Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Bøtt 18-01-11 17:11

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Jeg går på helsekost butikk og kjøper soyprotein pulver,veldig lite carbs.og veldig bra å bake med..

Cheva 18-01-11 17:56

Okay, 1000 takk:D
Holdt faktisk i det i butikken i sta, men turte ikke ta med...:eek: Men da blir det en tur til ;)

TrineG 18-01-11 19:07

Kan philadelphia ost fryses ned ? :)

silje_rs 19-01-11 11:03

hvis j sku bestemme meg for¨å ta en fest..hvordan vil da kroppen reagere på noen rusbrus? blir man ille dårlig tro?

silje_rs 19-01-11 11:04

alt kan fryses;)

Gerd 19-01-11 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1005308)
Kan philadelphia ost fryses ned ? :)

ja, det går fint. Pass på at den tines i kjøleskapet for å ikke skille seg. :)

Photobscura 19-01-11 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje_rs (Innlegg 1005793)
hvis j sku bestemme meg for¨å ta en fest..hvordan vil da kroppen reagere på noen rusbrus? blir man ille dårlig tro?

Vanskelig å si. Du har "egenkomponert" som filosofi, hva vil det si? Er du i ketose? Er det snakk om sukkerfri, eller "ordentlig" rusbrus, altså med sukker?
Om du er i ketose, så kan du gjerne oppleve å tåle mye mindre enn du er vant til. Om du drikker noe såpass sukkerholdig som en rusbrus, så kan du bli direkte dårlig, avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Jeg ville heller gått for en tørr cava/hvitvin eller rødvin, forsåvidt. Og tatt det laaaangsomt, passet på å få i deg godt med mat (gjerne skikkelig fet mat) før drikkinga, og være nøye på å få i meg nok vann. Sånn generelt anbefales det heller ikke å drikke alkohol de første par ukene man er i ketose, dersom du er det.
Men igjen, vanskelig å si, når jeg verken vet hva du legger i egenkomponert eller rusbrus :p.

Lillemy71 19-01-11 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1004016)
Ca 133g for å være mer nøyaktig!;)
Mange som tror de bare skal regne i gram, men da blir det jo feil! Derfor jeg liksom må bry meg litt! :)

Oi dette visste ikke jeg, har rett og slett misforstått så jeg er skikkelig glad at du blander deg jeg :D

Tror jeg er litt treg i knollen (har vært ute og reist og sovet utrolig lite i det siste) i dag så jeg må bare spør for å være sikker. Dersom jeg spiser en entrecote på 300 g, så gir det ca. 552 kcal, hvorav 34,5 g fett og 60 g protein (iht matvareguiden.no). Dvs at dersom jeg skal ha 1500kcal/133g fett/80g protein så har jeg fortsatt ca 100 g fett og 20 g proteiner og gå på eller???

Akkurat nå prøver jeg meg på SDS igjen i håp om at vekta skal gå nedover så da tenker jeg ikke på slikt. Men det er greit å vite dersom jeg skal prøve meg på et annet opplegg. Synes forøvrig det er vanskelig å spise rikitg slik at dette regnestykket går opp, blir som oftest for lite eller for mye av noe.

TrineG 19-01-11 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1005798)
ja, det går fint. Pass på at den tines i kjøleskapet for å ikke skille seg. :)

Takk for svar :) da skal det hamstres:D:D

Kitt 19-01-11 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1005834)
Oi dette visste ikke jeg, har rett og slett misforstått så jeg er skikkelig glad at du blander deg jeg :D

Akkurat nå prøver jeg meg på SDS igjen i håp om at vekta skal gå nedover så da tenker jeg ikke på slikt. Men det er greit å vite dersom jeg skal prøve meg på et annet opplegg. Synes forøvrig det er vanskelig å spise rikitg slik at dette regnestykket går opp, blir som oftest for lite eller for mye av noe.

Bare hyggelig! :D
Har blitt for gammel til å gidde å tie still!:p

Men du, litt for mye eller for lite spiller ingen rolle, det jevner seg ut i løpet av en uke eller sånn. Det er mer prinsippet bak, at man skal ha noen tall å forholde seg til, som er poenget!:)

Lykke til med SDS! :)

Lillemy71 19-01-11 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1005834)
Tror jeg er litt treg i knollen (har vært ute og reist og sovet utrolig lite i det siste) i dag så jeg må bare spør for å være sikker. Dersom jeg spiser en entrecote på 300 g, så gir det ca. 552 kcal, hvorav 34,5 g fett og 60 g protein (iht matvareguiden.no). Dvs at dersom jeg skal ha 1500kcal/133g fett/80g protein så har jeg fortsatt ca 100 g fett og 20 g proteiner og gå på eller???

