Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vimsen85 21-09-10 22:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk for gode tilbakemeldinger! Har to spørsmål til.

For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere? (jeg vet ikke hvordan noen med en master i religionshistorie kan gå rundt å titulere seg som det, men det er en annen sak). Og tror dere at alle religionsvitere er slik?

For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?

Huldr 21-09-10 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937160)
Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

Språkdebatt er gøy :D

"Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."

lyder best og mest riktig i mine ører, men du kan også skrive om den første setningen til å bli smidigere og slippe å splitte infinitivet hvis det er ønskelig:

"Vi trenger konsepter/begreper for kognitivt å kunne organisere verden."

Men uansett synes jeg det høres unødig tungvint og kronglete ut på norsk. Det er mye lettere å forstå meningen i setning nr 1, og mer poengtert også synes jeg :)

Splitte mine infinitiv :D

vimsen85 21-09-10 23:04

Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!

Huldr 21-09-10 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937197)
Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!

Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o

Men jeg putta den inn igjen ;)

De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!

Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del (edit: jeg prøver), men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)

Lurer du på noe spesielt i fbm det?

vimsen85 21-09-10 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 937201)
Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o

Men jeg putta den inn igjen ;)

De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!

Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del, men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)

Lurer du på noe spesielt i fbm det?

Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."

Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.

Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?

vimsen85 21-09-10 23:26

Her er saken jeg referer til foresten: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...s-3289812.html

vimsen85 21-09-10 23:27

Og det var tv2.no ikke dagbladet. Beklager feil :p

Rin 21-09-10 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937191)
For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere?
[...]
For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?

Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p

Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:

vimsen85 21-09-10 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 937213)
Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p

Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:

Det er jo godt å høre. Jeg tror alle religionsvitere og religionsvitenskapstudenter føler seg ganske uthengt hver gang hun er i media.

Jeg var på foredrag med en norsk psykologiprofessor om mindfulness i dag. Og synes det var interessant. Og dersom det kan hjelpe min psykiske helse kunne jeg tenkt meg å vite mer. Kanskje jeg må prøve å finne en bok og lese litt. Min psykiske helse er ganske god for tiden da. Så det er vel ingen hast.

Og takk gudene for at du ikke hører på galnedama ;)

Huldr 21-09-10 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937205)
Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."

Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.

Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Sitat:

Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?
Jeg har ikke tatt noe kurs i akkurat det, men har gått på kurs der jeg har meditert, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert og rolig av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme, og min egen kropp :)

Men egentlig er vel det jeg skriver om mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ;)) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.

Var det noen som sa enkle korte svar? :o Sorry hvis det ble litt dårlig formulert, er trøtt.

Rin 21-09-10 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937217)
Det er jo godt å høre. Jeg tror alle religionsvitere og religionsvitenskapstudenter føler seg ganske uthengt hver gang hun er i media.

Jeg tror norske medier (i alle fall avisene) gjør litt sport av å gi mikrofonen til, for å si det pent, "fargeklatter"? Gjerne folk helt i ytterkantene av forskjellige meningsspektrum - Nabintu får snakke om hvor fæle norske kvinner er mot mennene sine, Nina Karin Monsen får vræle fra seg om prøverørsbarn og ekteskapslov, og så har vi en prinsesse med en engleskole og en snåsamann hvis mening blir hentet inn i tide og utide... blir rart å skulle dømme religionsvitere som gruppe på grunnlag av ei dame som faller inn i dette menasjeriet. :p

vimsen85 22-09-10 00:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 937219)
Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Jeg har ikke tatt noe kurs. Har meditert litt, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme :)

Men egentlig er vel det mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ;)) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.

Var det noen som sa enkle korte svar? :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 937220)
Jeg tror norske medier (i alle fall avisene) gjør litt sport av å gi mikrofonen til, for å si det pent, "fargeklatter"? Gjerne folk helt i ytterkantene av forskjellige meningsspektrum - Nabintu får snakke om hvor fæle norske kvinner er mot mennene sine, Nina Karin Monsen får vræle fra seg om prøverørsbarn og ekteskapslov, og så har vi en prinsesse med en engleskole og en snåsamann hvis mening blir hentet inn i tide og utide... blir rart å skulle dømme religionsvitere som gruppe på grunnlag av ei dame som faller inn i dette menasjeriet. :p

