![]() |
Sv: Starter 1.juni - Blir du med?
Sitat:
|
Sitat:
|
Foksy: Flink a :)
I dag skal jeg lage kylling nuggets til middag. Om jeg gidder...... Uinspirert om dagen mtp å kokkelere. Men det kommer seg vel utover. Akkurat hevet i meg 2 skiver bacon, to egg, majones og en stor klump gul ost stekt i panna. Stekt i meierismør.. Slikket tallkerken etterpå for å få med alt, hehe. Forresten, hvordan avføring har dere om jeg kan spørre? Min er ikke lenger hver dag, veldig mørk og ganske mye løsere enn før. Er det vanlig? |
Sitat:
Tusen takk alle, jeg er superhappy!! :D Utrolig deilig å se vekta bevege seg igjen, etter 8 uker stillstand og økende frustrasjon.. Jeg får legge til at jeg er student, og gikk ut i sommerferie i slutten av mai til midten av august. Målet er å gå ned endel nå i beg. av sommerferien, og gradvis trene mer i løpet av sommeren. Neste semester blir hardt, så jeg er nødt til å ha bedre fysikk for å orke alt. Er alenemor for en jente på 9 år og har tidligere vært syk med ME. Kjenner at jeg fremdeles må ta det med ro noen ganger og hvile ut etter stress eller ekstra travle dager. Pruttilutt: takk for tips ang vann-app. Jeg har ikke fått tak i den samme som deg, har iPhone. Men har funnet en jeg kan legge til antall ml, og valgfri minutter mellom hver gang den sier ifra til meg. Må bare huske på å skru av varslingen før jeg legger meg. Morsomt! Nå får jeg i meg rundt 3 liter om dagen :) |
Foksy: Du er student og alenemor også ja. Hva studerer du? Regner med 1 år da siden vi har like lange ferier :)
Hvordan ble du forresten "bedre" fra ME? |
Sitat:
Og ang. avføring. Det fine er at kroppen nå benytter seg at det meste vi pakker i den. Altså at det blir mindre rester igjen etter at tynntarmen har tatt opp næringsstoffene, og tykktarmen tar opp vann og salter. Naturligvis blir det litt igjen, men når det er så lite for hver dag, kan kroppen bare holde på det til det blir nok til å "lage" avføring av det. Dette kan sette tarmen og peristaltikken (muskelbevegelsene i tarmen) ut av spill, og vi må gjerne framprovosere avføringen. Jeg spiser mye fløte/smørgrøt - gud skal vite det setter fart på magen på en ikke-diaretisk måte, men en sunn og fortreffelig, etterlengtet avføring. Okei, nå går det veldig i detalj her. Vi tåler det? Farge og konsistens er også et spørsmål som dukker opp etter hvert. Det er helt normalt at fargen endrer seg til både lysere og mørkere. Og den kan bli både hardere (hvis du ikke er flink med vanninntaket) og mykere (hvis du spiser rett og drikker rett). Vært fortsatt obs. på at synlig blod og slim skal alltid meldes til lege for videre undersøkelse. |
Sitat:
Jeg har også hatt/har ME, og blitt tilnærmet frisk. Desverre er det sånn for ME-pasienter at en ting som fungerer for èn ikke fungerer eller forverrer for en annen. For meg ble kosthold medisinen som gjorde meg frisk.Jeg gikk til en privat lege med ME som spesialfelt, og fikk utrolig mye støtte og hjelp fra henne. Det viste seg at jeg var intolerant for en lang rekke matvarer blandt annet. Bygget opp kroppen igjen med riktig kost og ekstreme mengder kosttilskudd. Nå føler jeg meg frisk, men kan også få små tilbakeslag i perioder med mye stress... |
Takk for svaret !
