![]() |
Sv: Nannahs supergode knekkebrød!
i'm lovin' it!
|
Lager min andre ladning nå, har savnet disse helt siden første ladningen gikk tom.
Jeg har ikke varmluft, så jeg baker et brett av gangen. Vet at varmluft sprer varmen jevnere og gjør at det er greiere å bake flere brett samtidig, men lurer likevel på om det er noen som har prøvd å bake flere brett på en gang i vanlig ikke-varmluftsovn, og hvordan resultatet ble da? *lengter etter ny ovn med varmluft* |
Nå står ene brettet mitt i ovnen og det lukter nyyydelig!! så blir spennende å se om man liker de hehe :D
|
Sitat:
Har bare ett ord: Nyyyydelig!! :D |
Ojoj, dette var jammen en lang tråd! Ikke rart egentlig, for disse ble virkelig knallgode!! :hungry:
Har akkurat spist ett, som fortsatt var varmt, med meierismør og hvitost. Yum yum!! Jeg fant fiberhusk blant "spesialvarene" på Mega, altså der man finner glutenfrie produkter osv. Trodde egentlig jeg ikke fant det, siden det ikke stod sammen med frø, mel osv, men jammen hadde de det!! :D Når det gjelder problemer med å få av bakepapiret: Jeg tok ut brettet og la knekkebrød + matpapir oppned på en rist med kjøkkenhåndkle på, så dro jeg forsiktig av papiret. Gikk veldig fint :) Ser at knekkebrødene min er litt ujamne med forskjellige formasjoner, men gode var de! Spent på om de faller i smak hos kjæresten min, som ikke har smakt brødmat på 6 uker :D |
Har ikke bakt disse på lenge nå da jeg i perioder prøver å minimere frø og nøtter, men nå skal det bakes dobbel posjon til ferien. Gleder meg til litt forandring i kosten igjen.
|
noen som vet hvor mye KH det er i knekkebrødene<??
|
Takk for oppskrift Nannah! Me like it a lot :D
Er egentlig livredd for å spise av de fordi jeg ikke trenger flere partystoppere men måtte bare ta en smaksprøve av baksten. Med ostehøvelskjært smør og grædost :sikle: Litt morsomt var det at jeg fant en gammel pose solsikkekjerner fra Coop ænglamark som hadde 17 gram kh per 100g, mens den nye posen av akkurat samme merke hadde 14! Har liten tro på at en solsikkekjerne kan variere så mye i næringsinnhold uansett hvilken leverandør som har høstet den. Så, leverandørslurv!! |
hvor får man kjøpt ingrediensene?? dagligvare,eller må man på helsekost? vil prøve de!! :)
|
Da er disse ferdig bakt her også :) Var kjempe god smak på dem og gleder meg til og spise et til kvelds med mye deilig ost på :)
|
Sitat:
|
Jeg bakte disse idag og det er det beste knekkebrødet jeg har smakt! Sleit veldig med å få smurt dem utover bakepapiret, men så tok jeg plastfolie på kjevla og da gikk det som en lek :-) Ovnen min er alt for varm og, så første batch ble litt brent, men smakte nydlig likevel!
Men, har jeg regnet helt feil om hver skive er 122 kcal? Er helt ny så mulig jeg har misforstått, men tror man skal passe litt på kcal selv om man spiser lite karbohydrater? eller? Prøver å gå ned i vekt da vettu ;-) |
Får det heller ikke til å stemme med karbene, får 1,5 pr stk jeg?
Tar gjerne imot regneråd her :-) |
Sitat:
|
mange mener at lavkarbobrød og knekkebrød er partystoppere. Men er den ene tingen bedre enn den andre, eller er begge like ille?
|
Jeg er spent på disse.:)
Har nettopp satt første brett i ovnen. :) Men de var ikke lette å få ut på brettet !! Endte opp med å bruke våte hender, og et vått glass til å klemme/kjevle deigen ut på brettet. Skal det være sånn? |
Sitat:
|
Aha ! Det var en god ide !!!!
|
Sitat:
Jeg brente første brettet mitt, da jeg hadde satt klokken på en times steketid. Fikk reddet de ut, og da var det ikke gått en time en gang :eek: . Så det må være noe som ikke stemmer med steketiden. Hvor lenge skal et brett stekes på 180 grader i vanlig ovn? :confused: Nå løper jeg frem og tilbake for å ikke brenne brett nr 2. Og gode - DET var de ! |
Har nettopp bakt etter oppskriften, men er det bare jeg som ikke klarer å fordele deigen på 2 plater?
|
Greide å brenne brett to også .... Noe MÅ være glat med steiketiden.
