Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   PCOS skravletråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44085)

Cho 19-11-12 23:50

Sv: PCOS skravletråd

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1403160)
Såeh... jeg fikk mer eller mindre diagnosen PCOS av fastlegen min for 3 (kanskje 4?) år siden ca. Siden har jeg gått ned i vekt og mensen er mer eller mindre i balanse. Hjemme i Norge har jeg aldri fått noe særlig informasjon eller råd fra leger om PCOS, så... jeg har fått meg legetime på mandag. Mistenker at det kan være PCOS som skal ha skylden for at jeg har sluttet å gå ned i vekt. Men, jeg vet egentlig ikke hvilke spørsmål jeg bør stille en gang. Bør jeg be om metformin kanskje? Har kanskje behov for p-piller i tillegg, så... kanskje går dette an å kombinere.

Rant over. :p

Hvordan gikk det hos legen?

Ziltoidia 20-11-12 02:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cho (Innlegg 1404113)
Hvordan gikk det hos legen?

Jodu.... der var det de samme gamle kostrådene å få som alltid. "Low-fat diet with lots of fruit and vegetables." Men den gode nyheten er at legen mente at jeg ikke hadde PCOS mer (i den grad man kan "slutte" å ha det hvertfall).

Klara 20-11-12 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1404136)
Jodu.... der var det de samme gamle kostrådene å få som alltid. "Low-fat diet with lots of fruit and vegetables." Men den gode nyheten er at legen mente at jeg ikke hadde PCOS mer (i den grad man kan "slutte" å ha det hvertfall).

He he, men vi vet bedre ;)

Så bra! Noen mister symptomene når de har gått ned litt, hos andre kan det visstnok "brenne ut" med tiden.

Hannah1 23-11-12 00:21

Hei:)
Jeg fikk vite at jeg hadde PCOS for 2 år siden, etter å ha vært uten mensen i 1 år. Da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS ga legen meg diane, og etterhvert ble hårveksten mindre og lysere, kvisene forsvant, og mensen kom nesten på dagen hver mnd.
Det gjør vondt å innrømme det, men jeg har brydd meg alt for lite om å endre på kosthold og livsstil, spesielt siden symptomene nesten forsvant helt, og jeg sluttet å tenke på det. Har likevel prøvd i perioder, og så har det bare sklidd rett ut igjen. Og det siste halvåret har det virkelig sklidd ut. Jeg er 23 år, er 180 høy, og veier 120 kg. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe med det, men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne.
Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til meg, som kan hjelpe meg til å få ræven i gir.

Lavkarboforlivet 24-11-12 09:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hannah1 (Innlegg 1404973)
Hei:)
Jeg fikk vite at jeg hadde PCOS for 2 år siden, etter å ha vært uten mensen i 1 år. Da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS ga legen meg diane, og etterhvert ble hårveksten mindre og lysere, kvisene forsvant, og mensen kom nesten på dagen hver mnd.
Det gjør vondt å innrømme det, men jeg har brydd meg alt for lite om å endre på kosthold og livsstil, spesielt siden symptomene nesten forsvant helt, og jeg sluttet å tenke på det. Har likevel prøvd i perioder, og så har det bare sklidd rett ut igjen. Og det siste halvåret har det virkelig sklidd ut. Jeg er 23 år, er 180 høy, og veier 120 kg. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe med det, men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne.
Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til meg, som kan hjelpe meg til å få ræven i gir.

Om du legger akkurat det med vekten litt til side, hvordan føles kroppen din med den maten du spiser? Ikke sikkert du legger ordentlig merke til det nå, men så kan du prøve å legge om kosten til lavkarbo. Kutte ut vanlig brød (lag heller lavkarbo varianter), kutt kraftig ned på sukker og hvetemel, kutt ut poteter, ris og pasta. Sukker og hvetemel er vanskelig å si at du skal kutte 100%, siden det finnes "skjult" i ganske mange matvarer man bruker. Men å kutte kraftig ned på det er viktig. Start med å spise mere av grønnsaker og salater, egg, reint kjøtt og fisk. Bruk feite melke produkt og unngå light varianter. Bruk kaldpressede oljer og naturlige fettkilder. Les deg ordentlig opp på lavkarbo før du starter, eller les iallefall mye info i starten. Det er viktig å ha kunnskap, for som med alle andre kosthold er det fullt mulig å spise feil på lavkarbo også. Kan jo også tilføye at lavkarbo er den beste kosten for oss med pcos, og jeg føler meg som et nytt menneske. Ikke gjør ting for brått, ta ting gradvis og tenk langsiktig. Det er viktig at endringen er varig, og ikke bare en slankekur for vekta. Se på helheten, det er ikke kun vekta som er viktig men også hvordan man føler seg. Spiser man sunt, og lever bra, kommer vekta nedover også. Før i tiden var vekt det eneste som telte for meg, hvordan jeg slanka meg var mindre viltig. Det blir feil, og nå bryr jeg meg om hele pakka:-) send meg gjerne PM om du vil spørre om noe privat;-) :klem:

