Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 09-10-09 20:12

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 780726)
GI og slikt skjønner jeg ikke bæret av så......

Gi er et tall som viser hvor mye en matvare påvirker blodsukkerstigningen, altså hvor raskt blodsukkeret stiger. Det er et forholdstall hvor sukker er det man måler mot, og den er satt med GI på 100. Så om en vare har GI på 82 så for den blodsukkeret til å stige raskt. Blodsukkerstigning = mer insulin = Fettlagring.

Jabba 09-10-09 21:59

Takk for info om GI - en lettfattelig forklaring det Carisma!
Jeg spiste gulroten og må visst tulle i meg enda litt mat for å komme opp i 15 karber ser jeg......hmmmm - kanskje litt paprika er tingen ??? Det er jo snadder!

SunnhetMedSirrup 09-10-09 23:58

nvm

Photobscura 10-10-09 12:30

Er det noen som vet hvor den nærmeste UFF/Fretex-containeren er i forhold til Grünerløkka?

Carisma 10-10-09 12:39

På Fretex sine sider er det et kart, i følge det er det innsamlingspunkter øverst i th. meyersgt (nesten oppe ved rignes Park), I sannergt/nordmøtegt, og i københavngt. Ellers regner jeg med du kan spørre i Fretexbutikken i markveien, kanskje du kan levere der også.

Photobscura 10-10-09 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 781015)
På Fretex sine sider er det et kart, i følge det er det innsamlingspunkter øverst i th. meyersgt (nesten oppe ved rignes Park), I sannergt/nordmøtegt, og i københavngt. Ellers regner jeg med du kan spørre i Fretexbutikken i markveien, kanskje du kan levere der også.

Takk, den eneste jeg vet om ligger på Tøyen, og jeg syntes det var litt langt unna da det er mye å bære på. Man kan visst ikke levere i butikken selv om det virker som mange tror det ;). Ligger poser utenfor der omtrent hver dag.

SunnhetMedSirrup 10-10-09 23:47

bare et kjappt spørsmål:

er proteinene fra egg, eller kjøtt(allt typer) "best" ?

har lest litt av hvert.. men dere pleir og kunne sånt :D:D

Photobscura 11-10-09 11:55

Noen som vet om det fortsatt finnes sjapper på Løkka som selger tobakkspunger til en hundrings? :snill:

Jabba 11-10-09 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 778849)
En annen liten ting....hvis jeg spiser to egg til lunchen min (salat) er det nok protein til dette måltidet? Eller bør jeg også i tillegg spise litt kjøtt/fugl/fisk?

Jeg lurer fremdeles på dette og sniker meg til å stille spm på nytt......:o

Photobscura 11-10-09 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 781391)
Jeg lurer fremdeles på dette og sniker meg til å stille spm på nytt......:o

Jeg tror det letteste er om du regner det ut på et diettprogram som mat på data f.eks. Ut fra hvor mye du mosjonerer/trener. Om du er i moderat aktivitet, så skal du ha 1 til 1,5 gr protein pr kg kroppsvekt :)

Jabba 11-10-09 12:03

Ok - da skal jeg prøve det. Det varierer vel også fra dag til dag.....

Photobscura 11-10-09 12:05

Beklager, Jabba, jeg utelot noe der, retta opp i det nå ;)

Jabba 11-10-09 12:08

Takk!!
Forresten - du svarte meg i en tråd her forleden vedr. vekta mi som ikke ville rikke på seg. Du anbefalte meg å kutte ut tomater, søtstoffer, meieriprodukter og nøtter - altså de typiske partystopperne - og det har jeg nå gjort i 1 - 2 uker. Og det ser ut til at det virker - vekta viser nå ca 1 kilo ned!!! Så TUSEN TAKK SKAL DU HA! NOen ganger må en ha andre til å påpeke det en innerst inne muligens vet selv..... *ler*

Photobscura 11-10-09 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 781397)
Takk!!
Forresten - du svarte meg i en tråd her forleden vedr. vekta mi som ikke ville rikke på seg. Du anbefalte meg å kutte ut tomater, søtstoffer, meieriprodukter og nøtter - altså de typiske partystopperne - og det har jeg nå gjort i 1 - 2 uker. Og det ser ut til at det virker - vekta viser nå ca 1 kilo ned!!! Så TUSEN TAKK SKAL DU HA! NOen ganger må en ha andre til å påpeke det en innerst inne muligens vet selv..... *ler*

Fantastisk bra! Grattis :heia:

Tiki 11-10-09 15:17

Jeg er forholdsvis ny på ketose, og prøver å kontrollveie innimellom og bruker da "mat på data"

I går var prosentandelen min på matinntak 19% proteiner, 78% fett og 3% karbo. Jeg hadde da spist 15,2 gram karbo i løpet av dagen, altså det jeg skal ha.

