Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

christine76 10-01-11 00:55

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vi valgte skifer på gulvet på badet da det ble pusset opp for et år siden. Har vært veldig fornøyd med det hittil i alle fall.

vimsen85 10-01-11 01:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 996958)
Jeg finner denne:http://www.livestrong.com/article/26...breastfeeding/ , med noenlunde seriøse henvisninger og en balansert tone, mulighet for reaksjoner dersom man er allergisk for andre navngitte planter.

Ellers må du prøve å finne noen som kan google på portugisisk eller japansk, der stevia er vanlig og forskning følgelig burde finne sted. Kanskje tysk? de er gode på alternativt...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 996984)
Takk, men ble ikke så mye klokere av den artikkelen. Det var det samme som jeg fant, altså at de ikke visste om noen studier med stevia og amming. Hm.

Mannen til hun venninna mi som ikke turte å prøve stevia er misjonærbarn og snakker flytende japansk. Jeg vet ikke hvor flink han er til å lese/skrive på japansk, men verdt ett forsøk. Kanskje jeg skal be ham om å google. :snill:

Jeg kan portugisisk! *skryte*. Prøvde å søke på graviditet og stevia. Men det eneste jeg fant som virkelig handlet om det var en tråd på et mammaforum. De hadde alle fått beskjed av legen sin om å ikke bruke søtningsmiddel, men en av damene hadde fått beskjed av legen sin at stevia var trygt. Fant desverre ingen mer vitenskapelige artikler. Nå er det ikke vanlig i Brasil at slike ting blir publisert digitalt så vidt jeg har forstått. Så det kan være at det finnes forskning på dette, men som ikke er tilgjengelig for oss.

Marhus 10-01-11 01:47

Hei! Jeg bare lurte på, hvilke vitaminer og kosttilskudd er det jeg trenger når jeg skal gå på ketolysekuren??? Skal kjøpe på helsekost butikk fordi jeg får rabatt der :)

Zillah 10-01-11 09:01

Det finst tre boksar med tablettar som er spesiallaga for Ketolysekuren:

Sitat:

Hva trenger du?
Ketolysekuren bygger på normal norsk kost.
I tillegg trenger du:

· Boken "Slank med ketolysekuren"
· Ketolysestix
· Kromtabletter med kalsium a 100 stk
· Selentabletter med sink og vitaminer a 50 stk
· Magnesiumtabletter a 50 stk

(http://ketolyse.no/index.php?side=produkter)
Viss du klikkar på linken, kan du klikke deg vidare til nærmare beskrivelse av innhaldet i dei. Det kan jo tenkast helsekosten fører ketolysevitaminane, men om dei ikkje gjer det så kan du lage eiga pakke av det som passar best.

Furine 10-01-11 09:46

Kvifor i all verda må Selentablettane eg fann på biosjappa både lukte og smake høgg? Eg blir jo kvalm berre av å opne boksa jo! :eek:

Lillemy71 10-01-11 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 997157)
Fant desverre ingen mer vitenskapelige artikler. Nå er det ikke vanlig i Brasil at slike ting blir publisert digitalt så vidt jeg har forstått. Så det kan være at det finnes forskning på dette, men som ikke er tilgjengelig for oss.

Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der :)

vimsen85 10-01-11 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 997332)
Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der :)

Ja, det er kanskje det, men etter som jeg forsto på en kompis i Brasil, så var det ikke like vanlig å publisere digitalt der som i europa. Jeg tenkte ikke på at det kanskje ikke ligger fritt for alle. Men det vet jeg jo egentlig. Fant en artikkel som viser at stevia kan redusere fruktbarheten til voksne kvinnelige rotter. De fikk da en dose stevia som tilsvarte 8 ganger det en indianerkvinne i argentina fikk i seg (altså rottene fikk doser i forhold til vekta, slik at det ble ikke 8 ganger det indianerkvinnene drakk). jeg prøver å lese den tabellen de har satt opp. Jeg tror det den viser er at de rottene som fikk stevia hadde kun 20-30% fruktbarhet. Men når de sluttet å få stevia ble de fruktbare igjen. Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da? Man må da sansynligvis drikke 15g stevia i 300ml vann 8 ganger om dagen. Det hadde jo ingenting med fare for foster å gjøre. Men det var litt interessant. Dersom jeg har klart å lese den riktig. Jeg er ikke vant til å lese medisinske studier.