Editerte litt jeg, for hodet henger ikke helt med i dag og jeg klarer ikke helt å samle tankene. Litt dumt egentlig tatt i betraktning at jeg skal ha "review" på et gigantdokument i dag.

Ville bare sjekke at jeg har forstått prinsippene riktig, er litt sånn teskje-dag i dag kjenner jeg :o. Tenkte også bare å nevne at jeg har gått tilbake på SDS for det er det eneste opplegget som har fått meg ned i vekt, så jeg vil prøve det en ny periode.

Kitt 19-01-11 12:02

Så vidt jeg kan skjønne, stemmer regnestykket ditt veldig bra! :)
(Men jeg har sår på hornhinnene og ser alt i en liten tåkesky om dagen:p)

silje_rs 19-01-11 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1005802)
Vanskelig å si. Du har "egenkomponert" som filosofi, hva vil det si? Er du i ketose? Er det snakk om sukkerfri, eller "ordentlig" rusbrus, altså med sukker?
Om du er i ketose, så kan du gjerne oppleve å tåle mye mindre enn du er vant til. Om du drikker noe såpass sukkerholdig som en rusbrus, så kan du bli direkte dårlig, avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Jeg ville heller gått for en tørr cava/hvitvin eller rødvin, forsåvidt. Og tatt det laaaangsomt, passet på å få i deg godt med mat (gjerne skikkelig fet mat) før drikkinga, og være nøye på å få i meg nok vann. Sånn generelt anbefales det heller ikke å drikke alkohol de første par ukene man er i ketose, dersom du er det.
Men igjen, vanskelig å si, når jeg verken vet hva du legger i egenkomponert eller rusbrus :p.

j tror j er i ketose..veldig usikker..midje målet har gått ned noen hakk men bare gått ned en halv kilo! spiser så lite karb som overhode mulig, it no særlig mer enn 5g om dagen! og når d gjelder rusbrus..hehe,da snakker j om smirnoff ice og lignende.. aldri likt vin ma;/

Photobscura 19-01-11 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje_rs (Innlegg 1005875)
j tror j er i ketose..veldig usikker..midje målet har gått ned noen hakk men bare gått ned en halv kilo! spiser så lite karb som overhode mulig, it no særlig mer enn 5g om dagen! og når d gjelder rusbrus..hehe,da snakker j om smirnoff ice og lignende.. aldri likt vin ma;/

Jeg vet ikke helt hva Smirnoff Ice er, eller, jeg har hørt om det, men er det sukkerfritt? Vet det finnes sukkerfrie rusbruser, men jeg klarer ikke å drikke sånt :p.
Men som sagt, vær obs på at du kan bli fortere full enn du er vant til!

PS: Kan du please ikke skrive "sms-språk"? Typ, j i stedet for jeg etc. Ikke vondt ment, men det er innmari slitsomt å lese ...

silje_rs 19-01-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1005877)
Jeg vet ikke helt hva Smirnoff Ice er, eller, jeg har hørt om det, men er det sukkerfritt? Vet det finnes sukkerfrie rusbruser, men jeg klarer ikke å drikke sånt :p.
Men som sagt, vær obs på at du kan bli fortere full enn du er vant til!

PS: Kan du please ikke skrive "sms-språk"? Typ, j i stedet for jeg etc. Ikke vondt ment, men det er innmari slitsomt å lese ...

den er grei:) takk for kjapt svar!
rusbrusen er d nok mye sukker i ja..litt bedre med sukkerfrie da kanskje?! ingen planer om alkohol før om noen uker,da d er julebord til samboer.

silje_rs 19-01-11 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje_rs (Innlegg 1005890)
rusbrusen er d nok mye sukker i ja..litt bedre med sukkerfrie da kanskje?! ingen planer om alkohol før om noen uker,da d er julebord til samboer.

ska prøve å skrive ordentlig..ble d it stedet for det ser j..beklager det!