Hva gjør jeg feil her, siden det ikke da blir 5 % karbo? Har jeg totalt spist formye proteiner og fett i løpet av dagen? (Vet det ikke er på grammet, men ønsker å skjønne hva jeg kan gjøre anderledes. Synes jeg går litt sakte ned i vekt, så jeg prøver å bli mere nøye nå. Jeg spiste totalt 118 gr. proteiner, og veier ca. 80 kg.

Håper på svar.

Margrethe 12-10-09 06:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 781483)
Jeg er forholdsvis ny på ketose, og prøver å kontrollveie innimellom og bruker da "mat på data"

I går var prosentandelen min på matinntak 19% proteiner, 78% fett og 3% karbo. Jeg hadde da spist 15,2 gram karbo i løpet av dagen, altså det jeg skal ha.

Hva gjør jeg feil her, siden det ikke da blir 5 % karbo? Har jeg totalt spist formye proteiner og fett i løpet av dagen? (Vet det ikke er på grammet, men ønsker å skjønne hva jeg kan gjøre anderledes. Synes jeg går litt sakte ned i vekt, så jeg prøver å bli mere nøye nå. Jeg spiste totalt 118 gr. proteiner, og veier ca. 80 kg.

Håper på svar.

Det betyr at du har spist for energi totalt sett. Se for deg et kakediagram. For at de 15 grammene skal bli 5% så må kaken være av en gitt størrelse. I en større kake vil samme karbohydratmengde gi en mindre prosentandel fordi kaken er større. Kakestørrelsen er bestemt av energiinntaket ditt.

Rottis 12-10-09 08:46

Hvor blir det av vannet i kaffetrakteren min?:confused:

Når jeg trakter kaffe fyller jeg opp (ca 10 kopper), har oppi en mengde kaffe og kjører på. Jeg forstår jo at en del bli damp og noe blir igjen i kaffegruten, men TO kopper vann?? Det syns jeg er mye, altså..

Viclin 12-10-09 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Margrethe (Innlegg 781657)
Det betyr at du har spist for energi totalt sett. Se for deg et kakediagram. For at de 15 grammene skal bli 5% så må kaken være av en gitt størrelse. I en større kake vil samme karbohydratmengde gi en mindre prosentandel fordi kaken er større. Kakestørrelsen er bestemt av energiinntaket ditt.

Men da vil jo egentlig de 5% være konstante uansett hva man selv veier og hvor mye man selv da burde ha i kaloriinntak i forhold til det?
15 g kh er jo 15 g uansett, og da vil jo egentlig de 5% være et standard-tall for alle? Eller er jeg helt på jordet nå?

Da må det jo bli sånn:

Kvinner som skal ligge på 15 g kh må da spise 1200 kcal om dagen - uansett vekt og treningsmengde.

5% kh = 15 g x 4 = 60 kcal
20% protein = 60 g x 4 = 240 kcal
75% fett = 100 g x 9 = 900 kcal

Totalt 1200 kcal. Så lite vil jo de aller fleste gå ned på. Det er jo ikke mye mat med tanke på fettandelen.

Nå er ikke jeg helt dreven i Atkins, men det er vel han som sier at det skal fordeles prosentvis sånn? Men da kan man jo egentlig ikke ligge så lavt som 15 g kh - det er det vel Ketolyse og ikke Atkins som anbefaler? Da må jo nødvendigvis fett- og proteinandelen på Ketolyse ligge høyere enn kh-andelen? Og siden det er Ketolyse Tiki har som filosofi, så syns jeg det ser riktig ut med en høyere andel av fett og protein enn av kh, jeg altså.

På 20 g kh derimot, blir kcal-inntaket 1600, og da kan man vel lettere regne 5-20-75%. Og det er vel også 20 kcal Atkins anbefaler, om jeg ikke husker feil? Da stemmer jo denne prosenten bedre, med 20 g kh, 80 g protein og 133 g fett.
På 15 g kh for kvinner på Ketolyse, blir 1200 kcal lavt for de aller fleste altså. Så jeg syns i alle fall Tikis fordeling ser fin ut, så lenge hun ligger på 15 g kh. Om vekta står helt stille over lengre tid, eller går opp, så kan man vel heller begynne å se på kcal-inntaket i tillegg.

Men som sagt; mulig jeg er helt på jordet altså.

Photobscura 12-10-09 11:06

Det der er bare en generell anbefalning, mer for å ha en høy fettandel og riktig proteindel. at du ikke oppnår akkurat 5% er ikke så farlig.

