![]() |
Sv: Gerds ostekake
Åh, du gode gode du:p
Har laget denne før med heistad bringebær og vært frelst, trodde jeg. NÅ er jeg FRELST. Fun light lemon/lime saft som gele! Oh, Herre det er det beste jeg har smakt. Laget ferdig ostekaken nå og den er satt i kjøleskapet til nyting i morgen på alles bursdag. Skal ha gelelokk på, men tenker at jeg lager det i morgen tidlig, så er dte sikkert stivt på ettermiddagen :D |
Også hadde jeg kanel i bunnen :D
|
Da skal jeg prøve meg igjen på denne til konfirmasjon imorgen! Håper den blir litt mer ostekake aktig denne gangen, ble bare formasj aktig sist..
|
Da har jeg laget en versjon med appelsin-funlight, å philadelfia. Røra smakte kjempegodt hvertfall! :) Men, noen tips til hva jeg bør ha som gelelokk? har funlight appelsin, å eldorado bringebær gele.
|
|
Føler meg inspirert, og tenkte å prøve å lage denne kaka til jeg får besøk over helga. Men siden jeg er helt nybegynner når det gjelder baking, lurer jeg på et par ting:
hvordan legger man et gelelokk på ostekaka? Kaka bør vel stå litt først for å stivne før man har på gele? Tenkte å bruke gele fra Eldorado til både fyll og lokk. Men da må jeg vel bruke to poser gele, et til fyllet og et til lokket? Som sagt, totalt nybegynner.. :confused: |
Jeg tror jeg skal servere denne kaken til helga. Hvor lenge kan den ligge i fryseren ? kan jeg lage den Torsdag, og servere den Lørdag ? er den like god når den har vært fryst ?
|
Du kan fint lage den torsdag og la den stå i kjøleskapet til lørdag! Den blir nesten bedre av å få sette seg litt! :sikle:
Har aldri prøvd å fryse den, da den alltid blir spist opp i løpet av et par dager uansett! :p |
Sitat:
|
Jeg har ikke lyst til å bruke gele i denne nå som det finnes så mye friske bær. Men hvis jeg bytter ut gele med knuste bær, hvor mye trenger jeg? Og hvor mye gelatin?
|
Du trenger så mye gelantin som du må ha til ca 3.5 dl vann!
Hvor mye bær du vil ha, er jo opp til deg!:) Prøve seg litt frem?;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei. Synes kaka så god ut, så har lyst å prøve den, men tåler ikke mandler/mandelmel, går det med kokosmel? å evt hvor mye kan jeg bruke?
Hilsen nybegynner |
Tåler du paranøtter så kan du bruke det, ellers ville jeg bare prøvd meg fram med kokosmasse/kokosmel.
Kan jo fint lage bare bunnen og se hvordan den blir etter noe tid i kjøleskapet :) |
Eller rett og slett droppe bunnen og bare lage ostefromasj- tingen!:ja: Den er jo best uansett!:D:sikle::D
|
Sitat:
|
Går det ann å bruke noe annet i bunnen istede for mandler? Tåler ikke mandler og helst ikke kokos =/ Kan man f.eks bruke en kjeks type også droppe å spise den bunnen :p ? Eller går karbohydratene opp i kaken :P ?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Bare lurte på en ting, du skriver at det 35 karber i hele kaken, men på posen med mandlene står det at det er 20,5 pr 100g, også skal vi bruke 250g, blir ikke det da 51,25 g karber da bare på mandlene..? :confused:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46. |