Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

Karbosara 06-07-10 23:10

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Jeg har mine i en knekkebrødboks i skuffen. Den er av plast.
Er de sprø nok, går det bra.

Gelica 06-07-10 23:13

Ok, takker for raskt svar :-)

Carisma 07-07-10 00:29

Jeg bruke de tyne plastboksene fra Ikea med blått lokk. Går fint det. Eller så kan du bare droppe lokket.

Lillemy71 07-07-10 07:41

Jeg har en julekakeboks i metal og en gammel konfekteske i metall som jeg bruker. Ellers har jeg brukt plastboks og hatt de i da jeg skulle på tur og de ble ikke seige.

Ina64 07-07-10 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slektskap (Innlegg 863296)
Testet for første gang i dag tidlig - og ble ganske fornøyd!

MEN, det var jo noe dritt å få det utover papiret - noen gode tips?

Og MÅ det være så mye fiberhusk i? Er vel det som gjør at det henger sammen på et vis, men utenom JBK som er nevnt over her, finnes det andre alternativer?

Jeg bakte disse i dag, og da brukte jeg en kjevle som jeg fuktet godt med vann først. Det fungerte veldig greit. :)

Gelica 07-07-10 17:37

Nam, nam og atter nam.
Disse var kjempegode :-)
Spiser nå knekkebrødene med smør og camenbert hmmmmmmmmm :-)

Imse 08-07-10 11:53

Vil bare si at det funker helt utmerket å bruke et par egg i stedenfor fiberhusk. Svigermor hadde ikke igjen fiberhusk og tok egg, og siden prøvde jeg det også, og det funker, og det smaker enda bedre( om det er mulig;) )..

mumlen 15-07-10 20:33

Hva er fiberhusk?

Kitt 15-07-10 20:58

JBKM og fiberhusk er binde-/fortykningsmiddel vi bruker i feks pannekaker og vafler, brød og sauser fordi vi ikke skal bruke mel!;)

Fofa 17-07-10 03:02

Disse skal jeg prøve å lage på søndag.. Lurer bare på én ting; hvor store skjærer dere dem? Ca knekkebrødstørrelse? Eller mer som kjeks? Dere som får 32 stk, tenker jeg... :)

mumlen 17-07-10 14:04

Jeg prøvde meg på denne oppskriften i går, men de ble mislykka:( Alt hang fast i bakepapiret. De var veldig gode på smak, men bakepapiret smakte ikke så godt;) Hva har jeg gjort feil??

Lillemy71 17-07-10 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 903229)
Disse skal jeg prøve å lage på søndag.. Lurer bare på én ting; hvor store skjærer dere dem? Ca knekkebrødstørrelse? Eller mer som kjeks? Dere som får 32 stk, tenker jeg... :)

Er nå vel bare å ta pizzahjulet og dele i 4x4 urter på hvert brett så får du 32 stykk. Enkelt og greit :D

Lillemy71 17-07-10 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mumlen (Innlegg 903309)
Jeg prøvde meg på denne oppskriften i går, men de ble mislykka:( Alt hang fast i bakepapiret. De var veldig gode på smak, men bakepapiret smakte ikke så godt;) Hva har jeg gjort feil??

Jeg tror ikke det står noen plass og om andre gjør det, men jeg smører alltid bakepapiret. Dvs jeg har en slik oljespray for baking som jeg bruker og sprayer masse på papiret, ellers blir det ekstra fiber i knekkebrødet :D I tillegg tar jeg papiret bort mens det ennå er varmt.

Jeg har gjort denne tabben et par ganger, men jeg kasta ikke knekkebrødene men lot de ligge i en boks noen dager og etter en stund fikk jeg papiret av ganske greit - for det meste :rolleyes:

Fofa 18-07-10 21:16

Har aldri i mitt liv laget knekkebrød...men nå har jeg akkurat tatt første brettet ut av ovnen.. Kanskje et dumt spørsmål, men; er det meningen at knekkebrødene skal være sprø når de tas ut av ovnen?? eller blir de sprø ettersom de kjøles ned?