Hannah1 25-11-12 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet (Innlegg 1405325)
Om du legger akkurat det med vekten litt til side, hvordan føles kroppen din med den maten du spiser? Ikke sikkert du legger ordentlig merke til det nå, men så kan du prøve å legge om kosten til lavkarbo. Kutte ut vanlig brød (lag heller lavkarbo varianter), kutt kraftig ned på sukker og hvetemel, kutt ut poteter, ris og pasta. Sukker og hvetemel er vanskelig å si at du skal kutte 100%, siden det finnes "skjult" i ganske mange matvarer man bruker. Men å kutte kraftig ned på det er viktig. Start med å spise mere av grønnsaker og salater, egg, reint kjøtt og fisk. Bruk feite melke produkt og unngå light varianter. Bruk kaldpressede oljer og naturlige fettkilder. Les deg ordentlig opp på lavkarbo før du starter, eller les iallefall mye info i starten. Det er viktig å ha kunnskap, for som med alle andre kosthold er det fullt mulig å spise feil på lavkarbo også. Kan jo også tilføye at lavkarbo er den beste kosten for oss med pcos, og jeg føler meg som et nytt menneske. Ikke gjør ting for brått, ta ting gradvis og tenk langsiktig. Det er viktig at endringen er varig, og ikke bare en slankekur for vekta. Se på helheten, det er ikke kun vekta som er viktig men også hvordan man føler seg. Spiser man sunt, og lever bra, kommer vekta nedover også. Før i tiden var vekt det eneste som telte for meg, hvordan jeg slanka meg var mindre viltig. Det blir feil, og nå bryr jeg meg om hele pakka:-) send meg gjerne PM om du vil spørre om noe privat;-) :klem:

Takk for svar:) Jeg er ofte sliten og tiltaksløs, spiser mye brød, pasta, ris, og matvarer jeg vet det er endel sukker i. Mitt største problem er først og fremst at jeg spiser for mye av alt tror jeg.
Er det legene deres som har sagt at lavkarbo er det beste for oss med pcos eller hvor har du/dere fått informasjon om dette?:)

Cho 25-11-12 00:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hannah1 (Innlegg 1405531)
Er det legene deres som har sagt at lavkarbo er det beste for oss med pcos eller hvor har du/dere fått informasjon om dette?:)

Hos meg var det både legen og gynekologen som annbefalte meg å spise lavkarbo. Men hadde hørt fra andre at lavkarbo er utrolig flott for oss som er pcos.

Carisma 25-11-12 00:46

Sitat:

Fedon Lindberg utviklet i utgangspunktet sin kostholdsfilosofi for å behandle hormonubalanser, først og fremst PCOS. Slik kom jeg i kontakt med lavkarbo, gjennom ukebladartikler lenge før lavkarbo var et fenomen.

Hannah1 25-11-12 01:54

Må si at dette er meget interessant. Har undersøkt litt på nettet, og funnet flere bekreftelser på det dere sier. At nettopp lavkarbo ser ut til å være det beste for pcos. Nå skal det sies at det er individuelle forskjeller, men det er det jo med det meste, og jeg kan ikke vite om det fungerer for meg før jeg har prøvd. Så dette skal jeg sette meg inn i, og prøve. Å endre over natten blir vel ganske drastisk, og det kommer ikke til å fungere, er jo veldig langt fra et lavkarb kosthold akkurat nå. Men tenker at jeg kan starte med å spise mer grønnsaker, salat og rent kjøtt, og kutte ned på mengden ris/pasta, sukker og hvetemel. Som jeg nå har forstått det vil dette være en god start mens jeg leser meg opp, og setter meg et mål for neste steg osv.
Har prøvd å endre på ting så mange ganger før, litt for rask endring, og så har det endt med at jeg spiser enda verre etterpå. Nå vil jeg virkelig komme et sted hvor jeg klarer å holde meg der:)

Men et spørsmål som har med noe helt annet å gjøre, har noen av dere mørke områder på huden, spesielt under armene? Evnt hadde dere det før dere startet med lavkarbo, og hjalp det? Har hatt det siden jeg var 15-16år, og fant nylig ut at det kunne ha sammenheng med pcos. Kjenner ingen som har pcos, så hadde vært interessant å høre om det var flere som kjente til dette.

