Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 18-02-11 23:23

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1034046)
Du er jo mørk, Carisma (om det er naturlig?)

Ikke i det hele tatt :D Jeg er midt mellom bloond og mellom blond opprinnelig, men har ikke hatt naturlig farge siden jeg var 14. Håret mitt er veldig tynt pr hårstrå, men fryktelig mange hårstrå så det virker tykt likevel. Har hørt fra absolutt alle frisører at de aldri har sett noen med så mange hår før :rolleyes:

Photobscura 18-02-11 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1034053)
Ikke i det hele tatt :D Jeg er midt mellom bloond og mellom blond opprinnelig, men har ikke hatt naturlig farge siden jeg var 14. Håret mitt er veldig tynt pr hårstrå, men fryktelig mange hårstrå så det virker tykt likevel. Har hørt fra absolutt alle frisører at de aldri har sett noen med så mange hår før :rolleyes:

Ah, ok. Ja, det er jo typisk blondiner, tynne hårstrå men myyyyye hår! Jeg hadde enormt mye hår før kroppen bestemte seg for å klusse til hormonene mine sånn at typ 2/3-deler ramla ut. :(

Furine 19-02-11 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1034033)
Redken ødela håret mitt fullstendig, og jeg fikk ikke orden på det igjen før jeg oppdaget Tigi! Herreserien lukter mint (hvertfall den grå), ellers er det forskjellig lukt på alle. Jeg bruker superstar, den lukter jordbær. Ordentlig, ikke sånn syntetisk som frisørshampoer vanligvis gjør.

Eh, nei :nei: De har åpent samme dagene som i Norge. Har vært der i de dagene først i påskeuka mange ganger.

Amsterdam har bare stengt langfredag, ikke skjærtorsdag. Hvertfall var det åpent da vi var der i påsken 2004. :ja:

Greier ikkje å bruke Redkenprodukta eg hadde i hus lenger, etter at Frøy gjorde meg oppmerksam på paraben. Eg er litt paranoid. :o
Hihi, eg greier heller ikkje tanken på Tigi, men det er på grunn av dårleg erfaring med ein Tigi-frisør. Eg skulle ha rundjult den vesle skiten av ein mann! Eg skulle ha ein klipp til €15, enda opp med alt mogleg skit til €50 (det var det året det var så bratt!), ja for eg hadde jo så stygt hår, og han måtte jo berre kure det, og brenne meg i nakken 3 gongar, og la meg betale €2 for hårspray eg instendig ba om å få sleppe..! :mad:

Takk for info om opning i Køben! Amsterdam fann eg ut av på nettet. Litt dumt å reise stadar om mykje er stengt der. Så vi må tenke litt på dette.

Carisma 19-02-11 00:06

Men det er jo en masse severdigheter i Amsterdam, som man kan bruke fredagen på :ja: Vi brukte den i dyreparken :D De fleste ville nok valgt museene... Også shoppet vi torsdag og lørdag.

Furine 19-02-11 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1034098)
Men det er jo en masse severdigheter i Amsterdam, som man kan bruke fredagen på :ja: Vi brukte den i dyreparken :D De fleste ville nok valgt museene... Også shoppet vi torsdag og lørdag.

Jauda, eg veit jo det, har vore der før ;) Men vi har liksom spart på denne gåvesjekkgreia så lenge no at eg verkeleg har lyst til å gjere noko spesielt. Sambu har aldri vore i sjølve Køben (eg anser ikkje transit på Kastrup som besøk i byen :rolleyes:) så det hadde vore stas. Sambu jobbar eigentleg både torsdag og fredag i påska, men har tatt fri sidan eg har fri. Så vi skal i alle fall gjere noko begge har lyst til. Har ikkje vore i London på 10 år heller. Ei skam! Vi som bur så nær!

Jabba 19-02-11 12:49

Hva kan jeg spe kjøttdeig med for å få den festest mulig? Utenom fløte og ost da...
Skal lage hjemmelagede karbonader....

Gerd 19-02-11 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1034342)
Hva kan jeg spe kjøttdeig med for å få den festest mulig? Utenom fløte og ost da...

mykt smør :D (ikke smelta, men romtemperert) :)

Jabba 19-02-11 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1034344)
mykt smør :D (ikke smelta, men romtemperert) :)

Det vil ikke smelte og renne ut i panna under steking da?

