Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Starter 1. juni - Blir du med? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44671)

jenta26 08-06-11 11:42

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

ja jeg vet det, men ha lyst å kose meg litt, er ikke avhengig av å spise masse snop, og ris trenger jeg heller ikke ved siden av, ikke så glad i det, det vi skal spise er kylling med satay saus, altså peanøttsaus og så sku han lage en dessert til meg

KarboMamma 08-06-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1132612)
Du må lese de generelle tipsene jeg slengte ved - er der hovedsakelig fettkildene kommer fra hvis du ikke følger en konkret spikra plan. :)
Følger du planen jeg sendte skal du være i god skikte for resultater -mener nå jeg. Det hvis du er flink å pakke på fettkilder der det passer. Det blir aldri for mye fett!

Følger planen, bortsett fra at jeg måtte kaste i meg en atkinsbar til frokost på vei til smådyrakutten med katten i går. Atkins no more, her er det Sandra for alle penga! :D

Pruttilutt 08-06-11 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1132765)
Følger planen, bortsett fra at jeg måtte kaste i meg en atkinsbar til frokost på vei til smådyrakutten med katten i går. Atkins no more, her er det Sandra for alle penga! :D

Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager. Meg dytter den ut av ketose om jeg har 0 eller 10 karbo i kroppen. Men den er god, da... Kan være lurt å alltid ha "ett eller annet" liggende. Jeg har en skyr til slike tilfeller. :)

Bytausa 08-06-11 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Foksy (Innlegg 1132623)
Har du oppskrift på konfekten din? :p

Javisst, denne kom jeg over via lenabeatrice.net (der er det også mye tips å hente) http://fristendelavkarbo.wordpress.c.../vaniljefudge/

Når det gjelder antall måltider, så er det ingen regel på det. Det er som Pruttilutt sier: spiser når man er sulten

KarboMamma 08-06-11 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1132770)
Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager. Meg dytter den ut av ketose om jeg har 0 eller 10 karbo i kroppen. Men den er god, da... Kan være lurt å alltid ha "ett eller annet" liggende. Jeg har en skyr til slike tilfeller. :)

Urk, Skyr har jeg prøvd og synes det var skikkelig guffent i konsistensen... Hva med feks vaniljekesam, er det ok til nødstilfeller?

Elanessë 08-06-11 13:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1132770)
Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager.

Jeg pleide å dele en sånn advantagebar i 8 biter jeg, de ble jo stoore. Hadde de i en boks i kjøleskapet, og virkelig koste meg når jeg tok en bit. Og max en pr.dag :)

manne 08-06-11 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1132802)
Urk, Skyr har jeg prøvd og synes det var skikkelig guffent i konsistensen... Hva med feks vaniljekesam, er det ok til nødstilfeller?

Skyr naturell har ikke samme konsistens... den er akkurat som vanlig youghurt. :)

Charlott 08-06-11 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1132810)
Skyr naturell har ikke samme konsistens... den er akkurat som vanlig youghurt. :)

Smakt på den jordbær-utgaven, det må være noe av det ekleste jeg har smakt, noe aldeles utrolig "beskt" og sykt kunstig, ved siden av en merkverdig konsistens :o

Slipper man det med naturell? Er den tilsatt søtstoff?

SFA 08-06-11 14:04

Jeg koste meg på søndag i datteren min sin bursdag. Spiste et stykke gulrotkake og potetmos og pølser.
Hadde sinnsykt vondt i magen på mandagen. Tok ketose stix i går, og den var rosa.

Jeg har funnet ut at jeg ikke skal spise noe særlig snop og godis i starten, for at fristelsen til å skeie ut skal bli mindre. Det går faktisk overraskende bra.
Men jeg drikker masse lettbrus hver dag. SÅ når jeg har søtsug, drikker jeg heller en slurk. Eller tar en klatt meieri smør for å få litt fett, hehe

manne 08-06-11 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1132812)
Smakt på den jordbær-utgaven, det må være noe av det ekleste jeg har smakt, noe aldeles utrolig "beskt" og sykt kunstig, ved siden av en merkverdig konsistens :o

Slipper man det med naturell? Er den tilsatt søtstoff?

