Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Oopsie-roll (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363)

Gange 29-04-10 19:36

Sv: Oopsie-roll

Lagde dei no nettopp, står i omnen. Blir dei bra så ska eg jammen meg steike burger :D

carfro 29-05-10 09:55

Hva pokker er krem tartari? Hvor får man det ? O.o

Kitt 29-05-10 09:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av carfro (Innlegg 883407)
Hva pokker er krem tartari? Hvor får man det ? O.o

Tror det står et sted i tråden!
På norsk kaller vi det bakepulver!:D

Areola 29-05-10 10:11

Nei Kitt, det er ikke det samme, men kan som oftest brukest om hverandre.

carfro, du får det på apoteket, men det kan være bestillingsvare. Det går helt fint å bruke bakepulver :)

Kitt 29-05-10 10:59

Jeg vet det ikke er det samme, Areola, men jeg liker ikke at folk banner!;)
Da gidder jeg ikke komme med lange utredninger, bare det enkleste svaret!
De fleste her bruker nok bakepulver og elsker oopsiene uansett!

Areola 29-05-10 11:14

Men du må huske på at det er ikke bare personen som stilte spørsmålet om leser dette, og mange tar alt som sannhet og sier det videre i andre tråder. Lite vits i å forenkle når svaret ikke er korrekt :)
At det er forskjell på Kremotartari og bakepulver er ikke kjempekrise å ikke kunne, men det kan fort balle på seg ;)

carfro 29-05-10 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 883416)
Nei Kitt, det er ikke det samme, men kan som oftest brukest om hverandre.

carfro, du får det på apoteket, men det kan være bestillingsvare. Det går helt fint å bruke bakepulver :)

Vet du hva? Jeg er faderullandei så takknemlig for svaret ditt :D Steike bananer da setter jeg igang med å lage oppsies! Aldri lagd før men så på ei siden at folk lagde søren meg kaker å slikt så dette SKAL jeg prøve NÅH! HAhahaha!!! Takker igjen og ha en skikkelig fin dag :D :D

Kitt 29-05-10 12:42

Jeg lagde rullekake- oopsie med bringebær(knust og silt av frøene) og krem og det er noe av det beste jeg har smakte noen gang!:D

Rin 29-05-10 13:00

Kremotartari (som det heter på norsk) får man forresten kjøpt på Centra. :)

Charl8 31-05-10 14:14

Synes det var veldig mange forskjellige typer her..... Hvilken er best når man skal bruke det som brød?

Seba-stina 31-05-10 16:00

Charl8, jeg pleier å bruke med Philadelpia hvitløk og urter, eller Tine kremost med krydder. De synes jeg er best. Men akkurat nå er jeg så lei oopsi at de vokser i munnen på meg :ler:

Vettel 01-06-10 21:01

Idag har jeg testet Oopsier uten ferskost, altså phil.ost, men erstattet det med edamer light (light for at det ikke skal renne fett overalt når de stekes)

Fulgte samme fremgangsmåte som ellers, men ost+egg ble nå en tykk masse, så vispet det raskt inn i skummet. De er enda mer oppblåste enn før! Ser ut som store osteboller i stekeovnen. Kommer med smaksrapport i morgen, er dessverre ikke sulten nå....

Matgud 01-06-10 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 533779)
Jeg har sett denne på utenlandske forum og blogger, og orginalen troor jeg kommer herfra: http://cleochatra.blogspot.com/2008/...ol-oopsie.html

Lagde de i dag, og det var lett, billig, og godt! Og det beste av alt: Hovedingrediensen er egg, OG DET SMAKER IKKE EGG!!!

5 Karber i hele oppskriften

"Oopsie-roll"

3 store egg
1/8 Ts bakepulver (eller Kremotartari)
100 gram Kremost (jeg brukte Philadelphia)

Separer eggene. Bland sammen kremost og eggeplommene i en bolle. Visp eggehvitene og bakepulver stivt. (Miks hvitene først, så plommene om du bruker samme mikser) Vende plommene og osten forsiktig i hvitene, vær forsiktig så det ikke faller sammen.
Lag topper på bakepapir, og flat de ut bittelitt.
Avhengig av størrelse blir det 6-10 "rolls"

Stekes på 150 grader i 25-30 minutter.