Hehe. Jeg syns egentlig at debatten om Märta har blitt litt merkelig. Det som faktisk er problemet er at vi har statsreligion og at hun som medlem av kongehuset automatisk tilhører kirken, på en måte. Men jeg mener at alle skal kunne velge sine egne religiøse/spirituelle praksiser. Og selv om jeg ikke er en stor tilhenger av misjonering, så bør også andre trosretninger enn kristendommen få lov å spre sitt budskap. Märta bryter, så vidt jeg vet, ikke loven. Og en religionsviter burde vite bedre enn å si at de fleste religiøse prøver å være gode og fromme og gjøre godt i samfunnet, mens Märta er en heks som prøver å skade andre. Det finnes mange eksempler på religion brukt som maktmiddel og som grunnlag for å skade andre. Og det finnes ingen vitenskaplige bevis på at spiritisme skader noen. Dersom man velger å bruke begrepet spiritisme. Men ja, media liker disse "viterne" som kanskje burde vært beskyttet mot seg selv. (ja, hva var det du sa om korte, enkle svar Frøy?)

Jeg tror jeg skal på biblioteket og se om de har noen bøker om mindfulness. Kan virke som noe jeg har nytte av. Tusen takk for at du delte erfaring med meg Frøy! :snill:

Sanney 22-09-10 06:21

testen var NEGATIV! wohoo! ingen potensielle unger å bekymre seg om no mer :D da er det bare å finne ut hvorfor jeg er så satans trøtt og uopplagt hele tiden...

Kitt 22-09-10 08:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 937257)
testen var NEGATIV! wohoo! ingen potensielle unger å bekymre seg om no mer :D da er det bare å finne ut hvorfor jeg er så satans trøtt og uopplagt hele tiden...

:heia: for negativ test!

Om alle blodprøver etc er fine er det ikke lett å finne ut av sånne ting! Jeg kan skylde på både fibromyalgien og alt for høyt blodsukker!:p
(Og litt for mange sene kvelder:o)

mamz 22-09-10 09:28

:) Hvor får jeg kjøpt soyaprotein?

Kitt 22-09-10 09:46

I helsekostbutikker.
Det jeg bruker heter Multipower Power shake og er smaksnøytralt. Inneholder veldig lite karber!:)

http://www.powerfood.no/images/Multi...5B100px%5D.jpg

Rin 22-09-10 12:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamz (Innlegg 937344)
:) Hvor får jeg kjøpt soyaprotein?

Ketolyse-soyaprotein kan du bestille fra nettsidene til ketolyse, eller med litt hell kan du finne produktene på nærmeste Meny. Tror det er en liste over utsalgssteder under ketolyse-biten av forumet!

mamz 22-09-10 13:43

Takk for svar dere :) joda, har en Meny butikk ikke langt herfra, så jeg tenker sjekke der, var det ikke noe som het soyamel også, finnes det i vanlige butikker?

Kitt 22-09-10 13:53

Soyamel inneholde rmye mer karber, derfor bruker de fleste soyaproteiner!:)
Tror uansett du må i helsekostbutikker/Meny for å få tak i sånt!

Mammaannmari 22-09-10 18:12

Finns det noen type pastiller e.l. som man kan spise når man er på ketolyse?

Kitt 22-09-10 18:30

På apoteket har de en serie drops som heter Fribol. Og du kan spise store IFA!:)

Bare ikke overdriv! Er ikke godt for magen!:eek:

vimsen85 22-09-10 19:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 937596)
På apoteket har de en serie drops som heter Fribol. Og du kan spise store IFA!:)

Bare ikke overdriv! Er ikke godt for magen!:eek:

Hva er store IFA søtet med?

vaskeklut 22-09-10 20:12

Hvor tok konsentrasjonen min veien? Jeg skulle liksom være flink å lese pensum, og nå kan jeg ikke finne den noen steder!:eek:

Borghild 22-09-10 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937617)
Hva er store IFA søtet med?

Mener det er maltitolsirup og sukralose. (type Lakris i pose).

vimsen85 22-09-10 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 937646)
Hvor tok konsentrasjonen min veien? Jeg skulle liksom være flink å lese pensum, og nå kan jeg ikke finne den noen steder!:eek:

Den for sikkert på ferie med min. Tror dei reiste på ferie uten oss :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.