Planas, Gladys Mazzei and Joseph Kuć "Contraceptive Properties of Stevia rebaudiana" i American assosiation for the advancement of science (fant ikke årstall)

Lillemy71 10-01-11 12:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 997400)
Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da?

Ville ikke satsa på det gitt. Har ikke fått sjekket hvilken artikkel dette er, men lurer på om det kan være den som la grunnlaget for at Stevia i sin tid ikke ble godkjent som søtning, mens aspartam blei. Artikkelen er dessuten fra 1968 og mye har skjedd siden den tid.

Dersom det er den artikkelen jeg tror det er, så er det så godt som ingenting som stemmer i den, flere forskerer har konkludert med det. Tror også at noen konkluderte med at en voksen person må spise 36 kg med friske steviablad hver dag for å få samme dosen som rottene fikk og da kan jo noen og enhver bli syke/sterile. Så også en fyr på tv her for noen år siden som ikke brukte noe annet enn stevia til hverken seg selv eller barna. Han hadde brukt det i mange år og hadde ingen problem med fertiliteten, han hadde 11(!!!:eek:) unger.

Anne 10-01-11 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 996778)
På venstre siden under avataren min står det seniormedlem, men endel andre har klart endre det som står der?? Hvor gjør man det da??? Og hvorfor har noen fet skrift på nicket??

Noen fordeler ved å være støttemedlem....:) som du kan bli via denne linken feks
http://forum.lavkarbo.no/showthread....%2A#post976685

Marhus 10-01-11 15:37

Okey, tusen takk for svar! :)

Marhus 10-01-11 15:39

Jeg har et annet spørsmål ; Jeg har bakt er lavkarbo brød, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke det brødet i toast med ost og smør når man går på ketolysekuren??

Kitt 10-01-11 15:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marhus (Innlegg 997587)
Jeg har et annet spørsmål ; Jeg har bakt er lavkarbo brød, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke det brødet i toast med ost og smør når man går på ketolysekuren??

Er det et lavkarbobrød, kan du bruke det på den måten du vil!:)

Ostesmørbrød/toast er den måten jeg mest bruker lavkarbobrød på!

Bare husk at brøderstatninger kan være partystopper, så ikke overdriv inntaket!

Og vær så snill å ikke ha rød skrift. Det er så slitsomt å lese hele innlegg i rødt!:p

Photobscura 10-01-11 15:58

Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne, men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.

Anarko 10-01-11 16:45

Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?

Kanutten 10-01-11 16:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 997645)
Dere som har peiling, om jeg anmelder noen for trakassering og trusler om ekstrem vold, hva vil konsekvensene for den personen mest sannsynlig bli da?

Personen må i allefall inn på politistasjonen og avgi forklaring. OG vedkommede vil ha det i papirene sine at vedkommede har vært anmeldt. Hvis saken henlegges skjer det vel ingenting, men du har vist at du IKKE tolerere slik oppførsel. Kan kanskje være skremmende nok??

Photobscura 10-01-11 16:50

Sitat:

Kanskje du finner noe i lovene her om trusler, eller vern mot trusler?

langaard 10-01-11 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997601)
Om man skal strikke lusekofte, er det da alltid sånn at man strikker det som genser, for så å sy søm og klippe opp, og videre tar opp masker og lager knappestolpe?
Har SÅÅÅ lyst på klassisk lusekofte som denne, men med rundbole, men finner ingen oppskrift annet enn på hele gensere.

:)Hei, har du prøvd her http://www.garnstudio.com/lang/no/dr...php?type=Drops

Anarko 10-01-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997654)
Kanskje du finner noe i lovene her om trusler, eller vern mot trusler?

Thank you :)

Photobscura 10-01-11 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 997659)

Ja, jeg lette der, helt til sidene krasja :p. Fikk ikke no treff på å søke på lusekofte, men gikk inn på norsk-tema, og da fant jeg jommen meg! :D
Men det står ingenting om at det klippes opp ... Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man klarer å strikke etter diagram uten å strikke rundt ...?!

KarMa40 10-01-11 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 997157)
Jeg kan portugisisk!

Det er ikke skryt hvis det er faktaopplysning:p:)

vimsen85 10-01-11 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 997464)
Ville ikke satsa på det gitt. Har ikke fått sjekket hvilken artikkel dette er, men lurer på om det kan være den som la grunnlaget for at Stevia i sin tid ikke ble godkjent som søtning, mens aspartam blei. Artikkelen er dessuten fra 1968 og mye har skjedd siden den tid.

