Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 21-10-10 19:26

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer litt på hva slør for øynene kan komme av? Jeg har det i blant, og veldig akkurat nå, og det er liksom ikke bare å blunke vekk, det kommer tilbake, særlig på høyre øye, og alt blir litt blury og dust. Irriterende.
Jeg vet jeg har slitt litt med tørre øyne. Ikke noe jeg tror jeg merker noe til, men de gangene jeg våger meg på linser, så er det alltid det evige problemet, at de fleste linser blir for tørre for meg.

Kanutten 21-10-10 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952462)
Jeg lurer litt på hva slør for øynene kan komme av? Jeg har det i blant, og veldig akkurat nå, og det er liksom ikke bare å blunke vekk, det kommer tilbake, særlig på høyre øye, og alt blir litt blury og dust. Irriterende.
Jeg vet jeg har slitt litt med tørre øyne. Ikke noe jeg tror jeg merker noe til, men de gangene jeg våger meg på linser, så er det alltid det evige problemet, at de fleste linser blir for tørre for meg.

Bruker du kunstig tårevæske?? Jeg kan anbefale Hylocomod.. Den er dyr (300 kr), men meget drøy. Tørre øyne er ofte et symptom på Sjøgrens... Har du blitt sjekket for det? Andre ting kan være at du ser OPP på en pcskjerm.. Da blinker du sjeldnere.. Når det gjelder linser så er harde linser myyyye bedre enn mye da de holde lengere på fuktighet. Men selv de kan bli tørre... Vet. :p

Kitt 21-10-10 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952468)
Bruker du kunstig tårevæske?? Jeg kan anbefale Hylocomod.. Den er dyr (300 kr), men meget drøy. Tørre øyne er ofte et symptom på Sjøgrens... Har du blitt sjekket for det? Andre ting kan være at du ser OPP på en pcskjerm.. Da blinker du sjeldnere.. Når det gjelder linser så er harde linser myyyye bedre enn mye da de holde lengere på fuktighet. Men selv de kan bli tørre... Vet. :p

Kanutten min! Vet du hva Harde eksudater er for noe?:confused:
Kom tilfeldigvis over det og det høres ut som det jeg hadde på øyet mitt!:eek:

Når du sier drøy, hvor lenge regner man med at den varer? Skal ikke sånne ting bare brukes en måned av gangen eller er det enpack?

Photobscura 21-10-10 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952468)

Nei, gjør ikke det, bruker tårevæske, altså. Jeg ser ikke opp på pc-en, heller, mer ned, egentlig.
Jeg har blitt testet for alt mulig, som man skal når man tar linsekontroll, har et mulig anlegg for en eller annen stær, med trykk på mulig. Men det har vært fullstendig uforandret i fire år.
Men, jeg glemmer det når jeg ikke har det, så hvor ofte jeg har det vet jeg ikke, jeg vet bare at jeg har det nå.
Men, det kan jo også faktisk ha noe med at jeg er tom for sminkefjerner, og de siste par dagene har vaska vekk øyesminken med lano? :p.

Kanutten 21-10-10 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952485)
Kanutten min! Vet du hva Harde eksudater er for noe?:confused:
Kom tilfeldigvis over det og det høres ut som det jeg hadde på øyet mitt!:eek:

Når du sier drøy, hvor lenge regner man med at den varer? Skal ikke sånne ting bare brukes en måned av gangen eller er det enpack?

Harde tanter.. som jeg kaller det bør sjekkes av øyelege. Især hvis du er diabetiker.. Legen vil se det som små gul/hvite flekker på netthinna.

Den som jeg sa var drøy varer i 3 måneder.. Iallefall! Kom deg til øyelege, jeg har sagt det før! MIN en gang i året. Gjerne hvert halvår.

Rin 21-10-10 19:53

Dere erfarne Djengis Khan-spisere :p Jeg hadde gleden av å innta en buffet-middag der i dag, lenge siden sist, men det slår meg at jeg aldri har funnet ut av om de sausene der er fryktelige mht sukkerinnhold. Noen som vet? Jeg tror ikke det gikk "galt" uansett, men kjekt å vite sånt for fremtiden...

Sanney 21-10-10 19:58

Jeg lurer på hvorfor vi blir overrasket av snøen hvert år... den var jo på værmeldingen i forrige uke for svingende, og likevel SKAL folk på død og liv kjøre i snøen med slitte sommerdekk... idioter!

