Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Gerds ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963)

megselv 16-05-11 23:09

Sv: Gerds ostekake

Åh, du gode gode du:p
Har laget denne før med heistad bringebær og vært frelst, trodde jeg.
NÅ er jeg FRELST. Fun light lemon/lime saft som gele! Oh, Herre det er det beste jeg har smakt. Laget ferdig ostekaken nå og den er satt i kjøleskapet til nyting i morgen på alles bursdag. Skal ha gelelokk på, men tenker at jeg lager det i morgen tidlig, så er dte sikkert stivt på ettermiddagen :D

megselv 16-05-11 23:10

Også hadde jeg kanel i bunnen :D

Nupsida 20-05-11 12:27

Da skal jeg prøve meg igjen på denne til konfirmasjon imorgen! Håper den blir litt mer ostekake aktig denne gangen, ble bare formasj aktig sist..

Nupsida 20-05-11 21:30

Da har jeg laget en versjon med appelsin-funlight, å philadelfia. Røra smakte kjempegodt hvertfall! :) Men, noen tips til hva jeg bør ha som gelelokk? har funlight appelsin, å eldorado bringebær gele.

Nupsida 22-05-11 14:47

http://i938.photobucket.com/albums/a...a/IMG_9879.jpg

:)

Linda86 26-05-11 23:40

Føler meg inspirert, og tenkte å prøve å lage denne kaka til jeg får besøk over helga. Men siden jeg er helt nybegynner når det gjelder baking, lurer jeg på et par ting:
hvordan legger man et gelelokk på ostekaka? Kaka bør vel stå litt først for å stivne før man har på gele?
Tenkte å bruke gele fra Eldorado til både fyll og lokk. Men da må jeg vel bruke to poser gele, et til fyllet og et til lokket?

Som sagt, totalt nybegynner.. :confused:

TrineG 27-06-11 09:49

Jeg tror jeg skal servere denne kaken til helga. Hvor lenge kan den ligge i fryseren ? kan jeg lage den Torsdag, og servere den Lørdag ? er den like god når den har vært fryst ?

Kitt 27-06-11 10:13

Du kan fint lage den torsdag og la den stå i kjøleskapet til lørdag! Den blir nesten bedre av å få sette seg litt! :sikle:
Har aldri prøvd å fryse den, da den alltid blir spist opp i løpet av et par dager uansett! :p

TrineG 27-06-11 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1148160)
Du kan fint lage den torsdag og la den stå i kjøleskapet til lørdag! Den blir nesten bedre av å få sette seg litt! :sikle:
Har aldri prøvd å fryse den, da den alltid blir spist opp i løpet av et par dager uansett! :p

Oki, da prøver jeg det :D

Carisma 17-07-11 12:23

Jeg har ikke lyst til å bruke gele i denne nå som det finnes så mye friske bær. Men hvis jeg bytter ut gele med knuste bær, hvor mye trenger jeg? Og hvor mye gelatin?

Kitt 17-07-11 12:27

Du trenger så mye gelantin som du må ha til ca 3.5 dl vann!
Hvor mye bær du vil ha, er jo opp til deg!:)
Prøve seg litt frem?;)

Carisma 17-07-11 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1161940)
Prøve seg litt frem?;)

Joda, men jeg liker å ha litt rammer jeg :D

Kitt 17-07-11 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1161943)
Joda, men jeg liker å ha litt rammer jeg :D

Du kan jo se om dette hjelper!:)

stompeline 02-10-11 22:13

Hei. Synes kaka så god ut, så har lyst å prøve den, men tåler ikke mandler/mandelmel, går det med kokosmel? å evt hvor mye kan jeg bruke?
Hilsen nybegynner

grotingeling 02-10-11 22:17

Tåler du paranøtter så kan du bruke det, ellers ville jeg bare prøvd meg fram med kokosmasse/kokosmel.
Kan jo fint lage bare bunnen og se hvordan den blir etter noe tid i kjøleskapet :)

Kitt 02-10-11 22:18

Eller rett og slett droppe bunnen og bare lage ostefromasj- tingen!:ja: Den er jo best uansett!:D:sikle::D

grotingeling 02-10-11 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1221072)
Eller rett og slett droppe bunnen og bare lage ostefromasj- tingen!:ja: Den er jo best uansett!:D:sikle::D

:ja: :sikle: :sikle:

IAlexandra 05-01-12 22:15

Går det ann å bruke noe annet i bunnen istede for mandler? Tåler ikke mandler og helst ikke kokos =/ Kan man f.eks bruke en kjeks type også droppe å spise den bunnen :p ? Eller går karbohydratene opp i kaken :P ?

Bik 05-01-12 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av IAlexandra (Innlegg 1277514)
Går det ann å bruke noe annet i bunnen istede for mandler? Tåler ikke mandler og helst ikke kokos =/ Kan man f.eks bruke en kjeks type også droppe å spise den bunnen :p ? Eller går karbohydratene opp i kaken :P ?

Finnes en del oppskrifter på kjeks her inne. Lag de og knus sammen med litt smelta smør og evt søtstoff :)

Carisma 05-01-12 23:01

Sitat:

Du kan lage den som fromassj uten bunn. Du kan også bruke oopsie-bunn, står i et innlegg i tråden her et sted.

Dietta 05-01-12 23:07

Sitat:

Hva med hasselnøtter eller valnøtter ? :)

IAlexandra 06-01-12 00:30

Bare lurte på en ting, du skriver at det 35 karber i hele kaken, men på posen med mandlene står det at det er 20,5 pr 100g, også skal vi bruke 250g, blir ikke det da 51,25 g karber da bare på mandlene..? :confused:

IAlexandra 06-01-12 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1277567)
Du kan lage den som fromassj uten bunn. Du kan også bruke oopsie-bunn, står i et innlegg i tråden her et sted.

Ja, tenkte jeg skulle gjøre det =D Er jo egentlig bare ostebladningen jeg liker, så gjør meg ikke noe om det blir uten bunn :P

Alynna 06-01-12 03:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av IAlexandra (Innlegg 1277631)
Bare lurte på en ting, du skriver at det 35 karber i hele kaken, men på posen med mandlene står det at det er 20,5 pr 100g, også skal vi bruke 250g, blir ikke det da 51,25 g karber da bare på mandlene..? :confused:

Mandler har 7-8 karber per 100 gram, hvilket merke har du kjøpt? Het høres helt feil ut....

IAlexandra 06-01-12 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1277663)
Mandler har 7-8 karber per 100 gram, hvilket merke har du kjøpt? Het høres helt feil ut....

Så rart =/ Jeg kjøpte mandler på Rimi, og bak på bakken står det 20g pr 100g.. Viste ikke at det var forskjellige mandler =/

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.