Lavkarboforlivet 25-11-12 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hannah1 (Innlegg 1405570)
Må si at dette er meget interessant. Har undersøkt litt på nettet, og funnet flere bekreftelser på det dere sier. At nettopp lavkarbo ser ut til å være det beste for pcos. Nå skal det sies at det er individuelle forskjeller, men det er det jo med det meste, og jeg kan ikke vite om det fungerer for meg før jeg har prøvd. Så dette skal jeg sette meg inn i, og prøve. Å endre over natten blir vel ganske drastisk, og det kommer ikke til å fungere, er jo veldig langt fra et lavkarb kosthold akkurat nå. Men tenker at jeg kan starte med å spise mer grønnsaker, salat og rent kjøtt, og kutte ned på mengden ris/pasta, sukker og hvetemel. Som jeg nå har forstått det vil dette være en god start mens jeg leser meg opp, og setter meg et mål for neste steg osv.
Har prøvd å endre på ting så mange ganger før, litt for rask endring, og så har det endt med at jeg spiser enda verre etterpå. Nå vil jeg virkelig komme et sted hvor jeg klarer å holde meg der:)

Men et spørsmål som har med noe helt annet å gjøre, har noen av dere mørke områder på huden, spesielt under armene? Evnt hadde dere det før dere startet med lavkarbo, og hjalp det? Har hatt det siden jeg var 15-16år, og fant nylig ut at det kunne ha sammenheng med pcos. Kjenner ingen som har pcos, så hadde vært interessant å høre om det var flere som kjente til dette.

Først det med mørke områder, jeg har det også enkelte steder. Men om det har sammenheng med pcos vet jeg ikke. Høres ut som en veldig fornuftig plan du har, rom var ikke bygget på 1 dag:-) varig endring er det viktigste å ha i tankene, er man altfor streng i starten kan fort forsakelsene føles for store. Det er kanskje lettere å heller gradvis øke innsatsen etterhvert som kunnskapen øker. Du vil finne ut etterhvert at det finnes utrolig mye godt å lage. Lege anbefalte meg lavkarbo, og det er ganske kjent etterhvert at det er det aller beste kostholdet for oss. Det har jo egentlig en veldig logisk forklaring med at vi ofte har problemer med insulinet. Overproduksjon av insulinet fører til økt fettlagring i kroppen, og jo mere karbohydrater man spiser jo mere insulin skiller kroppen ut. Det er ikke bra, og derfor legger man så lett på seg. Insulinet har også veldig stor innvirkning på fruktbarheten har jeg lest, og da er det jo viktig å holde det i sjakk. Selv om man lever lavkarbo vil jo ikke det si at all karbomat er bannlyst. Det handler bare om å finne en god balanse i kosten. Lite utskeielser i forhold til gode dager. Selv har jeg regel om 1-3 dager i mnd med utskeielser, alle andre dager skal være bra og sunne. Man vil feile litt fra tid til annen, og en plan som var klar kan plutselig ryke og så har 2 karbodager i mnd blitt til 7 (f.eks)
Å ikke henge seg opp i det å konsentrere seg om veien videre er viltig. Fortiden kan ikke endres uansett, men fremtiden kan:-) virker som om du er motivert, og det er utrolig viltig at du jobber med tankegangen og psyken også.

Lavkarboforlivet 25-11-12 10:52

Sitat:

Takk for svar:) Jeg er ofte sliten og tiltaksløs, spiser mye brød, pasta, ris, og matvarer jeg vet det er endel sukker i. Mitt største problem er først og fremst at jeg spiser for mye av alt tror jeg.

Og det lyder kjent:-) prosjonskontroll på høykarbo er utrolig vanskelig!!!! Det må ha noe med insulinet å gjøre, og stadig sug etter mere mat. Lavkarbo har fjernet dette problemet hos meg, det er en annen verden. Angrer ikke et sekund på mitt valg av livsstil, livet har blitt annerledes på mange måter for min del.

Dolmina 07-12-12 15:15

Hei damer!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men tenkte bare å stikke innom å dele litt tanker med dere som forstår. :)

Nå er det 3 mnd siden jeg fikk vite at jeg har pcos, og min lavkarbo hverdag startet. Nå har jeg gått ned 10 kg og min mensturasjon som tidligere har vært helt fraværende har nå kommet tilbake. Har hatt 2 normale sykluser etter jeg begynte på lavkarbo og metformin. I tillegg har jeg mer energi og føler med generelt bedre. ;)

Gynekologen som fortalte meg at jeg hadde pcos sa at jeg måtte gå ned 6 kg så kunne jeg komme tilbake og få eggløsningstabletter. Men nå har jeg altså gått ned 10 kg og enda ikke tatt kontakt med han. Lurer på om vi kanskje kan være heldige å få det til selv nå som jeg har fått tilbake mensturasjonen min. I tillegg kjenner jeg på følelsen at jeg er livredd for at eggløsningstab ikke skal fungere. Hva om de ikke gjør det, hva da? Akkurat nå er det litt trygt å vite at jeg kan gå å få dem hvis jeg vil, en back up liksom.

