Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

tullemor74 21-01-11 23:07

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Morsom tråd :)
Jeg strikker og syr en god del...nå for tiden går det mest i fleecekjoler i forskjellige farger til barn 0-4 år (bildet, er den siste jeg sydde til lille prinsessa mi til jul). Har også sydd en rekke MeiTai`er, vognposer, luer, gensere, kosedresser og bukser.

http://i296.photobucket.com/albums/m...e/DSC_3570.jpg

LanoGakkGakk 22-01-11 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tullemor74 (Innlegg 1008201)
Jeg strikker og syr en god del...nå for tiden går det mest i fleecekjoler i forskjellige farger til barn 0-4 år (bildet, er den siste jeg sydde til lille prinsessa mi til jul). Har også sydd en rekke MeiTai`er, vognposer, luer, gensere, kosedresser og bukser.

Knallfin!!! :)

katten 22-01-11 15:01

Sitat:

Den var jo bare kjempeskjønn!!!

tullemor74 22-01-11 18:04

Tusen takk LanoGakkGakk og katten :D

LineJM 22-01-11 18:18

Sitat:

Så fin!

tullemor74 22-01-11 20:12

Takk for det LineMJ :)

aatinka 27-01-11 14:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1007199)
Takk, den var spennende. Jeg har lært å "tvinne" garnet når jeg bruker flere farger (i følge min oldemor minst hver 3.maske for at man ikke skal henge seg opp på baksiden - jeg strekker meg til 5 :rolleyes: avhengig av mønster..) men nå må jeg nok trene litt etter å ha sett denne måten å gjøre det på :ja:

Det som er genialt med denne er jo at man slipper å tvinne garnet - for om man tvinner så bør man tvinne samme vei hver gang, og da får man jo litt av en garnvase til slutt. Hvis man ikke er flink til å tvinne opp hele tiden da. Det blir helt som tvebandstrikking...

aatinka 27-01-11 14:12

Sitat:

Så fiiin!! Jeg blir så imponert over de som klarer å trylle frem sånne fine plagg med symaskin...

SusanG 27-01-11 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1007943)
Noen som skjønner denne oppskriften? Skal man hekle i ... sirkel? Fikk veldig lyst til å lage denne, har noe nydelig tynt petroliumsfarget garn i alpakka liggende.

Det var jo ei utrolig dårlig oppskrift...:p Men sjalet ser Fint ut. Du skal hekle det i en frikant ja, som en stor bestemorsrute.Regner med att du begynner med 3 luftmasker (=en dobbeltstav) lag så 1 dobbeltstave til (to dobbeltstaver, fem luftmasker (Ser det ut som på bildet) Gjenta 3 ganger til og avslutt omgangen med ei kjedemaske i tredje luftmaske. Regner med att du så må lage 3 luftmasker, 1 dobbeltstav over de i forrige omgang, fem luftmasker, en stav om luftmaskebuen i forrige omgang, 2 dobbeltstaver over de to fra forriger runde. Fortsett omgangen ut. Så øker du sikkert sånn hver runde til du når den størrelsen du vil ha.

Altså en stav om luftmaskebuene fra foregående omganger. Så først har du ei rute, Så blir det to, neste omgang blir det tre ruter mellom dobbeltstavene osv osv

Men det fins nå utrolig mange fine oppskrifter der ute til vanlige trekantsjal. Kansje greit å finne en orntlig oppskrift! Det er nydelig å lage sjal i englemasker også! :)

Photobscura 27-01-11 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SusanG (Innlegg 1012882)
Det var jo ei utrolig dårlig oppskrift...:p Men sjalet ser Fint ut. Du skal hekle det i en frikant ja, som en stor bestemorsrute.Regner med att du begynner med 3 luftmasker (=en dobbeltstav) lag så 1 dobbeltstave til (to dobbeltstaver, fem luftmasker (Ser det ut som på bildet) Gjenta 3 ganger til og avslutt omgangen med ei kjedemaske i tredje luftmaske. Regner med att du så må lage 3 luftmasker, 1 dobbeltstav over de i forrige omgang, fem luftmasker, en stav om luftmaskebuen i forrige omgang, 2 dobbeltstaver over de to fra forriger runde. Fortsett omgangen ut. Så øker du sikkert sånn hver runde til du når den størrelsen du vil ha.