Naturell Skyr er akkurat youghurt naturell... kremete og ikke luftig...samt at den ikke smaker noe før man tilsetter smak selv.

Jeg bruker som sagt 1-2 ts ublandet fun light jordbær + 1 ts Splenda i 150 gram skyr.

manne 08-06-11 14:06

Jeg tilsetter forresten også fløte i den innimellom... og da smaker den som jordbærmilkshake... :D

Charlott 08-06-11 14:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1132816)
Jeg tilsetter forresten også fløte i den innimellom... og da smaker den som jordbærmilkshake... :D

Ohhh.... da skal jeg sannelig teste! Gresk youghurt-butikken er 25 min kjøring unna, når jeg først er på de kanter glemmer jeg selvsagt youghurten :rolleyes:

Synes det er knallgodt med litt syrlig sammen med fløte og ferske jordbær, og Skyr har de på nærbutikken.

Gjett hvem som skal kose seg`a :D

Takk takk, manne! :D

jenta26 08-06-11 14:21

fikk noe utrolig lyst på kyllingvinger i dag, men hvor mange kan man egentlig spise av slike?

Nuppelura 08-06-11 14:24

Her går det i mye egg og bacon. Prøver å lage middag som jeg kan kombinere med lavkarbo og "vanlig" mat til resten av familien. Målet mitt er å finne minst 21 gode lavkarbomiddager som jeg kan rulere over en 3 ukers periode. Må også skaffe meg en oversikt over hvilke grønnsaker som er lavkarbo, for det har jeg ikke helt kontroll på. Var på hyttetur i helgen, og som lykke var hadde hyttevertene også begynt med lavkarbo uten at jeg visste det :) Har også trent 2 ganger i løpet av siste uken. Jeg løpte meg en tur på torsdag i skogen, og i dag har jeg løpt intervall innendørs. Jeg vil ha en veltrent slank kropp, ikke bare slank.

Det er 1 ting jeg kommer til å fortsette å spise selv om jeg er på lavkarbo, og det er sushi. Vi spiser det noen få ganger i året, og jeg kommer raskt i ketose igjen. Jeg spiste det i går, og tror nok at jeg skal være i ketose i kveld igjen. Det blir spennende å se! Ellers nyter jeg rødvin i helgene i små mengder, og det har hittil ikke påvirket ketosen.

Dette er gøy!

Elanessë 08-06-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jenta26 (Innlegg 1132830)
fikk noe utrolig lyst på kyllingvinger i dag, men hvor mange kan man egentlig spise av slike?

Såsant ikke de er marinert i sukker, så kan du spise så det tyter ut ørene :D Jeg ELSKER kyllingvinger. På lavkarbo kan man jo spise skinnet, og det er jo bare beeest :sikle:

Elanessë 08-06-11 14:59

Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg bør gjøre når jeg vil lage litt enkel blomkålmos.
Noen skriver at bukettene skal kokes i fløte, men hvor mye fløte da..? Det må vel nesten dekke det meste blomkålene. Det blir så mye overflødig fløte igjen når jeg moser blomkålen da syns jeg (fløte=dyyrt). Jeg har kokt dem møre i vann før, så bare tilsatt litt fløte etterpå, varmet opp osv, men vet ikke om dette er den beste måten.

MariaB 08-06-11 15:34

prior sine grillede kyllingvinger er iallefall registrert med null karbo! Nam! :D

MariaB 08-06-11 15:35

Jeg leste akkuratt en oppskrift hvor man brukte 2 dl fløte på et blomkålhode, dvs det dekket ikke hele hodet! :ja:

Charlott 08-06-11 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 1132847)
Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg bør gjøre når jeg vil lage litt enkel blomkålmos.
Noen skriver at bukettene skal kokes i fløte, men hvor mye fløte da..? Det må vel nesten dekke det meste blomkålene. Det blir så mye overflødig fløte igjen når jeg moser blomkålen da syns jeg (fløte=dyyrt). Jeg har kokt dem møre i vann før, så bare tilsatt litt fløte etterpå, varmet opp osv, men vet ikke om dette er den beste måten.