Så damer, erfaringer? Råd og tips tas i mot! ;) Ville dere ventet og prøvd å sett om det klaffet naturlig eller kjørt på med el. tab nå? :)

God helg!

Klara 07-12-12 17:16

Grattis med så flotte resulteter, Dolmina! :smile:

Vanskelig å gi konkrete råd, men dere kan jo prøve et par sykluser og se hva som skjer?

Mitt eneste råd er å ikke gå for lenge på egenhånd, det er ingen skam i å trenge litt hjelp. Skulle det vise seg at tablettene (regner med det er Pergotime eller lignende?) ikke virker av en eller annen grunn, og dere ønsker dere videre i systemet, så er det mye venting.

Men sikkert gøy å prøve litt på egenhånd nå som syklusen er tilbake! :)

God prøving ;)

Carisma 07-12-12 21:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolmina (Innlegg 1409036)
Hei damer!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men tenkte bare å stikke innom å dele litt tanker med dere som forstår. :)

Nå er det 3 mnd siden jeg fikk vite at jeg har pcos, og min lavkarbo hverdag startet. Nå har jeg gått ned 10 kg og min mensturasjon som tidligere har vært helt fraværende har nå kommet tilbake. Har hatt 2 normale sykluser etter jeg begynte på lavkarbo og metformin. I tillegg har jeg mer energi og føler med generelt bedre. ;)

Gynekologen som fortalte meg at jeg hadde pcos sa at jeg måtte gå ned 6 kg så kunne jeg komme tilbake og få eggløsningstabletter. Men nå har jeg altså gått ned 10 kg og enda ikke tatt kontakt med han. Lurer på om vi kanskje kan være heldige å få det til selv nå som jeg har fått tilbake mensturasjonen min. I tillegg kjenner jeg på følelsen at jeg er livredd for at eggløsningstab ikke skal fungere. Hva om de ikke gjør det, hva da? Akkurat nå er det litt trygt å vite at jeg kan gå å få dem hvis jeg vil, en back up liksom.

Så damer, erfaringer? Råd og tips tas i mot! ;) Ville dere ventet og prøvd å sett om det klaffet naturlig eller kjørt på med el. tab nå? :)

God helg!

For meg var det nok å få respeten, trengte ikke hente ut tablettene engang! Placebo anyone? :lol:

Jeg ville tatt noen timer akupunktur, det hjelper kroppen med å rense ut gammelt slagg, øke sirkulasjonen og å stabilisere seg. Veldig mange har god hjelp av det, og om ikke stiller kroppen bedre forberedt.

Lavkarboforlivet 19-12-12 20:07

Ja, det må være placebo.Carisma :D

Jeg lurer egentlig på hvilken symptomer dere med pcos har, synest min egen liste over plager er uendelig lang, men det sitter nok litt i psyken min også
.. men tingen er den at.jeg føler meg verre nå, enn når jeg veide 20 kg mere. Det rimer jo ikke, men slik er det. Har dere andre opp og nedturer/bedre og verre perioder? Hvilken symptomer sliter dere med, da tenker jeg på alt som kan knyttes til pcos og ikke bare de "vanligste" tingene. Føler at.fastlegen og min gyn ikke har peiling, mildt sagt... jeg spørr og de mumler unnvikende til svar... håpløst:)

Dolmina 20-12-12 14:12

Takk for svar Klara og Carisma! Beklager at jeg er litt treg å svare selv. Hektiske tider for de fleste nå disse dager! :)

Klara jeg har forsøkt 3 pergo kurer uten påvist EL. Skulle få en annen type tabletter denne gangen. (husker ikke hva de heter) Jeg er utålmodig og vi har bestillt time til gyn nå. Sant som du sier at vi hvis vi må ha mer hjelp kan det fort ta tid. Like greit å få ballen til å rulle først som sist. Hvordan er det med deg?

Carisma så bra! Håper placebo effekten slår til for oss også nå som vi har bestilt time. :) Jeg har gått til akupunktur tidligere i år, uten at jeg merket noen virkning. Gikk 1-2 ganger i uken i 4 mnd før jeg ga opp. Gyn min er svært negativ til aku for min del og mener det er å kaste bort penger. Så er litt skeptisk til om jeg vil bruke mer penger på det nå.

Lavkarboforlivet, jeg vet ikke hva jeg skal svare når det gjelder symptomer... Vet ikke om jeg kan sette fingeren på noe spesielt, hva med deg? Har helt klart opp og ned dager innimellom. Enkelte dager syns jeg denne PCOS er så UTRETTFERDIG! Hvorfor meg liksom... Det verste med PCOS for min del er barnløsheten, og det har ikke forandret seg selv om vekten er redusert.

