Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627)

ecli 11-10-08 21:54

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av igmitt (Innlegg 545148)
Men jeg brukte ikke linfrø jeg da. Tok solsikkekjerner og valnøtter i stedet

bytta du linfrø mot disse i lik mengde (vekt)? eller...

Anitra 12-10-08 10:42

Ok, mitt ble ikke stekt lenge nok, det er litt fuktig, men smakte ok. Har nok savnet den tyggemostanden man finner i brød.

Trudeh 15-10-08 12:34

Dette ble bare suverent på smak. Etter å hatt det stående på rist natten gjennom, var det fortsatt litt klissete.
Jeg lurer på om det bør oppbevares kjølig med tanke på ingrediensene?

Vet du Lollypop noe om holdbarhet og om det kan fryses?:D

marry-78 15-10-08 23:01

Takk for god oppskift!!!! Som flere sier har jeg også savnet å spise litt brød, også er selvfølgelig lettvint å spise på jobb ;)

ecli 16-10-08 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trudeh (Innlegg 555251)
Dette ble bare suverent på smak. Etter å hatt det stående på rist natten gjennom, var det fortsatt litt klissete.
Jeg lurer på om det bør oppbevares kjølig med tanke på ingrediensene?

Vet du Lollypop noe om holdbarhet og om det kan fryses?:D

Heter ikke lollypop jeg da ;) men jeg har hatt god erfaring med å fryse dette brødet! Skjært det opp i skiver før jeg fryser det, og så kan jeg ta opp en eller to skiver hver dag, eller halve brødet som jeg så har i kjøleskapet på jobben. Fungerer flott det, står seg godt i 1uke i kjøleskap.

anjanka 28-10-08 12:24

smaker dette som det brødet som står på pakken på ketolyse bakemiksen??

Tronee 29-10-08 21:41

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!

Tusen takk for oppskriften!
Jeg fant ut at jeg skulle prøve å bake dette brødet i morges, men jeg hadde ikke alle ingrediensene. Hadde ikke kruskakli, men byttet det ut med solsikkekjerner i stedet.

Jeg malte linfrøene og solsikkekjernene med stavmixeren, og prøvde å følge oppskriften ellers ut fra det jeg husket. Hadde det litt travelt med å få det i ovnen før jeg måtte en tur ut i morges, så jeg glemte sesamfrøene og saltet :-) Jeg hadde også litt bakepulver i "røra".
....men brødet ble meget bra det. Sitter og prøver det ut akkurat nå, og jeg er godt fornøyd. I morgen blir det ny baking, men denne gangen skal jeg huske det resterende ;-)
Selv min kjære som har savnet brød sårt den siste uken, syntes det var meget akseptabelt, så nå klarer nok hun å holde seg "lavkarbo" fortsatt en stund.

Bjørg 16-01-09 16:33

Nå står brødet i brødbakemaskinen! Spennende!!!

Mosepjusk 20-01-09 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bjørg (Innlegg 617496)
Nå står brødet i brødbakemaskinen! Spennende!!!

Åssen ble brødet!?

balloon 25-01-09 19:25

Shit, nå står brødene i ovnen, med slimete, bløte hele linfrø.....:mad: Leste ikke de siste innleggene om å male tørre linfrø i steden.

*sukk* :o ja ja. KAN hende det blir bra likevel...? :rolleyes:

Aphrodithe 26-01-09 20:47

Det skal stå på benken om natta for å sette seg. Menne...Skal det pakkes inn på noen måte, eller bare et tørkle over? Det blir ikke steinhardt eller?

Skal bake i morgen tenkte jeg :)

Aphrodithe 26-01-09 20:50

Må alt males opp forresten? Har ikke sånn maskin...

balloon 26-01-09 21:03

Jeg lagde brød av den originale oppskriften her i denne tråden. De luktet godt og sto over natten, men i morres når jeg skulle smake, ble jeg skuffet gitt. Neste gang skal jeg hvertfall ikke legge linfrøene i bløt! :eek:

Thalen 27-01-09 00:30

Jeg har laget deigen nå, men sitter og tenker på at jeg kunne tenke meg og ha i noe krydder...

