Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 03-09-10 21:27

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 927816)
Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...

Oi... Kanskje like greit at jeg er slapp med å lese nye tråder for tida. :geip:

Ferskenbeinet 03-09-10 21:35

Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

Supera 04-09-10 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 927851)
Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

De er det alltid mange av. :geip:

Photobscura 04-09-10 10:24

Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Gracella 04-09-10 10:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 927851)

"... Og nå har jeg gått på denne kuren i to uker og går ikke ned noe mer!! Har bare hatt to sprekker..." :rolleyes: ;)

Tror forventningene er fra alle ukebladkurene som lover maaaange kilo ned på 1 til 3 uker - og selvfølgelig heeeelt uten anstrengelse eller forsakelser.

TrillTrall 04-09-10 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927962)
Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Photobscura 04-09-10 10:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 927973)
Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

vaskeklut 04-09-10 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927975)
Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

manne 04-09-10 11:07

Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

Photobscura 04-09-10 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 927978)
Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Supera 04-09-10 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 927983)
Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

*rekker opp hånda* Og så er jeg jo så myk flere av plassene jeg skal måle... "Hvor stramt hadde jeg båndet sist?"

Ethewia 04-09-10 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927975)

:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Photobscura 04-09-10 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 928033)
:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Ethewia 04-09-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 928035)
Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^

vaskeklut 04-09-10 14:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927985)
Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D

Photobscura 04-09-10 20:14

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 928037)
Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^

Joa, dreven forsåvidt, men det er først de siste par årene jeg har lært meg å strikke etter mønster :o.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 928040)
Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D

Nice!

Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant?

Carisma 05-09-10 00:12

Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller?

Supera 05-09-10 00:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 928272)
Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller?

Jeg lagde nylig shave ice-sirup av sukrin, og det ble ikke suksess... Jeg helte over kokende vann, det løste seg opp, virket fint, oppbevarte det i kjøleskapet og så ble det slush. Jeg tok det ut av kjøleskapet og lot det bli romtemperatur, men det var fortsatt slush - altså krystallisert. Vet ikke om det var en effekt av det kokende vannet eller kjølingen etterpå...

Nerthus 05-09-10 09:27

Jeg koker forsiktig opp bæra, har i en blanding av flytende natreen og erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe), og litt JBKM. I tillegg har jeg oppi litt sitronsaft.
Hiver så direkte i frysen - holder bare noen få dager i kjøleskap etter åpning på denne måten - så DERFOR har jeg bestilt natriumbenzoat (konserveringsmiddel) til å ha i neste gang :)

Photobscura 05-09-10 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 928319)
erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe)

Sukrin ;).

Ethewia 05-09-10 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 927629)
Helt klart, bare du ikke tvinger meg til å betale :D:p

Neinei, jeg kan betale sjøl. Jeg bare trengte en unnskyldning, hehe. :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 928139)
Joa, dreven forsåvidt, men det er først de siste par årene jeg har lært meg å strikke etter mønster :o.

Nice!

Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant?

Uten mønster? Imponerende. Forstår ikke hvordan folk får til det de vil uten mønster, hehe. Men det har vel litt med erfaring å gjøre, jeg har ikke strikka så lenge. Og veldig fin genser, ja! :)

Photobscura 05-09-10 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 928364)
Uten mønster? Imponerende. Forstår ikke hvordan folk får til det de vil uten mønster, hehe. Men det har vel litt med erfaring å gjøre, jeg har ikke strikka så lenge. Og veldig fin genser, ja! :)

Gammel nihilist, vettø! :D

Ethewia 05-09-10 11:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 928374)
Gammel nihilist, vettø! :D

Haha. :D

Nerthus 05-09-10 14:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 928322)
Sukrin ;).

TAKK! Skylder på lavkarbo'n jeg når hukommelsen svikter hehe ;)

fettnurket 05-09-10 23:22

Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.