Dersom det er den artikkelen jeg tror det er, så er det så godt som ingenting som stemmer i den, flere forskerer har konkludert med det. Tror også at noen konkluderte med at en voksen person må spise 36 kg med friske steviablad hver dag for å få samme dosen som rottene fikk og da kan jo noen og enhver bli syke/sterile. Så også en fyr på tv her for noen år siden som ikke brukte noe annet enn stevia til hverken seg selv eller barna. Han hadde brukt det i mange år og hadde ingen problem med fertiliteten, han hadde 11(!!!:eek:) unger.

Haha. 11 unger :rolleyes: Jeg fant ikke årstallet på den. Men det kan godt være at det er den samme. Jeg syns det virket som en stor dose, ja. Jeg er ikke god å lese denne typen artikler for jeg vet ikke helt hva som gjør god medisinsk forskning. Jeg er jo humanist/samfunnsviter og det er jo litt andre type tekster.

vimsen85 10-01-11 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 997688)
Det er ikke skryt hvis det er faktaopplysning:p:)

Tihihi ;) Det er fakta, ja. Men så mye akademisk portugisisk har jeg vel kanskje ikke vært borti.. Så der faller jeg kanskje litt igjennom. Men det er et av mine favorittspråk. Bare fordi det er så vakkert :rolleyes:

Marhus 10-01-11 19:20

Okey, tusen takk for svar Kitt! :) (beklager for rød skrift :P)

langaard 10-01-11 20:32

Hei ser på oppgrader på tv2, kanskje jeg skulle søke om og få være med:) Så får jeg kanskje oppgradert min gamle krøllete kropp:D

TrillTrall 10-01-11 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997601)

Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du spør om engang - mener du at du vil ha jakke strikket i ett der du strikker sammen ermer og bole mot slutten? Eller lurer du på om jakken kan strikkes i bakstykke, forstykke og ermer? Ja, det kan den. :) Man må ikke strikke den sånn at man lager søm og klipper opp etterpå, men den blir jo penere da når man slipper sømmen i siden.

Oppskrift på ulljakke med rundbole (om det er det jeg tror du mener) får du sikkert hjelp til å finne i en garnforretning. :)

TrillTrall 10-01-11 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997666)
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man klarer å strikke etter diagram uten å strikke rundt ...?!

Det er vel ikke noe vanskelig! :) Du følger jo bare diagrammet da også, men har motivet på baksiden når du strikker tilbake igjen. :)

Photobscura 10-01-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 997851)
Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du spør om engang - mener du at du vil ha jakke strikket i ett der du strikker sammen ermer og bole mot slutten? Eller lurer du på om jakken kan strikkes i bakstykke, forstykke og ermer? Ja, det kan den. :) Man må ikke strikke den sånn at man lager søm og klipper opp etterpå, men den blir jo penere da når man slipper sømmen i siden.

Oppskrift på ulljakke med rundbole (om det er det jeg tror du mener) får du sikkert hjelp til å finne i en garnforretning. :)

Jeg vil ha en lusekofte med rundbole som er åpen hele veien, altså at jeg strikker ermene inn på samme rundpinne som genseren fra ermehullene. Husker bare jeg leste en oppskrift på en mariusgenser med påsydde ermer der man sydde og klippet opp i sidene der ermpene skulle syes på, så jeg trodde det var gjengs, og at det rett og slett ikke gikk an å strikke diagram frem og tilbake. Mulig jeg tar feil.
Har funnet en jeg vil strikke her (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

TrillTrall 10-01-11 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997856)
Har funnet en jeg vil strikke her (må bare legge til luser selv), men jeg skjønner bare ikke hvordan det er mulig å strikke diagram når man strikker fram og tilbake i stedet for rundt. Så det er i grunn dét jeg lurer på :p.

Kjempefin! Det er ikke noe problem å strikke mønster frem og tilbake. :) Prøv på en liten lapp, en gryteklut f.eks., først så du ser hvordan det funker.

Photobscura 10-01-11 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 997859)
Kjempefin! Det er ikke noe problem å strikke mønster frem og tilbake. :) Prøv på en liten lapp, en gryteklut f.eks., først så du ser hvordan det funker.