Men det står helt stille, er så redd for og ødelegge det isteden,.
Er det noen erfarne bakere her som har en mening om hvilket krydder som kan passe??

Det skal ikke smake krydder, bare sette en liten piff liksom :)
Fikk ideen fra en annen i denne tråden som sa hun hadde tenkt og gjøre det, men fikk aldri vite resultatet:)

Skautrollet 27-01-09 00:50

Brødet mitt stod på "tørk" på benken ett døgn før jeg skar det opp. Så fikk skivene ligge noen timer til tørk, og de ble rimelig bra. Smaker kjempegodt til reker og majones, passer mindre bra til annet pålegg synes jeg.

Og så er det jo skikkelig mettende da! Etter 2 skiver var Skautrollet overspist resten av dagen :p

Neste gang prøver jeg med litt pizzakrydder i røra! Smaker kanskje godt til ost :rolleyes:

jacjan 27-01-09 15:54

Da står et brød i ovnen her også.

Blir spennende, for jeg savner virkelig å kunne spise ferskt grovbrød med majones og roastbiff :D

Mangler bare å få tak i Mama Lupes tortillaene nå, så begynner ting å bli bra :)
(Også hamburgerbrød... savner virkelig en god stor fet hamburger med mais, salat, ost og burgerbrød)... :)

-j

Carisma 27-01-09 16:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jacjan (Innlegg 630337)
(Også hamburgerbrød... savner virkelig en god stor fet hamburger med mais, salat, ost og burgerbrød)... :)
-j

What?? Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg funnet ut at det er Burger'n, salaten, osten og resten av tilbehøret som smaker. Brødet er bare papp som tar smaken fra det andre :D Bare prøv å lag en burger med alt favoritt-tilbehøret (untatt mais da) uten brød, og kjenn forskjellen! :ja:

jacjan 27-01-09 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 630355)
What?? Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg funnet ut at det er Burger'n, salaten, osten og resten av tilbehøret som smaker. Brødet er bare papp som tar smaken fra det andre :D Bare prøv å lag en burger med alt favoritt-tilbehøret (untatt mais da) uten brød, og kjenn forskjellen! :ja:

Er noe med det å holde burgern i handa :)
Burger i papir blir liksom ikke helt det samme ;)

-j

Carisma 27-01-09 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jacjan (Innlegg 630416)

-j

Å, jeg har ikke den greia jeg. Syns burger er best når den er dandert på en tallerken, gjerne med en pinne gjennom med litt pynt på :D
men har du testet OE-lappene til Ziggy? Oppskrift finnes et sted her inne.

jacjan 28-01-09 11:58

Da var iallefall brød stekt, luftet, spist og kastet :)

Dette var ikke noe vi likte smaken på overhodet.
Det så ut som brød, men kan være smaken på linfrø og sesamfrø som ikke helt stemte for oss.

-j

balloon 28-01-09 15:34

Hm...sånn var det for meg også. :( Kunne ikke definere HVA i smaken jeg ikke likte, om det var CC eller sesamfrøene. Linfrø smaker vel ingenting?
Kanskje jeg prøver med rømme og solsikkefrø i stedet:)

Odde 31-01-09 00:54

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jacjan (Innlegg 630416)

-j

Da er det bare å benytte oopsie roll som brød, det funker ok

Vedlegg 5588

http://cleochatra.blogspot.com/2009/...and-check.html

Odde:D

Liseana 07-02-09 17:04

Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops: :)

4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje

Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.

Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat :p Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig :D

Gjør oppmerksom på at en merker at det er frø i brødene, god tyggemotstand, noe jeg liker :D

bærrgen 07-02-09 19:46

Jeg spiser to skiver av dette brødet til lunsj hver dag, det er bare så utrolig kjempegodt!

Aphrodithe 11-02-09 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Liseana (Innlegg 643393)
Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops: :)

4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje

Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.

Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat :p Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig :D

Gjør oppmerksom på at en merker at det er frø i brødene, god tyggemotstand, noe jeg liker :D

Har bakt begge typene, men liker denne best, og skal bake et par stk til i dag. Lollypos sitt ble så utrolig kompakt. Veldig godt det og, men syns dette var hakket luftigere :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.