Altså en stav om luftmaskebuene fra foregående omganger. Så først har du ei rute, Så blir det to, neste omgang blir det tre ruter mellom dobbeltstavene osv osv

Men det fins nå utrolig mange fine oppskrifter der ute til vanlige trekantsjal. Kansje greit å finne en orntlig oppskrift! Det er nydelig å lage sjal i englemasker også! :)

Takk takk! Dette ga mer mening! Jeg har hekla sjal i "fiskenetting" før, men bare bortover, og jeg fikk så utrolig lyst på akkurat dette. Men nå tror jeg at jeg skal få det til :).

Zincite 24-02-11 11:47

1 Vedlegg
Det har tatt tid, men nå har jeg montering og halskant igjen på denne. Jeg er litt stolt av å ha kommet så langt selv om det ikke gikk veldig fort. Så legger ut bilde nå :) og tror det gjør at jeg får ut symaskinen i dag. Da kan jeg begynne å montere og bli ferdig i løpet av helgen i alle fall. Er noen (.....eller helst mange) tråder å feste.

Så her er skryte/motiveringsbilde:

jegerjenta 24-02-11 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1038945)
Det har tatt tid, men nå har jeg montering og halskant igjen på denne. Jeg er litt stolt av å ha kommet så langt selv om det ikke gikk veldig fort. Så legger ut bilde nå :) og tror det gjør at jeg får ut symaskinen i dag. Da kan jeg begynne å montere og bli ferdig i løpet av helgen i alle fall. Er noen (.....eller helst mange) tråder å feste.

Så her er skryte/motiveringsbilde:

Så fin den var da:ja:

Photobscura 24-02-11 13:22

Wow, Zincite! Og så utrolig jevnt du strikker!

Jeg har jo glemt å fortelle at garnbloggen min er oppdatert! Og den skal ganske snart oppdateres enda mer! :)

Se HER!

Zincite 24-02-11 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jegerjenta (Innlegg 1038950)
Så fin den var da:ja:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1039085)
Wow, Zincite! Og så utrolig jevnt du strikker!

Jeg har jo glemt å fortelle at garnbloggen min er oppdatert! Og den skal ganske snart oppdateres enda mer! :)

Se HER!

Tusen takk begge to :)
Sleit litt med jevnheten på ermene da jeg skiftet fra stømpepinner til ermpinne, så rakk opp litt og fikk justert - så det ble bra til slutt.

Siden jeg ikke har strikket genser på ca 20 år er jeg litt spent på montering. Vet det går bra, men synes det å klippe opp er litt skummelt :ja:

Nå skal jeg inn å sjekke garnbloggen din Photo. Jeg tenkte å la meg inspirere av strømpene dine. Sliter med å få lange nok sokker - har kjøpt overkne sokker, men de ender stort sett som knestrømper. Så spørs om ikke det er et prosjekt etterhvert.

aatinka 24-02-11 13:57

Så fin genser! Det går som regel greit å montere så fort du har fått begynt. Det verste er vel å få frem symaskina :p

Mønsteret var veldig fint strikket, skulle ønske jeg kunne få det til sånn...

Petit Fleur 24-02-11 17:23

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å forstå en strikkeoppskrift?

Jeg strikker noe som kalles for djevellue. Det er rillestrikk og aller først skal jeg strikke 20 pinner slik at det blir 10 riller. So far, so good. Men så står det:

" Strikk videre slik: Begynn pinne 1. ny (ny betyr ny retning) i den siden som garnenden henger i oppleggskanten."

Jeg skjønner ikke hva det menes med ny retning. Skal jeg felle av og begynne å strikke i oppleggskanten......?

Takk for hjelp!

KarMa40 24-02-11 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Petit Fleur (Innlegg 1039341)

Jeg strikker noe som kalles for djevellue. Det er rillestrikk og aller først skal jeg strikke 20 pinner slik at det blir 10 riller. So far, so good. Men så står det:

" Strikk videre slik: Begynn pinne 1. ny (ny betyr ny retning) i den siden som garnenden henger i oppleggskanten."

Jeg skjønner ikke hva det menes med ny retning. Skal jeg felle av og begynne å strikke i oppleggskanten......?

Takk for hjelp!

Den var kryptisk !?