Jeg koker dem stort sett i litt buljong jeg, lar blomkålen dampe GODT av etterpå og smasher i vei med smør, fløte og krydder :D

Enig med deg i at det blir dyrt å koke den i fløte, det er noe jeg gjør når jeg lager litt ekstra god middag. Da bruker jeg heller ikke mye fløte, men har i en kladd smør for å forhindre at det setter seg, så roterer jeg blomkålbitene så alle biteneblir kokt :)

Skulle jeg ha vært superraus med fløten ville jeg rett og slett brukt det overskytende til å lage saus av :)

Pruttilutt 08-06-11 16:47

Å herregud førr en forbaska bedriten dag! :mad:
Mandag tok batteriet i vekta farvel og jeg trodde at jeg det skulle bli sååå deilig å ikke veie seg hver dag. Vel. I dag kjøpte jeg nye batteri, trøkte dem i vekta og kledde meg i undertøyet. Påsteg djevelskapen. 92,6. Kjøss mæ i rævva! Jagreit, jeg veeeeet det er idiotisk; jeg har ikke vært på do, jeg har drukket en liter vann og ikke tisset enda i dag, står med klær og har mat i magen. BUT STILL! De siste dagene har jeg vært verre enn Gestapo!

Nå må jeg puste. Jeg blir så forbaska. Slike oppganger / nedturer (ett fett, hah) må til innimellom. Jeg skal likevel lage moffeloffer (lapper) og piske krem og ha jordbær til. Bare fordi jeg skal feire at en hel del positive ting har skjedd i dag, og at det eeeendelig blir varmere i Tromsø.
Skal snikveie meg i morgen. Bare for "artig"... *mumle noe stygt på nordnorskt!*

Elanessë 08-06-11 17:17

http://i391.photobucket.com/albums/o...er/comfort.gif Jeg er helt sikker på at vekten vises annerledes i morgentidlig Pruttilutt

Sanna 1 08-06-11 17:26

Jeg har hatt to døgn i hel......
Begynte natt til tirsdag, med oppkast +++. Også jeg som hadde 8 timers reisevei hjem,- med buss og to ferger. Hele turen var rett og slett jæ..... Evigheter siden jeg har spydd og dr.... så fælt. Og hele dagen holdt jeg på å fryse ihjel. Da jeg kom hjem og lå med hodet i en bøtte, fant jeg ut at jeg skulle måle feberen : 39,7 !
La meg kl 20.30 i går og greide å kreke meg på jobb i dag, men det har vært grusomt. Bare jeg tenker på mat, vil jeg spy og jeg har null appetitt.... Jeg nippet til små slurker med vann, mere ville bare opp igjen.
Og jeg har vært nær besvimelse flere ganger. Mat har vært fraværende helt siden mandag kveld. Nå håper jeg dette er omgangssyke og ikke en bivirkning, for dette greier jeg ikke en gang til......

Pruttilutt 08-06-11 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 1132935)
http://i391.photobucket.com/albums/o...er/comfort.gif Jeg er helt sikker på at vekten vises annerledes i morgentidlig Pruttilutt

Hjaaa :o:rolleyes: Også kjøpte jeg mandelmel istedet for kokosmel. HAT!!

taane 08-06-11 17:45

Hvor kjøper du mandelmel, Pruttilutt?

Pruttilutt 08-06-11 17:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av taane (Innlegg 1132954)
Hvor kjøper du mandelmel, Pruttilutt?

Sunkost, Nerstranda. :nedfor:
Enda jeg ikke tåler det! Fordømte surrehue. Skulle ha kokosmel. Middag var planlagt. Stressa gjennom den butikken som er møblert slik at man må maks være 30 cm bred over hofta for å ikke rive ned noe. Skulle jo rekke bussen. Dro med meg den fordømte mandelmelposen, stressa til kassa - for å ikke rekke bussen uansett. ÅÅÅÅÅÅÅ! Får bli baconcheeseburger med egg oppå. Og majones.

taane 08-06-11 17:54

Hørtes ikke så aller verst ut det da! Nyt middagen :)

Pruttilutt 08-06-11 17:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av taane (Innlegg 1132966)
Hørtes ikke så aller verst ut det da! Nyt middagen :)

Ja, det blir godt :) Ha en fin ettermiddag, så et lite solgløtt i stad :)

Elanessë 08-06-11 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1 (Innlegg 1132942)
Nå håper jeg dette er omgangssyke og ikke en bivirkning, for dette greier jeg ikke en gang til......

