![]() |
Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder
Celleforandringer kommer jo i flere grader. I den delen av livmorhalsen min som ble fjernet i januar fant de celleforandringer grad 3 og det er noe helt annet enn grad 1 og 2. All grunn til å ta det på alvor og følge opp med hyppige prøver da slik at man får tatt det dersom det utvikler seg videre
|
Da fikk jeg delvis svar fra gynnisen. Kreftprøven fra livmora var negativ.
Kreftprøven fra livmorhalsen har de ennå ikke fått svar på. Men det var noen kuler i livmora de har sendt videre til et større laboratorie?? :confused: Hva kan det være for de avdekker jo pcos og andre cyster på sykehuset mitt? Jeg får svar direkte fra det andre sykehuset. Jeg tror selv at de kanskje har sendt inn prøver til en endokrinolog siden hypofysen min er på bærtur og jeg produserer mye østrogen. Det kan være biopsi en østrogenproduserende cyste de har sendt inn. :ja: Håper. |
Så bra at prøvene var negative Kanutten :)
Her er det forstsatt greit uten E-vitaminer. Har ingen hetetokter og sover veldig godt for tiden. Herlig med disse gode periodene også og nå håper jeg den varer til over påske iallefall :) |
Sitat:
Jeg tror jeg er helt i andre enden av overgangsalder .... Jeg fryser så jeg har problemer med å fungere, ikke antydning til den minste hetetokt. Skal ta nye prøver av stoffskiftet da, får håpe det ikke er lavt. |
Sitat:
Jeg har som sagt blødd mye og blør mye fremdeles. Jeg fikk satt inn en hormonspiral for å redusere østrogenproduksjonen, til liten hjelp, så nå får jeg en tremåneders resept på Primolut for å prøve redusere enda mer. Jeg produsere østrogen som en jente i sin mest fertile alder og vel så det. :rolleyes: |
Håper alt går vel på prøvene Kanutten.
Etter en lang god periode har jeg hatt elendig nattesøvn og dårlig termostat i lang tid. Har ikke vært flink med tilskudd heller. I dag gikk jeg og frøs, la meg litt under et teppe for så å bli altfor varm med piplende svette like etterpå. Irriterende og frustrerende å våkne altfor tidlig og ligge og vri seg uten å få sove igjen. Følte meg som en zombie halve dagen. :( |
Sitat:
|
Sitat:
Høres ikke bra ut med så sterk østrogenproduksjon... hormoner er absolutt best i styrke "passe"... :o |
Så da har jeg hatt en periode på ca 5 uker uten E-vitaminer, men nå må jeg starte på igjen for nå er hetetoktene tilbake. :(
Det er ikke noe problem å ta E-vitaminer altså, men at disse overgangsplagene aldri skal ta slutt da |
Jeg tar E-vit hver kveld, men har ikke antydning til hetetokter eller nattesvette. Har heller ikke antydning til mensen, men er foreløpig bare noen dager på overtid :D Vurderer å droppe vitaminene nå men spekulerer på om de også har en forebyggende effekt - noen som vet?
|
Det vil jeg nok tro at de har. Du trenger jo ikke slutte helt. Kanskje bare redusere dosen noe ? :)
|
Det er så enkelt å bare kutte ut den ene pilla i motsetning til å ta en haug av de 10 mg's kulene. Men jeg får se hvor lenge det blir sånn - har vært litt damp på soverommet i natt for å si det sånn :D Prøver ei natt til uten så ser jeg det an
|
Hvordan går det med dere hete og våte damer nå da?
For min egen del så plages jeg litt med hetetokter for tiden,men ikke kjempemye nå da jeg igjen tar E-vitaminer. Det har vært litt tøft her i det siste da. Havnet på sykehus skjærtorsdag pga det ene operasonssåret mitt ble rødt og hovent. Kirurgen på sykehuset trodde det dreide seg om en dyp absess ( byll under såret), så han la meg inn og det i karantene:eek: Jada, fikk smitteskilt på døra og fikk ikke forlate rommet jeg lå på. Der lå jeg til observasjon over natta før jeg fikk komme på ultralyd dagen etter. UL viste at det lå væske langt hele såret mitt og med det så måtte kirurgen tappe væske for å se hvilken væske det dreide seg om. Heldigvis var det ikke en byll,men vevsvæske det dreide seg om så da ble jeg bare tappet og så fikk jeg dra hjem utpå dagen. Veldig glad jeg slapp å operere da og det av flere grunner. En ting er jo at de da hadde måttet åpene hele såret mitt, tømme byll og så la det være åpent for selv å gro. Ille nok for det har jeg erfaring med fra før og det vil jeg helt unngå igjen. En annen ting er jo at jeg går på en stor dose E-vitaminer og helst ikke bør bli skåret i da vil jeg tro. Slapp med skrekken altså og fortsetter med E-vitaminene mine. :) |
Huff da Dolsi; det der høres alvorlig ut. Veldig bra du slapp operasjon altså! Krysser fingrene for at det går bra videre også!
