Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 14-02-11 14:26

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1029884)
Lurer på om jeg må ha 2stk, en til fisk og en til kjøtt? Setter det seg ikke smak i :confused:

Har aldri laget fisk oppi, men mye annet og har aldri opplevd det! De er glasserte inne, så det er ikke mye som setter seg fast!:)

Kitt 14-02-11 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1029883)
Ja,det var den jeg tenkte på ! så den er stor nok ? Fant ikke noen andre heller når jeg søkte på nettet, eller fant en på Ikea, men det blir for langt unna meg :) Spørs om jeg må kjøpe meg en og teste i helga. Spennende :D

Husk at første gangen skal den helst ligge i vann over natten! Synd å stå der og så oppdage at du ikke får laget noe før i morgen!:p

langaard 14-02-11 14:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1029890)
Har aldri laget fisk oppi, men mye annet og har aldri opplevd det! De er glasserte inne, så det er ikke mye som setter seg fast!:)

Ok:) Jeg tenkte nok på leirgryte:)

Supera 14-02-11 14:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1029883)
Ja,det var den jeg tenkte på ! så den er stor nok ? Fant ikke noen andre heller når jeg søkte på nettet, eller fant en på Ikea, men det blir for langt unna meg :) Spørs om jeg må kjøpe meg en og teste i helga. Spennende :D

Jeg fikk en femliters leirgryte til jul som de fant på Jernia av merket Römertopf, altså den originale. Den er bedre enn den jeg hadde fra før, fordi bunnen inni var helt flat og ikke opphøyd i midten (lettere å rengjøre). Og mer glasert.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1029884)
Lurer på om jeg må ha 2stk, en til fisk og en til kjøtt? Setter det seg ikke smak i :confused:

Jeg ville hatt en egen en til fisk hvis jeg skulle lagd fisk altså... Römertopf har egne leirgryter for fisk.

Kitt 14-02-11 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1029893)
Ok:) Jeg tenkte nok på leirgryte:)

ØØØØØ, ja??? Jeg også!

langaard 14-02-11 14:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1029901)
ØØØØØ, ja??? Jeg også!

:) Den som ikke glasert inni:)

Kitt 14-02-11 14:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1029897)
Jeg fikk en femliters leirgryte til jul som de fant på Jernia av merket Römertopf, altså den originale. Den er bedre enn den jeg hadde fra før, fordi bunnen inni var helt flat og ikke opphøyd i midten (lettere å rengjøre). Og mer glasert. Men jeg ville hatt en egen en til fisk hvis jeg skulle lagd fisk altså... Römertopf har egne leirgryter for fisk.

Tenkte på Jernia, men fant ikke noe på nettsidene deres!:confused:
Jeg har en "ekte" og en mindre som ikke er det. Faktisk er de helt like, bortsett fra fasongen på lokket!:p

Kitt 14-02-11 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1029903)
:) Den som ikke glasert inni:)

Trodde alle var det! Har til dags dato ikke sett noen som ikke er det!:p

Furine 14-02-11 14:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1029906)
Trodde alle var det! Har til dags dato ikke sett noen som ikke er det!:p

Neeei.. Trur ikkje alle er det. Meiner å seie at den mamma har, original römertopf, ikkje er glasert. Ei stund sidan eg har sett den no.

Kitt 14-02-11 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1029908)
Neeei.. Trur ikkje alle er det. Meiner å seie at den mamma har, original römertopf, ikkje er glasert. Ei stund sidan eg har sett den no.

Min er orginal og glasert som bare det. Mammas og venninnene mine sine også!:)

Men det er mulig det har med alder å gjøre, selv om min er over 20 år gammel!

Furine 14-02-11 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1029910)
Min er orginal og glasert som bare det. Mammas og venninnene mine sine også!:)

Men det er mulig det har med alder å gjøre, selv om min er over 20 år gammel!

Min feil, den nye ho har er glasert, den gamle ikkje. Den gamle avgjekk med døden for nesten 10 år sidan, då var den sikkert nærare 20 år gamal. Loket sprakk i to der. Botnen er framleis i orden. Ho seier det er SÅ mykje kjekkare å reingjere den nye, pga glaseringa.

TrineG 14-02-11 15:13

Okei. Da skal jeg sjekke på Jernia også ! Takk for tips :)

Supera 14-02-11 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1029415)

Tihi, så dem nå. Fiiin!

"Tide goes in, tide goes out. You can't explain that." :lol:

LineJM 14-02-11 19:24

Ang leirgryter. den jeg kjøpte på clas olson(kan aldri huske hvor de h'ene skal inni det navnet! Grr!) er ikke glasert. den er litt liten har jeg oppdaget hvis man skal ha både grønnsaker og kjøtt i. Men det blir sinnsykt godt da :) Har også sett esker med leirgryter på Jernia her.

Photobscura 14-02-11 19:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1030084)
Tihi, så dem nå. Fiiin!

Den siste var festlig. Den første ga meg egentlig bare følelsen av at ateister kan være like hysterisk fanatiske og respektløse som enkelte religiøse. Why bother, liksom.

vaskeklut 14-02-11 20:09

Er det kunstig søtstoff i hostesaftene Noskapin og Tussin?