Nerthus 19-01-11 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje_rs (Innlegg 1005890)

Hold deg til sukkerfri i så stor grad du kan. Evt kan du jo blande vodka og lettbrus , feks 7-up light, sprite light og hva de nå heter alle sammen - DET er nemlig akkurat det samme som rusbrus - men nå har du den helt sukkerfri ;)
Jeg vet grevens cider har et par alternativer med svært lite karbo, jordbær ihvertfall og enten pære eller eple har 0.6 g karbo pr 100 gram hvis du ikke gidder å blande selv. JEG tenker at man gjør det man må gjøre når man har tatt et kostholdsvalg ;)

silje_rs 19-01-11 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1005952)
Hold deg til sukkerfri i så stor grad du kan. Evt kan du jo blande vodka og lettbrus , feks 7-up light, sprite light og hva de nå heter alle sammen - DET er nemlig akkurat det samme som rusbrus - men nå har du den helt sukkerfri ;)
Jeg vet grevens cider har et par alternativer med svært lite karbo, jordbær ihvertfall og enten pære eller eple har 0.6 g karbo pr 100 gram hvis du ikke gidder å blande selv. JEG tenker at man gjør det man må gjøre når man har tatt et kostholdsvalg ;)

takk for info, det kom veldig godt med!:)
jepp,har tatt ett kostholdsvalg,men det er itte dermed sagt at man itte kan unne seg to fester i året;) jeg er rimlig slavisk når det kommer til kosthold så j ser itte på det som noe problem:) så det går så bra at det;)

alexsandra 20-01-11 13:41

jeg lurer på hvor stor pris forskjellen er på produkter her og i sverige. vet at kjøtt og kylling er billigere men jeg tenker på alt det "fugle frøet" man baker med og sojaprotein pulveret,ost,fløte,bacon.

Kitt 20-01-11 13:53

Min erfaring som gammel "Harry- handler" er at det meste er billigere, om enn bare pga kursen!
Men ting som Fiberhusk er ca 1/3 av prisen.
Vi reiser til Nordby ved Svinesund og i Nordby Mat får du alltid fersk ribbe til en billig penge feks.
Maximat i andre enden har Göl pølser blant annet med svært lite karber.

Det finnes flere tråder/lister her inne om hva man bør kjøpe i Sverige. Skal se hva jeg finner!
Denne er fin i hvert fall!

alexsandra 20-01-11 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1006902)
Min erfaring som gammel "Harry- handler" er at det meste er billigere, om enn bare pga kursen!
Men ting som Fiberhusk er ca 1/3 av prisen.
Vi reiser til Nordby ved Svinesund og i Nordby Mat får du alltid fersk ribbe til en billig penge feks.
Maximat i andre enden har Göl pølser blant annet med svært lite karber.

Det finnes flere tråder/lister her inne om hva man bør kjøpe i Sverige. Skal se hva jeg finner!
Denne er fin i hvert fall!

takk snille deg:) er litt vansklig og finne frem i junglen i blant,men det er toppers og få linke til temaet

bussen 21-01-11 01:06

God kveld alle sammen:)

jeg er en gutt på 25år som seriøst må gjøre noe for og gå ned i vekt.
Aldri vært noe særlig glad i poteter og pasta så lavkarbo burde passe meg bra. Jeg stinker rett og slett på kjøkkenet så det jeg lurte på er hvilken diett det er lettest og sette seg inn i for nybegynnere.

Tenkte å kjøpe meg boka slank med ketolysekuren da jeg tror den er "enklest" å følge.
Eller tror dere jeg burde starte med en annen? Atkins?fedon?

det her er sikkert et dumt spm, men kommer man i ketose hvis man kjøper en 2ukers meny fra spisdegslank.no

alexsandra 21-01-11 01:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bussen (Innlegg 1007475)

Aldri vært noe særlig glad i poteter og pasta så lavkarbo burde passe meg bra. Jeg stinker rett og slett på kjøkkenet så det jeg lurte på er hvilken diett det er lettest og sette seg inn i for nybegynnere.

Tenkte å kjøpe meg boka slank med ketolysekuren da jeg tror den er "enklest" å følge.

det her er sikkert et dumt spm, men kommer man i ketose hvis man kjøper en 2ukers meny fra spisdegslank.no

nå har ikke lest hva slags diett det er,men min personlig mening om hva jeg ville ha gjort er og lese om de forskjellige diettene først enn og hoppe rett på en meny:)

Nerthus 21-01-11 12:05

Sitat:

JA det gjør du! Har god erfaring med spisdegslank, det er variert mat og jeg synes den var helt grei på smak. Kjempefin kick-start mens du leser deg opp på andre retninger - eller om du velger å fortsette. Jeg burde nok fortsatt på spisdegslank til jeg var kommet mye mer ned i vekt - fordi jeg har en tendens til å spise for mye mat generelt tror jeg... En kompis gikk ned 5 kg de to ukene på spisdegslank så ingenting er umulig :)

TrillTrall 21-01-11 12:35

Sitat:

Nei - du må nok spise den også. ;) Sorry. Klarte ikke å dy meg. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.