Jeg er lite heit for tiden; spiser ikke vitaminene og det går bra. Vel...de siste to nettene har jeg våknet litt småvarm/klam men det kan jo rett og slett være at jeg var varm? Ikke sant?? :rolleyes: |
Glad jeg slapp operasjon ja. Har hatt absess under operasonssår før og måtte da åpne såret. De syr aldri igjen sår med infeksjon, så da måtte jeg gå med åpent operasjonsår til det lukket seg selv. Traumatisk rett og slett, så denne gangen var jeg heldig.
Spørs om du er på vei inn i en hetetoktperiode igjen siden du har vært litt varm de siste par nettene, men krysser fingrene for at du slipper det :) |
Jeg er i hvert fall inne i en heteperiode igjen, det er helt sikkert :eek:
Slurvet litt med e-ene for noen uker siden, og vips gitt, så var helvete løs. Har ikke fått kontroll igjen, til tross for dobbel dose + litt ekstra. Har hete- og svettetokter så det holder. Fryser mannen ut av både hus og soverom, og er helt sikkert ikke til å være i hus med. Ikke ofte jeg ønsker at gubben er en kald fisk - men det gjør jeg nå altså.' Helt utslitt av å våkne hver eneste time hver eneste natt, og aldri bli skikkelig uthvilt. JEG BLIR SNART GAL !!!!!!!!!!!!!! Håper det er en topp, som roer seg snart, for akkurat nå er ikke livet værd 10 sure sild en gang :realmad: |
Føler med deg Dietta. Vet hvor jævlig det er å ha mange hetetokter og dårlig nattesøvn. Man blir jo jo både sur og gal av det :(
Håper du snart får kontroll over hetetoktene dine og bedre dager. For min del går det veldig bra for tiden. Tar 350 mg dalig og har ingen hetetokter. Sover også greit på natta og håper det fortsetter sånn :) |
Er redd at det er skikkelig begynnelse av ekte hetetokter som du ikke
hadde opplevd før i samme grad og håper inderlig at du eterhvert får hjelp av E-vitamin.Lykke til kjære deg :suss::hearts: |
Tusen takk jenter :love:
Ja, dette er rett og slett jævlig :ja: Akkurat like ille som da jeg startet med hetetoktene i august i fjor. Satser på at dette er en topp som gir seg snart. Jeg får være optimist å tenkte at det kanskje hadde vært enda værre (om mulig) uten e-vitaminene. Har jo vært flink med de og tatt dobbel dose de siste 2-3 ukene, men foreløpig har de ikke hatt samme gode effekt som da jeg startet med de første gang. Men det kan jo kanskje skyldes at dette er en naturlig topp. Hvor lenge varer toppene deres jenter, dere som har levd med dette en stund ? Jeg fikk jo kontroll med e-vit da jeg startet i fjor, så jeg kjenner ikke kroppen min godt nok til å vite hvor lenge slike topper varer (selv om jeg regner med at det er veldig individuelt). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Leste på iherb-kommentarer under Now Foods Graviola-kapsler at det skulle være bra mot overgangsplager..., dvs en av mange kommentarer var om overgangsplager. http://www.iherb.com/product-reviews...les/5018/?p=21 Ellers var det tilbakemeldinger på humør, overskudd, nattesøvn, immunforsvar, blodsukker, men mesteparten gjaldt svulster/kreft. Virker som DET vidundermiddelet...... hm.
|
Sitat:
Nå bare øker jeg E-vitamindosen min om jeg merker at jeg kommer i en slik periode og da blir den mye lettere :) |
Sitat:
Tusen takk for tips, ingen ting skal være uprøvd her i gården altså ;) |
Sitat:
Jeg har holdt på noen uker nå, så håper det snart roer seg litt igjen. |
Halloen. Jeg er lite aktiv her inne nå, av den enkle grunn at hetetoktene også er lite aktive.... Du verdens så deilig å ikke ha varme/svettetokter natt og dag. Regner med det kommer tilbake, og nyter derfor hver eneste time uten!
|
Sitat:
(Puh, nå går jeg og tar dagens andre dusj........) |
Av redsel for å jinxe noe her, så sier jeg ikke mer enn at de to siste dagene har toktene vært færre og mindre intense........
|
Det er godt å høre Dietta.