Kan fryses, og tiner raskt.

De blir veldig "lette", og uten mye smak.
Jeg skal prøve både søt og krydret utgave neste gang, det må jo bli bra :)

Her er en kjempeinspirerende tråd med bilder!
http://www.apinchofhealth.com/forum/...ead.php?t=5230

Herregud så herlig! dette må jo prøves

søtmumsen 06-06-10 18:59

Guuuuriland, disse var helt fantastiske!!!!! Lagde en liten prøve røre med litt natreen i, og det smakte himmelsk:) Litt små ble de, men luftige og helt perfekte ellers:) Etterhvert blir det å prøve alle deres fantastiske forslag:):)

Synes mine smakte litt vannbakkels, så dette skal prøves med krem og lage en bløtkake, helt genial oppskrift:)

Kitt 06-06-10 19:23

Vannbakkels- oopsie!

Vinja 15-06-10 22:44

Nå har jeg prøvd å lage disse to ganger, men de har blitt litt rå inni begge gangene. Må jeg bare prøve meg frem med å steke lenger (er redd de vil bli svidde da), eller er det noen som har andre gode råd?

Kitt 15-06-10 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vinja (Innlegg 891620)
Nå har jeg prøvd å lage disse to ganger, men de har blitt litt rå inni begge gangene. Må jeg bare prøve meg frem med å steke lenger (er redd de vil bli svidde da), eller er det noen som har andre gode råd?

Ovner er forskjellige!:p
Senk temperaturen 10-15 grader og øk steketiden 10- 15 minutter, så bør de bli gjennomstekte, saftige og gode!:sikle:

Cherry 16-06-10 15:29

Skjønner at jeg er en elendig baker. De smaker kun egg her:P

Carisma 16-06-10 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 891932)
Skjønner at jeg er en elendig baker. De smaker kun egg her:P

Prøvd å tilsette krydder? Eller søtning og vaniljedråper for kakevariant... Smaker vannbakkels!

Matgud 16-06-10 22:30

Synes ikke dem smaker noe som helst jeg...

Liker mye mer solsikkebrødet.....

Kanskje man kan lage bløtekake:P

Nurk 29-06-10 13:07

Så gøy med lure oppskrifter for oss på lavkarbo. Syns denne var super, lagde den helt naturell og har brukt dem som "skiver" med pålegg på, hamburgerbrød, søte med smør, kanel og natreen...og ja, det finns jo uttallige måter å gjøre dette på. Nam! Superduper oppskrift,jeg kan ikke få takket nok for dette :) Takk til deg som la ut denne tråden!! (og super link med bilder og greier)

Forøvrig lager jeg alltid dobbel porsjon og lager da noen lapper og ett stekebrett med en svær "bunn" som jeg kutter opp i stykker etterpå :)

Labomba 11-07-10 21:15

Det var bare helt herlig. Laget dem først etter oppskriften, og laget dem så med 2 egg xtra og mandelmel. Helt supre, og de holder bedre i matpakka med pålegg på:)

yobo 29-07-10 20:54

Da står disse i ovnen. Fikk eggehvitene helt stive (kunne holde den opp-ned over hodet, alltid et morsomt triks :p ), men ble litt for hardhendt når jeg blanda eggehviten sammen med resten etterpå. Satser på at det blir etandes for det. :)

SunAndMoon 10-08-10 14:24

de var gode! neste gang skal jeg prøve å lage dem mer med krydder/smak i, og noen med kanel el. lign :) kjempefine som påleggsbunn istedetfor brødskiver!

Jorkla 11-09-10 13:32

1 Vedlegg
sånn de skal se ut??

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.