Tror jeg kan si rimelig sikkert at det ikke er en bivirkning. Har aldri hørt om så kraftige i såfall. Vanlig med hodepine og kanskje til og med litt kvalme, men virkelig ikke såå ekstremt nei.

MariaB 08-06-11 19:42

sanna: Uff!! Det høres ut som en real omgangssyke du! Uff, må jo ikke slite deg på jobb når du har det slik! :klem:

Pruttilutt: Du får sende mandelmel posen hitover, jeg skulle gjerne ha testet noen oppskrifter med det i ;)

Jeg var også 100 gr opp på vekta idag, og må le av meg selv som snikveier på denne måten :p Det er jo ingen vits!
Og litt selvskryt: Var i bursdagselskap i dag, og sto glatt over kaka! :D

Pruttilutt 08-06-11 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1133061)
sanna: Uff!! Det høres ut som en real omgangssyke du! Uff, må jo ikke slite deg på jobb når du har det slik! :klem:

Pruttilutt: Du får sende mandelmel posen hitover, jeg skulle gjerne ha testet noen oppskrifter med det i ;)

Jeg var også 100 gr opp på vekta idag, og må le av meg selv som snikveier på denne måten :p Det er jo ingen vits!
Og litt selvskryt: Var i bursdagselskap i dag, og sto glatt over kaka! :D

Ja, skulle jeg gjerne gjort :P Bytter inn til kokosmel i morgen:rolleyes:

Flink du er som stod over kaka, fristelsen, utfordringen, blikk, spørsmål og sukkerhungeren :D

KarboMamma 08-06-11 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 1132847)

Jeg mikser i en haug med fetaost. Det er virkelig prikken over i`en. Koker først blomkålen i vann, og lar den dampe godt av. Moser den godt med masse smør, fløte, 1 ts hvit pepper, og kaster altså i fetaosten og moser litt til. Fant oppskriften her på forumet, men husker ikke hvem det var som hadde kommet opp med "oppfinnelsen". Jeg lager gjerne 3 hoder om gangen og fryser ned i porsjoner :)

KarboMamma 08-06-11 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1132959)
Sunkost, Nerstranda. :nedfor:
Enda jeg ikke tåler det! Fordømte surrehue. Skulle ha kokosmel. Middag var planlagt. Stressa gjennom den butikken som er møblert slik at man må maks være 30 cm bred over hofta for å ikke rive ned noe. Skulle jo rekke bussen. Dro med meg den fordømte mandelmelposen, stressa til kassa - for å ikke rekke bussen uansett. ÅÅÅÅÅÅÅ! Får bli baconcheeseburger med egg oppå. Og majones.

Jeg blir også noenganger litt stressforvirret når jeg er ute og handler:o Drar på butikken, handler, og kommer hjem uten det jeg dro på butikken for... Trenger kanskje ikke si at jeg MÅ skrive lister? *ler*

Den middagen så forøvrig snaskens ut! Har kost meg med tacobollene dine i dag... veeeeldig godt! Er spent på om krydderposen har satt meg ut av ketose (som jeg ENDELIG kom inn i i dag!), så nemlig etterpå at den er full av potetstivelse og druesukker...

Elanessë 08-06-11 20:24

KarboMamma, jeg liker ikke fetaost :o syns det er helt forferdelig, så tør ikke prøve det i blomkålmos egentlig... Men takker veldig for tipset altså!

KarboMamma 08-06-11 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 1133119)
KarboMamma, jeg liker ikke fetaost :o syns det er helt forferdelig, så tør ikke prøve det i blomkålmos egentlig... Men takker veldig for tipset altså!

Ville være trist å kaste bort blomkålen hvis fetasmaken ble for påtrengene ja... En ting har jeg nemlig lært i det siste og det er at blomkål er DYRT!:eek:

Appelsinpiken 08-06-11 20:44

Oi, så aktive dere er her inne. Det liker jeg!

