Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillemy71 19-01-11 08:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har å bestilt time hos legen for å få målt c-peptid, for å sjekke om jeg kan være insulinresistent. Og vil han ikke, så skal han :D

Bare lurte på om det er andre prøver som er lurt å ta i samme slengen?

Cherry 19-01-11 08:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1005701)
Har å bestilt time hos legen for å få målt c-peptid, for å sjekke om jeg kan være insulinresistent. Og vil han ikke, så skal han :D

Bare lurte på om det er andre prøver som er lurt å ta i samme slengen?

B-vitamin, D-vitamin, stoffskiftet, jern, alat... ja..u name it.

Lillemy71 19-01-11 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1005704)
B-vitamin, D-vitamin, stoffskiftet, jern, alat... ja..u name it.

Hvorfor det, jeg vil bare sjekke om jeg er insulinresistent og ikke nødvendigvis ta hver minste lille prøve bare for å gjøre det liksom?

Har tatt mange prøver (som har vært bra) det siste året av ulike grunner, men jeg vet at c-peptid ikke er sjekket derfor jeg vil få sjekka det.

Cherry 19-01-11 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1005706)
Hvorfor det, jeg vil bare sjekke om jeg er insulinresistent og ikke nødvendigvis ta hver minste lille prøve bare for å gjøre det liksom?

Har tatt mange prøver (som har vært bra) det siste året av ulike grunner, men jeg vet at c-peptid ikke er sjekket derfor jeg vil få sjekka det.

Nei om du bare skal sjekke insulinstatusen så er det jo helt greit, da trenger du ikke så mye annet ;)

Photobscura 19-01-11 09:24

Sjekk i alle fall stoffskifte, mineraler/elektrolytter, jern, B12. Viktige prøver, og greit å ha tatt :ja:.

Photobscura 19-01-11 10:30

Ok, hjernen min funker ikke alltid som jeg vil, meeeen ... Jeg feller av på bærestykket til en genser med rund sal. Og, det jeg pleier å gjøre er å dele antall masker jeg har på pinnen med antall masker jeg skal felle av, for å få en jevn felling. Men, når jeg sitter igjen med f.eks tallet 7,5, da er det jo ikke så lett å felle jevnt. Så, blir det riktig om jeg feller annenhver sjuende maske og annenhver åttende? Vil det gå opp i opp? Mye mulig stiller meg i domrianklassen med spørsmålet, men jeg spør nå likevel :snill:.

Furine 19-01-11 10:36

Har nett bestilt mikrosimkort frå Netcom sine nettsider. Nokon som har peiling på kor lang tid det tek før slikt kjem fram i posten?

Samtidig - korleis betaler ein 250kr for dette, når dei ikkje spør etter kredittkortopplysningar? Moglegvis teit spørsmål frå meg, men ikkje bur eg der heime, og ikkje er kortet til meg heller.:o

katten 19-01-11 10:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1005767)
Ok, hjernen min funker ikke alltid som jeg vil, meeeen ... Jeg feller av på bærestykket til en genser med rund sal. Og, det jeg pleier å gjøre er å dele antall masker jeg har på pinnen med antall masker jeg skal felle av, for å få en jevn felling. Men, når jeg sitter igjen med f.eks tallet 7,5, da er det jo ikke så lett å felle jevnt. Så, blir det riktig om jeg feller annenhver sjuende maske og annenhver åttende? Vil det gå opp i opp? Mye mulig stiller meg i domrianklassen med spørsmålet, men jeg spør nå likevel :snill:.

Eg pla både felle og legge ut anna kvar 7 eller 8 maske hvis eg fer 7,5. Så det bør gå. Du kan jo telle etter når du er ferdig med omgangen.
Er det barnemariusen du driv med? Blir den bra?
Eg har ikkje begynt på den eg skulle strikke, for må gjere ferdig ein voksen fyst.

Lillemy71 19-01-11 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1005722)
Sjekk i alle fall stoffskifte, mineraler/elektrolytter, jern, B12. Viktige prøver, og greit å ha tatt :ja:.