Jeg lurer på; Hva slags utdannelse bør man ta om man vil være oversetter?

Kitt 12-10-09 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 781750)

Språk???:p:lol:

Viclin 12-10-09 11:13

Nei, det var det jeg regnet med også. At det var bare sånn ca, sånn at 3-4% er helt greit.
Jeg bruker den fordelingen sånn ca. Ligger stort sett på rundt 3% kh, og resten fordelt sånn ca.
Akkurat 5% med 15 g kh er vanskelig å treffe altså, når man da må ned så lavt kalorimessig.

Carisma 12-10-09 11:28

Sitat:

Jeg mener det finnes egne utdanningsretninger for det. Men vær obs på at det er et beinhardt marked. Jeg har jobbet sammen med det flere plasser, og de jobber stort sett bare freelance og det kan gå flere år mellom oppdragene. Så og si all oversetting til tv og film har blitt tatt over av datamaskiner, og det skjer mer og mer med andre ting også. I tillegg til at flere og flere er gode i engelsk slik at bruksanvsininger og tekniske dokumenter ikke oversettes så mye lenger.
Det kan nok lønne seg å satse på et eller annet obskurt språk som kinesisk, japansk eller russisk, da er nok fremtiden sikere.

arnakristin 12-10-09 11:35

Sitat:

Det står litt her: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/oversetter

Photobscura 12-10-09 12:00

Takk for svar og linker :). Ja, det er vel med det som det er med mitt nåværende yrke, korrekturleser, utdøende ... :o
Og jeg er frilanser alt, og har heller ingen formell utdannelse sånn sett, jeg er bare innmari god i norsk :p.
Så, det var mer en halvspontan tanke for å utvide reportaret mitt. Spørs om jeg kommer til å lære meg noe nytt språk, jeg tenkte mer på oversettelser av engelsk, og forsåvidt svensk også, som jeg snakker mer eller mindre flytende.

Carisma 12-10-09 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 781789)
forsåvidt svensk også, som jeg snakker mer eller mindre flytende.

Sånn sett tror jeg det er større marked for å oversette fra norsk TIL svensk, for de har mer problemer med vårt språk. Sjekk ut det arbeidsformidlingskontoret i storgt for svensker, kanskje de har tips til noen oppdrag eller fremgangsmåter for å få oppdrag?

Photobscura 12-10-09 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 781795)
Sånn sett tror jeg det er større marked for å oversette fra norsk TIL svensk, for de har mer problemer med vårt språk. Sjekk ut det arbeidsformidlingskontoret i storgt for svensker, kanskje de har tips til noen oppdrag eller fremgangsmåter for å få oppdrag?

:) Takk for tips!

Photobscura 12-10-09 15:40

Noen som har en enkel og grei framgangsmåte for å steke nakkekoteletter i stekeovnen? Tid og temperatur og sånn?

Kitt 12-10-09 15:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 781885)
Noen som har en enkel og grei framgangsmåte for å steke nakkekoteletter i stekeovnen? Tid og temperatur og sånn?

Her er Gerds metode!:D

Photobscura 12-10-09 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 781890)

Hjertelig takk! Helt perfekt :D

Margrethe 12-10-09 17:32

Jeg lurer på om noen har gode tips for å klare og komme seg på morgentrening? Jeg la meg elleve i går, burde klare å stå opp halv syv for å gå på spinning, men neida... kvart over åtte stod jeg opp.

Bulldog 12-10-09 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Margrethe (Innlegg 781909)
Jeg lurer på om noen har gode tips for å klare og komme seg på morgentrening? Jeg la meg elleve i går, burde klare å stå opp halv syv for å gå på spinning, men neida... kvart over åtte stod jeg opp.

Stå opp før... :lol:

SunnhetMedSirrup 12-10-09 17:43

Sitat:

legg deg etter samme tidspunkt og stå opp så vell, så sitter nok rytmen for kroppen etter et par dager, kansje 3-4.

Margrethe 12-10-09 18:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 781915)
legg deg etter samme tidspunkt og stå opp så vell, så sitter nok rytmen for kroppen etter et par dager, kansje 3-4.

Jeg prøver. Det går helt fint når jeg må opp tirsdag og torsdag, verre når jeg vet at jeg egentlig kan sove til ni mandag onsdag fredag. Jeg klarer liksom ikke å bare stå opp når vekkerklokken ringer - en eller annen del av meg tenker "mendukanjosovelengersåhvorforgjørduikkedetdanårde terjosågodt?" og så snorker jeg videre :(

Tiki 12-10-09 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Viclin (Innlegg 781691)
Men da vil jo egentlig de 5% være konstante uansett hva man selv veier og hvor mye man selv da burde ha i kaloriinntak i forhold til det?
15 g kh er jo 15 g uansett, og da vil jo egentlig de 5% være et standard-tall for alle? Eller er jeg helt på jordet nå?

