om det kan være for mye fett.

Anarko 25-02-11 18:41

Har skrevet mer utfyllende om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40993

Kitt 25-02-11 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040357)
Hva virker bindende med en gang da? Blåbær har jeg ikke. Lurer på om det kan være alle grønnsakene som gjør at jeg er løs i magen. Spiser lite salt også. Har også lurt på om det kan være for mye fett.

Er du veldig løs i magen, kan det være lurt å kutte kraftig ned på fettet/grønnsakene for så å øke langsomt igjen!
Noen mager må ha en lengre tilvenningsperiode enn andre!;)

På apoteket får du Imodium som effektivt stopper de fleste løse mager svært kjapt! Men det hjelper jo ikke om du ikke finner ut av årsaken!

Anarko 25-02-11 18:53

Da får jeg kutte på grønnsakene i første omgang i alle fall. Så skal jeg kutte ned litt på fettet også. Bare syns det er rart at jeg reagerer slik etter å ha vært lavkarbo i 7 mnd. Men greit nok, har vært mer fokusert på mer fett etter nyttår, pluss at jeg har kuttet ut en del ting som tomat, kålrabistappe og surkål (som jeg spiste av og til før).

Kitt 25-02-11 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040379)
Da får jeg kutte på grønnsakene i første omgang i alle fall. Så skal jeg kutte ned litt på fettet også. Bare syns det er rart at jeg reagerer slik etter å ha vært lavkarbo i 7 mnd. Men greit nok, har vært mer fokusert på mer fett etter nyttår, pluss at jeg har kuttet ut en del ting som tomat, kålrabistappe og surkål (som jeg spiste av og til før).

Det går en masse forskjellige magegreier for tiden også, så det er ikke sikkert det har med kostholdet å gjøre!:p

vimsen85 25-02-11 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1039383)
Ok. Jeg satser på det. Men nå har jeg blitt så paranoid at jeg tar en test uansett..

Jeg lånte penger for å kjøpe meg en test og den var negativ :heia: :heia: :heia: For en ufattelig lettelse. Når jeg var 21-22 kunne det aldri falt meg inn at abort var et alternativ, men nå kjente jeg at jeg faktisk vurderte muligheten. Nå slapp jeg heldigvis å ta stilling til det, men... Burde man ikke egentlig bli mer klar for barn jo eldre man blir? Jeg kjente bare angst nå.

KarMa40 25-02-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1040414)
J Burde man ikke egentlig bli mer klar for barn jo eldre man blir?

Nei da, det beste er visst å fullstendig overvurdere sine egne evner og overhode ikke se for seg ansvaret, våkenetter, gulp, endeløse bleieskift og den fullstendige perspektivendringen som kommer.

Denslags vurderinger er man gjerne bedre på mens man er ung og uerfaren.

Men det går bra altså, og de er veldig fine småttisene, særlig når man har laget dem selv, og/eller jobbet veldig hardt for dem. *Hatten av for adoptiv-og foster-foreldre*

Anarko 25-02-11 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1040394)
Det går en masse forskjellige magegreier for tiden også, så det er ikke sikkert det har med kostholdet å gjøre!:p

Har hatt det i en måneds tid nå så jeg tror det er kostholdet. Men blitt verre nå siste uka.

Anarko 25-02-11 19:41

Sitat:

Jeg lånte penger for å kjøpe meg en test og den var negativ :heia: :heia: :heia: For en ufattelig lettelse. Når jeg var 21-22 kunne det aldri falt meg inn at abort var et alternativ, men nå kjente jeg at jeg faktisk vurderte muligheten. Nå slapp jeg heldigvis å ta stilling til det, men... Burde man ikke egentlig bli mer klar for barn jo eldre man blir? Jeg kjente bare angst nå.

Gratulerer med negativ test :D
Jeg er blitt mer usikker på det med barn nå som jeg er blitt eldre også. Før ville jeg tatt abort siden jeg var så ung. Nå ville jeg vært usikker, jeg er 25 og kunne tilbudt stabilitet og kjærlighet. Men er ikke sikker på om barn er noe jeg og sambo ønsker oss. Vi får se med tiden, vil helst ha vært sammen i 2 år til før jeg tenker så altfor mye på det. I alle fall nesten 2 år...

Kitt 25-02-11 20:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040457)
Gratulerer med negativ test :D
Jeg er blitt mer usikker på det med barn nå som jeg er blitt eldre også. Før ville jeg tatt abort siden jeg var så ung. Nå ville jeg vært usikker, jeg er 25 og kunne tilbudt stabilitet og kjærlighet. Men er ikke sikker på om barn er noe jeg og sambo ønsker oss. Vi får se med tiden, vil helst ha vært sammen i 2 år til før jeg tenker så altfor mye på det. I alle fall nesten 2 år...