Tror ikke stoffskiftet har blitt sjekka det siste året, men alle de andre er blitt sjekket minst 3-4 ganger (og har vært fine) det siste året, så jeg tror jeg lar det være opp til legen om han vil sjekke det i tillegg. Er litt spent på om jeg må grine meg til å få målt c-peptid :p

Photobscura 19-01-11 10:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 1005777)
Eg pla både felle og legge ut anna kvar 7 eller 8 maske hvis eg fer 7,5. Så det bør gå. Du kan jo telle etter når du er ferdig med omgangen.
Er det barnemariusen du driv med? Blir den bra?
Eg har ikkje begynt på den eg skulle strikke, for må gjere ferdig ein voksen fyst.

Jeg tenkte jo at det egentlig var logisk, men jeg er ute av stand til å tenke logisk nå :p. Men, det høres jo bra ut. Jeg er petimeter, så jeg teller over etterpå uansett om jeg får rundere tall ... :o.
Har lagt til sides barnegenseren, tom for garn, serru. Så nå skal jeg ENDELIG få ferdig min egen mariusgenser som jeg vel kjøpte garn og mønster til for ... tre år siden :p.
Takk for hjelpa!

langaard 19-01-11 22:48

Jeg mistenker at jeg reagerer på lactose, leste på lommelegen at de som har hatt store mageoperasjoner ofte blir intolerante? (Jeg har hatt en stor mageoperasjon) Noen som vet?:confused:

Kanskje 19-01-11 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1006440)
Jeg mistenker at jeg reagerer på lactose, leste på lommelegen at de som har hatt store mageoperasjoner ofte blir intolerante? (Jeg har hatt en stor mageoperasjon) Noen som vet?:confused:

Nå vet jeg ikke hvilken type operasjon du har hatt, men det jeg har lest om iallefall vekt/slankeoperasjoner, er at man kan utvikle det ja, . Jeg vet ikke hvordan det er mulig, men det må være en av kroppens måter å reagere på.

Håper andre kan svare deg bedre.:)

Zillah 20-01-11 05:53

Ja, det treng ikkje vere store operasjonar heller. Ein av dei første pasientane eg hadde i sjukepleie hadde vorte operert for tarmslyng, og fjerna ein liten bit av tarmen, men det var nok til å skape all slags plager, og mjølk var veldig ugreit. I hennar tilfelle hadde nok operasjonen påverka utskillinga av laktase, vil eg tru, ettersom det er i tynntarmen ein finn dette enzymet. Korleis koblinga er med operasjonar andre stadar i mage-tarm-systemet, veit eg ikkje.

Lillemy71 20-01-11 10:51

Noen som kan anbefale en bra vekt (til å veie meg selv på), dem jeg har er så fryktelig ustabil og hva den viser kommer ann på hvordan jeg står påden. Trenger egentlig ikke sånn vekt med analysefunksjon, de er bare frustrerende.

Furine 20-01-11 10:53

Har litt samme problemet Lillemy. Den har litt sitt eigen liv! Eg har høyrt at vanlege badevekter ikkje er særleg mykje verdt etter ca 5 år, men mi er ikkje så gammal enno trur eg.

Gracella 20-01-11 11:03

Jeg har ei digital vekt som kan vise opp til 3 kg (!) i forskjell - da går jeg av og på uten å flytte på den.
Ondskapsfulle meg har satt den på gjestebadet... Men kanskje det er batteriene som ikke er helt gode??

