Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Minimeg78 12-09-10 11:25

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 932208)
Ingenting så lenge du henter deg rett inn igjen. Hvis målet er å være i ketose har du sikkert ikke kommet ut av den engang:)

Ah takk, nellie. Du er den snilleste. Jeg begynner muligens å bli litt for hysterisk og se altfor mye sport i dette her..

Ferskenbeinet 13-09-10 14:50

Skal til Stockholm i helga og oppdager nå at det er valg i Sverige på søndag. Veit noen hva dette har å si for alkoholservering? Gjerne link!

Rin 13-09-10 14:59

Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%? Jeg synes det er så stusselig, og i dag sto jeg og så på en pakke fra Matmesteren, klart merket som kjøttdeig, som ikke hadde mer enn 5-6% fett. Ikke karbonadedeig, altså... jeg dobbeltsjekket. :p Vil gjerne vite om evt merke som har høyt fettinnhold!

Borghild 13-09-10 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 932935)
Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%? Jeg synes det er så stusselig, og i dag sto jeg og så på en pakke fra Matmesteren, klart merket som kjøttdeig, som ikke hadde mer enn 5-6% fett. Ikke karbonadedeig, altså... jeg dobbeltsjekket. :p Vil gjerne vite om evt merke som har høyt fettinnhold!

Gilde kjøttdeig inneholder 14 g fett pr 100 gr - har ikke funnet noen med mer nei.

vaskeklut 13-09-10 15:04

Noen som vet når NAV har utbetaling av sosial økonomisk hjelp?

Photobscura 13-09-10 15:08

Sitat:

Jeg har fortsatt ikke kommet så langt, men har lenge hatt planer om en liten ekspedisjon opp til Meny Ringnes Park for å speide etter medisterdeig, og lage medisterkaker av 50/50 medisterdeig og kjøttdeig. Veldig irriterende at jeg ellers kun finner medisterfarse på alle andre butikker, men har det for meg at en så innmari velassortert butikk som Meny bør ha det i utvalget sitt. Et tips, kanskje?
Ellers pleier foreldrene mine å blande rent grisespekk (ca 20%) i det elgkjøttet som kvernes (pappa er elgjeger), ettersom de feteste bitene stort sett blir brukt til biffer og lignende, det kan jo også være noe å prøve! Jeg kan ikke tro annet enn at spekk hos f.eks slakter må være veldig billig. Jeg har laget kjøttkaker og kjøttpudding hvor jeg har blandet i mye smør, men det har jo et såpass lavt smeltepunkt, at alt nesten forsvinner ut i steking, eller skiller seg, så jeg har vurdert å prøve med spekk i stedet.

Rin 13-09-10 15:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 932946)
Jeg har fortsatt ikke kommet så langt, men har lenge hatt planer om en liten ekspedisjon opp til Meny Ringnes Park for å speide etter medisterdeig, og lage medisterkaker av 50/50 medisterdeig og kjøttdeig.

Jeg er innom der ganske regelmessig, men jeg er ganske tilbakeholden og kan ikke fordra å faktisk snakke med folka i kjøttdisken. :p Så jeg vet jo ikke om de har medisterdeig til enhver tid, jeg ser det ligger fremme i hyllene en gang iblant. (For øyeblikket har de lammemedister, forresten!) - Men, ja, det er nok dette som blir løsningen for meg også, å blande 50/50.

Photobscura 13-09-10 16:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 932955)
Jeg er innom der ganske regelmessig, men jeg er ganske tilbakeholden og kan ikke fordra å faktisk snakke med folka i kjøttdisken. :p Så jeg vet jo ikke om de har medisterdeig til enhver tid, jeg ser det ligger fremme i hyllene en gang iblant. (For øyeblikket har de lammemedister, forresten!) - Men, ja, det er nok dette som blir løsningen for meg også, å blande 50/50.

Så lenge du klarer å unngå å snakke med disse fjortisene som jobber deltid etter skolen, men kommer i kontakt med de som faktisk har det som fag (jeg snakka med en der oppe om ribbe :D), så var min erfaring at han både var engasjert og hyggelig, og veldig opptatt av kjøtt og kvalitet. Men jeg hadde vel mer tenkt å kjøpe sånn ferdigpakka fra fryserdisken, min angst angående kjøttdisken går nok mer på prisene :o.
Men åh, nå fikk jeg lyst på medisterkaker, nå! :p.

Nerthus 13-09-10 19:15

Noen som har prøvd Wallenbergare fra Skaldeman-kostholdet? Bland 400gram svinekjøttdeig med 2 dl fløte og 4 eggeplommer. Ha i salt og pepper -stek i panna. Snakk om å få i seg nok fett i en kjøttkake - JEG synes de er knallgode (krydre godt!) - mens sambon syntes de bare smakte fett...