Men siden du skal begynne i oppleggskanten, strikker du liksom fra toppen av hodet? Og så skal du strikke mot andre siden?

Djevelluen er tøff, da:)

Petit Fleur 24-02-11 20:16

Ja, det er noe sånt jeg ser for meg. Men syntes at det i så fall kunne vært litt bedre forklart. Bildet i oppkriften er tatt fra siden, så jeg får ikke sett om det er en kant oppå luen, for det vil vel bli det om jeg gjør det på den måten?

Må jeg altså felle av der jeg er nå, plukke opp masker i oppleggskanten og strikke andre veien? :confused: :o

Huldr 24-02-11 22:20

Kanskje du kan legge ut litt mer av oppskriften? Blir kanskje lettere å forstå når man ser det i sammenheng :)

Echo 25-02-11 09:15

Åhh, den røde og hvite barnekjolen! Den kunne jeg tenkt meg til meg selv:D

Zincite 25-02-11 11:03

Det tok lenger tid å feste alle trådene i går enn jeg trodde :rolleyes:
Og nå lurer jeg på om jeg burde laget litt lenger belegg øverst på ermene før jeg monterer.

Så spørsmålet mitt er, hvor langt belegg bør jeg ha på en stor herregenser? Jeg var litt gjerrig med det røde, men jeg kan jo bruke litt blått som jeg har mere igjen av. Det kommer jo på innsiden.

KarMa40 25-02-11 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Petit Fleur (Innlegg 1039512)
Må jeg altså felle av der jeg er nå, plukke opp masker i oppleggskanten og strikke andre veien? :confused: :o

Nei, ikke felle, bare la maskene være, tre de på en annen tråd hvis du ikke har pinner nok.

Bruk heklenål og hent masker (med ny tråd) i opplegget hvis du da strikker de samme 20 pinnene og 10 riller andre veien, får du liksom en fet pil?
Det tror jeg blir liksom til toppen av hodet og så på et tidspunkt skal alle maskene strikkes på samme pinne nedover ørene, mulig du da skal hente masker i sidekanten av det du har strikket nå...

jegerjenta 25-02-11 14:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1039965)
Det tok lenger tid å feste alle trådene i går enn jeg trodde :rolleyes:
Og nå lurer jeg på om jeg burde laget litt lenger belegg øverst på ermene før jeg monterer.

Så spørsmålet mitt er, hvor langt belegg bør jeg ha på en stor herregenser? Jeg var litt gjerrig med det røde, men jeg kan jo bruke litt blått som jeg har mere igjen av. Det kommer jo på innsiden.

Jeg bruker å strikke 5 omganger til belegg. Det holder egentlig i massevis. Lykke til:rulleøyne

TrillTrall 25-02-11 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Petit Fleur (Innlegg 1039341)

Takk for hjelp!

Uten at jeg er noen ekspert på strikking så vil jeg tro at du bare begynner fra samme ende av pinnen en gang til, du skal ikke felle av og ta opp masker på nytt.

Petit Fleur 26-02-11 13:04

Jeg fant ut av det, var visst bare å strikke videre, så sa det seg selv.... :rolleyes:

Hvis noe lurer, så betyr det at man snur mønsteret man strikker.
F.eks så skulle jeg strikke slik på 1. pinne: 3r, 1 kast, 24r, 2r sammen, 1 kast, 2r sammen og 2r.
Og når det så stod at jeg skulle strikke 1. pinne ny, så betydde det altså: 2r, 2r sammen, 1 kast, 2r sammen, 24r, 1 kast, 3r. Samme som over, men i omvendt rekkefølge.

Verre var det ikke. :p

EirinBK 26-02-11 20:16

Har nettop funnet igjen en pose med garn og en nesten-ferdig sokk.. strikka den ferdig men fellinga på tåa ble heelt mislykka og avslutningen ble seende ut som ei vorte på sokken på en måte... nå har jeg fortsatt motet i behold og har lyst å begynne på nytt sokkeprosjekt, men får F*** ikke til å legge opp masker engang.. har glemt det helt ut...
noen som har link eller noe til en forklaring/ENKEL oppskrift som selv jeg skjønner...??