Carisma 20-12-12 18:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolmina (Innlegg 1411697)
Carisma så bra! Håper placebo effekten slår til for oss også nå som vi har bestilt time. :) Jeg har gått til akupunktur tidligere i år, uten at jeg merket noen virkning. Gikk 1-2 ganger i uken i 4 mnd før jeg ga opp. Gyn min er svært negativ til aku for min del og mener det er å kaste bort penger. Så er litt skeptisk til om jeg vil bruke mer penger på det nå.

Min gyn er veldig positiv til å kombinere lavkarbo og akupunktur for å bedre pcos. Og hun har gitt ut bøker om bla pcos, så jeg stoler på henne :)
I tillegg hadde yoga, og cocosa veldig god effekt på meg. Jeg er overbevist om at Cocosa var den avgjørende grunnen til at jeg ble gravid, brukte det i te i den perioden.

Cho 20-12-12 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1411720)
Min gyn er veldig positiv til å kombinere lavkarbo og akupunktur for å bedre pcos. Og hun har gitt ut bøker om bla pcos, så jeg stoler på henne :)
I tillegg hadde yoga, og cocosa veldig god effekt på meg. Jeg er overbevist om at Cocosa var den avgjørende grunnen til at jeg ble gravid, brukte det i te i den perioden.

Hva heter de bøkene som din gyn har skrevet! Hadde vært intressant å lese de bøkene.

Hvor mye Cocosa brukte du i teen din og hvor mange kopper annbefaler du å drikke om dagen?

Dolmina 21-12-12 08:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1411720)

Hei igjen. Jeg har prøvd akupunktur tidligere mot andre ting og da har det fungert bedre. Lurer også på hva disse bøkene heter? :)

Hmm cocosa i teen sier du? Hva skal det hjelpe mot? Og hvor kjøper dere denne? Jeg har vært i helsekost butikken som ligger nært oss, men der har de den ikke. :confused:

Cho 23-12-12 10:43

Nå kommer jeg med et dumt spørsmål til dere!
Kan noen av dere fortelle meg hva placebo er for noe?

smgj 23-12-12 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cho (Innlegg 1412233)
Nå kommer jeg med et dumt spørsmål til dere!
Kan noen av dere fortelle meg hva placebo er for noe?

Placebo er at noe virker fordi man tror det skal virke.

DVS at dersom man gir et menneske en narrepille så vil vedkommende i rundt 60% av tilfellene føle seg bedre. Rett og slett fordi hodet påvirker kroppen like mye som motsatt vei. Det er denne prosenten som nye medisiner må "slå" for å kunne sies å ha bevist virkning.

Placeboeffekten kan også oppleves på andre "remedier" enn piller - akupunktur, miksturer osv.

Det finnes også en såkalt "nocebo"-effekt, som er den motsatte. At noe ikke virker fordi man ikke tror på det... Den kan man bare snakke om for ting som tidligere har bevist sin virkning, selvfølgelig.

For min del så er placebo/ikke placebo likegyldig på personlig nivå. Blir jeg frisk er det "samma det". På gruppenivå er det nok mye mer viktig å vite forskjellen...

Cho 23-12-12 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1412235)
Placebo er at noe virker fordi man tror det skal virke.

DVS at dersom man gir et menneske en narrepille så vil vedkommende i rundt 60% av tilfellene føle seg bedre. Rett og slett fordi hodet påvirker kroppen like mye som motsatt vei. Det er denne prosenten som nye medisiner må "slå" for å kunne sies å ha bevist virkning.

Placeboeffekten kan også oppleves på andre "remedier" enn piller - akupunktur, miksturer osv.

Det finnes også en såkalt "nocebo"-effekt, som er den motsatte. At noe ikke virker fordi man ikke tror på det... Den kan man bare snakke om for ting som tidligere har bevist sin virkning, selvfølgelig.

For min del så er placebo/ikke placebo likegyldig på personlig nivå. Blir jeg frisk er det "samma det". På gruppenivå er det nok mye mer viktig å vite forskjellen...

Takk for et kjempegodt svar!

Ziltoidia 23-12-12 12:25

Liiiiiiten korreksjon: Placebo handler ikke nødvendigvis om TRO på at det skal virke, men FORVENTNING om at det vil ha en effekt. Så, det kan til og med omvende de som ikke tror, så lenge de er klar over at de mottar en "behandling" i vid forstand.

Større korreksjon: Nocebo er når forventingseffekten går motsatt vei. Eksempelvis kan du bli fortalt at en pille vil gjøre deg syk, også blir du syk.