Gerd 19-02-11 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1034353)
Det vil ikke smelte og renne ut i panna under steking da?

Noe vil, men pass på å elte det godt.

Jeg bruker å tilsette smør i både kjøttpuddinger, kjøttkaker og karbiser :D
Og det blir en god avrunda smak med smør :ja:

KarMa40 19-02-11 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1034342)

Eggeplomme og/eller finhakket bacon

Jabba 19-02-11 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1034356)
Noe vil, men pass på å elte det godt.

Jeg bruker å tilsette smør i både kjøttpuddinger, kjøttkaker og karbiser :D
Og det blir en god avrunda smak med smør :ja:

Da skal jeg også prøve! Takk for tipset Gerd!

Jabba 19-02-11 13:12

Lurer på en ting til jeg...eller rettere sagt to ting:

1. Slike Stay-Up strømper....holder de seg virkelig oppe av seg selv eller er hofteholder et must?

2. Jeg sliter med dårlig holdning og merker nå at jeg til stadighet får vondt i ryggen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre holdningen min ?

Jabba 19-02-11 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1034363)
Eggeplomme og/eller finhakket bacon

MMM - da blir det jo baconburger! Nam nam! Steker du baconet først da eller?

ada-emilie 19-02-11 13:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1034366)

1. Slike Stay-Up strømper....holder de seg virkelig oppe av seg selv eller er hofteholder et must?

2. Jeg sliter med dårlig holdning og merker nå at jeg til stadighet får vondt i ryggen. Hva kan jeg gjøre for å forbedre holdningen min ?

For å forbedre hodldningen hjelper det som regel å trene styrke på treningsstudio. Egentlig all form for trening. Armehevinger! For å få strukket ut brystet må du få trent ryggmusklene på motsatt side på en eller annen måte. Svømming er også bra. Yoga. Jeg merker mest virkning av styrketrening med apparater.

Carisma 19-02-11 14:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba

Yoga!

Svima 19-02-11 14:59

Nå har jeg prøvd å lage "taco skjell" av ost, uten hell.:eek:
Jeg la de over aluminiumsfolie:eek: (tenkte jeg skulle prøve å få en bøy, så jeg kunne fylle de)
Ikke prøv. De satt helt fast:) Ha ha.:)
Har noen et råd?

Furine 19-02-11 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Svima (Innlegg 1034464)
Nå har jeg prøvd å lage "taco skjell" av ost, uten hell.:eek:
Jeg la de over aluminiumsfolie:eek: (tenkte jeg skulle prøve å få en bøy, så jeg kunne fylle de)
Ikke prøv. De satt helt fast:) Ha ha.:)
Har noen et råd?

Bakepapir!! Eller putt i muffinsformer av silikon? Eller bruk ein kopp med bakepapir i.

Svima 19-02-11 15:03

Takk takk:)
Da prøver jeg det.
Ha en fin dag:klem:

Ildern 19-02-11 15:07

Sitat:

De holder seg oppe på egenhånd. :)

Gracella 19-02-11 15:25

Sitat:

De holdes oppe av seg selv, ja.
Et lurt tips for å få de til å sitte enda bedre, er å ta litt vann på den "gummilisten" som er i strømpen.
Altså, dra på deg strømpen, men ikke den øveste biten, den lar du være vrengt nedover så du ser den gummikanten.. Fukt fingrene med vann og gni rundt gummien, brett opp strømpen helt og den sitter som et skudd!!

På den annes side, synes jeg hofteholdere er mer sexy, da slipper man (jeg i alle fall) at noe tyter ut over kanten...

christine76 19-02-11 15:26

Noen som vet hvordan Paris er med åpningstider i påsken da? Jeg har tenkt å reise der, og hadde ikke tenkt på det med åpningstider før jeg leste her i tråden. Gjør ikke noe om det er stengt en dag eller to, men litt kjedelig om det er stengt hele oppholdet.

Og stay-ups holder seg fint oppe. Men det er jo veldig sexy med holdere da.

