![]() |
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Våkna idag morges og var superfornøyd med vekta. Spiste en sunn frokost, før jeg drog i barnedåp. Der spiste vi smørbrød og jeg spiste en del kaker. Regna det ut på diett.no å det ble ingen kalorioverskudd. puhh. er ikke opptatt av å være i ketose, men bør jeg trene i kveld å droppe kvelds for å holde på vekta? det kan da være umulig at man går opp 1 kg for å spise kaker 1 dag... eller?
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Er veldig glad i egg, i alle varianter, særlig Oopsies m egg og cf. Er også litt kjøttlei for tiden. Dermed blir det mye egg...kokt, stekt og som Oppsies med smør/majones og brie el kjøttpålegg :p
Er det noe problem og spise veldig mye egg og mindre kjøtt i en periode? Kan man spise for mye egg?? |
Egg er fullstendig friskmeldt og omtales vel som den perfekte maten sånn sammensetningsmessig.
Så bare spis egg i alle varianter, du!:D |
Sitat:
|
Hei alle sammen :-) Jeg er helt ny i dette, og skal bake lavkarbo brød. Men så sa det stopp da jeg kom til 0,5 bk creme fraiche.. Hva betyr det?? :)
Takk på forhånd :) |
Sitat:
|
lurer litt her.
Siste gangen jeg var hos ernæringsfysiologen brukte hun en regne måte og fant ut at jeg skulle drikke 1,8 L med vann(eller annet) Noen som vet hvordan man regner ut det:confused: |
Tror du kan legge deg enda litt høyere enn det. 2-4 liter er vel en grei mengde.
|
Ketolyse Nettkurs
Er det noen som går eller har gått på dette kurset:rolleyes: Jeg tror jeg må gå på et kurs for å kunne gå ned i vekt, men har lust til å høre om noen har erfaring fra nettkurset. |
Fikk beskjed av en vennine av meg som er modell (med en smashing kropp, og flateste magen du kan tenke deg) at man aldri bør ha karbs + protein sammen. f.eks hvis du skal ha pølse, skal du aldri spise brødet. vil du ha brødskive, aldri ha ost og proteinpålegg på men f.eks sylteteøy (karber). karber alene og proteiner alene med proteiner.
hun mente at kroppen ikke fordøyer maten så godt når man blander karber med proteiner. kan det være noe i dette? hun har vært superslank hele livet, og mener dette er hennes "hemmelighet". og at alle dietter er basert på dette. kan det stemme? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Har spurt mange ganger hvor de har denne informasjonen fra for jeg kunne tenkt meg å sjekke kildene på det. Det er vissnok en på kontoret, som forøvrig ikke jobber der lengre, som har lest en bok om det. Ingen kan gi meg navnet på denne boka, så hvis noen vet hva det dreier seg om skulle jeg gjerne likt å visst det. |
Sitat:
|
Fant det hos Gillian McKeith:
Matvarer deles i 4 grupper: Gruppe 1: Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, ost, fisk, egg, melk, nøtter Gruppe 2: Karbohydrater (brød, pasta, kornblandinger, kjeks, mel osv) Gruppe 3: Ikke-stivelsesholdige karbohydrater (salat, grønnsaker, røtter, frø, urter, krydder, nøtter, frøolje, smør, olivenolje mm) Gruppe 4: Frukt Ikke spis 1+2 i samme måltid. 3 kan spises sammen med 1 ELLER 2. 4 må alltid spises alene, minst 30 minutter før eller etter de andre. Best på tom mage. "Hvis du spiser frukt etter et måltid har den ikke noe sted og gjøre av seg, blir da liggende i kø etter den andre maten som tar lengre tid og fordøye og blir liggende og gjære i tarmen" La det gå 2 timer før du inntar proteiner etter et karbomåltid. La det gå 3 timer før du spiser karbo etter et proteinmåltid. Proteiner bruker 4 timer på å nå tarmen, karbo går fra munn til tarm på 2 timer. Kan det være dette venninnen din spiser etter? Obs - dette er hentet fra Gillian McKeiths Du er hva du spiser bok om noen lurte ;) |
Sitat:
Herre så avansert midt på en søndag, blir jo sliten bare av å tenke på alt dette her så det er ikke rart at folk som spiser sånn er slanke :D Eller rettere sagt tenker på å spise sånn, må jo bruke mer tid på planlegging enn spising her jo. Kan nok være dette hun snakker om, men følger det - not so much. Er som oftest både potitter og brød på tallerken under lunchen og det er spesielt spising av frukt hun pleier å ha foredrag om (vi får sånn fruktkorg på kontoret hver dag). Men da det kom en bolle med 5 kg smågodt (:eek::eek::eek:) på bordet, som forøvrig forsvant på 2 dager og vi var vel ca 35 stk på jobb de dagene, hørte jeg ikke et pip. |
Sitat:
Jeg er blitt litt kynisk - og mener at om noen skal misjonere om dietter/kosthold bør de ha hatt noe erfaring med overvekt - enten selv, eller at de er i behandlingsposisjon og har opplevd hvordan andre har gått ned feks med endring av kosthold. Noen er jo så velsignet at de kan spise hvordan og hva de vil uten og gå opp i vekt... Det viktigste er vel at man trives med det kostholdet man har. Tenk på hvor mange normalvektige som ikke VET hvor mange kalorier 100 gram ekte majones har? Eller hvor mange karbo ei skive brød har? Rart egentlig at de med mest utfordring vedrørende overvekt og dårlig helse er de med mest kunnskap om mat... :rolleyes: |