Ellers tror jeg at de helt enkle vektene er de beste. Hovedsaken er jo ikke om de viser helt rett, men at de er stabile

Gracella 20-01-11 11:05

Har man krav på stønad til kosthold hvis man har et barn med matallergi?
Må barnet i så fall være multiallergisk?
Hvis det er noen som vet, er jeg takknemlig for et svar :)

Photobscura 20-01-11 11:07

Jeg har en vekt jeg kjøpte for 250 kroner fra Ellos for et par år siden. Ærlig talt kjøpte jeg den mest for utseendet :p. Den er rød med ornamenter på. Fiiin!
Uansett, den er så stabil som du får den. Jeg har ikke plass til å ha vekta stående framme, så jeg må sette den på høykant når den ikke er i bruk, og legge den på gulvet hver gang jeg skal bruke den, men det er ingen slinger i valsen med den i alle fall. Trenger ikke noe kroppsanalysestyr, for jeg vet ganske sikkert at de billige variantene uansett ikke klarer å sende elektroniske signaler gjennom hele kroppen, og da er det i grunn ganske fånyttes, i hvert fall for meg med tynne bein og beinete hofter, kan bli temmelig misvisende :ja:.

Furine 20-01-11 11:07

Mi vekt er heilt enkel, digital sak, men kan vise ein kilo skilnad frå eine sekundet til det neste. Passar på at den står heilt rett og beint, men..

Lillemy71 20-01-11 11:39

Har vekta mi stående på samme plass og prøver og stå helt likt hver gang, men den bare endrer seg fra hver gang jeg går på. Har kjøpt en sånn bodyanalyser som jeg hodler i hendene i Japan og den er ganske stabil i verdiene jeg måler fra dag til dag så derfor bruker jeg den også, men i og med at vekta mi ikke har endret seg så vet jeg jo ikke om den stemmer.

Mener jeg leste i en tråd her inne at noen hadde kjøpt en vekt som er veldig stabil, har prøvd å finne den igjen men klarer det ikke. Fint dersom noen har et konkret tips/merke og komme med.:)

Camomilla 20-01-11 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006714)
Jeg har en vekt jeg kjøpte for 250 kroner fra Ellos for et par år siden. Ærlig talt kjøpte jeg den mest for utseendet :p. Den er rød med ornamenter på. Fiiin!
Uansett, den er så stabil som du får den. Jeg har ikke plass til å ha vekta stående framme, så jeg må sette den på høykant når den ikke er i bruk, og legge den på gulvet hver gang jeg skal bruke den, men det er ingen slinger i valsen med den i alle fall. Trenger ikke noe kroppsanalysestyr, for jeg vet ganske sikkert at de billige variantene uansett ikke klarer å sende elektroniske signaler gjennom hele kroppen, og da er det i grunn ganske fånyttes, i hvert fall for meg med tynne bein og beinete hofter, kan bli temmelig misvisende :ja:.

En analog sak? Vurderer veldig å bytte ut min ekstremt lunefulle digitale vekt med noe mekanisk og fint. Ellos, sier du?

Photobscura 20-01-11 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1006766)
En analog sak? Vurderer veldig å bytte ut min ekstremt lunefulle digitale vekt med noe mekanisk og fint. Ellos, sier du?

Neida, den er digital!
Jeg tror ikke de har den inne lenger, men merket er Exido, i alle fall.

Kitt 20-01-11 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1006708)

Så vidt jeg vet, gjelder det bare om man har cøliaki påvist med biopsi! Vet noen få klarer å få det til uansett!

Men, dersom du mener du har ekstra mye utgifter pga dette, kan du få en legeattest om hva som er problemet og spare opp alle kvitteringene, så kan du få fradrag på skatten pga ekstra store sykdomsutgifter. Da må du kunne bevise at du bruker MINST 10 000,- mer på dette barnet enn det et friskt barn ville kostet!

Cherry 20-01-11 12:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1006708)

Det eneste man helt garantert får støtte til er hvis barnet har cøliaki. Tror det er rundt 20 tusen i året man kan få da.

Man kan også få støtte "dersom man har en sykdom som fører til forhøyete eller ekstra utgifter relatert til sykdommen". En matallergi er i så måte en sånn sykdom, men det kommer helt an på hvor villig legen er til å attester på dette og i hvilken grad man kan dokumentere disse utgiftene. Enkelte leger mener at en næringskombinasjon av allergier gir anledning til støtte, andre ikke.