Sanney 13-09-10 19:35

hm, lurer på om jeg skal spørre mamma om medisterdeig.. hun jobber tross alt i ferskvaren på meny her jeg bor :p men må ærlig innrømme at medisterkaker er litt utenfor min kulinariske register.. så der må jeg nok ha en steg for steg oppskrift før jeg prøver meg :p

jeg lurer på om det er noen annen forskjell påmatfløte og kremfløte utenom fettprosenten.. butikken var tom for kremfløte, og maten smakte overhodet ikke det samme lagd på matfløte

Carisma 13-09-10 21:45

Sitat:

Finnes det kjøttdeig i butikkene som har høyere fettinnhold enn 14%?

Prøv en halalslakter, da kan du som regel be om å få kvernet det akkurat slik du vil. Ei veninne pleide å få kvernet karbonadedeig med krydder.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 933109)
jeg lurer på om det er noen annen forskjell påmatfløte og kremfløte utenom fettprosenten.. butikken var tom for kremfløte, og maten smakte overhodet ikke det samme lagd på matfløte

Matfløte har nesten dobbelt så mye karbohydrater!
Og når det gjelder oppskrifter så er det ingenting som slår Ingrid Espelid Hovigs rødrutete kokebok. :ja:

Sanney 13-09-10 21:49

hm, jeg mener mamma kjøpte den blårutete til meg en gang for lenge siden.. står vel i bokhylla hennes ennå :p

Ferskenbeinet 14-09-10 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 932924)
Skal til Stockholm i helga og oppdager nå at det er valg i Sverige på søndag. Veit noen hva dette har å si for alkoholservering? Gjerne link!

Prøver igjen, noen som veit?

Carisma 14-09-10 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 932924)

(jeg var på ferie i sverige uten å røre en dråpe alkohol for et par uker siden, og hadde det veldig hyggelig likevel... så det er ikke krise om de ikke serverer det på en søndag altså. :D)

Brittk 14-09-10 20:49

VAr en liten tur på butikken istad ( merker at butikkturene er mykje lengre no enn før) og begynte å lese litt på sånne toro pakker med pizzafyll og sånt, der sto det atdet var 15 karb(trur eg) per tilberedt 100 gram uten kjøttdeig. Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)

Carisma 14-09-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brittk (Innlegg 933705)
Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)

Var det tacokrydderet i glass eller de posene som står sammen med skjell o.l? De i posene har 57g karbo pr 100g (mye av det fra sukker!), mens de fleste på glass ikke har karbohydrater.

Brittk 14-09-10 21:20

det var pose!! og fekk servert taco i helga, så der vart det nok litt for mykje karbo for min del. eg tenkte ikkje på det sidan det er krydder!!

Carisma 14-09-10 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brittk (Innlegg 933732)
eg tenkte ikkje på det sidan det er krydder!!

Veldig mange blandingskrydder inneholder sukker

Kitt 14-09-10 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brittk (Innlegg 933705)
VAr en liten tur på butikken istad ( merker at butikkturene er mykje lengre no enn før) og begynte å lese litt på sånne toro pakker med pizzafyll og sånt, der sto det atdet var 15 karb(trur eg) per tilberedt 100 gram uten kjøttdeig. Var og bort å las på tacokrydderet, men sto ingenting der. nokon som veit? Då ha eg evt gått på en smell. trudde krydder var krydder eg !!! :)

Rent krydder som oregano etc er jo uten tilsetninger, men feks krydderblandinger som tacomix og mange andre er tilsatt sukker av en eller annen grunn!:eek:

Her har du oppskrift på tacokrydder!

vaskeklut 14-09-10 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 932942)
Noen som vet når NAV har utbetaling av sosial økonomisk hjelp?

Ingen?

arnakristin 14-09-10 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 933834)
Ingen?

Hei,
Dersom det er det som NAV kaller supplerende stønad så er det ca den 20.
Utbetalings oversikt NAV

SiljeG 15-09-10 06:27

Er natreen det samme som sukrin?

grotingeling 15-09-10 06:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SiljeG (Innlegg 933858)

Niks

xeena82 15-09-10 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SiljeG (Innlegg 933858)

Sukring er naturlig, mens natreen er kunstig fremstilt. Begge er søtning.

Ferskenbeinet 15-09-10 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 933636)
(jeg var på ferie i sverige uten å røre en dråpe alkohol for et par uker siden, og hadde det veldig hyggelig likevel... så det er ikke krise om de ikke serverer det på en søndag altså. :D)

Jeg har hørt noen si at det i tilfelle gjelder hele helga! Det er jo litt kjedelig! :o

Men nå etter masse googling, og fått råd av en svenska har jeg kommet frem til at det er bullshit! ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.