![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p
|
Sitat:
Takk for tålmodigheten. Hehe :suss:. |
Bare hyggelig :klem: Håper du finner ut av det!
|
Du får poste her igjen (eller i håndarbeidstråden, kanskje flere "håndarbeidere" som ser det der?) hvis du står fast igjen da vet du. Men ikke heng deg for mye opp i tallene. Gjør du det som står der blir det riktig :)
|
Jeg lurer på hva 1kg glutenmel koster på helsekost? Har kjøpt det før men husker det ikke. I helga så jeg at min lokale Mega hadde det samme melet til 95kr. Så da vil jeg vite hva som er billigst!
|
Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:
|
Stekt/ovnsbakt med grønnsaker og hollandei saus
|
steinbit er en veldig fast fisk. så den er god å steke i panne. server med ønskede grønnsaker og soppstuing, nam!
|
Sitat:
Men gje fisken eit lite oppkok først. Så legger du fiskebitene i ildfast form. Lag fløtesaus av fløte, smør og jbk og hell den over. Godt med raspa ost på toppen. 30-40 min på 200 grader i ovnen og du har ein fantastisk god middag. Elsker gratinert steinbit sjølv, endå eg er halling og skeptisk til all fisk utan om fjellørreten :lol: |
Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!
|
Sitat:
|
Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?
|
Sitat:
|
okei, det var leie greier :/ skal finlese tråden som kringla sto i nå!
|
Fiskeburger av laks(frossenfisk..fileter) - en god oppskrift på dette her?
Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i fisk, men nå skal det utfordres her:p |
Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...&pictureid=839
|
finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p
|
Sitat:
|
Sitat:
I analyselisten finner du referanseområder og kommentarer på så og si alt av vanlige blodprøver i hvert fall! Er en forkortelsesliste der også! Forkotelser som de du sier, er gjerne totalt uinteressante for oss vanlige folk. De sier litt om telling, spes mengde av ting som forskjellige typer røde blodlegemer etc. Ikke noe de fleste bryr seg med eller kan tolke, mao! |
Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt:p
Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus? |
Eg veit ikkje, men det er eit interessant spørsmål, Cherry. Legen har jo teieplikt, det har vel alle som jobbar der. Men det er vel kanskje ikkje noko sperre på kven som kan sjå i kva journalar?
Eg lurer berre på kvifor det er så stille overalt i dag. På jobb, her inne.. Stille før stormen? |
Sitat:
Det er jo faktisk noe av det som er problemet i helsevesnet i dag, at for FÅ personer har adgang til journalen din. Skjer det noe med deg en fredag kveld så du havner bevistløs på et sykehus, er det ingen som får tak i noen opplysninger om medisiner, tidligere blodprøver, sykdommer etc før legekontoret åpner mandag, om det er en hverdag, da!;) Der jeg hører til, er ikke røntgenavd koblet opp til sykehusjournalen automatisk engang! Meni dag ligger alt på data og ingen kan ta med journalen din ut av legekontoret uten å printe den ut og det er det nok ingen som gidder! Du kan be om å få den, da! Om du vil lese den, skifte lege etc! Helsepersonell har ikke lov til å åpne en journal bare for å åpne den! Noen gjør det nok, skal ikke unndra det, men kan ikke tro at det er vanlig! Men som sagt, det største problemet kan være alle de som IKKE har tilgang! Det er derfor det planlegges et helsekort, der alle opplysninger lagres i chipen!!!:D |
Sitat:
|
Vi har helsekort i Belgia, med chip. Der ligg info om deg, adresse, fødselsdato etc, men ikkje heile livshistoria di liksom. Men du tek det med deg om du skal til sjukehuset, for då får dei opp info om deg, kva lege du har etc, og du må ha det når du får ut medisin på apoteket, for å få tilbakebetalt det du har rett på. Meiner det viser kva medisin du har hatt tidlegare etc. Veit ikkje om det er så mykje meir info på det, men synest systemet fungerer greit.
|
Sitat:
Jeg jobber på en privatklinikk og du aner ikke hvor mye tid vi bruker på å ringe rundt for å innhente opplysninger som kan være relevante! I værste tenkelige tilfelle kan det jo hende at pasienten overhodet ikke får den behandling vedkommede trenger grunnet nettopp mangel på opplysninger. Jeg synes det er flott at de prøver samordne journaler. :ja: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23. |