F.eks jeg får grunnstønad sats 1 da, men jeg er altfor sløv med disse tingene og NAV og sånn. Kunne sikkert fått støtte til både sko, bil og klær, trening etc dersom jeg hadde giddet å søke om sånn. Men det var en digresjon, jeg har ikke matallergier :D

Kitt 20-01-11 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1006782)
Kunne sikkert fått støtte til både sko, bil og klær, trening etc dersom jeg hadde giddet å søke om sånn. Men det var en digresjon, jeg har ikke matallergier :D

Bare en lite digresjon, mange vet jo ikke at de har krav på noe i det hele tatt! Ingen som løper etter deg med søknadspapirene, liksom!:p

De har blitt MYE strengere både NAV og Skatteetaten, men det kan være vel verdt å prøve seg!:D

Camomilla 20-01-11 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006769)
Neida, den er digital!
Jeg tror ikke de har den inne lenger, men merket er Exido, i alle fall.

Jah, det beviser jo bare at PRIS ikke har betydning i alle tilfeller. Skal holde utkikk etter merket, takk :)

Cherry 20-01-11 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1006794)
Bare en lite digresjon, mange vet jo ikke at de har krav på noe i det hele tatt! Ingen som løper etter deg med søknadspapirene, liksom!:p

De har blitt MYE strengere både NAV og Skatteetaten, men det kan være vel verdt å prøve seg!:D

Skader nok aldri å prøve seg nei. Man kan jo bare få ett ja eller ett nei lissom :P. Greia er vel at for å få grunnstønad så må man ha en diagnose, men det er vel langt fra alle med en diagnose som vet at de har rett til å søke om grunnstønad.

TrineG 20-01-11 12:21

Jeg skal kjøpe meg en bok i morgen og ta med meg på ferie. Forhåpentligvis har de litt utvalg på bokhandleren. Men hvilken bok er en grei nybegynner bok. Frisk med Lavkarbo ? Kan den være noe ?

TrillTrall 20-01-11 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1006680)
Noen som kan anbefale en bra vekt (til å veie meg selv på), dem jeg har er så fryktelig ustabil og hva den viser kommer ann på hvordan jeg står påden. Trenger egentlig ikke sånn vekt med analysefunksjon, de er bare frustrerende.

Min vekt er vel 7 år nå og funker som bare det. Husker ikke merket, men den lå prismessig i mellomklassen på Jernia i sin tid. Nordica kanskje? Skal kunne måle fettprosent og sånt, men det har jeg aldri fått til å fungere, men selve veiingen funker helt fint og den er stabil - det er vel heller jeg som er ustabil i den grad den viser uønsket vekt. :o

TrillTrall 20-01-11 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1006794)

Det er 12 år siden vi var i den mølla der med å søke stønader og det er forsyne meg ikke alle på NAV (Trygdekontoret het det den gangen) som har filla peiling på diagnoser heller. Poden her har hjertefeil og selv om den ikke het HVHS (Lasse-Liten-syndromet) så var den like livstruende og like operasjonskrevende for vår del, den lignet en del også. Men siden hans diagnose ikke var så kjent måtte vi krangle oss til stønad husker jeg.

knh 20-01-11 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1006807)
Jeg skal kjøpe meg en bok i morgen og ta med meg på ferie. Forhåpentligvis har de litt utvalg på bokhandleren. Men hvilken bok er en grei nybegynner bok. Frisk med Lavkarbo ? Kan den være noe ?

Jeg vil anbefale "Bedre uten brød" :)

Frisk med Lavkarbo er nok ikke dumt det heller ;)

TrineG 20-01-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1006812)
Jeg vil anbefale "Bedre uten brød" :)

Frisk med Lavkarbo er nok ikke dumt det heller ;)

Takk :D Da går jeg for en av de.

Photobscura 20-01-11 13:13

Noen som vet sånn ca når feriepengene for oss som har dagpenger kommer? Står bare på nettsidene at de kommer i månedsskiftet januar/februar, men jeg vil vite nååååår!