Fint å få en så detaljert beskrivelse for hva som skjer i kroppen. Veldig logisk egentlig. Da skal jeg bare slappe av med at jeg ikke må på do lenger hver dag og at konsistensen er mye mykere enn before :) |
Sitat:
Var det lchf du brukte? Du må gjerne prikke meg navnet på den legen om du har lyst |
Sitat:
Jeg ble bedre av papain, medisin utvinnet av papayarot. Jeg tok en blodprøve i Göteborg (kan tas i Lillestrøm nå) og fikk se med egne øyne at blodlegemene hadde hopet seg opp og lå sammenklistret i stedet for å sveve fritt. Blodet fikk hverken tatt til seg nok oksygen og næringsstoffer, eller fordelt det ut over kroppen som det skulle. Fikk samtidig tett oppfølging helhetlig, med lett trening og gåturer sammen med fysioterapeut og tankefeltsterapi. Er nok mye stress og påkjenninger fra ung alder som har utløst dette. Merker jeg blir mer sliten under pms, og at jeg må slappe av mer enn andre etter eksamener eller andre slitsomme ting. Men bortsett fra det går det over all forventning :D Føler meg enda bedre nå som jeg har kuttet mel, sukker og alt det der også...hvitt mel bør jeg nok holde meg unna resten av livet. Jeg studerer Administrasjon og Ledelse, ferdig med 1. året nå, to år igjen :) |
Sitat:
Fra å være hver dag på do (høykarbo - mye avfall:rolleyes:) går jeg nå 3-4 ganger i uken. |
Sitat:
|
Sitat:
Ligger litt tidligere i tråden om hva den heter til iPhone - vet ikke helt sikkert om den heter Waterlogged den vi har snakket om tidligere? Men all vannloggingpåminnelsesapplikasjoner (pust) er kjekt å ha. Selv om jeg har slått min av for den maste så sinnsykt! |
Litt skuffende at min ikke har den applausen ved fullført mengde vann ;) jeg får 'bare' en gratulasjon om at jeg er suksessfull og at jeg må fortelle det til verden :p
|
Den jeg lastet ned heter Hydrate yourself. Kan stille inn hvor ofte den skal mase, og jeg husker på å skru den av om kvelden, så jeg er fornøyd :)
|
Sitat:
|
Kjenner at jeg savner en enkel *liker*-knapp her inne :p
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg anbefaler å ta den blodprøven for å sjekke opp blodet først, siden den bare koster 500 kr og medisinene som trengs koster under 200 kr mnd.. http://www.papayashop.no/ |
Mamma sliter med kroniske smerter og fibromyalgi, men etter hun startet lavkarbo sammen med meg har hun en helt annen hverdag smertemessig og fysisk. Kroppen hovner ikke så fort opp, hun samler ikke så mye vann lengre og hun er jaggu blitt hyggeligere også. :rolleyes:
Hun merker det veldig hvis hun er ukonsekvent, da får hun større smertetak og blir sofaliggende i flere uker i strekk. Hennes medisin ER lavkarbo. Mat som er fabrikert blir tilsatt en del kjemiske stoffer, og behandlet mat er jo noe vi unngår. Er nok en teori om toksiner og immunforsvar her, vil jeg tro. Selv er jeg bipolar og har kroniske smerter i underliv / buk, og humørmessig er jeg mer stabil når ikke blodsukkeret svinger så fryktelig, og smertene i magen er mindre også. Wonder why ;) |
God morgen, alle! :)
Jeg har oppdaget at jeg spiser saktere nå som jeg har kuttet karber. Før kunne jeg sitte og gomle brødskiver ut av en annen verden. 7-8 skiver gikk uten at jeg "la merke til det". Nå spiste jeg akkurat frokost, to kokte egg med aioli, og det gikk saaaakte. Endelig klarer jeg å spise så sakte at hjernen registrerer at magen er mett! Også så enkelt. Jeg trengte ikke å spise sakte med vilje, det stoppet seg naturlig. Jeg er student, men har fått forespørsel fra jobben om å jobbe noen dager hver uke frem til jeg reiser til utlandet i juli. Sa selvfølgelig ja, men nå har jeg fått litt matpakke-angst. På kontoret hvor jeg jobber har forsåvidt alle damene begynt på lavkarbo, så det mangler ikke på støtte til å gjennomføre når jeg er på jobb, men jeg gruer meg likevel til lunsjen. Ikke selve pausen, men til hva jeg skal spise. Har funnet noen matpakkeideer, men er redd maten blir dårlig fra jeg drar hjemmefra til jeg skal spise. Jeg må dra hjemmefra senest 7, og lunsjen er ikke før 12. Jeg vil ikke bli dårlig av feks laks etter 5 timer? Den vil jo være inni en matboks. Eller majones? Vil den bli dårlig? |
kjenner jeg er litt frustrert nå, men fikk mensen tirsdag så skal vel ikek være altfor skuffet over å ha gått opp 100 gram fra i går til i dag, bruker som regel gå opp 2-3 kg når jeg får mensen da
ang den waterlogged, jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne velge om jeg skulle drikke vann før middag, før froksot, elr før lunsj jeg og et bestemt klokkeslett |
Sitat:
Jeg er ikke noe frokostpersjon, så her er slik jeg gjør det: - Hvis jeg er sulten på morgenen spiser jeg to skiver ost og splæsjer en dæsj majones i kjeften på vei ut døra. Drikker en halv liter vann på vei til jobb (jeg går). - Til lunsj varierer jeg veldig. Av og til steker jeg jalapenosost og har baconost på eller hjemmelaget eggesalat med ekstra majones (kjøtt på flesk osv), eller spiser osteskiver rullet med salte peanøtter inni, eller som i dag f.eks har jeg skeiet ut med Coop sine tacopølser, en pølse 100 gram 4 karb 18 fett. Go-knall! Enkelte dager jeg har laget ekstra middag, så tar jeg det i lunsjboksen. Grøt, stroganoff, kjøttkaker, omelett og tacosuppe. Ja, og salater hvis jeg har gidda lagd det. :rolleyes: - Hva med å kjøpe en pakke skivet ost, noe kjøttpålegg du liker, så kan du rulle det sammen og dyppe enten i majones, hvitløksmajones, hjemmelagd græsk dressing eller aioli? :) |
Jeg har funnet noen tanker om hva jeg kan ha i matpakka, og takk for flere tips.