Det ble ikke to fulle brett hos meg, men fikk dem sånn noen lunne utover . |
Sitat:
Venter alltid til fiberhusken har satt seg skikkelig, og har ingen mulighet til å få to brett ut av "deigen". Neste gang skal jeg smøre ut FØR den setter seg! |
Sitat:
Men som skrevet over er det kanskje litt lurt å smøre ut deigen før fiber-husken setter seg! |
Jeg lagde akkurat disse - kjempegode selv om jeg klarte å glemme klien.
Disse skal lages på nytt i morgen, ja - og da MED kli!:D Jeg sleit også med å smøre ut "guffa". Ble så slimete og ekkelt. Bruke vel nærmere èn time på å få det jevnt. Noen med tips for å få det lettere til? Så noen tipset om å smøre før fiberhusken får satt seg, men skjønte ikke helt hva dere mente med det. :confused: |
Jeg sleit også veldig med å spre røra utover, men som sagt, kjevle kledd med gladpack gjorde saken veldig enkel :-)
Men, er det ingen som kan hjelpe meg med antall kcalorier? Jeg brente det første brettet litt etter bare 30 minutter på 180 grader. Skrudde ned og tok ut det andre etter 25 minutt. Sprø og gode! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok, så jeg må bruke lavere varme og omtrent 25 minutter?
|
Sitat:
Er lettere å få utover når røra er mer "klisset" :) Har ikke hatt problemer med å få to plater med 16 stk på hver. Har økt steketiden med 10 min (160gr varmluft). Disse er blitt lagd mange ganger, og har aldri blitt brent. For dem som bruker vanlig stekeovn ( ikke varmluft ) og sliter med at dem blir brent ville jeg gått ned på gradene og økt tiden :) |
Sitat:
|
Prøvde litt agavesirup istedefor sukrin, ble nyyydelig!! Faktisk mye bedre enn første batch. Men det kan også bero på at jeg nå hadde tilgang til varmluft ;) Mine ble derimot brent etter 30 min på 160 g varmluft, å jeg satt ned temperaturen litt.
|
Takk for super oppskrift.
Prøvde dei i dag; og nesten vellukka. Steikte dei i 65 min; det var litt for lenge tydlegvis for dei fekk litt "brent" smak. :( Neste gong må eg passe betre på.. Evt skru ned varmen litt. |
Skal testes i morgen :)
|
Jeg må også forsøke meg på knekkebrød nå, men som novise jeg er så lurer jeg på om kli er det samme som havrekli eller kruskakli?
|
Kruskakli :)
|
Og noen pakker står det hvetekli på. Havrekli har for mange karber.
|
Lagde disse i dag, helt fantastisk! Falt i smak hos både store og små, så det spørs om jeg får de helt for meg selv :) Byttet forresten ut kli med fibrex pga barn med cøliaki. Fungerte bra, + at det ble litt færre kh :)
|
Kjempegode!!! Jeg lagde dem en kveld og jammen måtte jeg til pers to dager etterpå! Her falt de i smak hos samtlige familiemedlemmer. Det blir å bake disse fast fremover. Garantert!
Tusen takk, Nannah! |
Jeg har sagt det før, men må si det igjen. Nå har jeg bakt Nannahs knekkebrød hver uke i snart 5 måneder og jeg ELSKER dem! Er helt avhengig av dem.
Nå skal jeg bake til krampa tar meg, sånn at jeg og Mr. Mann har mat i Spania i 15 dager. ;) Takk takk! |
Herrefred! NAM!
Nå gleder jeg meg jo faktisk til å begynne på mandag! :D Dette skal gå! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19. |