Photobscura 19-02-11 16:00

Kan noen svare meg på om det å få en aktivitetsplan fra Nav som skal undertegnes en uke etter jeg leverte søknad og gjennomførte "intervju" er et godt tegn på at man får vedtak? :snill:

Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?

Sanney 19-02-11 16:05

mener at det er 2 timer etter inntak som er "regelen", uten at jeg skal være altfor skråsikker.

Photobscura 19-02-11 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1034536)
mener at det er 2 timer etter inntak som er "regelen", uten at jeg skal være altfor skråsikker.

For både før- og ettermålingen? Hadde for meg noe med to timer jeg også, men ettersom stripsene er så himla dyre, så vil jeg være sikker!

Sanney 19-02-11 16:12

vel, før målingen kan jo du ta rett før du spiser greia, og etter målingen 2 t etter du har spist maltitolen.

forøvrig har jeg to bokser med sticks ett eller annet sted. jeg vet bare ikke hvor. så jeg måtte få ny resept... i og med at jeg har diabetes får jeg jo kraftig redusert pris, så jeg aner ikke hva sticksa egentlig koster...

Photobscura 19-02-11 16:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1034547)
vel, før målingen kan jo du ta rett før du spiser greia, og etter målingen 2 t etter du har spist maltitolen.

forøvrig har jeg to bokser med sticks ett eller annet sted. jeg vet bare ikke hvor. så jeg måtte få ny resept... i og med at jeg har diabetes får jeg jo kraftig redusert pris, så jeg aner ikke hva sticksa egentlig koster...

Hehe, nei, jeg mente første målinga to timer etter siste måltid, og målinga etter inntak av sjokkisen to timer etter jeg har spist den, blir det riktig?
Jeg husker ikke hvor mye de koster, kanskje rundt 200 kr for hundre strimler? Fikk meg nettopp nye blodsukkermåler, så jeg har fortsatt noen av de strimlene som fulgte med. Jeg får jo ikke blå resept på dem, ettersom jeg "bare" er insulinresistent. :rolleyes:

Sanney 19-02-11 16:26

jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for siste måltid, hvis du bare vil sjekke virkningen av maltitol. med lavkarbo spretter jo ikke blodsukkeret opp allikevel.

jeg hadde to produkter på samme resept, så det er bare en pris på kvitteringen min.. men mener jeg ble fortalt at det er 50 kr per boks av 50 sticks. så 1 kr sticksa. og uten resept er det 3 kr sticksa. men kommer vel ann på merket og. er uansett så sløv på å måle at det blir ikke store utgiftene i året...

Carisma 19-02-11 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1034551)
kanskje rundt 200 kr for hundre strimler?

350 kostet en boks strips uten resept for 2 år siden.

KarMa40 19-02-11 18:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1034368)
MMM - da blir det jo baconburger! Nam nam! Steker du baconet først da eller?

Faktisk ikke, men så liker jeg rått bacon da:D:D:D

Kanutten 19-02-11 18:40

Noen her som kjenner til et bra sted å overnatte enten i Northwich eller i Knutsford i England?? Det er rett sørvest for Manchester flyplass. Det må passe for eldre folk. Mamma og pappa får en tur dit fra oss barn i gave, akkurat der fordi vi har familie der. Men samtidig må det passe for sambo og meg (les pubber) siden vi skal reise sammen med dem..

KarMa40 19-02-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1034532)
Og så lurer jeg på, jeg har kun brukt blodsukkermåleren min til å måle fastende blodsukker. Jeg fikk i dag det for meg at jeg skulle teste hvor mye blodsukkeret mitt påvirkes av maltitol, bare sånn for moro skyld. Så jeg lurer da på hvor lenge etter siste måltid jeg bør vente med å måle blodsukkeret, og hvor lenge etter inntak av sjokoladen jeg bør vente med å sjekke stigningen?

For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd :D:D:D. Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.

Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...

Krysse fingre for Nav forresten ...