Selv har jeg hatt noen få hetetokter hver dag de siste 2-3 dagene så spørs om jeg nærmer meg en topp igjen. Tenker jeg skal øke dosen min litt de neste dagene så jeg slipper unna det verste :) |
Spørs om jeg ikke har vært max uheldig, og gått på en topp akkurat i det jeg begynte å slurve med vidunderkapslene :ja:
Spennende å høre om du greier å stoppe det igjen med økt dose. Det samme skjedde meg i fjor høst, og da greide jeg å ta knekken på det med økningene. Krysser fingrene for oss begge :klem: |
Ser ut til at jeg er på vei inn i en hetetoktperiode igjen. Har hatt en lang periode nå uten hetetokter i det heletatt, men de siste 2-3 dagene har de kommet hyppigere og hyppigere.
Ser at jeg har sånne perioder ca hver 3 mnd, så da stemmer dette med at jeg nå er på vei i en ny periode. Skal øke dosen min fra i dag så håper jeg at jeg slipper unna det verste :o |
Huff Dolsi - jeg føler med deg :klem:
Virker som jeg er ute av den værste perioden igjen nå. Livet er faktisk verdt å leve igjen :heia: Tenker at jeg nå tropper ned fra 2 e-vit om dagen til en og to annenhver dag. Går det greit trapper jeg enda mer ned til 1 om dagen. Krysser fingrene for at en økning hos deg gjør susen altså :ja: |
:( Nå er jeg inne i en kraftig hetetoktperiode igjen. Svetter som en gris både dag og natt. Det er så ille at jeg våkner flere ganger på natta og bader i svette og jeg har tokter gjennom hele dagen.
Dette har nå pågått i flere uker til tross for store doser E-vitaminer. Det virker som at det alltid er verre på sommeren enn det er ellers i året og dette er nå min 3 sommer med masse hetetokter. også vi da som skal til Bulgaria om en ukes tid, blir sikkert ekstra hett i år også da :eek: |
Dere som er i overgangsalderen, merker dere at slimhinnene er skjørere? Jeg har lite østrogen i kroppen og jeg tror det skal virke slik fordi jeg får fort blodblemmer i munnen. Huden i munnen og tunga tåler svært lite varme og trykkbelastning før den ødelegges. Dette skjer vanligst med eldre mennesker så jeg tenkte det var en sammenheng med hormonene. Kjedelig fordi jeg liker hard mat og varm drikke.
|
Sitat:
|
Da har jeg vært på helsekosten og kjøpt e-vit. Damen der sa at jeg skulle ta to tabbiser hver dag, dvs 700 mg. Er ikke det mye?? Jeg må prøve ut om den kan virke på "overflatevann" også grunnet en medisin jeg tar.
Mspoden skal ta to han også siden e-vit er en antioksidant. Håper det funker på han også. Når bør jeg ev begynne å merke en endring? |
Lykke til med evitaminene Kanutten! Jeg husker ikke hvor mye jeg tok i den månedene jeg brukte evit. Nå fryser jeg som bare rakkern; slik jeg har gjort i 30 år før jeg ble heit og varm i fjor sommer. Vet ikke hva som er verst jeg; å være izzzkald eller regulert varm ved hjelp av vitaminer...
|
Sitat:
Men E- vit er fettløselig og kan dermed lagres i kroppen, så det er jo ikke noen vits i å overdrive heller! Om du merker noen endring i det hele tatt, kan det nok ta noen uker. |
Sitat:
Var på helsekost i dag og kjøpte meg kapsler med rødkløver da jeg har lest at dette skal redusere antall hetetokter kraftig. Desperat her nå og prøver alt. Fungerer ikke dette så må jeg be legen min om østrogen for nå orker jeg ikke slite med disse hetetoktene mer for de ødelegger mye av livskvaliteten min |
*skriver E-vitaminer på handlelisten min*
bader i svette hver natt.... "gammel dame" |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45. |