Kan sitere wikipedia dersom jeg ordlegger meg dårlig:
Sitat:

In medicine, a nocebo reaction or response is the harmful, unpleasant, or undesirable effects a subject manifests after receiving an inert dummy drug or placebo. Nocebo responses are not chemically generated and are due only to the subject's pessimistic belief and expectation that the inert drug will produce negative consequences.

In these cases, there is no "real" drug involved, but the actual negative consequences of the administration of the inert drug, which may be physiological, behavioural, emotional, and/or cognitive, are nonetheless real.
*psykologinerde* :D

smgj 23-12-12 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1412250)
Liiiiiiten korreksjon: Placebo handler ikke nødvendigvis om TRO på at det skal virke, men FORVENTNING om at det vil ha en effekt. Så, det kan til og med omvende de som ikke tror, så lenge de er klar over at de mottar en "behandling" i vid forstand.

Større korreksjon: Nocebo er når forventingseffekten går motsatt vei. Eksempelvis kan du bli fortalt at en pille vil gjøre deg syk, også blir du syk.

Kan sitere wikipedia dersom jeg ordlegger meg dårlig:

*psykologinerde* :D

Ja, jeg burde nok ha presisert at det ikke nødvendigvis er bevisstheten som *tror*... underbevisstheten er vel så viktig. :) Når det gjelder nocebo så har jeg hørt den effekten forklart både sånn som den du henviser til og den jeg beskrev. Godt mulig at det er en minoritetsoppfatning jeg refererte der, alstå.

Steinbukken83 09-02-13 13:00

Hei :)

Jeg er helt ny her, og veldig uerfaren med forum. Så dere får korrigere meg hvis jeg gjør noe helt på trynet :)

Jeg er 30 år, har PCOS og er ekstremt overvektig. Jeg er 171 høy og veier 121 kg, har gått opp 16 kg siden jeg fikk meg kjæreste for et års tid siden... skremmende! Må få gjort noe med dette! Og jeg har fått en del tips om lavkarbo, så da tenkte jeg kanskje det var en engel her som ville hjelpe meg litt med å starte... :) Ønsker så gjerne å gå ned i vekt sånn at jeg kan få eggløsning... er så deppa for tida... alle blir gravide unntatt meg føles det som. :(

:O)

Klara 09-02-13 14:01

Hei og velkommen hit!

Lavkarbo er kjempefint for oss PCOS-jenter :)

Det viktigste, tenker jeg, er å finne et lavkarboretning som du vil trives med, og som du kan holde deg helt og holdent til fram til du har nådd den vekten du ønsker.

Du kan jo velge alt fra et ketogent kosthold til Fedon, etter hva du ønsker. Men antageligvis vil du få raskere resultater på en ketogen retning ;) Det aller viktigste er å sette seg godt inn i retningen man velger, og holde seg til den en stund!

Vil anbefale deg å få en time hos fastlegen og finne ut om du er insulinresistent, og kanskje be om å få metformin. Metformin er egentlig en diabetesmedisin, men mange med PCOS har et godt utbytte av å gå på det ifb med vektnedgang, det blir litt ekstra drahjelp.

Det er leit å slite med å bli gravid! Nå er det 4 år siden vi begynte å prøve, og om kun kort tid får vi jenta vi i armene :smile: Vi trengte to IVF-forsøk før det klaffet.

Lavkarboforlivet 15-02-13 20:36

Lenge siden sist Klara.... Så spennende og se at det går mot termin nå! Husker da det var tidlig og du ikke helt turde å slippe løs gleden;) jeg håper du har kost deg med svangerskapet ditt, merker du at det nærmer seg nå?:) hos oss er status at vi fremdeles sliter, jeg har fått konstantert ved en blodprøve at jeg har eggløsning, mannen har tatt sædprøve som ikke var helt topp. Men det kunne visst være tilfeldig at det ikke nådde helt opp, så han skal ta ny om tre mnd. Det var litt mindre antall enn ønskelig de svømte litt sakte og det var visst et litt økt antall med sædceller som var "dedormert"... Hva nå enn det betyr. Men det stod nå ingenting om at det var helt krise... Kan det virke inn på prøven at vi tok den hjenme, og reiste til sykehuset og levert? Sykehuset fikk den ca. 40 min etter at den var tatt, så vi var innenfor times fristen. Ble rådet til å ta den hjemme også,, siden det er lettere for mannen....

Lavkarboforlivet 15-02-13 20:38

* deformert skulle det stå:)

Klara 15-02-13 21:07

Hei, så hyggelig å høre fra deg!

