Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

langaard 19-02-11 21:53

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034786)
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D

Hei:) på apoteket har de noe som heter senneste, den er MEGET effektiv mot treg mage:D

Oregano 19-02-11 21:56

Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?

Anarko 19-02-11 21:57

Jeg har tidvis, og egentlig rimelig ofte, siste mnd vært plaget med mye bløt mage (diare) og kun på kveldene. Jeg har vært lavkarbo siden juli 2010, men har siste 1,5 mnd vært mye flinkere til å spise enda mindre karbohydrater, trent, (og har gått ned en del) og spist mer fett. Kan det være fettet som gjør at magen oppfører seg idiot? Dette problemet oppstår etter middagene, som er på kvelden rundt om 19. Frem til middag er alt normalt.

Oregano 19-02-11 21:59

Jeg har også fettet mistenkt for en del av tregheten ja. I tillegg er det vel mindre fiber i lavkarbokosthold enn grovbrød og grovpastakostholdet jeg hadde tidligere. Jeg trener hver dag, og vil ikke tenke på hvordan magen hadde vært hvis jeg bare satt stille.

langaard 19-02-11 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034853)
Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?

Te er ok så lenge den er sukkerfri:)

Oregano 19-02-11 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1034865)
Te er ok så lenge den er sukkerfri:)

Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?

langaard 19-02-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034866)
Finnes det teer som er tilsatt sukker? Da står det vel på pakken regner jeg med?

Om den er tilsatt sukker, så står det på pakken:) Har aldrig opplevd at teposer er tilsatt sukker:)

Oregano 19-02-11 22:22

Teposene fra London fruit&herb company blir forøvrig også geniale isteer. Trenger ikke søtning og de smaker nydelig!

ada-emilie 19-02-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034866)

En boks instant-te inneholder sukker, men det finnes hvit te fra twinings og lipton som også inneholder karbohydrater. Det står ikke ordentlig hvor mye på pakkene, dessverre. Men det smaker søtt så jeg holder meg unna.

Kanskje 19-02-11 23:01

Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?

Photobscura 19-02-11 23:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1034687)
Krysse fingre for Nav forresten ...

Glemte å takke for denne! Takk takk! :) Jeg dirrer i spenning, her! Jeg må jo levere aktivitetsplanen ferdig signert på mandag, så da får jeg kanskje vite mer da. Men jeg har trua! Dette betyr enormt mye for meg! :o

LineJM 19-02-11 23:04

Vet ikke om det har noe å si om glasset har vært åpnet eller ikke, men de aller fleste legemidler har en holdbarhetsdato. Denne skal stå på glasset/esken.

langaard 19-02-11 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1034973)
Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?

Må bare advare deg, selv om du kanskje vet det fra før. Du må være forsiktig med vanndrivende, spesielt siden maten vi spiser er vanndrivende i seg selv. Du må iallefall ta tilskudd av magnesium og kalium!!:ja:

Oregano 19-02-11 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1034949)
En boks instant-te inneholder sukker, men det finnes hvit te fra twinings og lipton som også inneholder karbohydrater. Det står ikke ordentlig hvor mye på pakkene, dessverre. Men det smaker søtt så jeg holder meg unna.

Disse teene jeg drikker smaker også søtt - i allefall noen av dem. Burde jeg være mer skeptisk kanskje? Hm.

Kitt 19-02-11 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1034973)

Så lenge tablettene ikke har endret farge eller utseende på andre måter, er de nok like virksomme som den dagen de ble laget.:p
Gamlelegen min fortalte at han tok turnusen sin som militærtjeneste og da fikk de stort sett bare medisiner som hadde gått ut på dato fra nærmeste sykehusapotek!

Akkurat nå kommer jeg bare på nitroglyserin(mot angina) som ikke tåler at glasset har vært åpnet lenge eller å feks ligge i lommen over litt tid!:eek:

Og som Langaard sier, vær forsiktig med lavkarbo/ketolyse og vanndrivende! :ja:
Etter noen uker trengte jeg dem ikke lengre og har ikke hatt bruk for dem siden!:)

vimsen85 20-02-11 11:50

Kan man bruke cocosa som hårkur?

langaard 20-02-11 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1035254)

Jeg har faktisk prøvd:) det funka ikke så veldig bra:) men litt cocosa på tørre slitte hårtupper derimot, funka bra:D

vimsen85 20-02-11 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1035261)
Jeg har faktisk prøvd:) det funka ikke så veldig bra:) men litt cocosa på tørre slitte hårtupper derimot, funka bra:D

Okei. Så dumt :p Takk for svar :)

Kitt 20-02-11 14:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1035254)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1035261)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1035279)
Okei. Så dumt :p Takk for svar :)

Den skal fungere veldig bra som after- dusj- hudkrem, da!;):D:)

Jabba 20-02-11 19:23

Kan man spise Avocadoen selv om kjøttet har fått litt sorte prikker?
Jeg skar litt av en avocado for 2 dager siden og i dag når jeg skulle ha til middag så var det grønne kjøttet sort prikket...
Jeg skar bort det værste og spiste ..... men er det "farlig" ?