LineJM 14-02-11 20:46

Felleskatalogen sier at noskapin inneholder xylitol så ja. men den kan man få som tabletter også så da slipper man unna xylitolen.
Tussin:
Sitat:

MIKSTUR, oppløsning 20 mg/ml: 1 ml inneh.: Guaifenesin 20 mg, sorbitol 365 mg, glyserol, ammoniumklorid, makrogolglyserolhydroksystearat, lakrisekstrakt, karmellosenatrium, sitronsyre, kaliumsorbat (E 202), neohesperidindihydrokalkon, simetikonemulsjon, anisolje, sukralose, renset vann.
Sitatet er fra felleskatalogen, jeg har uthevet. :)

Kitt 14-02-11 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1030215)
Er det kunstig søtstoff i hostesaftene Noskapin og Tussin?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1030275)
Felleskatalogen sier at noskapin inneholder xylitol så ja. men den kan man få som tabletter også så da slipper man unna xylitolen.

Og man slipper unna den helt for j....ige smaken!:eek::D:)

vaskeklut 14-02-11 21:07

Takk, det forklarer all dogåinga.. :o

Kitt: hva, får man den som tabletter? :eek: Her har jeg pint meg igjennom den grusomme smaken og så bare... HVA? Det skal jeg jaggu huske på til neste gang!

Noen som har råd mot sår hals som følge av hosting? Det eneste som hjelper litt er varmt vann med honning i, men det skal en jo helst ikke ha så mye av... Hurra for influensa, dere!

Vettel 14-02-11 21:08

Hvordan er forholdet mellom ulike søtninger? feks splenda, fruktose (..) og sukrin?
Bruke omtrent samme mengde eller blir det feil?? (Black Sunday skal feks ha 2 dl splenda i seg)

Tenkte handle inn sukrin som de fleste oppskrifter har nemlig.

Med fruktose, som jeg ikke vil ha:
http://www.fedon.no/Weras+konfektruter.9UFRnIWu.ips

Kitt 14-02-11 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1030301)

Kitt: hva, får man den som tabletter? :eek: Her har jeg pint meg igjennom den grusomme smaken og så bare... HVA? Det skal jeg jaggu huske på til neste gang!

Noen som har råd mot sår hals som følge av hosting? Det eneste som hjelper litt er varmt vann med honning i, men det skal en jo helst ikke ha så mye av... Hurra for influensa, dere!

Å ja da! Fine, hvite, ikke alt for store tabletter som sammen med Solvipect hostesaft kan sikre en mye bedre nattesøvn i disse influense/forkjølelsestider!

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.p...ndard&size=140 + http://www.nycomed.no/NR/rdonlyres/C...vipect_med.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...S-Ri_XQLTrkLBA
God bedring!

Sanney 14-02-11 21:27

jeg fikk cosylan mot tørrhoste da jeg var sjuk... men det er sukker i den. og legen min er meget klar over at jeg har diabetes. men nå trengte jeg ikke bruke den mange dagene heldigvis. smaker pjuk gjør den og :p

Kanutten 14-02-11 21:32

Cosylan er best... Resten er bare sukkervann som ikke duger til noe.

vaskeklut 14-02-11 21:34

takk, kitt! jeg skal se om jeg ikke får kjøpt noe sånn i morgen! :)
jeg har tussin, den er jo slimløsende, kan jeg bruke den sammen med noskapin-tablettene i stedet for å kjøpe en ny flaske med solviplect? *blakk student*

Minnepinna 14-02-11 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1030084)
Tihi, så dem nå. Fiiin!

Det finnes mange flere på youtube, bare søk på Bill O'Reilly...http://www.cosgan.de/images/midi/frech/c040.gif

.

Sanney 14-02-11 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1030337)
Cosylan er best... Resten er bare sukkervann som ikke duger til noe.

cosylan har også en diiger rød trekant på seg... greit at jeg ikke har førerkort :D

TrillTrall 14-02-11 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1030325)
Å ja da! Fine, hvite, ikke alt for store tabletter som sammen med Solvipect hostesaft kan sikre en mye bedre nattesøvn i disse influense/forkjølelsestider!

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.p...ndard&size=140 + http://www.nycomed.no/NR/rdonlyres/C...vipect_med.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...S-Ri_XQLTrkLBA
God bedring!