Takk! Ja, gjett om jeg er klar for å føde! Det har vært et ganske tungt svangerskap, men nå er det snart over. Sitter faktisk og venter på at riene tar seg opp, og håper inderlig på å føde i løpet av helgen! (men vi får se... :p)

Så lenge prøven ble levert innen en time, og holdt ved kroppstemperatur hele tiden (!) skal det ikke ha noe å si :)

Det er visst mye som kan spille inn på sædprøven, f.eks. sykdom, derfor er det standard å ta en ny etter 3 mnd hvis resultatet ikke er topp.

Lavkarboforlivet 15-02-13 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1427116)
Hei, så hyggelig å høre fra deg!

Takk! Ja, gjett om jeg er klar for å føde! Det har vært et ganske tungt svangerskap, men nå er det snart over. Sitter faktisk og venter på at riene tar seg opp, og håper inderlig på å føde i løpet av helgen! (men vi får se... :p)

Så lenge prøven ble levert innen en time, og holdt ved kroppstemperatur hele tiden (!) skal det ikke ha noe å si :)

Det er visst mye som kan spille inn på sædprøven, f.eks. sykdom, derfor er det standard å ta en ny etter 3 mnd hvis resultatet ikke er topp.

Så utrolig spennende :klem: håper du får det overstått snart da, kan tenke meg at du er litt lei nå:) ja prøven ble holdt varm hele tiden, inntil kroppen. Håper neste prøve blir bedre, men tror han var veldig stresset over dette med prøve og det å prestere på tvang... Jeg skjønner det godt, og har forståelse for det. Men går ut ifra at det kunne vært mye verre, og går ut ifra at de hadde skrevet om det var forferdelig ille liksom:) men jeg er veldig usikker på meg og kvaliteten på eggene mine, og om jeg evt kan ha tette eggledere.... For jeg har ikke hatt EN kjemisk engang, ikke fått noen strek siden vi fikk hjelp og jeg begynte å få eggløsning... Har hatt positiv EN gang før for flere år siden nå ( med samme mann). Men skjønte ingenting av det den gangen, fordi jeg følte meg gravid husker jeg. Men trodde ikke på det, men tok en test for morro i grunnen. Fikk sjokk da den viste positiv da jeg sjekket etter en stund... Glemte den til og med litt... Men så gikk det noen dager, så forsvant gravid følelsen og ny test ble negativ. Men mensen kom ikke heller før etter flere uker etter negativ test. Så tror den positive bare var feil og lurte meg....

Klara 16-02-13 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet (Innlegg 1427122)
Så utrolig spennende :klem: håper du får det overstått snart da, kan tenke meg at du er litt lei nå:) ja prøven ble holdt varm hele tiden, inntil kroppen. Håper neste prøve blir bedre, men tror han var veldig stresset over dette med prøve og det å prestere på tvang... Jeg skjønner det godt, og har forståelse for det. Men går ut ifra at det kunne vært mye verre, og går ut ifra at de hadde skrevet om det var forferdelig ille liksom:) men jeg er veldig usikker på meg og kvaliteten på eggene mine, og om jeg evt kan ha tette eggledere.... For jeg har ikke hatt EN kjemisk engang, ikke fått noen strek siden vi fikk hjelp og jeg begynte å få eggløsning... Har hatt positiv EN gang før for flere år siden nå ( med samme mann). Men skjønte ingenting av det den gangen, fordi jeg følte meg gravid husker jeg. Men trodde ikke på det, men tok en test for morro i grunnen. Fikk sjokk da den viste positiv da jeg sjekket etter en stund... Glemte den til og med litt... Men så gikk det noen dager, så forsvant gravid følelsen og ny test ble negativ. Men mensen kom ikke heller før etter flere uker etter negativ test. Så tror den positive bare var feil og lurte meg....

Skjønner at han blir litt stresset, men tror ikke det er noe å bekymre seg for, altså!

Har du hatt noen infeksjon eller noe som kan indikere tette eggledere? Jeg hadde en infeksjon, og har en liten utposning på den ene egglederen pga den. Men kirurgen sa at det mest sannsynlig ikke ville gi noen problemer. For å finne ut av det er det best å ta en laparoskopi ;)

Graviditetstester viser innmari skjelden falsk positiv, og ettersom du hadde en gravidfølelse som forsvant, så vil jeg tro at det var en kjemisk ;)

Carisma 16-02-13 00:25

Jeg hadde noe som tilsvarte innbildt svangerskap som hunder får før jeg ble gravid. Dvs at kroppen satte i gang produksjon av grviditetshormoner selv om det ikke var noe egg der. Sannsynligvis passerte det rett igjennom så fort at kroppen ikke rakk å henge med i følge legen. Uansett var det visst ikke uvanlig når man ble friskere av f.eks hormonproblener eller etter langvarig p-pillebruk (jeg har aldri brukt prevensjon, så det varsko det første for min del)
Poenget var hvertfall at det kan høres ut som du har opplevd noe lignende.