Men jeg lurer mest på om feks laks og majones (eller andre ting) vil bli dårlig av å være i romtemperatur fra jeg drar klokken 07 til jeg skal spise ca 12 ? |
Sitat:
|
Kanskje det går an å kjøpe sånne gjenbruksisbiter? Og så ha oppi matboksen, sånn at maten holder seg kald. Det blir jo nesten som en slags kjølebag?
|
Sitat:
|
Så noen fine i veskeformat i en brosjyre fra Europris, har også sett hos Nille :)
|
Sitat:
Selv pleier jeg å kjøpe salat i kantina på skolen, litt dyrt....men godt! Kunne vært flink og laget selv da, og brukt en slik liten kjølebag/veske. Isbitterninger av gjenbruksmateriale var også smart! Takk for tips :):) |
Sitat:
|
:)
Sitat:
|
Sitat:
|
Må bare dele middagen min med dere. Jeg spiser veldig lite pga fettfasten da, men det er jo bare å øke mengden og spise sammen med kjøtt av noe slag.
Kjøpte en pose (225g) ferdig kutta blomkål og brokkoli og kokte mørt før jeg knuste og tilsatte 40g seterrømme og 25g fløte, pluss litt salt og pepper. Bevilget meg en halv porsjon av dette til middag med 15g Créme Chérie på toppen :sikle: Den lille ostebiten på toppen gjorde susen altså! Omtrent som grøt med/uten smørøye :p |
ÅÅH! Sulten!
Sitter på jobb, og har feilberegnet hvor mye mat jeg skulle ta med meg :(. Heldigvis straks ferdig, men får ikke spist før jeg er hjemme, og det er jeg ikke før om to og en halv time, ca. Skikkelig nedtur! Og et spørsmål: Jeg må tisse skikkelig mye nå, og det føles som det er mye mer enn jeg har klart å drikke i dag. Kan det være fordi jeg har holdt på vannet mens jeg har hatt mensen, og at det vannet er på vei ut igjen (noe som i så fall ville vært suuupert siden jeg har veiedag i morgen og vil jo ikke ha noe mensenvekt på veiedagen). |
Sitat:
Ang vann så kan jo det ha med mens å gjøre! Hadde vært greit det da ;) |
Ja, vet dere... Nå skal jeg fortelle dere noe morsomt.
I fjor, i jilustartergruppa, så telte jeg over etter cirka 2 uker og 2 måneder hvor mye vi hadde sammen gått ned i vekt. Nå varierer det i antall mennesker og slikt, men jeg synes vi er mange allerede til å være så tidlig i måneden! :D Etter omtrent 2 uker har vi SAMMEN gått ned 35 kg!!! Gleder meg til å telle om 2 måneder (selv om det er et ERT#"RTG å lese gjennom hver eneste post) - vi hadde 2-ukers måling på 27 kg og 2-månedersmåling på 165 kg! Skal vi slå dem eller? :rolleyes: Ps: Karbomamma er ikke medregnet, for hun har streng beskjed om å ikke veie seg før mandag :D |
stilig, pruttilutt! Det må vi få til! ;)
Åååå...jeg får av og til litt angst av denne kosten jeg! Hodet mitt streiket totalt, og jeg kan liksom ikke fatte hvordan jeg kan gå NED når jeg trykker i meg så mye FETT!?! jeg vet jo mange gjør det, men får litt panikk tendenser! Må nok snikveie meg imorgen å forsikre meg om at jeg ikke har gått opp 5 kg :p Og denne sultfølelsen som liksom skal forsvinne? Har jeg ikke sett! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09. |