Kitt 21-10-10 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952489)
Harde tanter.. som jeg kaller det bør sjekkes av øyelege. Især hvis du er diabetiker.. Legen vil se det som små gul/hvite flekker på netthinna.

Den som jeg sa var drøy varer i 3 måneder.. Iallefall! Kom deg til øyelege, jeg har sagt det før! MIN en gang i året. Gjerne hvert halvår.

Kjære vennen min, jeg har vært hos øyelegen. Han SKAR(brukte skalpellen til å skrape:p) bort noe fra øyet mitt som han sa liknet på en hvit stearinflekk på et bord!:eek: Men han sa han ikke ante hva det var!
Derfor ble jeg litt satt ut da jeg leste om noe annet, og plutselig leste om dette her. Det hørtes ikke ut som om det var uvanlig, men han visste ikke hva det var!:(

Øyelegen vil ikke se meg oftere enn hvert annet år. Jeg er ung og har ikke hatt noen endringer de siste 6 årene. Bortsett fra denne harde tanten, da!

Det er 6 måneders ventetid hos øyelegen min. Kanskje jeg skal bestille time nå, så jeg kommer til i april/mai. Da er det et år siden sist!

Sanney 21-10-10 20:10

hæh? jeg er en tidlig diagnostert diabetiker, i 2007 tror jeg at jeg var hos øyelege første gang. eller 2008. sa det var så fint at fastlegen fikk bestemme neste gang. det ble i våres. nå vil han ha meg inn hvert år selv om jeg er ung og alt det der... og alt var helt fint også.
dem sier jo at diabetikere bør gå minst annehvert år, men om du mistenker noe er galt så burde dem jo ta deg inn fortere enn opprinnelig tenkt?

Rin 21-10-10 20:11

Jeg har forresten også ofte både tørre øyne og "slør", men jeg har både grønn stær i familien og synsnervebetennelse tidligere i år, så jeg tør ikke uttale meg kategorisk om hvorvidt noe er en konsekvens av noe annet. :cool: Som regel kommer slørsynet med trøtthet/stress, dog.

Kanutten 21-10-10 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952500)
Kjære vennen min, jeg har vært hos øyelegen. Han SKAR(brukte skalpellen til å skrape:p) bort noe fra øyet mitt som han sa liknet på en hvit stearinflekk på et bord!:eek: Men han sa han ikke ante hva det var!
Derfor ble jeg litt satt ut da jeg leste om noe annet, og plutselig leste om dette her. Det hørtes ikke ut som om det var uvanlig, men han visste ikke hva det var!:(

Øyelegen vil ikke se meg oftere enn hvert annet år. Jeg er ung og har ikke hatt noen endringer de siste 6 årene. Bortsett fra denne harde tanten, da!

Det er 6 måneders ventetid hos øyelegen min. Kanskje jeg skal bestille time nå, så jeg kommer til i april/mai. Da er det et år siden sist!

Som diabetiker SKAL du inn til øyelege hvert år! BRUM!!!

Photobscura 21-10-10 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 952506)
Jeg har forresten også ofte både tørre øyne og "slør", men jeg har både grønn stær i familien og synsnervebetennelse tidligere i år, så jeg tør ikke uttale meg kategorisk om hvorvidt noe er en konsekvens av noe annet. :cool: Som regel kommer slørsynet med trøtthet/stress, dog.

Ja, jeg er ikke stressa. Men jeg har vært uvanlig aktiv denne uka, så kanskje en smule trøtt? Her i huset er det katten som bestemme hvor lenge jeg får sove som regel :p.

Men det er vel kanskje grønn stær optikeren så mulige tegn til. Skal snart tilbake, så kan sjekke det ut da. Men det er som sagt ikke hele tiden.

Kanutten 21-10-10 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952510)
Ja, jeg er ikke stressa. Men jeg har vært uvanlig aktiv denne uka, så kanskje en smule trøtt? Her i huset er det katten som bestemme hvor lenge jeg får sove som regel :p.

Men det er vel kanskje grønn stær optikeren så mulige tegn til. Skal snart tilbake, så kan sjekke det ut da. Men det er som sagt ikke hele tiden.