Lavkarboforlivet 16-02-13 09:55

Hmmmm, det kan jo være carisma. Har aldri hørt om det før, men dette er flere år siden. Før jeg begynte fast på lavkarbo og fikk orden på livet mitt som nå:) MEN det skjedde etter et kortere forsøk med lavkarbo, jeg fikk mensen litt regelmessig igjen etter flere år uten... Så kom den plutselig ikke, og jeg tenkte ikke sånn mye på det først fordi jeg var så vant med å ikke ha den. Men så begynte jeg å føle meg rår et par uker etter at jeg skulle hatt den. Følte meg rett og slett gravid, men trodde ikke jeg var det. Tok test for morro, og det var en soleklar strek da jeg sjekket. Det.var ikke svak, den var godt rosa pågrensen mot rød. Men så skjedde det like etterpå at jeg mista all følelse, og neste test bare 3-4 dager.senere var.blank/negativ.men mensen kom jo ikke heller, så er jo litt derfor jeg undres på om den bare var falsk positiv. Men var ikke sånn at jeg var sikker på å være gravid, men fikk jo først det lille håpet etter den testen, men så skjønte jeg ført at hadde det vært "noe" der, ble det iallefall borte. Men siden vi nå sliter uten en eneste positiv etter et år prøving, lurer jeg på om andre ting er galt også.. kunne jo håpe at eggkvaliteten "bare" er dårlig, slik at pergo kan hjelpe....er eggledere tette er det vel verre... Tror jeg har hatt EN klamydia infeksjon, og kan være.jeg gikk med den opp mot 2-3 år før den ble behandlet. Fordi den soppen til en type jeg hadde da ikke var særlig trofast viste det seg i ettertid....så er redd dette kan ha ødelagt for meg :( må vel bare be om lap da, slik at de kan sjekke.

Lavkarboforlivet 16-02-13 09:57

Kan legge til at jeg ikke vet om jeg hadde infeksjon, men legen regnet med det og gav medisin uten sjekk.....

Dolmina 11-03-13 15:09

Ikke så mye skjer i denne tråden, men kan komme med en liten oppdatering fra min side. Jeg har testet positivt! :D - 14 kg på lavkarbo så satt den tiltross for pcos. Håper pcosen er samarbeidsvillig slik at det holder løpet ut! ;)

Cho 11-03-13 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolmina (Innlegg 1431943)
Ikke så mye skjer i denne tråden, men kan komme med en liten oppdatering fra min side. Jeg har testet positivt! :D - 14 kg på lavkarbo så satt den tiltross for pcos. Håper pcosen er samarbeidsvillig slik at det holder løpet ut! ;)

Gratulerer så mye med spiren i magen:blomster:

Carisma 11-03-13 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolmina (Innlegg 1431943)

Grattis!
Det er nesten alltid rundt femten kg som skal til med pcos har jeg sett både i denne tråden og andre. -17 var jeg selv på.

Dolmina 12-03-13 08:22

Takk til Cho og Carisma! ;) Ja jeg har også sett det, samtidig så sa min gyn at å redusere BMI til under 35 øker sjansene betraktelig. Min BMI var på 32 da jeg endelig fikk positivt. ;)

Cho 12-03-13 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolmina (Innlegg 1432075)
Takk til Cho og Carisma! ;) Ja jeg har også sett det, samtidig så sa min gyn at å redusere BMI til under 35 øker sjansene betraktelig. Min BMI var på 32 da jeg endelig fikk positivt. ;)

Håper det samme vil skje med meg også at jeg trenger bare å redusere en BMI på 32 eller jeg trenger å gå ned rundt 15kg før jeg blir gravid.
Men jeg syns det virker "lettere" å redusere en BMI på 32 for da trenger jeg bare å gå ned 5-6kg så har jeg en BMI på 32, men vi får se.
Viktigste er at jeg blir gravid om det er pga BMI 32 eller at jeg klarer å gå ned 15kg før jeg blir det.

Dolmina 12-03-13 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cho (Innlegg 1432102)
Håper det samme vil skje med meg også at jeg trenger bare å redusere en BMI på 32 eller jeg trenger å gå ned rundt 15kg før jeg blir gravid.
Men jeg syns det virker "lettere" å redusere en BMI på 32 for da trenger jeg bare å gå ned 5-6kg så har jeg en BMI på 32, men vi får se.
Viktigste er at jeg blir gravid om det er pga BMI 32 eller at jeg klarer å gå ned 15kg før jeg blir det.

Min gyn sa at grensen på ivf var på 35 pga at sannsynligheten for å lykkes var såpass redusert med en BMI på over 35. Jeg fikk syklusen igang igjen når jeg bikket under 35. Lykke til! ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.