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur, og innså at jeg spiser enda mer riktig på hyttetur enn hjemme.

I dag har jeg spist 188 gram fett, 95 gram protein, og 6,7 gram karbohydrater. Det er noe annet enn for noen dager siden, hvor jeg ikke fattet hvordan jeg skal få i meg så mye fett..
Aioli har virkelig hjulpet meg på vei...

Jeg har kjøpt meg sånne stixs, og har sjekket hver kveld. Jeg er i ketose i følge stixen, men jeg har ikke stålånde.
Betyr det bare at jeg har "sluppet unna", eller betyr det at stixen ikke er heeelt enig med hva som foregår i resten av kroppen, og at jeg ikke er i fettforbrenningsmodus?

Pruttilutt 08-06-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1133115)
Jeg blir også noenganger litt stressforvirret når jeg er ute og handler:o Drar på butikken, handler, og kommer hjem uten det jeg dro på butikken for... Trenger kanskje ikke si at jeg MÅ skrive lister? *ler*

Den middagen så forøvrig snaskens ut! Har kost meg med tacobollene dine i dag... veeeeldig godt! Er spent på om krydderposen har satt meg ut av ketose (som jeg ENDELIG kom inn i i dag!), så nemlig etterpå at den er full av potetstivelse og druesukker...

Spiste du alle? ;) Jeg har aldri hatt problem med tacokrydderet. Hvis det gir mindre utslag eller i verste fall ingen utslag, så fins det oppskrifter på hjemmelaget tacokrydder :)

Pruttilutt 08-06-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1133136)
Oi, så aktive dere er her inne. Det liker jeg!

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur, og innså at jeg spiser enda mer riktig på hyttetur enn hjemme.

I dag har jeg spist 188 gram fett, 95 gram protein, og 6,7 gram karbohydrater. Det er noe annet enn for noen dager siden, hvor jeg ikke fattet hvordan jeg skal få i meg så mye fett..
Aioli har virkelig hjulpet meg på vei...

Jeg har kjøpt meg sånne stixs, og har sjekket hver kveld. Jeg er i ketose i følge stixen, men jeg har ikke stålånde.
Betyr det bare at jeg har "sluppet unna", eller betyr det at stixen ikke er heeelt enig med hva som foregår i resten av kroppen, og at jeg ikke er i fettforbrenningsmodus?

Jeg får ikke stålånde. :) Heldig er vi! ;)

KarboMamma 08-06-11 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1133148)
Spiste du alle? ;) Jeg har aldri hatt problem med tacokrydderet. Hvis det gir mindre utslag eller i verste fall ingen utslag, så fins det oppskrifter på hjemmelaget tacokrydder :)

Klarte heldigvis å styre meg såpass at det ble middag til resten av familien også ;) Har testet nå, og er fortsatt i ketose. JAAAAA! EEEENDEEEELIIIIIG!!!!

Så må jeg bare fortelle dette... Du vet de Atkinsbarene? Kastet jo den siste... Tror du ikke gubben kom hjem fra butikken nå med en haug!? Skulle jo bare være snill, stakkars... De får han ta med på jobb, ferdig snakket!

taane 08-06-11 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1133115)
Er spent på om krydderposen har satt meg ut av ketose (som jeg ENDELIG kom inn i i dag!), så nemlig etterpå at den er full av potetstivelse og druesukker...

Jeg elsker at taco er lovlig mat...har hatt litt problemer med ferdigposen med kryddermix, men oppskriften på hjemmelaget tacopulver er genial. Rask og lage er den også :)

KarboMamma 08-06-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av taane (Innlegg 1133183)
Jeg elsker at taco er lovlig mat...har hatt litt problemer med ferdigposen med kryddermix, men oppskriften på hjemmelaget tacopulver er genial. Rask og lage er den også :)

Har tenkt på å lage selv... har prøvd en gang uten hell:o Smaker oppskriften din akkurat slik som posekrydderet? Isåfall vil jeg gjeeerne ha den altså;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.