Photo da!! En optiker ser ikke alle mulige tegn til grønn stær! Grønn stær er alvorlig og kan medføre blindhet hvis det ikke blir tatt alvorlig. Og optikeren bør i allefall vise deg videre til øyelege hvis mistanken er der.

Kanutten 21-10-10 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952516)
Photo da!! En optiker ser ikke alle mulige tegn til grønn stær! Grønn stær er alvorlig og kan medføre blindhet hvis det ikke blir tatt alvorlig. Og optikeren bør i allefall vise deg videre til øyelege hvis mistanken er der.

Grønn stær er som oftest arvelig og opptrer gjerne i senere alder...

Photobscura 21-10-10 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952516)

Jeg var hos øyelege etter det, da.

Kanutten 21-10-10 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952521)
Jeg var hos øyelege etter det, da.

Hva sa øyenlegen da??

Kitt 21-10-10 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 952505)
hæh? jeg er en tidlig diagnostert diabetiker, i 2007 tror jeg at jeg var hos øyelege første gang. eller 2008. sa det var så fint at fastlegen fikk bestemme neste gang. det ble i våres. nå vil han ha meg inn hvert år selv om jeg er ung og alt det der... og alt var helt fint også.
dem sier jo at diabetikere bør gå minst annehvert år, men om du mistenker noe er galt så burde dem jo ta deg inn fortere enn opprinnelig tenkt?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952507)
Som diabetiker SKAL du inn til øyelege hvert år! BRUM!!!

Jeg er en av få som kan komme som øyeblikkelig hjelp til øyelegene her. Trenger ikke ringe en gang, bare komme! :D
Tenker jeg snakker med den nye fastlegen min, jeg. Etter å ha gått med blodsukker på rundt 15 siden januar, er det sikkert lurt å gå litt oftere til øyelegen også!

Kanutten 21-10-10 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952549)
Jeg er en av få som kan komme som øyeblikkelig hjelp til øyelegene her. Trenger ikke ringe en gang, bare komme! :D
Tenker jeg snakker med den nye fastlegen min, jeg. Etter å ha gått med blodsukker på rundt 15 siden januar, er det sikkert lurt å gå litt oftere til øyelegen også!

:ja:

Photobscura 21-10-10 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952522)
Hva sa øyenlegen da??

Det samme som optikeren. Et eller annet med et marginalt høyere trykk, men såpass marginalt at det kan like så godt være en naturlig variabel. Det har som sagt vært uforandret i fire år. Det er ingen historie med stær i min familie, og det understøtter muligheten for at det bare er noe å holde under oppsyn med årlig kontroll. Trykket kan man sjekke lett hos optiker, fikk jeg beskjed om.

Kanutten 21-10-10 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 952505)

ja, men da må jo DU ta kontakt!!!

Kanutten 21-10-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952554)
Det samme som optikeren. Et eller annet med et marginalt høyere trykk, men såpass marginalt at det kan like så godt være en naturlig variabel. Det har som sagt vært uforandret i fire år. Det er ingen historie med stær i min familie, og det understøtter muligheten for at det bare er noe å holde under oppsyn med årlig kontroll. Trykket kan man sjekke lett hos optiker, fikk jeg beskjed om.

DA går du til legen og be om lege henvise deg til en øyelege for å få sjekket tensjonen, pachyen, foto av papillen, tykkelsen på nervefiberlageret samt dybden på papillen... og sidesynet. MINIMUM!

Kitt 21-10-10 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952559)
DA går du til legen og be om lege henvise deg til en øyelege for å få sjekket tensjonen, pachyen, foto av papillen, tykkelsen på nervefiberlageret samt dybden på papillen... og sidesynet. MINIMUM!

Er det ikke flott å ha tilgang på så mye ekspertise???:D

Photobscura 21-10-10 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952559)

Jeg stoler på at øyelegen gjorde de nødvendige kontrollene når jeg gikk dit grunnet optikerens anbefalning.

Kanutten 21-10-10 21:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952560)
Er det ikke flott å ha tilgang på så mye ekspertise???:D

Nå... skomakerens barn ble uten sko...

Er det ikke så det heter??

Kanutten 21-10-10 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952562)
Jeg stoler på at øyelegen gjorde de nødvendige kontrollene når jeg gikk dit grunnet optikerens anbefalning.

Jeg regner med at du hadde ca 19/21 i trykk på øynene. Det er det som er i grenseland. Men det er DA man sjekker de andre tingene.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.