Jabba 20-02-11 19:24

Noen som vet om noen nettbutikker som selger sukkerfri Sweet Chili Sauce?

Photobscura 20-02-11 19:36

Det er bare misfarging, ikke farlig. Ha litt sitron på avocadoen, og pakk den godt inn i plast, så blir det ikke så mye prikker på den.

LineJM 20-02-11 19:37

"rust" alstså?

Photobscura 20-02-11 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1035685)
"rust" alstså?

Hehe, kanskje det? Er jo en form for oksidering. :p

Kanutten 20-02-11 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1035685)
"rust" alstså?

Kalles oksidering. Akkurat det samme som skjer med løvetanna når du plukker den. "Melka" blir omtrent svart.

Jabba 20-02-11 19:42

Det var bra! Da skal jeg spise Avocado i morgen også!
Er det andre grønnsaker med så lavt karboinnhold som Avocado?

LineJM 20-02-11 19:42

Jepp, "rust"
*peke nese*

:liste:

Kanutten 20-02-11 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1035695)
Jepp, "rust"
*peke nese*

:liste:

He he, rust er det kun når det er jern som oksideres.

Photobscura 20-02-11 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1035694)
Det var bra! Da skal jeg spise Avocado i morgen også!
Er det andre grønnsaker med så lavt karboinnhold som Avocado?

Bare å sjekke matvaretabellen, det! Avocado er forresten en frukt.

Photobscura 20-02-11 20:11

Er det noen som har prøvd vendelrot/valeriana mot søvnproblemer? I mitt tilfelle søvnforstyrrelser, altså ikke problemer med innsovningen, men våkner alt fra hver til hver tredje time. Holder på å bli gal, her. :o

trude.lutt 20-02-11 20:14

Mitt tips i forhold til dette er Tolvon. Litt trøtt de første dagene, men så gir det seg.

langaard 20-02-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1035729)
Er det noen som har prøvd vendelrot/valeriana mot søvnproblemer? I mitt tilfelle søvnforstyrrelser, altså ikke problemer med innsovningen, men våkner alt fra hver til hver tredje time. Holder på å bli gal, her. :o

Har prøvd, men det funka ikke på meg:mad: Kanskje du skulle prøvd melatonin:confused:(det er reseptbelagt i norge da)

Svima 20-02-11 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1035729)

Jeg har ikke prøvd det selv, men har ei veninne som ikke kan få fullrost valeriana:)
Skader ikke å prøve.:)

Photobscura 20-02-11 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1035733)
Har prøvd, men det funka ikke på meg:mad: Kanskje du skulle prøvd melatonin:confused:(det er reseptbelagt i norge da)

Tenkte på det også, men jeg tror dette er forbigående. Det har bare vart i tre uker, mye som har skjedd i det siste, og en del stress, så jeg håper jo at det går over snart.
Leste om noen ganske positive kliniske studier på nettet om vendelrot.

Photobscura 20-02-11 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Svima (Innlegg 1035738)
Jeg har ikke prøvd det selv, men har ei veninne som ikke kan få fullrost valeriana:)
Skader ikke å prøve.:)

Ah, takk! Får ta meg en tur innom en helsekostbutikk i mårra!

Photobscura 20-02-11 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trude.lutt (Innlegg 1035731)
Mitt tips i forhold til dette er Tolvon. Litt trøtt de første dagene, men så gir det seg.

Men tolvon er vel reseptbelagt sovemedisin? Det kommer jeg aldri til å ta! :o.

Anarko 20-02-11 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1035669)
Noen som vet om noen nettbutikker som selger sukkerfri Sweet Chili Sauce?

Dette lurer jeg også på. Såg noen på middagstråden som hadde funnet.

Supera 20-02-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1035667)
Kan man spise Avocadoen selv om kjøttet har fått litt sorte prikker?
Jeg skar litt av en avocado for 2 dager siden og i dag når jeg skulle ha til middag så var det grønne kjøttet sort prikket...
Jeg skar bort det værste og spiste ..... men er det "farlig" ?

Du mener slike svarte "korn" inne i kjøttet og ikke misfarging på kantene på grunn av oksidering vel? Det er bare litt udelikat, men det gjør ingenting å spise det.

Jabba 20-02-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1035869)
Du mener slike svarte "korn" inne i kjøttet og ikke misfarging på kantene på grunn av oksidering vel? Det er bare litt udelikat, men det gjør ingenting å spise det.

Stemmer - det var slike sorte prikker inni selve kjøttet....

Supera 20-02-11 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1035890)
Stemmer - det var slike sorte prikker inni selve kjøttet....

Det var det jeg tenkte. Har spist det mange ganger. Det kommer på noen overmodne avocadoer. Konsistensen blir litt dårligere siden de svarte prikkene blir litt trådete, men avocadoen er fortsatt spiselig.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.