Photobscura 19-02-11 18:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1034687)
For å få ordentlig oversikt kan du gjøre som de gjør med sukkerbelastning: innta tingensomskalmåles, og så måle etter 10 min, 30 min, 1 time, 2 timer. Tegne graf, som en ekte nerd :D:D:D. Hvis blodsukkeret er normalt etter to timer kan du fortsatt ha hatt det opp i skyene i mellomtiden... Jo mere grafen svinger jo sterkere reagerer du og det vil jo være veldig interessant hvis du har spist noe som skal ha lav glykemisk belastning.

Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?...

Krysse fingre for Nav forresten ...

Såpass! Takk for tips, altså. Men det er mer bare nysgjerrighet. Jeg er jo diagnosisert med insulinresistens, og går på metformin, og kjenner sådan mindre svingninger, men nå er jeg også langt over snittet pedantisk på kostholdet :).
Jeg har hatt veldig reaktivt blodsukker tidligere, og kjent veldig godt om jeg har fått i meg noe jeg ikke har tålt, noe som sånn generelt skjer svært sjeldent. Bare ordet glukosebelastning får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har blånekta de siste to årene. Det er rett og slett en for hard påkjenning!
Jeg tror ikke jeg har merka noe av å spise maltitolsjokolade før, men det hadde vært interessant å se om det skjer noe. Og så ligger jo bare den måleren der. Brukte den en del da jeg la om kostholdet etter diagnosen, men som sagt bare for å sjekke fastende blodsukker, og at det faktisk bevegde seg nedover.

Oregano 19-02-11 19:04

Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:

Photobscura 19-02-11 19:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034696)
Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:

Den holder seg i gang av seg selv, den! Men du må nok gi det litt tid, dersom du er fersk i lavkarbo-gamet! :) Imidlertid finnes det noen triks for å få den i gang også, linfrø som har ligget i vann, fløtegrøt, blåbær etc.

Oregano 19-02-11 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1034705)
Den holder seg i gang av seg selv, den! Men du må nok gi det litt tid, dersom du er fersk i lavkarbo-gamet! :) Imidlertid finnes det noen triks for å få den i gang også, linfrø som har ligget i vann, fløtegrøt, blåbær etc.

Jeg har vel levd lavkarbo i 7-8 uker nå. Du mener det kommer seg etterhvert? Linfrø har jeg jo i knekkebrødene mine. Blåbær spiser jeg av og til litt av i cc'en til frokost. Sikkert ikke store nok mengder.

Pøsh 19-02-11 20:05

Jeg merker på magen når jeg spiser frokostbollene til Gerd. De funker :cool:
Magen min har generelt blitt mye bedre enn før.

Photobscura 19-02-11 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034728)
Jeg har vel levd lavkarbo i 7-8 uker nå. Du mener det kommer seg etterhvert? Linfrø har jeg jo i knekkebrødene mine. Blåbær spiser jeg av og til litt av i cc'en til frokost. Sikkert ikke store nok mengder.

Jeg mener ikke det kommer seg etterhvert, men de fleste opplever at det går seg til! Det er jo ren, naturlig og ubearbeidet mat vi spiser, og det med fiber er en nymoderne oppfinnelse tilpasset dagens kosthold. ;) Hvor lang tid det tar er nok ganske individuelt. Jeg tror det tok noen uker for min del, men det begynner å bli en stund siden nå, så jeg husker ikke helt …
Men det kan jo også hende at du ikke er så treg i magen. Man har som regel mindre avfall når man spiser helt rent mat, enn man får på et mer tradisjonelt norsk kosthold, med mye brød og sånn.
Men, som sagt. Om du føler deg treg i magen, prøv å legge noen ss linfrø i et glass lunkent vann til det danner seg et litt tykt slimaktig lag, og drikk det. Det fungerer lakserende og er helt uskadelig. Om enn ikke så innmari apetittelig. :p

Oregano 19-02-11 21:16

Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D

Photobscura 19-02-11 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Oregano (Innlegg 1034786)
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D

Både og! Det fungerer ikke lakserende på meg, derimot får jeg gravidmage og flatulens fra en annen verden om jeg spiser for mye sjokolade med maltitol :flau:

hernon 19-02-11 21:37

Jeg lurer på hvorfor jeg - som vanligvis båder er hyggelig og høflig - to ganger har glemt å takke for svar her inne?

Takk, Furine og Kitt :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.