Jeg hadde bare vært sammen med Gubben i noen måneder da han spurte om vi skulle få barn sammen! Hadde akkurat fyllt 25, brukt ppiller i 8 år og tenkte at det ville ta sin tid å bli gravid, så jeg sa jada, om det er det du vil, kjære!
Det er nå akkurat 18 år siden jeg ble gravid, 6 uker etter at jeg sluttet på pillen!:eek:
Vi har snart vært gift i 16 år og har det bedre enn noen gang!
Ikke sikkert at det å ha etablert en type livsstil sammen er noe bedre med tanke på barn enn å begynne i den enden!
Men begge må i utgangspunktet ønske seg barn, da!
Vi er så glade i dem at vi nå også skal bli fosterforeldre!:o

vimsen85 25-02-11 20:46

Jeg liker barn og blir litt sånn "naaaw" når jeg ser dem og får holde dem/leke med dem. Men jeg ser ikke for meg at jeg kunne taklet det ansvaret. Uansett tror jeg nok det er bedre å være to. Men jeg tror kanskje at jeg ikke vil ha mine egne. Tror jeg egner meg godt til å være tante. Så jeg krysser fingrene for at brødrene mine fikser biffen. Men av og til tror jeg logikken og hjernen blir overstyrt av hormoner og biologiske klokker og så tror jeg at jeg ønsker meg sånne selv. Men det er vel kanskje naturen som har laget oss sånn..

Anne 25-02-11 21:05

Sitat:

Burde man ikke egentlig bli mer klar for barn jo eldre man blir? Jeg kjente bare angst nå.

Haster ikke Vimsen85...du er så ung enda at du behøver ikke bekymre deg for hvorvidt tiden er inne eller ikke.:) Når og hvis du treffer den "rette mannen/pappan" så melder behovet seg hos en av dere...eller kanskje dere ikke vil ha barn.

....men ikke stress...:p

Sanney 25-02-11 21:07

har lagd sellerirotmos, og lagd altfor mye ser jeg.. har hatt i litt kremost, smør, hvitløk og fløteskvett i den. safe å putte i en boks i kjøleskapet til imorra?

Anarko 25-02-11 21:09

Man må vel finne ut hva som funker for akkurat deg. Jeg har litt lyst på barn av og til. Men det kommer og går. Jeg har ikke hastverk i alle fall. Hund har jeg derimot veldig lyst på. Men hadde jeg fått barn nå så hadde jeg selvsagt blitt glad i dem og gjort alt for at de skulle få det godt. Du har gjerne et poeng i det med å etablere en livsstil med et menneske, det blir en omveltning når man får barn, men om begge vil så skal det gå. Der det er vilje er der råd :) (eller noe i den duren)

langaard 25-02-11 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1040522)
har lagd sellerirotmos, og lagd altfor mye ser jeg.. har hatt i litt kremost, smør, hvitløk og fløteskvett i den. safe å putte i en boks i kjøleskapet til imorra?

Ja det går helt fint:)

Anne 25-02-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040527)
Men hadde jeg fått barn nå så hadde jeg selvsagt blitt glad i dem og gjort alt for at de skulle få det godt.

:ja: Det er jeg rimelig sikker på;) Sier en som har god erfaring med å få barn tidlig:p

vimsen85 25-02-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1040516)
Haster ikke Vimsen85...du er så ung enda at du behøver ikke bekymre deg for hvorvidt tiden er inne eller ikke.:) Når og hvis du treffer den "rette mannen/pappan" så melder behovet seg hos en av dere...eller kanskje dere ikke vil ha barn.

....men ikke stress...:p

Eller evt. den rette jenta :p Jeg holder alle mulighetene åpne ;) Men jeg stresser ikke. Men føler det er litt rart at alle rundt meg blir så etablerte. Jeg er ikke litt klar for det en gang.

Anarko 25-02-11 21:17

Jeg har mange bekjente og venninner som har fått barn tidlig, men jeg kunne ikke tenkt meg det selv. Nå er jeg jo 25, så det er ikke så tidlig lenger, men min mor var 27 når hun fikk meg, og jeg er eldst, så stresser ikke :)

vimsen85 25-02-11 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1040537)
Jeg har mange bekjente og venninner som har fått barn tidlig, men jeg kunne ikke tenkt meg det selv. Nå er jeg jo 25, så det er ikke så tidlig lenger, men min mor var 27 når hun fikk meg, og jeg er eldst, så stresser ikke :)

Mamma var 26, bestemora mi var 17.. Så dersom jeg følger trenden kan jeg være ca 35 ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.