Ok ... Nå maser jeg fælt, men hvordan skal man holde trådene da? Så de ikke kommer på utsida, liksom? Er nok en stund til jeg får tid til å strikke denne, altså, men jeg kommer nok til å gjøre det, for jeg har hatt lyst på lenge!

langaard 10-01-11 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 997843)
Hei ser på oppgrader på tv2, kanskje jeg skulle søke om og få være med:) Så får jeg kanskje oppgradert min gamle krøllete kropp:D

Men, blir jeg satt på et slags lager? hvis jeg ikke svarer riktig på spørsmålene:eek:

1966june 11-01-11 00:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997860)
Ok ... Nå maser jeg fælt, men hvordan skal man holde trådene da? Så de ikke kommer på utsida, liksom? Er nok en stund til jeg får tid til å strikke denne, altså, men jeg kommer nok til å gjøre det, for jeg har hatt lyst på lenge!

Det går fint å strikke etter diagram, du må strikke fram og tilbake. Om du kikker inn på forumet Trådsnella under strikkeetknikker, ligger det mange gode tråder om temaet. Det går med litt øvelse:) Lykke til

katten 11-01-11 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 997856)
Jeg vil ha en lusekofte med rundbole som er åpen hele veien, altså at jeg strikker ermene inn på samme rundpinne som genseren fra ermehullene. Husker bare jeg leste en oppskrift på en mariusgenser med påsydde ermer der man sydde og klippet opp i sidene der ermpene skulle syes på, så jeg trodde det var gjengs, og at det rett og slett ikke gikk an å strikke diagram frem og tilbake. Mulig jeg tar feil.

Den var kjempetøff!!
Går fint å strikke fram og tilbake, men når du strikker frå vrangsida, må tråden du ikkje bruker henge bak på vrangsida, ellers får du tråd"henget" på framsida. Litt tungvindt, men du får fort taket på det. Frå retta går det fint å ha to tråder på ein finger, eller hengende ned bak.
Evnt kan du strikke den rundt på vanlig måte, og så sy ned med maskin framme, klippe og så strikke stolpene for knapper og knapphull.

Photobscura 11-01-11 00:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 998054)
Den var kjempetøff!!
Går fint å strikke fram og tilbake, men når du strikker frå vrangsida, må tråden du ikkje bruker henge bak på vrangsida, ellers får du tråd"henget" på framsida. Litt tungvindt, men du får fort taket på det. Frå retta går det fint å ha to tråder på ein finger, eller hengende ned bak.
Evnt kan du strikke den rundt på vanlig måte, og så sy ned med maskin framme, klippe og så strikke stolpene for knapper og knapphull.

Takk! Ja, jeg skal ta utgangpunnkt i den, men strikke den med litt tynnere garn for jeg vil at den skal bli skikkelig slimfit, sånn som skigenserene/koftene var på femtitallet :D, og så skal jeg ha litt dekor fra bærestykket nederst og nederst på ermene, pluss luser.
Det siste høres jo definitivt enklest ut, men blir det like pent?

Idarull 11-01-11 01:54

Noen som kan si meg om dette er det samme som fiberhusk?

Photobscura 11-01-11 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 998084)
Noen som kan si meg om dette er det samme som fiberhusk?

Ikke så lett å si. Fiberhusk er er psylliumsfrøskall. Det står ingenting om hva dette pulveret er laget av, om det er skallene eller kjernen.

Idarull 11-01-11 11:45

Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p

Photobscura 11-01-11 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 998276)
Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p

Vet det finnes noe som heter Pofiber som kan brukes på samme måte som fiberhusk. Aner ikke prisen, men det kan jo være verdt å sjekke ut! Dessuten er jo alt sånn billigere i Sverige ;).

Sanney 11-01-11 12:01

jepp, fiberhusk koster ca 50 svenske for en 300gr boks :) 47 norske på meny for en 100 gr pose :p kjøpte 3 bokser i sverige, men det kommer til å ta år før jeg får begynt på boks nummer to... baker så innmari mye nemlig :p

Photobscura 11-01-11 12:02

Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo? Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?

Carisma 11-01-11 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 997600)
Og vær så snill å ikke ha rød skrift. Det er så slitsomt å lese hele innlegg i rødt!:p

EN ting er at det er slitsomt for oss vanlige, men fargeblinde vil ikke kunne se teksten om den er i rødt og grønt.

Sitat:

Her i Norge; sannsynligvis ikke en dritt. Ressursbruk og innsparinger og den samme gamle leksa....

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.