Photobscura 26-02-11 20:53

Garnstudio har det meste, her er tips om hvordan man kan legge opp masker på strikkeskolen deres. :)
Du finner nok en hel haug med sokkeoppskrifter der også, ellers har jeg en standard en i hodet, så det er bare å spørre!

EirinBK 26-02-11 22:58

Ja, fant fremgangsmåte for å legge opp masker. Ska prøv å se etter andre ullsokka æ har for å se litt kordan det blir gjort. Kan hende at æ spør når æ kommer til hæl.. men so far so good :)

aatinka 27-02-11 15:08

For de som har lyst til å prøve å strikke sokker fra tåen og opp så har jeg laget en egen sokkeoppskrift. Et sammendrag finner du her: http://strikkekrok.blogspot.com/p/jettesokker.html. Der ligger også link til det opprinnelige blogginnlegget med linker til videoer for de ulike teknikkene, og bilder. Disse sokkene sitter veldig godt på foten i motsetning til alle andre ullsokker jeg har prøvd.

surflover 28-02-11 14:03

så hyggelig at jeg kom over denne tråden!

Kanskje jeg skal starte med å skryte litt? Akkurat ferdig med dette settet:
https://lh3.googleusercontent.com/-5...0/IMG_0436.JPG

Oppskriften er hentet fra garnstudio.no :)

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=21&lang=no

jegerjenta 28-02-11 14:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av surflover (Innlegg 1042478)

Det setter har jeg også strikket. Jeg gjorde det i hvit og brunt. Lille prinsen brukte det da han dro hjem fra sykehuset:love:

Modezty 28-02-11 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av surflover (Innlegg 1042478)

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=21&lang=no

Kjempefint sett! Jeg har aldri fått noe særlig dreis på babyplagg, jeg. Vet ikke hvorfor egentlig, strikker jo mye annet..

Modezty 28-02-11 14:18

Lyst til å skryte litt av kjolen min også, jeg... Jeg ble ekstra fornøyd når faktisk selv ser at jeg har gått ned noen kilo også :D

https://lh5.googleusercontent.com/-p...ernegenser.JPG

fjanni 28-02-11 15:25

Flinkiser! Jeg får poste genseren min når jeg er ferdig med den, selvom jeg bare måtte gi opp relieffstrikkingen og strikke den glatt. Greit nok. Tror den blir fin alikevel.

senorita 28-02-11 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Modezty (Innlegg 1042489)
Lyst til å skryte litt av kjolen min også, jeg... Jeg ble ekstra fornøyd når faktisk selv ser at jeg har gått ned noen kilo også :D

åååh den var så fiiin.. Sånn kan jeg tenke meg, hehe synd jeg ikke kan strikke.. Hvor lang tid bruker du på en sånn en?? Så lekker den var!!

Modezty 28-02-11 17:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1042540)
åååh den var så fiiin.. Sånn kan jeg tenke meg, hehe synd jeg ikke kan strikke.. Hvor lang tid bruker du på en sånn en?? Så lekker den var!!

Den er ganske enkel å strikke, og strikkes i tykt garn og tykke pinner..

Jeg begynte 5. januar og var ferdig 13. februar, men da hadde jeg en laaaang pause innimellom mens jeg ventet på nytt mønster. Klarte å forlegge mønsteret og måtte bestille nytt... Det hører med til historien at jeg fant mønsteret like etter at det nye var i hus..:o

Photobscura 05-03-11 10:13

Arg! Nå har jeg lest gjennom tråden to ganger for å prøve å finne et innlegg hvor noen posta bilder av et par strikkesokker med hodeskaller på med ornamentgreier rundt, men finner ikke! :(
Prøvde å finne den gamle håndarbeidstråden, i tilfelle det var der, men den tråden finner jeg faktisk ikke ...!

Modezty 05-03-11 12:41

Kan det være jack sparrow sokkene:

http://katydidknits.blogspot.com/200...ite-socks.html

http://i12.photobucket.com/albums/a2...cksModeled.jpg

Photobscura 05-03-11 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Modezty (Innlegg 1047144)
Kan det være jack sparrow sokkene:

Nope ...! Det var en bruker her inne som postet bilde av dem. De hadde litt sånn rosemalings-aktig mønster rundt seg.

Licota 05-03-11 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Modezty (Innlegg 1042489)

Ah, den har jeg strikket også. Deilig kjole, og din ble kjempefin!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.