Jabba 20-01-11 13:27

Noen som vet når Coop butikkene begynner å betale ut medlemsutbytte???

Rin 20-01-11 13:56

Min badevekt er en simpel trehundrekroners fra Clas Ohlson, den er vel fire år gammel nå - har byttet batteri i den en gang, ellers har den aldri fusket, selv om den har blitt flyttet rundt og generelt mishandlet. :)

Photobscura 20-01-11 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006855)
Noen som vet sånn ca når feriepengene for oss som har dagpenger kommer? Står bare på nettsidene at de kommer i månedsskiftet januar/februar, men jeg vil vite nååååår!

Glem det! Jeg fikk nettopp svar fra Godeste Nav-Roger, som kunne fortelle at feriepengene blir utbetalt i løpet av helga :D. Oh fryd oh glede!

Cherry 20-01-11 14:22

I dag våknet jeg opp nesten uten løshud på lårene mine. Altså hør her, lårene mine har vært litt rynkete i ett år nå, og jeg trodde en stund det måtte lårplastikk til, all den tid jeg hadde mye fett på lårene igjen og trodde det skulle bli verre, noe det ikke ble. Men nå har jeg ikke spesielt mye fett på lårene igjen og ser liksom status quo.

Og over natten nesten, har lårene strammet seg opp. Hva i all verden? Går det så fort? Her trengs ingen lårplastikk lengre. Skyldes det en uke med innsmøring med coffeberry, eller forandring i treningsprogrammet på lårene, med sett med 70-100 repitisjoner for å øke blodstrømmen?

Eller er det rett og slett bare at beina har fått vært i fred for vekttap en stund og har kunne tilpasse huden etter dette?

Fryktelig merkelig, for jeg mener det, det har skjedd praktisk talt over natta!!

Photobscura 20-01-11 14:32

Coffyberry, hva er det? Høres interessant ut! Jeg merker jo også det at huden ikke strammer seg fullt så mye til som den gjorde da jeg gikk ned for fire år siden. Det er nok litt alderen, muligens.

grotingeling 20-01-11 14:40

Høres spennende ut Cherry - hva er coffeberry, og hvor får du kjøpt det?
Begynner å få mye slapp hud på lårene, og har begynt å tenkte på hvordan jeg kan gjøre noe med det - så alle tips og erfaringer mottas med takk

Cherry 20-01-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006945)
Coffyberry, hva er det? Høres interessant ut! Jeg merker jo også det at huden ikke strammer seg fullt så mye til som den gjorde da jeg gikk ned for fire år siden. Det er nok litt alderen, muligens.

På kaffeplantene vokser det røde bær. Bæret skal ha helsebringende effekter, men det er visstnok lettere bruke den på huden enn å spise det. De markedsfører det som naturens sterkeste antioksidant.

Helt naturlig antiage hudpleie med naturens sterkeste antioksidant. CoffeeBerry® Natureceuticals™ inneholder et helt nyutvinnende planteekstrakt som bedrer og forebygger hudaldring.

"De unike antiage-effektene av kaffebæret ble oppdaget fordi arbeiderne på kaffeplantasjene hadde uvanlig glatt, myk og ”ung” hud på hender og underarmene til tross for et arbeidsmiljø med stekende sol i tropiske områder.

Serien inneholder kun ingredienser med naturlig opprinnelse fri for parabener (konserveringsmiddel) og kunstig parfyme og fargestoffer.
Produktene inneholder vitaminer, planteekstrakter og planteoljer som forsterker antiage-effektene, virker fuktighetsgivende og roer hudirritasjoner.

Serien passer for alle hudtyper og aldre.

Gir umiddelbart jevnere og mykere hud med flott flott friskhet og glød. Samtidig motvirkes rynker, pigmentforandringer, grov hud, tørr hud, sorte prikker og urenheter. Svært aktive produkter"

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.