Sitat:
Nå er vel ikke hun som gnåler om frukta særlig overvektig og jeg tror heller aldri hun har vært det og hun snakker vel mer om det pga av fordøyelsen. Det er jo mulig at hun har problemer med fordøyelsen når hun spiser frukt, vi har vel alle våre ting vi ikke tåler så godt, men vi trenger virkelig ikke å trykke det på alle andre hele veien. Derimot er det ei annen på jobben som, unnskyld meg, er enormt diger og kan aaaalt om kosthold. Hun blir dessverre bare større fra uke til uke, og det spørs om ikke jenta er insulinresistent tatt i betraktning hva hun spiser og allikevel går opp. Har jo selv vært igjennom alle stadier av diverse slankekurer og ikke minst fornektelsen og det og kunne alt selv. Har så forsiktig som mulig fortelle om mine egne erfaringer med å gå ned nesten 15 kg og bli der. (Må se det positive - har sånn alt i alt nesten ikke gått opp siste året, så jeg har jo holdt vekta) Da er a ikke nådig, for alt annet enn Grete Rode er tull. Jeg håper for hennes del at hun en dag oppdager lavkarbo og alle fordelene med det, men jeg skal ikke belære henne uten at hun spør. |
Lillemy71: At de spiser tomater med grønnsaker og kjøtt er helt ok. ;) grønnsaker er ok med alt så det er et unntak. tror ikke helt du forso hva jeg mente. typiske proteiner er: melk, ost, bønner, rent kjøtt, fisk, nøtter og yoghurt. dette skal ikke blandes med karber: brød, pasta, ris, poteter, havregryn, knekkebrød. aldri fete oster/skinke på brødskiva, heller syltetetøy eller ingenting. skjønner? du skal også unngå havregryn med melk. fordi melk er en proteinrik kilde.
Sitat:
jeg bannlyser derimot nudlene hun trykket i seg her om dagen. de inneholder 18 g palmeolje! verste som finnes vedsiden av sukker.:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvor kjøper man sukrin/sukrinmelis og splenda??? Og sånn mange bruker for å bli kvitt den kalde smaken på sukrin, natren eller noe?
|
Splenda og natren har de på Rema i hvert fall. Det andre kjøper jeg på nærmeste helsekost!
|
Enda et spørsmål. Jeg er avhenge av tyggis. Spesielt etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg bare fått såå dårlig smak i munnen..Hvordan er det med Extra sukkerfritt?? Ser jo at det er ca 8 karbohydrater i en pakke, får man i seg dette om man ikke svelger tyggisen?? Hva er evt et annet godt alternativ til noe som gir frisk smak i munnen??
Bruker kanskje en halv pakke tyggis om dagen:rolleyes: |
Det kommer jo helt ann på hvor streng du er:) Har du satt deg en grense på antall karbohydrater? De som følger ketolyse holder seg unna tror jeg. Personlig tygger jeg tyggis hvis jeg har lyst på det;)
|
Sitat:
|
Du må nesten bare teste ut selv hva som fungerer:) Det største problemet for noen trur jeg kan være at det trigger søtsuget, men det er jo ikke sikkert det gjør det for deg :)
|
Sitat:
Nei, har alltid tygget mye tyggis, og har overhode ikke søtsug. Eneste tyggis gjør er å fjerne denne hersens vonde smaken i munnen:p |
Sitat:
|
Hei...Lurer på kor mange karboer det er i 100 g glutenmjøl,og er det "sundt å bake med ?
|
Sitat:
Det brukes jo stort sett bare for å gi hold i baksten og det er ikke mye man bruker. På lavkarbo er det greit nok, ikke på ketogen kost, vil jeg si! |
Takk for svar.Har funnet oppskrift her på lavkarbo,på scones som er laget av glutenmjøl.Kjempegode er dei og.:)
|
Jeg har tenkt å begynne på lavkarbodiet. Leste her inne at en ikke kunne drikke kaffe med kofein. Jeg har nettopp slutta å røyke og når røykebehovet blir stort hjelper det med en kopp kaffe. Blir to-4 kopper iløpet av en dag. Noen dager ingen. Er det helt forferdelig galt å drikke litt kaffe de første ukene.
Syns det er vanskelig å vite hvilken kur en skal gå på. Har lest og er ikke sikker. Fins det ukeplaner hvor det er skrevet opp anbefalt mat til frokost osv. Menyliste ferdig her inne? Skal bruke denne uka til å finne ut av ting. For skal i konfirmasjon og andre avslutninger i helgen og ventertil uka, for da skjer det ikke festligheter før jul :-) |
Sitat:
Gerd har faktisk to ukeplaner for ketolyse listet opp, i tillegg til uttallige oppskrifter (som er sååå gode!). Søk opp i medlemsslista og sjekk ut linkene i signaturen hennes! |
Det var i Atkins opplegg. Takk for tipset og skal søke litt. Trenger å fordøye all info litt.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49. |