Jeg får ikke i meg noscapin-tablettene heller, de smaker aldeles forjævlig. Hostesafta er det bare å glemme, jeg fatter ikke at det er mulig å finne på å lage noe som smaker så grusomt! :eek:

Nerthus 14-02-11 22:35

Cosylan er for meg det eneste som hjelper... de andre uten resept er penger utav vinduet :)

Kitt 14-02-11 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1030340)
takk, kitt! jeg skal se om jeg ikke får kjøpt noe sånn i morgen! :)
jeg har tussin, den er jo slimløsende, kan jeg bruke den sammen med noskapin-tablettene i stedet for å kjøpe en ny flaske med solviplect? *blakk student*

Kjenner ikke til den, men det ser ut som om det går ut på det samme, ja! *blakk ikke- student*

Kitt 14-02-11 22:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1030447)
Jeg får ikke i meg noscapin-tablettene heller, de smaker aldeles forjævlig. Hostesafta er det bare å glemme, jeg fatter ikke at det er mulig å finne på å lage noe som smaker så grusomt! :eek:

Tror de liksom at folk slutter å hoste bare fordi det smaker pyton eller???:confused:

Tablettene går i hvert fall mye fortere ned og smaken lar seg lettere kamuflere!:p

hernon 14-02-11 23:13

Er det noen som vet navnet på det mineralet som finnes bl.a. i poteter og som kan skade nyrene?

vaskeklut 14-02-11 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1030497)
Tror de liksom at folk slutter å hoste bare fordi det smaker pyton eller???:confused:

Sannsynligvis :p Takk, forresten! Jaggu greit med folk som har litt peiling!:klem:

Gracella 14-02-11 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1030462)
Cosylan er for meg det eneste som hjelper... de andre uten resept er penger utav vinduet :)

Amen!
Skjønner ikke at den er på resept, eller rettere sagt: Irriterer meg grønn på at den er på resept de få gangene jeg trenger den!

(De selger jo smertestillende tabletter i dagligvarehandelen, og der er det VIRKELIG lett å ta en potensiellt dødelig overdose, skjønn det den som kan...!!!)

Photobscura 14-02-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1030539)
Amen!
Skjønner ikke at den er på resept, eller rettere sagt: Irriterer meg grønn på at den er på resept de få gangene jeg trenger den!

(De selger jo smertestillende tabletter i dagligvarehandelen, og der er det VIRKELIG lett å ta en potensiellt dødelig overdose, skjønn det den som kan...!!!)

Jeg lover deg, det er en god grunn! Den har relativt mye morfin i seg. Jada, jeg har overdosert på cosylan et par ganger (mange års historie med kronisk bronkitt), og lalla rundt som en siklende tulling som bare vil ha mer hostesaft :o.

vaskeklut 14-02-11 23:51

Photo: hvordan klarer du å få til et matbudsjett på litt over 250,- i uka? *villig til å lære*:rolleyes:

Photobscura 14-02-11 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1030558)
Photo: hvordan klarer du å få til et matbudsjett på litt over 250,- i uka? *villig til å lære*:rolleyes:

Handler aldri inn mer enn jeg vet jeg kommer til å bruke opp (mtp grønnsaker f.eks). Kjøper bare kjøtt/kylling/fisk fra First Price og Nordfjord stort sett, spiser ikke noen meieriprodukter (bortsett fra smør), kjøper store brett med gårdsegg og alt av grønnsaker på innvandrerbutikk (Sultan), og spiser ikke noe sukkerfritt godteri, erstatningsprodukter eller noe som helst utenom måltidene, drikker kun vann (og kaffe, da). Litt kjedelig, kanskje, men veldig billig :D.
Matbudsjettet mitt ligger normalt på 300-400 kr i uka. Pluss minus.

Kitt 15-02-11 00:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hernon (Innlegg 1030513)
Er det noen som vet navnet på det mineralet som finnes bl.a. i poteter og som kan skade nyrene?

Kalium?

vaskeklut 15-02-11 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1030564)
Handler aldri inn mer enn jeg vet jeg kommer til å bruke opp (mtp grønnsaker f.eks). Kjøper bare kjøtt/kylling/fisk fra First Price og Nordfjord stort sett, spiser ikke noen meieriprodukter (bortsett fra smør), kjøper store brett med gårdsegg og alt av grønnsaker på innvandrerbutikk (Sultan), og spiser ikke noe sukkerfritt godteri, erstatningsprodukter eller noe som helst utenom måltidene, drikker kun vann (og kaffe, da). Litt kjedelig, kanskje, men veldig billig :D.
Matbudsjettet mitt ligger normalt på 300-400 kr i uka. Pluss minus.

Notert :D

KarMa40 15-02-11 08:43

Hostesaft?

Skjær ingefærrot i skiver og ha i en stor kopp med sitronskiver, hell kokende vann over.
De tøffe har pepperkorn oppi. Eller hvitløk *grøss*. Eller honning.

Problemet med morfin i hostesaft er at det er så kjedelig når åndedrettet blir lammet. Litt avhengighet er ikke bekymringsverdig.

Photobscura 15-02-11 09:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1030628)
Hostesaft?

Skjær ingefærrot i skiver og ha i en stor kopp med sitronskiver, hell kokende vann over.
De tøffe har pepperkorn oppi. Eller hvitløk *grøss*. Eller honning.

Problemet med morfin i hostesaft er at det er så kjedelig når åndedrettet blir lammet. Litt avhengighet er ikke bekymringsverdig.

Funker godt på sikt, funker ikke når du henger i taklampa desperat etter en uke uten søvn grunna bronkitthoste som ikke lar deg verken trekke pusten ordentlig eller sove i mer enn femminuttersintervaller ... :o.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.