Da må det jo bli sånn:

Kvinner som skal ligge på 15 g kh må da spise 1200 kcal om dagen - uansett vekt og treningsmengde.

5% kh = 15 g x 4 = 60 kcal
20% protein = 60 g x 4 = 240 kcal
75% fett = 100 g x 9 = 900 kcal

Totalt 1200 kcal. Så lite vil jo de aller fleste gå ned på. Det er jo ikke mye mat med tanke på fettandelen.

Nå er ikke jeg helt dreven i Atkins, men det er vel han som sier at det skal fordeles prosentvis sånn? Men da kan man jo egentlig ikke ligge så lavt som 15 g kh - det er det vel Ketolyse og ikke Atkins som anbefaler? Da må jo nødvendigvis fett- og proteinandelen på Ketolyse ligge høyere enn kh-andelen? Og siden det er Ketolyse Tiki har som filosofi, så syns jeg det ser riktig ut med en høyere andel av fett og protein enn av kh, jeg altså.

På 20 g kh derimot, blir kcal-inntaket 1600, og da kan man vel lettere regne 5-20-75%. Og det er vel også 20 kcal Atkins anbefaler, om jeg ikke husker feil? Da stemmer jo denne prosenten bedre, med 20 g kh, 80 g protein og 133 g fett.
På 15 g kh for kvinner på Ketolyse, blir 1200 kcal lavt for de aller fleste altså. Så jeg syns i alle fall Tikis fordeling ser fin ut, så lenge hun ligger på 15 g kh. Om vekta står helt stille over lengre tid, eller går opp, så kan man vel heller begynne å se på kcal-inntaket i tillegg.

Men som sagt; mulig jeg er helt på jordet altså.

Tusen hjertelig takk for veldig detaljert og oppklarende svar. :) Da skjønner jeg virkelig mere, siden jeg altid har ligget på 2 eller 3 % på karbo i % i løpet av dagen totalt når jeg har regnet ut. Tror kanskje min treget i vektnedgang, snart fortjener en utprøving i å droppe en del meieriprodukter en stund. :o Men jeg utsetter det liksom så lenge jeg tross alt totalt sett går nedover, om enn sakte.

Har liksom fått smaken på denne rømmen og fløten.............. :rolleyes:

Rottis 13-10-09 08:41

Sitat:

Sliter med det samme! Den "enkleste" måten er å ikke legge seg for sent (gjerne til samme tid hver kveld), ikke spille sudoku til langt ut på natta og å tvinge seg opp om mårran.

Carisma 13-10-09 13:50

Jeg har lyst til å jobbe med salg, men har teknisk bakgrunn. Jobbet mye med kundekontakt, men mangler dokumentert salgserfaring. Og derfor har de jobbene jeg vil ha glippet. Hva kan jeg gjøre for å likevel få jobben? Må jeg ta en tlf-salg noen mnd eller finnes det andre måter?
Har lyst til å ta mer utdanning innen markedsføring og salg, men vil helst ta det gjennom jobben... :rolleyes:

Furine 15-10-09 11:13

Har nokon erfaring med iTunes på norsk? Kan ein til dømes kjøpe lydbøker på norsk via iTunes sin butikk på nett? Eller er det berre musikk?

Carisma 15-10-09 11:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 783068)
Har nokon erfaring med iTunes på norsk? Kan ein til dømes kjøpe lydbøker på norsk via iTunes sin butikk på nett? Eller er det berre musikk?

Jeg har lett, men ikke funnet noen norske lydbøker :(

Kan man bli støl i lungeområdet av yoga? Er jo litt uvant pusting for oss vanlige dødelige :D Jeg har en rar følelse i brystet når jeg puster dypt, og var på yoga i ågr...

Kitt 15-10-09 11:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 783070)
Kan man bli støl i lungeområdet av yoga? Er jo litt uvant pusting for oss vanlige dødelige :D Jeg har en rar følelse i brystet når jeg puster dypt, og var på yoga i ågr...

Masse muskler som hjelper deg til å puste!:)
De kan bli støle, alle sammen!:eek::p:D

Furine 15-10-09 11:23

Takk Carisma, då får eg tenke ut noko anna. Kanskje lettare å leite fram discman og låne lydbok på cd på biblioteket.
Yoga har eg dessverre ikkje peiling på!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.