Nannah 18-07-10 23:44

De skal være sprø...er de ikke det må de stekes lenger.

grotingeling 24-07-10 21:56

Vil herved offisielt melde meg inn i halleluja-koret - disse knekkebrødene er bare helt fantastiske :D

trude.lutt 29-07-10 15:12

Utrolig gode! Det var disse som fikk meg til å forstå at jeg kan leve på lavkarb!

Pandora 03-08-10 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 814428)
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!

200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann

Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn

Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:

Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D

Måtte bare dytte på denne oppskriften fra flnke Nannah - sikkert noen nye her inne som ikke har prøvd dem enda. Har ikke tall på hvor mange brett av disse her som har gått med her i huset etter at jeg fant oppskriften (til alle i familen!)

Fantastisk gode er de...og supre å ha med på jobben som nødproviant feks. Har ny porsjon i ovnen ikveld; sommerferien over og lange jobbkvelder venter..:engel_ikk

Iset 04-08-10 00:01

Jeg elsker disse. Bakte nettopp en ladning. Men jeg får dem aldri tynne nok, har prøvd flere ganger. Jeg fikk noen og tyve knekkebrød utav porsjonen, aldri i livet om jeg klarer å få 32 eller i nærheten av det. ARGH. Men de er i hvert fall utrolig digge!
Neste gang skal jeg lage røren mye tynnere og helle dem på brettet, da får jeg vel flere knekkebrød ja.

Ellers; er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne? Røren er jo ganske tykk, så det går kanskje an?

Dilly 04-08-10 08:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910442)
Jeg elsker disse. Bakte nettopp en ladning. Men jeg får dem aldri tynne nok, har prøvd flere ganger. Jeg fikk noen og tyve knekkebrød utav porsjonen, aldri i livet om jeg klarer å få 32 eller i nærheten av det. ARGH. Men de er i hvert fall utrolig digge!
Neste gang skal jeg lage røren mye tynnere og helle dem på brettet, da får jeg vel flere knekkebrød ja.

Ellers; er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne? Røren er jo ganske tykk, så det går kanskje an?

Har du forsøkt å kline røra utover bakepapiret med en slikkepott? Det må være en som er tynn og myk, og man må være veldig lett på hånden. Det er også en fordel å dyppe slikkepotten i vann mens man holder på med klineriet. Jeg fikk det veldig greit til med den metoden.

Enig med alle her i at det er noen nydelige knekkebrød. Problemet er bare å stoppe før boksen er tom

Lillemy71 04-08-10 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910442)

Jeg pleier bare å ha mer vann i (bruker en del mer fiber husk også) slik at røra er ganske tynn, men henger sammen. Så deler jeg den bare på to brett og bruker slikkepotten og smører den raskt utover. Må jobbe raskt så den ikke sveller alt for mye og blir for fast. Hjelper også til med fingrer fuktet i vann for å få det noenlunde jevnt. Dersom jeg glemmer røra og den sveller for mye, har jeg bare oppi mer vann. Det tar kanskje litt lengre tid å steke/tørke de når røra er så tynn, men det er mye enklere å jobbe med. Ruter de opp i 4x4 først når de begynner å tørke (litt varmt men det går alltids :D)

Iset 04-08-10 19:27

Jeg har pleid å bruke fingrene (dyppet i vann, har en skål med vann ved siden av) og kna det utover, på en måte. Det går fint, men jeg får ikke 32 stk uansett. Og selv om jeg ruter med pizzahjul før steking, knekker de ikke alltid i "leddene", så jeg har endel skjeve knekkebrød, hehe. Men det gjør jo ikke noe, de smaker jo det samme.

Jeg skal absolutt ha i mer vann neste gang ja. Takk for tips. :D

Carisma 04-08-10 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910836)
Jeg har pleid å bruke fingrene (dyppet i vann, har en skål med vann ved siden av) og kna det utover, på en måte.

Der har du nok årsaken :ja: Prøv med slikkepott

Festina lente 04-08-10 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 910910)
Der har du nok årsaken :ja: Prøv med slikkepott

Alternativt med baksiden av en spiseskje dyppet i vann - det funket for meg. Lykke til!

Og JA - de smaker fantastisk godt! :D

Brimstone 04-08-10 23:43

Slikkepott funker bra for meg! Neste gang skal jeg strø litt grovt havsalt over dem. Ikke mye altså, et korn her og et korn der liksom

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.